Oppilaat eivät käytä maskia koulussa
Kommentit (125)
Minun ekaluokkalainen ei käytä maskia koulussa. Melkein kaikki muut luokalla käyttävät. Kuulemma tekevät niistä ninjanaamioita ja ties mitä. En usko että siitä maskista on mitään hyötyä noin pienillä jos niillä kerran leikitään.
Lapsi myös kertoi että maskittomia lapsia on myös kiusattu, vaikka vanhempien päätöshän se on jos sitä jollain ei ole.
Koululaiset pilaa meidän tulevaisuuden!!!
😡😡😡
Vierailija kirjoitti:
Itse en pysty pitämään maskia puolta tuntia kauempaa ilman että olen loppupäivän kovassa päänsäryssä. Miksi siis vaatisin sitä oppilailtakaan? T. Opettaja
Meidän opettaja ei käyttänyt aivojaan muttei vaatinut sitä meiltä.
Vierailija kirjoitti:
Itse en pysty pitämään maskia puolta tuntia kauempaa ilman että olen loppupäivän kovassa päänsäryssä. Miksi siis vaatisin sitä oppilailtakaan? T. Opettaja
Koska niillä ei päätä särje?
Vierailija kirjoitti:
Tollaset sitten kasvattaa meidän tulevaisuuden toivoja.
Vierailija kirjoitti:
Et oo tosissasi.
Opettajat lakkoon, kunnes maskeja pidetään kattavasti luokassa ja rokotukset on otettu!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi olla kielto olla koulussa ilman maskia ja koulun pitäisi tarjota riittävästi maskeja jokaiselle, esim. jokaisessa opetettavassa aineessa uusi maski, sillä sama maski päässä istuminen ei myöskään suojaa yhtään miltään, vaan lisää vaan sottaa kaikilla pinnoilla.
Tämä on aivan käsittämätön, että kouluissa opettajilla ei ole mitään arvovaltaa. Jos opettaja sanoo, että laita maski, eikä oppilas sitä tee, miksei oppilasta poisteta koulusta/tunnilta?
Mihin tällaisella oppilaiden ylivaltaan koulussa pyritään? Tajutaanko lainkaan millaisiin vaikeuksiin yhteiskunta tulee törmäämään, jos kansalaiset opetetaan koulussa siihen, että esivaltaa ei tarvitse totella, edes ihan päivänselvissä asioissa? Tuossa ei nyt ole kyseessä mikään ihmisoikeuskysymys, tai poliittinen kiista, vaan ihan tervejärkinen määräys, että koulussa pidetään maskia tartuntavaaran vuoksi.
Minä käskin taannoin kuudesluokkalaista pitämään maskia, kun jouduin olemaan riskiryhmäläisen omaisena samassa tilassa pitkään. Oppilaan huoltajat olivat sitten raivoissaan yhteydessä sekä minuun, rehtoriin että koulutoimenjohtajaan, kun olin ylittänyt oikeuteni ja kun "meidän Matti-Susanna ei mitään maskia käytä", ja jouduin esimiesten käskystä pyytämään anteeksi oppilaalta ja tämän huoltajilta. Että näin.
Olisin tuossa vaiheessa mennyt työterveyteen ja valitellut vaikeaa stressiä ja hakenut saikkua parille kuukaudelle. Opettakoot sitten esimiehet niitä kullanmuruja.
Minä opettajana en käytä maskia. En myöskään velvoita oppilaita niitä käyttämään, koska mikään laki ei minulle sellaista oikeutta anna. Jokaisen tunnin alussa käsken oppilaat pesemään kädet ja sitten puhtailla käsillä ottamaan laatikosta maskin, mutta jos joku ei ota, se on hänen asiansa. Mieluummin säästetään maskit niille, jotka haluavat käyttää, kuin otetaan maski ja roikotetaan sitä leuan alla.
Ainoa kerta, kun olen oikeasti käskenyt oppilaita laittamaan maskin naamalleen "pakosti" on ollut se, kun oppilaat lähtivät rokotettavaksi. Sanoin, että nyt me suojelemme terveydenhoitajia, jotka joutuvat olemaan nokikkain kaikkien koulun 600 oppilaan kanssa. Ei kuulunut vastaväitteitä.
