Onko koiranäyttelyssä pukukoodi?
Kuvista katsellut ja miettinyt, että koiran esittelijällä on usein jotenkin jäykähköt vaatteet. Kun siinähän pitää juosta ja jumpata, niin lenkkarit ja verkkarit ajattelisi olevan sopivat tilanteeseen.
Kommentit (15)
Vaatetuksesta näkee ketä harrastaa ja ketä on ekoja kertoja liikenteessä.
[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 10:30"]
Vaatetuksesta näkee ketä harrastaa ja ketä on ekoja kertoja liikenteessä.
[/quote]
Eli mitä epäkäytännöllisemmät vaatteet sen enemmän on käynyt näyttelyissä?
Näyttelyyn voi mennä missä vaatteissa tahansa.
Itse laitan siistit vaatteet, sillä jos koira pärjää hyvin, niin siitä halutaan ottaa kuvia. En halua ryhmäkehien saati bis-kehän kuviin mennä verkkareissa. Joissain suuremmissa näyttelyissä nuo ryhmä/bis-kehät videoidaan.
Joskus olen kuullut väitteen, että tuomarit arvioivat koiran lisäksi myös sen ohjaajan siinä samalla. En tiedä, pitääkö paikkansa. Itse olen ollut vain yleisönä joskus muinoin.
Siistit vaatteet. Kannattaa testata kotona kyykkimällä ja kurottautumalla peilin edessä . On näkynyt ties minkä vilautuksia koirien handlereilta :)!
Mulla on yleensä ballerinat/siistit tennarit, siistit farkut ja perus t-paita/toppi ja siinä päällä siisti neule tai bleiseri. Hyvin on hauvat pärjänneet vaikka en sen ihmeemmin ole pukeutunut.
Usein tuomarit ovat puvut päällä, joten tuntuisi epäkunnioittavalta mennä likaisissa verkkareissa. Kannattaa myös huomioida koiran väri, eli ei mustia vaatteita mustan koiran kanssa. Itselläni on päällä hame/suorat housut, toppi ja jakku tai mekko ja jakku. Toki ulkonäyttelyissä sään mukaan.
Kerran oli tv:ssä dokumentti koiranäyttelyistä, siinä oli suomalainen porukka joka ajoi bussilla johonkin Liettuaan tms. koiranäyttelyyn. Kaikki naiset olivat susirumia läskejä, jos keskimäärin koiranäyttelyharrastajat on sellaisia, niin ihan sama mitä vaatteita ne pitää, kamalalta näyttää joka tapauksessa. Anteeksi nyt vain.
Minulla on vain kokemusta hevosnäyttelyistä. Jos esiteltävä hevonen on valkoinen laitan mustat housut ja mustan kauluspaidan. Jos hevonen on jonkun muun värinen niin valkoiset housut ja valkoinen kauluspaita, jonka päälle laitan mustan/ruskean (toisen värinen kuin esiteltävä hevonen) liivin. Kenkinä minulla on mustat siistit lenkkarit.
Vaatteiden väri valinnoilla tuon hevosta enemmän esiin, pukeudun siististi ja neutraalisti etten vie hevosesta huomiota. Lenkkarit helpottavat huomattavasti juoksemista.
Jos hevonen pärjää siitä otetaan kuvia joissa itsekin olen. Haluan olla niissä neutraalina ja siistinä. Olisi koomista jos eläin on viimeisen päälle puunattu ja esittelijällä olisi kulahtaneet tallihousut jalassa.(vaihdan muuten ne tallihousut siistimpiin juuri ennenkuin menen esittelemään hevosta).
Mua huvittaa näyttelyissä, kun pikkukoirien omistajatkin on yleensä viimisen päälle laitettuja ja sitten menee metsästyskoiria kattoon, niin johan on eri meininki. Koiratkin on sen näköisiä, että häkistä raahattu ennen metsästysreissua näyttelyyn ja omistajilla on myös valmiina jo ne metsätamineet päällä. Pyssyn ovat sentään jättäneet kotiin
Fiksut vaatteet ei ole välttämättä epämukavat.
Tärkeintä on ettet laita mitään lyhyttä hametta, mieluusti ei ollenkaan hametta koska voi joutua erinäisiin asentoihin ja kokemuksesta voin sanoa ettei ole kiva nähdä mitään yksityisalueita siellä kehässä!
Mulla ei mitään havaintoa pukukoodista, mutta kokemukset ovatkin metsästyskoirien ulkonäyttelyistä. Aika paljon sama käsitys kuin 14:lla.
Konservatiiviset jopa.