Miten voi tänäpäivänä päiväkodit mennä kiinni klo 17??
Ihmettelen suuresti, että miten on mahdollista että pääsääntöisesti päikyt sulkeutuu viideltä, vaikka erittäin monet vanhemmat ovat töissä viiteen-kuuteen ja myöhempäänkin? Miksi päikkyjen ei ole tarvinnut muuttua samalla kun esim. palvelualalla liikkeet ovat ns.aina auki. Ja vaikka vanhemmilla olisi 8-16 työ, niin aivan hitonmoinen kiire on ehtiä ruuhkassa ennen viittä lasta hakemaan ellei työpaikka ole lähellä. Jo se, että sulkemisaikaa siirrettäisi tunnilla eli klo 18:sta, auttaisi älyttömästi. Meidän kaupungissa on yksi ryhmis, joka on kuuteen auki joten lapsi oli pakko laittaa sinne. Vuoropäiväkotiin ei lasta saa ellei molemmat vanhemmat ole vuorotöissä, enkä sinne haluakaan lasta.
Mihin tästä asiasta voisi tehdä aloitteen, vai onko muka muut tyytyväisiä noihin huonosti palveleviin päikkyihin? Jopa kalliit yksityiset tarhat menevät viideltä kiinni:/
Kommentit (132)
Kai sen lapsen saa vuoropäiväkotiin kun perustelee tuon kiireen. Ellei se "kiire" ole sitä kun haahuillaan 45 min kaupassa vertailemassa tarjousjauhelihoja...
Lapselle voi anoa siirtoa päiväkotiin, joka on työpaikan tai opiskelupaikan lähellä, sillä perusteella, että muuten ei ehdi viedä ja hakea aukioloaikojen sisällä lasta.
[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 22:25"][quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 22:22"]
[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 22:18"]Koska lapsen pitää saada olla myös vanhempiensa kanssa iltaisin!!! Ajattele lasta itsesi sijaan. [/quote] Minä olen yh ja käyn koulua toisessa kaupungissa (matka-aika julkisilla noin tunti, autoa ei ole). Tosin nyt olen vielä kevään ja kesän kotihoidontuella. Pahimpina päivinä syksyllä joudun kippaamaan lapsen jo aamuvarhain rppk:n ovista sisään ja juoksemaan hiki hatussa juuri ennen sulkemisaikaa -toivottavasti näitä pitkiä päiviä ei kuitenkaan tule usein. Ja kyllä, ajattelen (myös) lastani. Itseni takia toki myös saatan kouluni loppuun, mutta ennen kaikkea turvatakseni lapselleni myös elämän, jonka voin jatkossakin kustantaa itse ja näyttääkseni hänelle myös esimerkkiä miten eletään "oikein". Toki voisin verorahoilla homehduttaa ahteriani kotisohvalla, mutta mieluummin poljen takaisin kohti yhteiskunnan rataksia ja kannan oman korteni kekoon tässä hommassa.
[/quote]
Hyvä, äläkä enää lisäänny vaan luo uraa ja rikastu. Vaikka löydät uuden miehen, niin vauvat ei ole sun juttu. Työ on.
[/quote]
Hyvä, että päättelit moista tekstini perusteella. Kukaan ei puhunut urasta mitään, sen sijaan koulutuksesta kyllä. Jännä, että tällä palstalla moititaan nuoreja äitejä jotka "ei hanki kunnon koulutusta vaan lisääntyy ja bloggaa", ja nyt myös minua, nuorta äitiä, joka ajatteli hankkia sen koulutuksen ihan ensimmäiseksi ennen edes ajatusta lisälisääntymisestä.
Mikä päivähoitopsykopaatti täällä nyt tehtailee näitä aukiolo-aloituksia.
Laita se lapsi vuoropäiväkotiin tai neuvottele itsellesi paremmat työajat. 
[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 22:18"]Koska lapsen pitää saada olla myös vanhempiensa kanssa iltaisin!!! Ajattele lasta itsesi sijaan.
[/quote] No enhän mä sitä lasta tietenkään vie sinne hoitoon ekojen joukossa! Miksi täällä AINA ymmärretään kaikki väärin. Lasta ei viedä koskaan ennen ysiä hoitoon. Ja monesti vien iltavuoroon mennessä vasta ruokailuun. Ap.
[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 22:25"]
[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 22:22"]
[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 22:18"]Koska lapsen pitää saada olla myös vanhempiensa kanssa iltaisin!!! Ajattele lasta itsesi sijaan. [/quote] Minä olen yh ja käyn koulua toisessa kaupungissa (matka-aika julkisilla noin tunti, autoa ei ole). Tosin nyt olen vielä kevään ja kesän kotihoidontuella. Pahimpina päivinä syksyllä joudun kippaamaan lapsen jo aamuvarhain rppk:n ovista sisään ja juoksemaan hiki hatussa juuri ennen sulkemisaikaa -toivottavasti näitä pitkiä päiviä ei kuitenkaan tule usein. Ja kyllä, ajattelen (myös) lastani. Itseni takia toki myös saatan kouluni loppuun, mutta ennen kaikkea turvatakseni lapselleni myös elämän, jonka voin jatkossakin kustantaa itse ja näyttääkseni hänelle myös esimerkkiä miten eletään "oikein". Toki voisin verorahoilla homehduttaa ahteriani kotisohvalla, mutta mieluummin poljen takaisin kohti yhteiskunnan rataksia ja kannan oman korteni kekoon tässä hommassa.
[/quote]
Hyvä, äläkä enää lisäänny vaan luo uraa ja rikastu. Vaikka löydät uuden miehen, niin vauvat ei ole sun juttu. Työ on.
