Kuinka yleinen/harvinainen sukunimesi on?
Omaa sukunimeäni on koko maapallolla jtn 250 ihmisellä. Ruotsalainen 6 kirjaiminen sukunimi kyseessä :)
Kommentit (115)
Suomessa on meidän sukunimi ainoastaan meidän perheellä, maailmalla lienee joitain satoja. Itselläni myös harvinainen etunimi (alle 15 Suomessa), joten mitä nimeen tulee niin uniikki olen!
Minulla on ihan tylsä, tavallinen sukunimi. Sukunimen kantajia on n. 3800, tunnen muitakin samannimisiä kuin sukulaiseni. Haluaisin uniikimman nimen! Jokin ihana, moderni, tyylikäs ja rohkea nimi joka kuvaisi persoonallisuuttani. Ihania sukunimiä olisi mm. Perhonsiipi, Kaunisvuori, Valoniitty. En halua missään nimessä olla tavallinen harmaa hiirulainen nimeäni myöten.
Kun viimeksi tarkistin tilanteen, meitä oli 17 tai 18 elossa olevaa sekä alle kymmenen, joilla entisenä nimenä. Viime vuosina varsin monia on poistunut joukostamme. Aikanaan on ollut toinenkin suku, jolla oli sama nimi. On epäselvää, onko sen suvun jäseniä vielä elossa. Olen jo muutamia vuosia pyrkinyt selvittämään asiaa, mutta se on osoittautunut hankalaksi.
Suomessa meitä on 16 ja ulkomailla kaukaiset sukulaisemme 4-5kpl. Ei ole erikoinen vaikeita kirjaimia sisältävä nimi, eräs paikkakunta Suomessa on samanniminen kuin meidän sukunimi.
[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 01:55"]Vrk:n mukaan suomessa 16, joista kaikki ovat omia lähisukulaisiani. Yhdysvalloissa ja Kanadassa saman verran lisää.
[/quote]
Sama tilanne minulla
Joku alle 90 saman sukunimistä elossa. Suomalainen esinettä tarkoittava sukunimi :)
Taitaa olla maailmalla alle 15. Suomessa 2, minä ja isäni.
Mun lisäksi neljällä,joita 3 on mun lapsia ja yksi kaukainen sukulainen.
Nykyisenä nimenä 7624 ja ulkomailla 360. Jos ottaa entisenä nimenäkin mukaan niin nousee 10000+.
[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 11:17"]
Kun viimeksi tarkistin tilanteen, meitä oli 17 tai 18 elossa olevaa sekä alle kymmenen, joilla entisenä nimenä. Viime vuosina varsin monia on poistunut joukostamme. Aikanaan on ollut toinenkin suku, jolla oli sama nimi. On epäselvää, onko sen suvun jäseniä vielä elossa. Olen jo muutamia vuosia pyrkinyt selvittämään asiaa, mutta se on osoittautunut hankalaksi.
[/quote]
No jos tiedät oman sukusi tilanteen, niin voit tarkistaa tuolta ja verrata oman sukusi henkilömäärään: http://verkkopalvelu.vrk.fi/nimipalvelu/
Nykyisenä nimenä 41:llä, joista ulkomailla 10. Maantieteellisen (asuin)paikan mukaan joskus 1800-luvun lopussa tai 1900-luvun alussa otettu nimi. Itseni lisäksi tiedän 14 henkilöä (perhettä ja kaukaisempia sukulaisia). Siskoni ovat vaihtaneet naimisiin mennessään hyvin yleisiin sukunimiin. Taidan olla koko nimeltäkin uniikki lumihiutale ;P Sukunimeäni ihmetellään välillä, että on erikoinen, mutta kyllä se aika hyvin hokataan ensimmäisellä kerralla kun selkeästi sanoo, on kuitenkin kahden selkeän sanan yhdistelmä. Huonoja vitsejäkin siitä saa väännettyä. :P Saattais olla pieni kriisi vaihtaa se tavallisempaan nimeen (naimisiin mennessä, muusta syystä en vaihtais), jolloin mulle tulis varmaan tuhansia kokonimikaimoja. Mutta ei, en luule olevani parempi tai sen ihmeellisempi kuin muut, kuka sellaista edes olettaa? :D
[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 08:37"]Keksityt sukunimet on trendi, kiva olla erikoinen.
T: Helmenperä
[/quote]
Samaa mieltä. :)
T: Perähelmi
Täällä onkin jo sanottu, että omakeksityt on huijausta, eli en voi sanoa olevani ainoa ihminen maailmassa nimeni kanssa (vaikka siis olen). Syntymäsukunimeäni kantaa n.600 henkilöä. Yllätys sinänsä, että olen huomattavasti tyytyväisempi nykyiseen nimeeni.
Kappas, meitä olikin alle 100 ELOSSA.