Miten voi kahdella pienituloisella olla 300 000 euron talolaina?
Toinen on täysin persaukinen, toisella kai edellistä asunnoista jäänyt jotain käteen. Laina-aika on 25 vuotta ja ikää lähemmäs 40 vuotta.
Kommentit (36)
Me saatiin viime viikolla 200.000 laina ekaan asuntoon, omaa rahaa 10.000€. Näillä spekseillä: minä äitoyslomalla, bruttopalkka 1800€, nyt tulot tietenkin pienemmät. Mies vastavalmistunut, vain kesätöitä luvassa ja ei edes oman alan, kesätöiden bruttopalkka 2000€. Minulla vakkarityö johon palata.
Ei omaisuutta tai takaajia. Pankkina danske.
[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 00:12"]
Jaa-a sitten varmaan jotain taustalla olevaa varallisuutta, pankit ovat nykyään paljon tiukempia ehdoissaan. Sellainen lisää uskallustakin.
[/quote]
Meillä on näin, mutta miten pienituloiset lyhentää sitä lainaa? Meillä on vain 110 000 euron laina ja lyhennys korkoineen 530 e/kk. Siitä on ollut kaksilapsisena perheenä lähes mahdotonta selviytyä.
Vakuudet ovat silti pankille täysin kunnossa. No, meitä auttoi perintö, jonka saan ja jolla maksan lainan pois, ja tämä oli tiedossa jo lainaa ottaessa. 7:stä lainanmaksuvuodesta meillä on ollut lyhennysvapaata 3,5...
Ja meillä siis nettotulot 2700 e/kk.
24
[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 03:05"]
Me saatiin viime viikolla 200.000 laina ekaan asuntoon, omaa rahaa 10.000€. Näillä spekseillä: minä äitoyslomalla, bruttopalkka 1800€, nyt tulot tietenkin pienemmät. Mies vastavalmistunut, vain kesätöitä luvassa ja ei edes oman alan, kesätöiden bruttopalkka 2000€. Minulla vakkarityö johon palata. Ei omaisuutta tai takaajia. Pankkina danske.
[/quote]
Paljonko teillä on lainanhoitomenot? Entä kun korot nousee?
Hui!
Mutta ihan varmasti laskettu niin että pärjäävät jos tosiaan on uusi laina.
Meillä olisi edessä 125000 euron lainantarve, kyllä hirvittää tämäkin, omaa rahaa siis 122000 heti ja joulun jälkeen sijoitusasunto n. 90000, brutot yhteensä 4500-6500e, riippuu projekteista ja saanko keikkoja. Pelättiin ettei saada tuotakaan, mutta taisi olla turha pelko.
[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 03:05"]
Me saatiin viime viikolla 200.000 laina ekaan asuntoon, omaa rahaa 10.000€. Näillä spekseillä: minä äitoyslomalla, bruttopalkka 1800€, nyt tulot tietenkin pienemmät. Mies vastavalmistunut, vain kesätöitä luvassa ja ei edes oman alan, kesätöiden bruttopalkka 2000€. Minulla vakkarityö johon palata. Ei omaisuutta tai takaajia. Pankkina danske.
[/quote]
Te ootte kyllä aivan kusessa jos korot nousee. Siis ihmettelen todella, miten pankki antaa lainaa. Ehkä nettotulonne ovat noin 2400-2500 lapsilisän kera? Siitä noin tonni pois lainanhoitokuluihin nyt kun korot on alhaalla. Eli jää 1400-1500. No tietty jos ei tarvitse autoa niin ehkä siinä jotenkin pärjää, meillä on kaksi autoa niin ollaan oltu kyllä tosi tiukilla kun 4:lle hengelle jää lainanhoitokulujen jälkeen 2170e. Ja lapsetkin on vielä pieniä. En siis pahalla sano, mutta ihmettelen vaan.
24
Pääkaupunkiseudulla keskustayksiö maksaa yli 200 000 euroa ja kyllähän niitä ihan sairaanhoitajan palkoilla ostellaan yksin. Itseasiassa pankin stressitestit yleisesti vaatii, että 800 euroa jää käteen per hlö/kk. Jos ei ole muita velkoja ja pitkä laina-aika niin 300 000 laina kahdelle hengelle on varmaan ihan ok. Lyhennys ehkä 1000 e luokkaa ja tietenkin taloon liittyvät kulut. Mulla on yksin yli reilusti yli 100 000 lainaa (loput omaa rahoitusta) ja yhdessäkään pankissa ei nikoteltu. Olisin saanut lainan kaikista. Tulot ovat alle 3000/kk/brutto.
Mä tunnen kanssa yhden pariskunnan, jolla tosi pienet tulot. Ottivat hulluina vuosina velkaa. Talosta 350 000, mökki 120 000, auto 85 000. Jos jotain ei ollut, asian ratkaisu oli lisävelka.
Miksi niitä lapsia täytyy änkeä tähän maailmaan enemmän kuin kaksi jos rahasta on kaiken aikaa tiukkaa? Nautitteko siitä että saatte kiristellä hampaita ja venyttää lompakkoa? En ikinä hankkisi lapsia useampaa kuin 2 (lapseton tällä hetkellä) haluan pitää talouden sellaisena, että rahasta ei ole pulaa.
[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 03:05"]Me saatiin viime viikolla 200.000 laina ekaan asuntoon, omaa rahaa 10.000€. Näillä spekseillä: minä äitoyslomalla, bruttopalkka 1800€, nyt tulot tietenkin pienemmät. Mies vastavalmistunut, vain kesätöitä luvassa ja ei edes oman alan, kesätöiden bruttopalkka 2000€. Minulla vakkarityö johon palata.
Ei omaisuutta tai takaajia. Pankkina danske.
[/quote]
Jos tuo ei ole trolli niin pankit puhaltavat taas uutta kuplaa vanhan päälle. Älyvapaata touhua.
Mutta emmepä ole yksin, Tukholman alueella kämpät suunnilleen tuplasti Helsingin hintoihin verrattuna ja lainat ovat järjestään näitä 40 vuoden lainoja. Siitä voi jokainen laskea paljonko alunperin miltsin kämpälle kertyy lopullista hintaa.
Ei oo velkaa . Asun hgissä omistusasunnossa. Pienet tulot mutta sain ennakkoperintöä .
varmaan tulot oli aiemmin paremmat, doh?
Joillakin auttaa vanhemmat tosi paljon, ostavat esim kaikki lasten vaatteet ja harrastusvälineet, laittavat kerran viikossa ruokakassin mukaan hoitavat ehkä jopa alle kouluikäiset ilmaiseksi. Näistä puroista syntyy kuukaudessa ihan merkittävä summa.
Avainsana taitaa olla tuo "edellisistä asunnoista jäänyt jotain käteen".
Sun kannattaisi ap relata ja antaa heidän hoitaa omat asiansa. Jos menevät konkurssiin liian ison lainan takia, niin se on heidän murheensa sitten.