Vierailija kirjoitti:
Lähiopetus on lasten ja nuorten hyvinvoinnin turvaksi.
Vihervassariliturgiaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et oo tosissasi.
Miksi hän ei olisi tosissaan? Minulla on sama juttu. Ne siniset myrkkymaskit ovat aivan kauheita. Naama alkaa kirveltää muutaman minuutin kuluttua ja parin tunnin päästä pukkaa ensimmäistä huuliherpestä. Seuraavaan aamuun mennessä on rakkulaa rakkulan vieressä ja sieraimissakin. Olen yrittänyt käyttää omia kangasmaskeja, mutta niidenkin kanssa alkaa tulla hapenpuutos jo vartin puhumisen jälkeen, vaikka ne sinänsä mukavilta tuntuvatkin kasvoilla.
Toinen opettaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi olla kielto olla koulussa ilman maskia ja koulun pitäisi tarjota riittävästi maskeja jokaiselle, esim. jokaisessa opetettavassa aineessa uusi maski, sillä sama maski päässä istuminen ei myöskään suojaa yhtään miltään, vaan lisää vaan sottaa kaikilla pinnoilla.
Tämä on aivan käsittämätön, että kouluissa opettajilla ei ole mitään arvovaltaa. Jos opettaja sanoo, että laita maski, eikä oppilas sitä tee, miksei oppilasta poisteta koulusta/tunnilta?
Mihin tällaisella oppilaiden ylivaltaan koulussa pyritään? Tajutaanko lainkaan millaisiin vaikeuksiin yhteiskunta tulee törmäämään, jos kansalaiset opetetaan koulussa siihen, että esivaltaa ei tarvitse totella, edes ihan päivänselvissä asioissa? Tuossa ei nyt ole kyseessä mikään ihmisoikeuskysymys, tai poliittinen kiista, vaan ihan tervejärkinen määräys, että koulussa pidetään maskia tartuntavaaran vuoksi.
Minä käskin taannoin kuudesluokkalaista pitämään maskia, kun jouduin olemaan riskiryhmäläisen omaisena samassa tilassa pitkään. Oppilaan huoltajat olivat sitten raivoissaan yhteydessä sekä minuun, rehtoriin että koulutoimenjohtajaan, kun olin ylittänyt oikeuteni ja kun "meidän Matti-Susanna ei mitään maskia käytä", ja jouduin esimiesten käskystä pyytämään anteeksi oppilaalta ja tämän huoltajilta. Että näin.
Olisin tuossa vaiheessa mennyt työterveyteen ja valitellut vaikeaa stressiä ja hakenut saikkua parille kuukaudelle. Opettakoot sitten esimiehet niitä kullanmuruja.
Minä jopa tein niin :) Siinähän etsivät sijaisia
Opettajana kommentoisin tätä, että jos meillä ei olisi ollut koronaa, monikaan koulujen ongelma ei olisi päätynyt ehkä tällä tavalla julkiseen keskusteluun kuin nyt on päätynyt.
Ensinnäkin oppimisvaje, jonka korona on aiheuttanut: jos jokainen oppilas on kuitenkin saanut osallistua etätunneille ja niitä tunteja on pitänyt sama opettaja kuin koululla lähitunneilla, miksi syntyy oppimisvajetta? Olisiko kuitenkin niin että se "oppimisvaje" syntyy joillekin oppilaille joka tapauksessa. Ollaan sitten koulussa, kotona, koronan kanssa tai ilman, osa oppilaista EI YKSINKERTAISESTI OPISKELE. Ja siitä johtuu se oppimisvaje, jota koronan varjolla kutsutaan "etäkoulun aiheuttamaksi oppimisvajeeksi".
