Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

5kk vauvan erossaolo äidistä :(

Vierailija
08.05.2015 |

Löytyskö täältä kokemuksia tai vertaistukea, samassa tilanteessa olleita? Jouduin sappirakon poistoleikkaukseen, leikkaus tehtiin tänä aamuna ja pääsisin muuten kotiin jo tänä iltana, mutta kivut onkin niin kovat että täytyy myöntää etten pärjää joten varmaan se on oltava yön yli. Mies on kotona 5kk ikäisen vauvamme kanssa. Vauva alkoi vierastaa jo 4kk iässä ja vaikka ei toki isää vierastakaan niin kovasti äitiä ikävöi. Lähdin kotoa aamulla seitsemän aikaan. Vauvalla ja isällä on mennyt päivä hyvin mutta iltaväsyn tullen aloitti parin tunnin lohduttoman itkun johon ei mikään auttanut. Vauva ollut tähän asti täysimetyksellä, mutta parina päivänä on kokeiltu korviketta kun leikkausaika varmistui. Korvike on maistunut tosi hyvin pullosta ja kuulemma lapsi on syönyt vähän väliä. Eli nälkää ei kyllä joudu näkemään. Lopulta hetki sitten oli nukahtanut itkuunsa. :'( Nyt ihan tosissani mietin että traumatisoituuko lapsi tästä? Pääsen aamullakin lähtemään heti kun haluan, tällä hetkellä syvään hengittäminenkin sattuu mutta hoitaja kyllä väitti että aamulla on helpompaa. Toivon niin. Tuntuu niin kurjalta olla erossa vauvasta joka lohduttomana itkee ikäväänsä vaikka isänsä hellässä huomassa onkin. :(

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kyllä muuten olet oikeassa tutkimustiedosta äidin ja lapsen erossaolon vaikutuksista. Suositus on 1 yö erossaoloa/ ikävuosi. Sinä kuitenkin olet nyt pakkoraossa ja teet niin kuin on tehtävä. Sinulla on aikaa tarjota vauvallesi korvaavia kokemuksia. Selviätte kyllä molemmat ilman vaurioita!

Vierailija
2/37 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 20:24"]

Olet imetyshuuruissa ja luulet olevasi korvaamaton. Anna isän olla välillä tärkeä, ja pidä itse huolta omasta paranemisestasi; terve ja pirteä äiti on vauvallekin parasta.

[/quote]

no voi teitä kun ei se noin mene, että vauvaa voisi heitellä aikuiselta aikuiselle. Jos lapsi on luonut sen turvallisimman suhteen äitiinsä (vaikka ei isää vierastaisikaan) niin se voi olla lapselle traumatisoiva kokemus, että se turvallisin aikuinen yhtäkkiä häviää. 5kk ei vielä tajua sitä, että jos äiti lähtee se tulee takaisin. Sinuna pyytäisin isää tuomaan vauvanne sairaalaan ainakin joksikin aikaa, jossei isä ole hoitanut lasta yhtä paljon kuin sinä (ollut kotona, imettänyt jne.)

T. lasten psykologi

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 20:50"]Ihan mielenkiinnosta, ap, miten oot onnistunut sappikivet saamaan.. sehän on lihavien vanhusten vaiva :D
[/quote]
Huoh. Itseasiassa on raskauden jälkeen aika tavallinen vaiva. Näin sanoi minulle sisätautilääkäri. Minulla epäiltiin myös 2vkoa synnytyksen jälkeen kun aloin oksentamaan ja kovat vatsakivut.

Vierailija
4/37 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 21:05"][quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 20:24"]

Olet imetyshuuruissa ja luulet olevasi korvaamaton. Anna isän olla välillä tärkeä, ja pidä itse huolta omasta paranemisestasi; terve ja pirteä äiti on vauvallekin parasta.

[/quote]

no voi teitä kun ei se noin mene, että vauvaa voisi heitellä aikuiselta aikuiselle. Jos lapsi on luonut sen turvallisimman suhteen äitiinsä (vaikka ei isää vierastaisikaan) niin se voi olla lapselle traumatisoiva kokemus, että se turvallisin aikuinen yhtäkkiä häviää. 5kk ei vielä tajua sitä, että jos äiti lähtee se tulee takaisin. Sinuna pyytäisin isää tuomaan vauvanne sairaalaan ainakin joksikin aikaa, jossei isä ole hoitanut lasta yhtä paljon kuin sinä (ollut kotona, imettänyt jne.)

