Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Huoh....olen SUPER pettynyt poikiini.

Vierailija
19.09.2006 |

No niin, nyt sitten sai tämä äiti TODELLA suuren kolauksen kasvattajana ja luottamus lapsiin meni paukahtaen nolliin =O(

Poikamme 13 v ja 10 v kärähtivät tupakanpoltosta. Pojat oli nähty lauantaina (suuressa porukassa) tupruttelemassa tupakkia ja siideripullot kourassa. Nyt ihmettelette mitä hittoa tuon ikäiset tekee lauantai-illalla kylillä. No pojat olivat isällään (isän viikoloppu) ja saaneet sieltä luvan lähteä lauantai-iltaa kavereiden kanssa viettelemään.

Kuulin tänään tuosta tupakoinnista ja molemmat sen tunnustivat. Järkytyin 13 v tupakoinnista mutta tuo 10 v tupakointi olikin sitten jo SHOKKI.

Kaiken lisäksi vielä 13 v on astmaatikko.

Asiasta " keskusteltiin" välillä lujempaa, välillä hiljempaa. Itkukin minulta pääsi suuriman raivarin ollessa päällä, pettymys oli niin kova.

Minä luonnollisesti heti soittamaan nykyiselle miehelleni, ja huoh..... kuulemma tämä kaikki on minun syytäni.

Olen liikaa luottanut poikiin. Siis hä? Mielestäni syyllinen ei ole se joka luottaa vaan se joka pettää luottamuksen.

Nyt tällä hetkellä mieli tosi maassa ja tunnen itseni täysin epäonnistuneeksi kasvattajana.

Löytyisiköhän yhtään kohtalotoveria? Miten rankaisitte tupakoitsijaa?

Olo on jotenkin niin tyhjä.....

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
19.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemusta itsellä ei ole, kun omat lapset ovat vielä pieniä, mutta osaan kuvitella kuinka hirveältä varmasti tuntuu!

*Halaus*

Vierailija
2/12 |
19.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä lasten isä asiaan sanoo? Mikä hänen " vastuunsa" tilanteessa on? Miksi piti päästää kymmenvuotias kartsalle?

Se, että 10-vuotias polttaa (varmasti siis vain kokeilee) on tosi surullista, mutta niinhän se on, että mitä isot (isoveli) edellä, sitä pienet perässä. Mutta toisaalta, eikö melkein kaikki lapset kokeile tupakkia ja alkomahoolia suunnilleen tuon ikäisinä? Minkä ikäisenä itse kokeilit ekan kerran röökiä? Minä kokeilin 14-vuotiaana, pahaa oli enkä jatkanut.

Mitäpä ne nuoret (lapset) kaupungilla lauantai-iltana tekisivät, elleivät pahuuksiaan? Siksi minun mielestäni heitä ei sinne pitäisi päästää, vaan vanhempien tulee valvoa, että alle 16-vuotiaat katsovat kiltisti Avaraa luontoa telkkarista lauantaisin.

Mitäs poijjaat nyt sanovat? Ovatko pahoillaan, ymmärtävätkö menettäneensä sinun luottamuksesi? Mitä oppivat tästä ja miten jatkossa toimitaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
19.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta 13-vuotiaana varmaan monet maistelevat tupakkaa ja siideriäkin, ja jos pojat olivat yhdessä liikkeellä, niin totta kai pikkuveikka seuraa isompaa. Ihan eri asia on, miten tästä eteen päin. Jääkö vain kokeiluksi, toivottavasti ei tavaksi. Millainen kaveripiiri pojilla on, polttavatko monet?

Itselläni ei vielä noin isoja lapsia mutta voisin kuvitella rankaisevani esim. pidättämällä taskurahat tai kieltämällä jonkin kivan jutun vähäksi aikaa, esim. tietokonepelit.

Vierailija
4/12 |
19.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tilannetta. Keskustelette suoraan asiasta, kysyt miksi ovat tehneet noin, miltä se tuntui jne. Lopuksi sovitte ettei tupakkaa ja viinaa käytetä alaikäisenä ja luotat tuohon sopimukseen. Jos ilmaiset nyt ja/tai jatkossa että et luota lapsiisi he ajattelevat ettei heidän tekemisillään ole mitään väliä koska epäilet heitä kuitenkin. Kerran saa erehtyä mutta siitä pitää myös oppia.