[/quote]
Vaikutat todella yksinkertaiselta ihmiseltä. Sinusta kaikkien äitien pitäis ilmeisesti maata perse homessa kotona, ei sais edes yrittää saada parempaa elintasoa?
Se että haluaa taata lapselleen paremman elämän, ei tarkoita että työ olisi koko elämä.
[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 22:25"]Päiväkoti-ikäisten vanhemmilla on oikeus lyhennettyyn työaikaan.
[/quote]Onko? Missä niin lukee?
Meillä pitää lapsi hakea viimeistään 16.30
on hieman kiire välillä kun pääsee klo16 töistä ja 25km matkaa.
[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 22:29"][quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 22:25"][quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 22:22"]
[/quote]
[/quote]luuseri olet. No maksaa sä päivät niin me kerätään siihen rahat.
[/quote]siis makaa sä päivät..
[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 22:18"]
Koska lapsen pitää saada olla myös vanhempiensa kanssa iltaisin!!! Ajattele lasta itsesi sijaan.
[/quote]
Järkevä kommentti, kiitos! Olen itse vela.
Miksi aloitus sai paljon alapeukkuja?
[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 22:27"]Lapselle voi anoa siirtoa päiväkotiin, joka on työpaikan tai opiskelupaikan lähellä, sillä perusteella, että muuten ei ehdi viedä ja hakea aukioloaikojen sisällä lasta.
[/quote]Joo, jos on saman kunnan sisällä mut harvoin niin on tilanne.
[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 22:18"]Koska lapsen pitää saada olla myös vanhempiensa kanssa iltaisin!!! Ajattele lasta itsesi sijaan.
[/quote] No juuri sitä lastahan ajattelenkin! Hän ei voinut mennä lähipäiväkotiin kavereiden kanssa, koska me emme ehtisi kuin 1-2 kertaa viikossa hakemaan hänet viiteen mennessä. (Minulla myös arkivapaita välillä) Nyt joudumme viemään toiselle puolen kaupunkia siihen ainoaan ryhmikseen joka on auki yli viiden. Ja sieltäkin itseasiassa haemme lapsen aina viimeistään puoli kuusi. Ap.
[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 22:18"]
Olisitko valmis maksamaan suurempaa päivähoitomaksua pidempien aukioloaikojen takia?
[/quote]
No kukapa ei jos on pakko! Haloo......
[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 22:25"]Päiväkoti-ikäisten vanhemmilla on oikeus lyhennettyyn työaikaan.
[/quote] Heh, minä teen lyhennettyä kuuden tunnin päivää. MUTTA kun olen erikoisliikkeessä töissä, niin hyödyn tuosta vain aamuvuorossa (1-2x/viikossa) jolloin pääsen 15.30 töistä. Muut vuorot päättyy 17.30 tai 20.30. Ap.
[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 22:32"]
[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 22:18"]Koska lapsen pitää saada olla myös vanhempiensa kanssa iltaisin!!! Ajattele lasta itsesi sijaan. [/quote] No juuri sitä lastahan ajattelenkin! Hän ei voinut mennä lähipäiväkotiin kavereiden kanssa, koska me emme ehtisi kuin 1-2 kertaa viikossa hakemaan hänet viiteen mennessä. (Minulla myös arkivapaita välillä) Nyt joudumme viemään toiselle puolen kaupunkia siihen ainoaan ryhmikseen joka on auki yli viiden. Ja sieltäkin itseasiassa haemme lapsen aina viimeistään puoli kuusi. Ap.
[/quote]
Jos ette kumpikaan ole vuorotyössä, niin miksi edes toinen teistä ei tee lyhennettyä työaikaa, että pääsisi hakemaan lapsen ajoissa?
[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 22:21"]Viideltä menee mun lastenkin päikky kiinni. Se on todella hankalaa, mutta laitoimme silti tähän lähipäikkyyn, koska ainoa vuoropäiväkoti olisi ollut tosi kaukana ja työmatkaa ajatellen ihan vastakkaisessa suunnassa. Yritämme miehen kanssa ehtiä vuorotellen hakemaan, joka toinen päivä sitten tehdään pidempää päivää. Miehellä on onneksi etätyömahdollisuus, muuten hän ei mitenkään pääsisi koskaan hakemaan, kun hänen työpäivä päättyy vasta viideltä. Mun oma päättyy periaatteessa 1600, mutta ruuhkan määrä on Helsingissä joskus ihan ennustamatonta ja voi olla vaikea ehtiä hakemaan. Ja joskus aina tuodaan kiireinen työ juuri viime minuuteilla, joka olisi pakko tehdä välittömästi. Jos päikky olisi auki edes puoli kuuteen, se helpottaisi elämää valtavasti.
[/quote] Totta, edes tuo 17.30 auttaisi PALJON. Meillekin se jo riittäisi. Voisi valita minkä tahansa päiväkodin, eikä sitä yhtä ja ainoaa. Ap.
[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 22:27"]Kai sen lapsen saa vuoropäiväkotiin kun perustelee tuon kiireen. Ellei se "kiire" ole sitä kun haahuillaan 45 min kaupassa vertailemassa tarjousjauhelihoja...
[/quote] EI SAA.
Saako tosiaan 3-5 vuotiaan vanhemmat tejdä lain mukaan lyhennettyä työaikaa?
Samaa ihmetellyt. Meillä palkattu hoitaja hakee lapset koska ei millään ehditä ennen viittä hakea ruuhkien takia. Yli 500e per lapsi menee päivähoidon kuluihin tämän takia. Päästään ihan normisti neljältä töistä. En ymmärrä miten muut järjestää.