Toisekseen, jotkut oppilaat ovat oppineet etäkoulussa "enemmän" tai "paremmin" kuin normaalioloissa. Mistäköhän tämä johtuu? Johtuisiko siitä, että luokkahuoneissa ei nykyisin ole enää opiskelurauhaa, ei normiaikoina eikä korona-aikoina. Vain kotona etäyhteyksien ääressä, kun luokan öykkärit on vaiennettu meeteissä ja teamseissä, saa opettajalta kerrankin ohjeet selkeästi ja keskeyttämättä. Saa kysyä opettajalta apua, saa heti vastauksen kysymyksiin, ja muun ajan pystyy käyttämään tehokkaasti oikeaan opiskeluun niin kuin ideaalitilanteessa pitäisi pystyä, ilman että joku puolivillainen naapurin räkänokka mölyää koko ajan vieressä, koska ei osaa tai edes halua osata mitään.
Kolmanneksi, pidän erikoisena tätä, että osa oppilaista pitää koulupäivän ajaksi "pelastaa kotoaan" koululle syömään lämmin ruoka sekä hetkeksi "turvallisen aikuisen pariin". Ymmärtääkseni nämäkin raukkaparat palaavat takaisin mielenterveysongelmaisten narsisti-sekakäyttäjä-alkoholisti-monsterivanhempiensa luo aina koulupäivän päätteeksi, mutta tämähän on vain elämää. Sitten jos mennään etäkouluun niin jo soi Mannerheimin lastensuojeluliiton päivystyspuhelin punaisena kun kotona on niin kamalaa. Eikö soisi että näille lapsille tulisi tukea järjestelmästä muutenkin kuin korona-aikana? Onko aikuisten mielenterveysongelmat ja se että koti on aika helvetin vaarallinen paikka monelle lapselle jokin uutinen?
Neljänneksi, moni vanhempi ei saa kuulemma lastaan tekemään kotona etäkoulun aikana mitään. Joku lapsiasiainvaltuutettu laukoi televisiossa jopa, että osa lapsista herää vaan aamulla, loggaa itsensä etätunnille ja painuu sen jälkeen takaisin peiton alle nukkumaan. Tiedoksi huolestuneille kansalaisille: osa lapsistahan tekee näin muutenkin, eli vetävät unta kuulaan kesken oppituntien. Luuletko vanhempana peseväsi kätesi lapsen oppimisesta tai koulunkäynnistä sen jälkeen kun hän lähtee kotoa kouluun, että sitten ne opettajat hoitavat kyllä sen homman loppuun. Ne lapset ja nuoret, jotka eivät opiskele etäkoulussa, eivät opiskele myöskään lähiopetuksessa. Jos oppiminen on niin vastenmielistä, että etäkoulun alkaessa lapsi vapautuu mielessään kaikista opiskeluun liittyvistä velvollisuuksista, sinä olet vanhempana epäonnistunut kasvatustehtävässä. Ongelma ei ole koulussa vaan lapsessa. Jokaiselle ihmiselle pitäisi kehittyä vastuuntuntoa sen verran että hoitaa ikäluokkaan kuuluvat velvollisuudet mukisematta. Jos etäopetusjakso paljastaa sinulle ensimmäistä kertaa, että lapsesi on saamaton, et ehkä ole sitä vain halunnut aikaisemmin nähdä.
Viidenneksi, ja varsinaiseen aiheeseen: Jos joillekin tuli nyt yllätyksenä, että osaa lapsista kiusataan koulussa maskin vuoksi, sen pitämisen tai pitämättömyyden takia, tiesitkö että tätä kiusaamistahan tapahtuu muutenkin eikä sillä ole koulun kanssa mitään tekemistä. "Koulukiusaamisessahan" se koulu on vain paikka missä kiusaaminen tapahtuu. Tekijät ovat edelleen niitä kusipäisten vanhempien kakaroita, joille ei ole opetettu että toisia ihmisiä tulee kohdella kunnioittavasti, vaikka he olisivat erilaisia. Ne lapset, joiden vanhemmat uhkailevat ja kiusaavat tai nimittelevät toisiaan esimerkiksi netin sometileillä, kasvavat sellaiseen malliin, jossa toisten alistaminen ja lyttääminen on aivan ookoo. Joten ei kannata ihmetellä, jos juuri maskista joutuu kiusatuksi, paljon pienempikin asia riittää silmätikuksi joutumiseen, ja vanhemmat antavat käytösmallin miten julmasti heitä sitten voi kohdella.