Vierailija
5/12 |
19.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

polttavat sitten pois silmistä ja salaa.

Keskustele poikien kans tupakoinnin vaaroista ja haitoista rauhallisesti ja järkevästi. Tuskin muuten polttavat ku kavereiden edessä " kovana kundina" ja jos nyt pistät arestiin niin toi kuva saa niin pahan kolauksen jatkavat polttamista maineen takia.

Kerro et luotat heidän kykyyn ymmärtää itsekin kuinka älytön tapa on ja anna mahdollisuus korjata virhe. Toisesta kerrasta sit jos sellanen tulee järeemmin konstein eteenpäin.

Vierailija
6/12 |
19.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikien isää ei asia kiinnosta, vaan toteaa pojat on poikia. Tiedän että kaikki kokeilee jossain vaiheessa ja mitä isot edellä, sitä pienet perässä. Olen kuitenkin luottanut kuin kallioon ja tästä tupakoinnista/alkoholin käytöstä on puhuttu useasti ja pojat tietävät etten sitä hyväksy.

En kuuna kullan valkeanan olisi toivonut tämän tapahtuvan nyt jo.

Itse olen yhden kerran tupakkia maistanut ollessani 16 v ja ei kiitos.

Ainakin tuo vanhempi on polttanut ennenkin, eli ei enää ekaa kertaa kokeilua.

Tätä kurjaa oloa vielä lisää tuo miehen syyllistäminen minua kohtaan. Jälkiviisashan on pirun hyvä olla!

Pojat tietävät (ja toivon todella että sen myös sisäistivät) että luottamus sai ison kolauksen, ja luottamus pitää ansaita takaisin.

Juuh, kaveriporukasta polttaa yli puolet.

T:ap

Vierailija
7/12 |
19.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Kerran saa erehtyä mutta siitä pitää myös oppia.

Jokainen tekee virheitä. Kuitenkin pojilla 100% tieto etten hyväksy tupakointia, eli tiesivät tekevänsä väärin ja tekivät sen silti.

T:ap

Vierailija
8/12 |
20.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsiryhmiä 2-4 kussakin jotka polttelee tupakkia. Osan olen tunnistanut iältään ovat 6-9 luokkalaisia.

Ostarilla on pyörinyt näitä 9-12 vuotiaita ja tupakkaa ne vetää.

Toivon totisesti että omani säästyvät noilta kokeiluilta. Nyt ainakin viha tupakkaa ja huumeita kohtaan on suurta. Iältään kymmenen kahta puolta.

Tuo kotiaresti on hyvä rangaistus ja ainakin yhden viikkorahan menetys.

Oletko selvittänyt mistä tupakat oli peräisin, varastiko isältään vai saiko kavereilta ja mistä kaverit ne tupakat sai.

Vierailija
9/12 |
20.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei vielä painita tupakan kanssa kun lapset vasta eskari ja ekaluokkalainen, mutta kauhull aodotan sitä aikaa.

Vierailija
10/12 |
20.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun korvaani kalskahti pahemmin tuo poikien " illanvietto" . Mitä tekevät 13v. ja 10v. kartsalla? Ovat ihan lapsia vielä eivätkä ainakaan klo 21 jälkeen pitäisi kylillä hillua.

Siitä on sinun päästävä ex-miehesi kanssa sopuun tai sanot, etteivät pojat enää tule hänen luokseen yöksi!

Vierailija
11/12 |
20.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja lisäksi keskustelu tupakoinnista. sehän on täyttä paskaa, kuten kaikki tiedämme.

Vierailija
12/12 |
20.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiiinnosta kysyn että onko täällä joku muu joka ei ole tupakkaa maistanut ikinä? kyllähän aikanaan sitä esimerkkiä sai mutten jostain syystä itse tullut kokeilleeksi. Myöskään alkoholia en maistellut salaa/kaverien kanssa. Sen aika oli sitten paljon myöhemmin.