Palstalääkärit! Toinen rinta kipeä, onko huolestuttavaa?
Rintani aristavat nyt kolmatta päivää, kuukautisten alkamiseen pitäisi olla vielä vajaa viikko (yleensä rintoja aristaa vasta pari päivää ennen). Etenkin oikea rinta on todella kosketusarka, tuntuu jotenkin kuumottavan ja nyt sattuu kainaloonkin. Tosin kävin tänään juoksulenkillä, mikä olisi saattanut ärsyttää tätä herkillä ollutta rintaa lisää, mistä nyt kainalossa jomottava pieni kipu. Aluksi ajattelin, ettei olisi mitään ongelmaa, koska tosiaan molemmat rinnat ovat kosketusarat, eikä vain toinen. Mutta pitäisikö nyt jotenkin huolestua?
Toki menen lääkäriin, jos rintojen aristus ja kipu jatkuu yhä kuukautisten jälkeenkin tai jos kuukautisia ei ala kuulua reilun viikon päästäkään. Rintani ovat pienet, jos sillä on mitään merkitystä, kuppikoko on varmaan joku 80AA-A, eli ei sinänsä hirveästi hölskynnästä voi tulla kipeäksi kyllä.
Kommentit (19)
En sitten huolestu, kun ei teistäkään kukaan. Kiitti! Ap
Minulla on myös ollut omituista rintakipua ja vihlontaa. Omat rintani tosin ovat isot. En ole raskaana. Suvussa rintasyöpätapaus. Olen miettinyt pitäisikö jo huolestua.
Eiköhän se ole hormonaalista kipua. Rintarauhaskudosta on monilla kainaloissakin.
Mulla on joskus ollut kuukautisten aikana vain toinen rinta sietämättömän kipeä, toisessa ei koskaan mitään.
Mulla oli vasta samanlainen episodi... Rintoja aristi ennen kuukautisia, kuumotti ja kiristi. Kävin tutkimuksissa, eikä sieltä löytynyt mitään. Normaalia hormonaalista vaihtelua se useimmiten on. Kannattaa silti seurata tilannetta!
Tutki rinnat itse painelemalla (netistä löytyy ohjeita) tai mene lääkärille tutkituttamaan ne noin viikko kuukautisten loppumisen jälkeen, kun turvotus on pienimmillään. Jos havaitset jotain muutoksia rinnan rakenteessa niin viimeistään siinä vaiheessa lääkärille soitto.
Korjaus: toinen rinta siis mullakin vain oireili.
-6
Minullakin on oikeassa rinnassa jotain häikkää. Se välillä kutisee ja nännipihaa kuumottaa. Kutina on samanlainen kuin itikanpistosta mutta lähtee raapimalla eikä äidy siitä. Nyt oli ehkä pari viikoa, sitä ennen joskus 3v sitten muutaman viikon ja muistan sitä aiemminkin olleen. Nyt rinta on normaali. Kuukautiset alkoi toissapäivänä. Ja on muuten ihan saakelin kipeät menkat, olisko sitten joku hormonihäiriö?
Kiitos vastauksista! Hormonaalistahan se varmasti sitten on. Nro 6:n neuvoa seuraten tarkastan tilanteen kuukautisten jälkeen. Toivottavasti tämä tästä lakkaa, koska melko epämukava on olo! Ap
Minulla on toisessa rinnassa hermosäryn tapaista särkyä ja jo pelkkä hipaisu saa säpsähtämään kivusta. Menisin terveyskeskukseen mutten tiedä kuinka kertoisin vaivasta terveyskeskuksen sairaanhoitajalle saadakseni ajan. Päältäpäin ei tietenkään näy mitään syytä miksi rinta on polttavan kipeänä ollut jo kuukausia.
Mulla oli samaa muutamia vuosia sitten. Puristelin tissiä entistä enemmän ja se kipeytyi ihan hirveäksi ja tuli jokin tulehdus, joka kuitenkin parani itsestään. Otettiin koepala, ei mitään. Olen varma että kunnollinen tulehdus johtui jatkuvasta puristelusta rintasyöpäpelon takia. Nykyään kumpikin tissi kipeä aika ajoin. Välillä kipu on pois ja sitten taas pari viikkoa kipuja.
Minulla isohkot rinnat ja aina pari viikkoa ennen menkkoja rinnat alkavat aristaa mutta nyt olen muutaman kk ajan huomannut että vasen rinta kipeämpi. On muhkuraiset ja roikkuvat rätit. Rupesi pelottamaan jos onkin muuta. Lääkärikammoinen lapseton 38v.
Kipuilevat, muhkuraiset rinnat ovat yleensä ns.mastopaattiset.
Minullakin on sellaiset. Välillä oireettomat, välillä kipeämmät joskus viikkotolkulla putkeen.
Vasen usein oireilee enemmän.
Tutkittu mammografialla ja/tai ultralla useaan otteeseen, kun hankaluutena on se, ettei muhkuroista kokeilemalla tiedä, mitä on mastopatiaa ja mikä ehkä jotain muuta.
Nostan vanhaa ketjua.
Viikko tai paria ennen rinnat on yleensä arat, kipuilevat ja raskaammat. Jopa täyteläisemmät lisääntyneen muhkuraisuuden takia.
Minulla esimerkiksi se keskittyy enemmän vasempaan tissiin ja sen vasemmalle puolelle.
Kaikki johtuu hormonallisista tekijöistä mitä ei tarvitse ihmetellä tai pelästyä.
Kun rinnat ovat muhkuraisessa tilassa, älkää pusertako niitä. Voi kipeytyä entisestään. Käyttäkää mieluiten paksumpia rinta"panssareita" suojaamaan herkkiä rintoja.
Tissien tarkistaminen tehdään vasta menkkojen loputtua, jolloin ovat lötköimmillään ja pahkurat pienentyneet.
Tarkistetaan litistämällä vetämällä kämmentä tissien yli poikittais ja pituussuunnassa edestakaisin.
Oota mä tunnustelen... eiku... ja hiivatti tässä ultraäänessä on liian lyhyt johto!!
Eikun oikeesti naiset. Tämmöisissä kysymyksissä lääkäri on oikea osoite. Entäs jos se oiskin jotain vakavaa. "Miksi et tullut lääkäriin?" "No, kun yhdellä netin palstalla sanottiin, että...".
Up