Lisäksi se, että lapsiin ja nuoriin ei enää kohdisteta minkäänlaisia kurinpitotoimia ja että opettajat ovat kädettömiä vaikkapa nyt maskittomien teinien edessä, voi voi, tämä on niin arkipäivää kouluissamme. Meidänkin kouluissa on "pakolliset" ulkovälitunnit, mutta miten saat oppilaat menemään pihalle? Oppilas vaan istuu hievahtamatta paikallaan eikä tee elettäkään totellakseen annettuja ohjeita. Nappaat käsipuolesta kiinni ja talutat teinin pihalle, alkaa huuto siitä että sä et saa muhun koska, laki kieltää. Ja vieressä kaverit kuvaa livenä hommaa verkkoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et oo tosissasi.
Miksi hän ei olisi tosissaan? Minulla on sama juttu. Ne siniset myrkkymaskit ovat aivan kauheita. Naama alkaa kirveltää muutaman minuutin kuluttua ja parin tunnin päästä pukkaa ensimmäistä huuliherpestä. Seuraavaan aamuun mennessä on rakkulaa rakkulan vieressä ja sieraimissakin. Olen yrittänyt käyttää omia kangasmaskeja, mutta niidenkin kanssa alkaa tulla hapenpuutos jo vartin puhumisen jälkeen, vaikka ne sinänsä mukavilta tuntuvatkin kasvoilla.
Toinen opettaja
Mitä jos hommaisit kunnon fttp2 maskin
Vierailija kirjoitti:
Viidenneksi, ja varsinaiseen aiheeseen: Jos joillekin tuli nyt yllätyksenä, että osaa lapsista kiusataan koulussa maskin vuoksi, sen pitämisen tai pitämättömyyden takia, tiesitkö että tätä kiusaamistahan tapahtuu muutenkin eikä sillä ole koulun kanssa mitään tekemistä. "Koulukiusaamisessahan" se koulu on vain paikka missä kiusaaminen tapahtuu. Tekijät ovat edelleen niitä kusipäisten vanhempien kakaroita, joille ei ole opetettu että toisia ihmisiä tulee kohdella kunnioittavasti, vaikka he olisivat erilaisia. Ne lapset, joiden vanhemmat uhkailevat ja kiusaavat tai nimittelevät toisiaan esimerkiksi netin sometileillä, kasvavat sellaiseen malliin, jossa toisten alistaminen ja lyttääminen on aivan ookoo. Joten ei kannata ihmetellä, jos juuri maskista joutuu kiusatuksi, paljon pienempikin asia riittää silmätikuksi joutumiseen, ja vanhemmat antavat käytösmallin miten julmasti heitä sitten voi kohdella.
Lisäksi se, että lapsiin ja nuoriin ei enää kohdisteta minkäänlaisia kurinpitotoimia ja että opettajat ovat kädettömiä vaikkapa nyt maskittomien teinien edessä, voi voi, tämä on niin arkipäivää kouluissamme. Meidänkin kouluissa on "pakolliset" ulkovälitunnit, mutta miten saat oppilaat menemään pihalle? Oppilas vaan istuu hievahtamatta paikallaan eikä tee elettäkään totellakseen annettuja ohjeita. Nappaat käsipuolesta kiinni ja talutat teinin pihalle, alkaa huuto siitä että sä et saa muhun koska, laki kieltää. Ja vieressä kaverit kuvaa livenä hommaa verkkoon.
Aika uskomatonta settiä heität. Mä en noissa hommissa viihtyisi kovin montaa päivää. Todennäköisesti mut heitettäisiin pihalle sen jälkeen kun nostaisin ensimmäisen örveltävän kultapienen rinnuksista seinälle.
Lain mukaan koulu ei voi pakottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et oo tosissasi.
Toinen opettaja
Mitä jos vaan olisit ilman maskia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et oo tosissasi.
Toinen opettaja
Mitä jos vaan olisit ilman maskia.
Ja vaarantaisit oppilaat? Mä tekisin välittömästi vanhempana irtisanomispyynnön ja joka helvetin somekanavaan juttua vastuuta välttelevistä vaarallisista opettajasta
Menikö tunteisiin kun kaikki eivät niele tuota propagandaa yhtä sinisilmäisesti?