T. lasten psykologi
[/quote]
Kröhöm, vai että oikein psykologi. :D

Vierailija
5/37 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset pumppaa sinulla menee imetys ja sekös harmittaa ja ärsyttää myöhemmin.pumppaa ja heitä vaikka viemäriin? Eikö vauvaa voi tuoda tissille paristi päivässä.ukkos voi pakastaa maitoa.älä luovuta tai muuten myöhemmin kaduttaa. Lapsi saattaa alkaa vieroksua tissiä joten suosittelen ettet pidä taukoa vaan lapsi tissille ja ukkosi hakee yöksi pois.noin pienellä on vielä hyvä immunologia tartuntatauteihin ja se tulee nimenomaan imetyksestä.jos nyt nimittäin imetys menee sitä on vaikea saada takaisin ja alkaa pullon ja tutipesuhelvetti.sekös myöhemmin kuormittaa.

Vierailija
6/37 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 21:09"]

Mikset pumppaa sinulla menee imetys ja sekös harmittaa ja ärsyttää myöhemmin.pumppaa ja heitä vaikka viemäriin? Eikö vauvaa voi tuoda tissille paristi päivässä.ukkos voi pakastaa maitoa.älä luovuta tai muuten myöhemmin kaduttaa. Lapsi saattaa alkaa vieroksua tissiä joten suosittelen ettet pidä taukoa vaan lapsi tissille ja ukkosi hakee yöksi pois.noin pienellä on vielä hyvä immunologia tartuntatauteihin ja se tulee nimenomaan imetyksestä.jos nyt nimittäin imetys menee sitä on vaikea saada takaisin ja alkaa pullon ja tutipesuhelvetti.sekös myöhemmin kuormittaa.

[/quote]

Voi nyt helvetti, näinkö te tsemppaatte kurjana sairaallassa makaavaa äitiä??? Hohhoijaa.

Vierailija
7/37 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 21:04"]Ja kyllä muuten olet oikeassa tutkimustiedosta äidin ja lapsen erossaolon vaikutuksista. Suositus on 1 yö erossaoloa/ ikävuosi. Sinä kuitenkin olet nyt pakkoraossa ja teet niin kuin on tehtävä. Sinulla on aikaa tarjota vauvallesi korvaavia kokemuksia. Selviätte kyllä molemmat ilman vaurioita!
[/quote]

Oisko linkkiä? Kaikki tutkimukset mitä itse olen käsiini saanut ja lukenut eivät vihjaa mitään tähän suuntaankaan. Esim yksi saksalainen artikkeli käsitteli orpokodissa vauva-aikaansa viettäneiden, sittemmin sijaisperheisiin sijoitettujen nuorien aikuisten kokemuksia, eikä heistä juuri kukaan kokenut traumatisoituneensa ym.. Mielenkiintoisia juttuja, artikkeli löytyi jonkun saksalaisen tutkijan väitöskirjastq parin vuoden takaa, paremmin en muista.

Vierailija
8/37 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei sinä äiti siellä sairaalassa, eli ap. Ymmärrän tunteesi ja hädän. Et tietenkään halua lapsellesi mitään pahaa tunnetta tai hätää. Olet hyvä äiti. Ei lapsi traumatisoidu tästä! Lapsi tunnistaa isän tuoksun ja äänen. Isän ääni on ollut turvallisena läsnä, vauvan kölliessä massussasi. Huomenna pääset kotiin ja sitten kaikki on hyvin taas!
Ymmärrän kuitenkin hätäsi. Meijän lapselta leikattiin tyrä, kun hän oli 6 viikkoa. Jouduimme olemaan yön erossa ja se hätä oli kamala. Justiin nuo samat tunteet. Nyt lapsi on yli vuosikas ja kiintymyssuhde täysin normaali. Nukkuu ja tuhisee vieressä. Teillä lapsi on tutusti kotona ja isän luona, ei varmasti saa traumoja!! Ja voi olla, että lapsella mahanpuruja korvikkeesta esim. Hormonit tekee vielä ekstra herkäksi. Minut ainakin. Koita jaksaa!!! Koita saaha nukkua mahollisimman hyvin! Kauniita unia! Saat lapsen syliin huomenna. Ei oo mitään hätää hällä!!! Eikä traumatisoidu. Ja tuolla aiempi viesti oli ihan taatusti feikki lastenpsykologi. Pyydä kipulääke ja sitten unille. Pyydä vaikka joku nukahtamista helpottava lääke. Niin saat nukkua.

