Miehen persoona muuttunu aivotärähdyksen jälkeen,
onko mahdollista ja mitä tehdä???
Tosiaan oon ihan kamalan ahdistunu, sen jälkeen kun mies tärskäytti takaraivonsa ihan kunnolla liukkaalla kaatuessaan, on ollu jotenkii erilainen.. ja koko ajan vaan tuntuu et pahentuu tää. Tapauksesta noin 3kk ja sille on ilmaantunu sellasia piirteitä joita ei oo ikinä ennen ollu vaikka on oltu monta vuotta yhessä.. Aina ollu rauhallinen ja lempeä mies jolla lehmän hermot, nyt hermostuu hetkessä pikkuasioista, on kärttynen ja kerran jopa tönäs mut päin seinää mitä ei oo ikinä tapahtunu. Myös lapsista ärsyyntyy hetkessä ja huutaa niille. Mua pelottaa mutta oonko vaan vainoharhanen? Ahdistuin entistä enempi kun googlettelin ja sain selville mm. että monia sarjamurhaajia yhdistää päähän saatu voimakas isku. =(
Kommentit (37)
Ihan selkeät aivovamman oireet tuo äkkipikaisuus yms, mitä kerroit. Mun miehellä on aivovamma ja tuollaista se on, kun oikeaan kohtaan osuu. Lisäksi kuvaan kuuluu oiretiedostamattomuus, mikä tekee asiasta tosi hankalan. Vakuutusten kannalta ja muutenkin olisi nyt tuiki tärkeää päästä tutkimuksiin mahdollisimman pian.
Meillä oli selkeämpää kaikki, kun mies sai niin pahat vammat, että oli teholla koomassa 2 viikkoa. Tutkimukset, kuvaukset ja seuranta kuntoutuksineen on ollut ensiluokkaista, mutta yhtä helvettiä tämä elämä on, kun aina vain mies väittää, ettei häntä mikään vaivaa. Fyysisesti on kunnossa, mutta päässä viiraa. En tiedä, kauanko jaksan, eikä tämä lapsillekaan ole tervettä elämää.
saat syytteen heitteillejätöstä, jos jätät asian sikseen. Saat miehen hoitoon kun 1) ylipuhut sen lääkäriin 2) tilaat lääkärin kotiin 3) käyt itse keskustelemassa lääkärin kanssa.
Meillä on ap:n kanssa sama tilanne. Tosi mieheni onnettomuudesta jo 3 v. Rauhallinen mies on nykyään kärttyinen ja ärtyinen. Huutaa liikenteessä ja mulle sekä lapsille. Tutkimukset tehty Taysissa ja vikaa ei löydetty. Selkeästi se onnettomuus meillä oireiden aloittajana.
[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 22:07"]
Meillä on ap:n kanssa sama tilanne. Tosi mieheni onnettomuudesta jo 3 v. Rauhallinen mies on nykyään kärttyinen ja ärtyinen. Huutaa liikenteessä ja mulle sekä lapsille. Tutkimukset tehty Taysissa ja vikaa ei löydetty. Selkeästi se onnettomuus meillä oireiden aloittajana.
[/quote]
Mitä tutkimuksia miehellesi tehtiin?
Miehelleni tehtiin pään magneettitutkimus ja neurologisia ja psykologisia testejä. Lisäksi kasa verikokeita. Eikä mitään löytynyt.
Tiedän yhden tapauksen lähipiiristä, jossa käytös muuttui nuoruuden onnettomuudessa saadun päävamman vuoksi. On aika äkkipikainen, sosiaalisten tilanteiden sietäminen on vaikeaa. Ei ole kuitenkaan väkivaltainen. Hän on monessa asiassa naiivi ja puhuu kuin pieni lapsi. Ei uskalla matkustaa kotoaan kovin kauas. Jos hänelle puhuu esim. matkustamisesta, hän ahdistuu siitä (ei ole ikinä käynyt tukholmaa pidemmällä ja ikää yli 50 v). Oli myös sitä mieltä että kun hänen äitinsä kuoli mitään hänen jäljelle jäänyttä tavaraa ei saa hävittää ja asuntoa ei saa myydä.
Mulle puhkesi päänvamman jälkeen kaksisuuntainen mielialahäiriö, mikä on siis keskushermostoperäinen vamma tai vaurio, eikä mikään välittäjäaineiden vaje tms. Yleensä päävammaa seuraa vähintään masennus, mikä voi kestää parikin vuotta. Sekin neurologisista syistä. Myös epilepsiakohtauksia voi ilmetä siinä vaiheessa, kun aivot alkaa korjaamaan itseään.
[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 11:36"]
Tosiaan oon ihan kamalan ahdistunu, sen jälkeen kun mies tärskäytti takaraivonsa ihan kunnolla liukkaalla kaatuessaan, on ollu jotenkii erilainen.. ja koko ajan vaan tuntuu et pahentuu tää. Tapauksesta noin 3kk ja sille on ilmaantunu sellasia piirteitä joita ei oo ikinä ennen ollu vaikka on oltu monta vuotta yhessä.. Aina ollu rauhallinen ja lempeä mies jolla lehmän hermot, nyt hermostuu hetkessä pikkuasioista, on kärttynen ja kerran jopa tönäs mut päin seinää mitä ei oo ikinä tapahtunu. Myös lapsista ärsyyntyy hetkessä ja huutaa niille. Mua pelottaa mutta oonko vaan vainoharhanen? Ahdistuin entistä enempi kun googlettelin ja sain selville mm. että monia sarjamurhaajia yhdistää päähän saatu voimakas isku. =(
[/quote]
Tyypillinen aivovammaan liittyvä piirre. Hänen pitää mennä aivovammoihin erikoistuneelle neurologille ja aivot pitää magneettikuvata. T. samanlaisessa tapaturmassa vammautunut
Huh. Onko mies aivan normaali töissä, muiden sukulaistensa seurassa jne? Onko kukaan ulkopuolinen huomannut mitään? Voisi ehkä vähän herättää miestä, jos joku muukin huomauttaisi asiasta.
[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 12:01"]
Mutta miten saan sen lääkäriin kun mies ei itse halua mennä ja on sitä mieltä että minä vaan kuvittelen tämän asian? ap
[/quote]
Oiretiedostamattomuus on myös tyypillistä aivovammoissa. Sinun täytyy vain pakottaa hänet tai varata aika hänen puolestaan. Hän tarvitsee sairauslomaa, kunnolliset tutkimukset jne.
[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 11:36"]
[/quote]
urpo, ei se tarkoita että se on sarjamurhaaja.
aivovamma/vaurio voi olla mahdollinen ellei peräti todennäköinen jos persoonallisuus on oikeasti muuttunut.
vastaavia tapauksia löytyy netistä runsaasti, googlella tai varmaan youtubestakin.
lääkäriin ehdottomasti jos ette ole tajunneet mennä
[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 11:56"]Ehdottomasti lääkäriin, heti! Päässä voi olla (parhaillaan/ollut) verenvuotoa. Persoonan muuttuminen päävamman jälkeen on aina hälyttävä merkki ja vaatii ehdottomasti tutkimista.
[/quote]
Mahdollisesti aivovamma
Äivotärähdyksen nimi on nykyään joku tämäntapaInen: erittäin lievä aivovamma.
.
Miehellesi on kyllä tullut joku tavallinen aivovamma, kun vieläkin oirehtii.
Pään kuvaus ehdottomasti tarpeen.
lääkäri