Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oppilaiden lukutunti: Ne joilla on mahdollisuus, saavat kuunnella äänikirjaa lukemisen sijasta?

Vierailija
13.01.2022 |

?

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äänikirjan kuunteleminen tai lukeminen on käytännössä sama asia.

Aikuisilla joo, mutta ei silloin kun lukutaito on vasta kehittymässä.

Kotonakin voi lukea. Läksyt oitäå lukea ja ne eivät ole äänikirjana. Joka paikassa pitää lukea. Tuolla periaatteella vanhemmat eivät saisi lukea lapsilleen enää sanaakaan esimerkiksi iltasatua, kun lapsen lukutaito on kehittymässä. Minä olin pahis ja luin aikanaan lapsilleni paljon. He saivat kuunnella myös mm. Katti Matikaisen seikkailuja CD-levyiltä, mutta jokainen oppi lukemaan oikein hyvin ja innostuivat lukemisesta jopa. On se kamalaa.

Jäkäjäkä. Moni oppilas ei lue missään muualla kuin koulussa, silloin äänikirja EI ole järkevä vaihtoehto.

Vierailija
22/31 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni oppilas kieltäytyy lukemisesta myös koulussa. Silloin he eivät lue missään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opetuksessa äänikirjat on lähtökohtaisesti sellasille joilla on jokin lukieste. Sellasille äänikirjat on taivaanlahja oikeastaan. Mulla on lukivaikeus ja teksti on enemmän tai vähemmän mössöä. Olen lukenut paljon ja se on kamalaa tahkoamista, kun kirjaimet ei pysy paikoillaan. Äänikirjojen avulla pystyn keskittymään tarinaan ja juonenkäänteisiin ja kielen hienouteen. Nämä menisi enemmän tai vähemmän ohi, jos luen perinteistä paperi kirjaa. Tämän takia äänikirjat ovat olemassa. Ovat hyviä myös niille joilla ei ole lukemisesteitä. Silmät rasittuu lukiessa, äänikirjaa kuunnellessa ei.

Vierailija
24/31 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kotonakin voi lukea. Läksyt oitäå lukea ja ne eivät ole äänikirjana. Joka paikassa pitää lukea. Tuolla periaatteella vanhemmat eivät saisi lukea lapsilleen enää sanaakaan esimerkiksi iltasatua, kun lapsen lukutaito on kehittymässä. Minä olin pahis ja luin aikanaan lapsilleni paljon. He saivat kuunnella myös mm. Katti Matikaisen seikkailuja CD-levyiltä, mutta jokainen oppi lukemaan oikein hyvin ja innostuivat lukemisesta jopa. On se kamalaa.

Jäkäjäkä. Moni oppilas ei lue missään muualla kuin koulussa, silloin äänikirja EI ole järkevä vaihtoehto.

Jos yhdellä kerralla on mahdollista myös kuunnella tarina ja 20:llä kerralla sitä luetaan itse niin mitä väliä? Koulussa opettajat myös itse lukevat lapsille tarinoita. Enemmän ihmettelen miten vain osalla on mahdollista kuunnella äänikirjaa

Vierailija
25/31 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa oppilaista ei suostu lukemaan minkäänlaista kirjaa (pakottaminen ei oikein toimi), silloin on parempi, että edes antaisivat muiden lukea ja kuuntelisivat sitä äänikirjaa. 

Vierailija
26/31 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyviä vaihtoehtoja molemmat, toista poissulkematta.

Luku- ja kirjoitustaito sekä luetun ymmärtäminen ovat tärkeitä yhtä lailla ihan uuden tiedon ja taidon kehittymisessä, mutta myös kuuntelun ymmärtäminen on tärkeä. Oppilas kehittyykin parhaiten opettelemalla kaikkia näitä taitoja, että hän pystyy hyödyntämään niitä jatko-opinnoissaan.

Mitä pidemmälle opiskelee tai opettelee työelämässäkin uusia taitoja, hän joutuu hyödyntämään näitä molempia taitoja.

Aika moni meistä työurallaan tarvitsee sisäistää uutta tietoa, joista kaikki ei ole kuunneltavassa äänikirjamuodossa. Erityisaloilla tulee viekää lisäksi mukaat hyvät matemaattiset taidot sekä vieraat kielet erilaisten tutkimuksien ja julkaisujen ymmärtämisessä omassa ammatissaan.

Mielestäni tämä siis ei ole joko-tai -taito vaan sekä-että.

Vierailija
27/31 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos yhdellä kerralla on mahdollista myös kuunnella tarina ja 20:llä kerralla sitä luetaan itse niin mitä väliä? Koulussa opettajat myös itse lukevat lapsille tarinoita. Enemmän ihmettelen miten vain osalla on mahdollista kuunnella äänikirjaa

Veikkaan kännykkää, kuulokkeita ja kirjastokorttia, millä voi lainata äänikirjoja. Tai ainakin tuota omaa kirjastokorttia, lapsille ja nuorille on paljon äänikirjoja tarjolla e-kirjastossa. Kirjastoautot ovat käyneet kouluilla ainakin aikaisemmin, tämän hetkisestä tilanteesta en osaa sanoa ja lapset ovat voineet lainata sieltä kirjoja itselleen. Koululla on sitten myöskin kirjoja, mitä voi valita lukutuntikirjoiksi.

Vierailija
28/31 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, jos lapsi ei lue, miten hän oppii kirjoittamaan?

Vierailija
29/31 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, jos lapsi ei lue, miten hän oppii kirjoittamaan?

Haluaisinkin nähdä parin arkin pituisen aineen, jonka kirjoittaja on lukemisen sijasta pääsääntöisesti vain kuunnellut äänikirjoja.

Vierailija
30/31 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko se äänikirjavastainen tyyppi, joka ei edes yritä ymmärtää äänikirjoja, vaan lukeminen on ainoa tapa kirjojen kanssa? Kasva aikuiseksi. :)

Missä tällainen tyyppi on?

Av:lla.

Et sitten osaa linkkiä antaa?

Jotkut on töissä.

Vierailija
31/31 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko se äänikirjavastainen tyyppi, joka ei edes yritä ymmärtää äänikirjoja, vaan lukeminen on ainoa tapa kirjojen kanssa? Kasva aikuiseksi. :)

Missä tällainen tyyppi on?

Av:lla.

Et sitten osaa linkkiä antaa?

Jotkut on töissä.

Jos sieltä töistä tänne kirjoittelee, voi kyllä etsiä myös linkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kahdeksan