Vierailija
9/37 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 20:57"]Meillä mies oli vauvan kanssa kahdestaan sukuloimassa to-su, kun vauva oli 2½ kk. Hyvin heillä oli mennyt, mies tosin vähän päivitteli, kun muut eivät hoitaneet vauvaa ollenkaan, vaan hänen piti =D. Minä nautin yksinolostani kotona. 
[/quote]

Mitä ihmettä....... Niin me vaan ollaan erilaisia! En ois missään tilanteessa _pystynyt_, vaikka halua olisi ollut ja on edelleen kun poikamme on nyt 8kk. Mä oon ollu pisimmillään 4h erossa ja sekin oli ihan pakollinen asia. Ja viimeksi "huvin vuoksi" kävin kahvilla lähistöllä kun poika oli 3kk. En vaan pysty, jos ajattelen edes erossa oloa niin rupee vaan ahdistamaan. :(

Vierailija
10/37 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 21:15"][quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 21:04"]Ja kyllä muuten olet oikeassa tutkimustiedosta äidin ja lapsen erossaolon vaikutuksista. Suositus on 1 yö erossaoloa/ ikävuosi. Sinä kuitenkin olet nyt pakkoraossa ja teet niin kuin on tehtävä. Sinulla on aikaa tarjota vauvallesi korvaavia kokemuksia. Selviätte kyllä molemmat ilman vaurioita!
[/quote]

Oisko linkkiä? Kaikki tutkimukset mitä itse olen käsiini saanut ja lukenut eivät vihjaa mitään tähän suuntaankaan. Esim yksi saksalainen artikkeli käsitteli orpokodissa vauva-aikaansa viettäneiden, sittemmin sijaisperheisiin sijoitettujen nuorien aikuisten kokemuksia, eikä heistä juuri kukaan kokenut traumatisoituneensa ym.. Mielenkiintoisia juttuja, artikkeli löytyi jonkun saksalaisen tutkijan väitöskirjastq parin vuoden takaa, paremmin en muista.
[/quote]
kuinkahan moni tunnistaa itsessään traumatisoitumisen oireita? Mielenkiintoista olisi tietää, miten heidän elämänsä kulkivat, miten muodostivat ihmissuhteita yms. Sijoitus ilmeisesti teki tehtävänsä ja tarjosi korjaavia kokemuksia riittävästi?

Vierailija
11/37 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ravasin sappivaivojen takia monta viikkoa sairaalassa kiputipassa ja osastolla. Vauva oli sillon alle 2kk. Yli kuukauden joiduin ravata kodin ja sairaalan väliä, kunnes minut leikattiin. Harmittaa kovasti, mutta eihän sille mitään voinut. Ja olen 23v ja BMI 23. Raskaus laukaisi sappivaivat.

Vierailija
12/37 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 21:09"]

[/quote]Voimakkaat kipulääkkeet, ehkä nyt parempi olla imettämättä. 

Vierailija
13/37 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 21:40"][quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 21:09"]

[/quote]Voimakkaat kipulääkkeet, ehkä nyt parempi olla imettämättä. 
[/quote]

Eiks kuitenkin tissit tuu kipeiks ellei niitä tyhjennä?

Vierailija
14/37 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin myös yön pois kun lapsi 5kk.
Nyt iloinen ja terve viisivuotias ;)

Vierailija
15/37 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista, tsempeistä ja erilaisista näkökulmista. Tiedän tosiaan olevani melko herkillä, luulin koko päivän lähteväni kotiin kunnes huomasinkin että en ilman vahvoja kipulääkkeitä pärjääkään.
Sinä joka sanoit että sappikivet on lihavien vanhusten tauti, tiedoksi että vaiva voi olla myös perinnöllinen (kuten minulla) ja lisäksi raskaus on riskitekijä kivien muodostumiselle, kuten täälläkin muutama on sanonut. Olen 155cm ja 47kg eli enpä mielestäni kovin lihava, ikääkin alle 25 joten eipä minua taida voida vanhukseksikaan luokitella ;).

Toki pumppaan maitoa (saan kohta hoitajalta pumpun) että imetys jatkuisi. Mutta näissä kivuissa imettämisestäkään ei olisi tullut mitään. Ja tosiaan olin ihan lähdössä yöksi kotiin, kunnes kivut iskivät. Ja etukäteen olisin pumpannut maitoa pakkaseen, jos se olisi ollut mahdollista, mutta leikkaus tuli niin yhtäkkiä kiireellisesti että korvikkeeseen oli turvauduttava. Toivon kovasti että imetys jatkuu vielä sujuvasti, vaikka varmaa se ei tietenkään ole ja surettaahan sekin jos se tähän tyssää. Tiedän että vauva pärjää isän kanssa, silti ikävä on sydäntäsärkevää. Toivottavasti aamulla kipuni ovat helpottaneet ja vauvallakin parempi mieli.

Vierailija
16/37 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
17/37 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun lapsi on turvallisen aikuisen kanssa ei lapsi traumatisoidu...

Vierailija
18/37 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö isä voi/olisi voinut tuoda vauvaa sairaalaan katsomaan sua ja imetettäväksi?

Vierailija
19/37 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

P.S: meillä vauva itki 3-6kk iltaisin lohduttomasti monta tuntia, oli paikalla kuka hyvänsä.

Vierailija
20/37 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Traumatisoituuko lapsi oman isänsä seurassa?! Mitvit?! Jos traumatisoituu niin isässä on jotain pahasti pielessä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kuusi