Mökki- vai asuntolaina?
Sain perinnön, jolla voisin ostaa jonkin pienen mökin. Asumme vuokralla ja haaveissa olisi oman kodin osto lähivuosina. Miten nyt kannattaisi toimia, käyttää tuo rahamäärä kodin alkupääomana ja ostaa sitten joskus mökki jos on varaa uuteen lainaan vai olisiko viisasta ostaa mökki nyt tällä rahalla ja hankkia se oma asunto sitten 100% lainalla? Olen pyöritellyt vaihtoehtoja, mutten yhtään tiedä mikä olisi järkevintä.
Tuo perintösumma on omassa mielessäni melko iso enkä ole tällaisia summia joutunut aikaisemmin miettimään, vaikka jollekin muulle kyseessä on varmasti pikkusumma. Sijoittaminenkin voisi olla vaihtoehto, mutta en tiedä niistä paljoakaan ja mökki kyllä houkuttelisi. Mitä ihmettä nyt kannattaisi tehdä?
Kommentit (39)
Miksi mökki? Hanki sellainen asunto että viihdyt siinä, eikä huvita lähteä mihinkään kälyselle möksälle.
[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 08:55"]
Minä ostaisin sen mökin, koska se riittää asuntolainan vakuudeksi. Toisessa vaihtoehdossa mökin osto siirtyy hamaan tulevaisuuteen ja pitää maksaa kahta lainaa korkoineen. Haluat kai elää elämääsi nyt?
Olen tehnyt niin ja se oli ihan järkevää. Kunhan et mitään homemökkiä osta. Katso että isot rempat on tehty.
[/quote]
Jotenkin olen aina kuvitellut, että mökin osto tulisi tehdä kun asuntolaina on maksettu. Mutta ehkäpä tosiaan tässä tilanteessa voisin uskaltaa. Mitä remppoja mökkeihin yleensä tehdään ja mitä ne maksavat pienehköön lautamökkiin?
Ap
[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 08:45"]
Osta mökki, jos kerran olet sellaisesta haaveillut. Toimiihan se sitten asuntolainan panttinakin.
[/quote]
Pankki ei hyväksy mökkiä vakuudeksi täydestä hinnasta. Itse en mökkeilystä piittaa, joten olisin ehdottomasti sitä mieltä että ensin vuokralta omaan, sillä vuokralla asuminen on rahan haaskaamista.
[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 08:58"]
Miksi mökki? Hanki sellainen asunto että viihdyt siinä, eikä huvita lähteä mihinkään kälyselle möksälle.
[/quote]
En usko, että rahat riittäisivät kuitenkaan unelmataloon järven rannalla.
Ap
Jos ostat asunnon, pääset vuokranmaksusta eroon. Kulusi tippuvat huomattavasti, kun vuokran sijaan maksat omaa asuntoa eli se raha menee koko ajan "itselle". Jos ostat mökin, maksat yhä vuokraa ja sen lisäksi mökin kulut. Ehdottomasti siis sijoitat rahan omaan asuntoon, jolloin voit laskea säästäväsi kuussa summan "vuokra-vastike-lainan korot" = tod näk satasia. Samalla voit aloittaa säästämisen mökkiin, jotka todnäk ei siellä päin paljoa edes maksa. Lainaa saat sitten parin vuoden päästä mökkiä varten helposti, kun omaa asuntoa on maksettu lisää ja mökkisäästöt on karttuneet.
Ainoa tilanne jossa mökin osto voisi olla kannattavaa on se, että vuokrasi on pienempi tai vain hitusen isompi kuin vastaavan asunnon vastike+korot. Näin kuitenkin on vain erittäin harvoin, jos vuokranantaja on se kuuluisa uskovainen mummo joka ei älyä euron arvoa...
Jollain pienellä lautamökillä ei välttämättä ole paljon arvoa onkin mielestä.
Itse en todellakaan maksaisi vuokraa kuin pakollisen ajan. Jos kuitenkin on tarkoituksena ostaa oma asunto, niin vuokran maksu vastaa sitä, että lämmittäisit seteleillä taloa.
laittaisin omaan asuntoon, saat nyt sillä summalla lainan ilman takaajia jne. Muuten on lähes mahdotonta säästää takaussummaa. Mökkejä nyt saa aika halvalla kuitenkin, jos et jotain luksusta halua. Siihen saa lainan helpommin kuitenkin jatkossa.
Onko asunto- ja mökkilainat suht samanlaisia? Siis koron suhteen?
Ap
Asuntolainankorot vähennyskelpoisia verotuksessa, mökkilainan ei. Mökkilaina = kulutusluotto.
[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 09:36"]
Onko asunto- ja mökkilainat suht samanlaisia? Siis koron suhteen?
Ap
[/quote]
Ei, mökkilainoissa mökin vakuusarvo lasketaan paljon huonommaksi ja korko on suurempi.
Mutta sun pitää ottaa huomioon myös se vuokrasi. Sen minkä säästäisin mökkilainassa (jos ostaisit mökin nyt ilman lainaa ja omistusasunnon paljon myöhemmin), häviäisit hyvin todennäköisesti siinä että joutuisit vielä vuosia maksamaan vuokraa. Vaikea sanoa tarkkaan, kun ei tiedä lukuja.
Entä jos ostan mökin ja melko pian sitten asunnon ja jos ne vakuudet riittävät (teoriassa) niin onko tuo halvempi kuin jos ostan asunnon ja sitten otan mökkilainan suuremmalla korolla myöhemmin?
[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 09:54"]
Entä jos ostan mökin ja melko pian sitten asunnon ja jos ne vakuudet riittävät (teoriassa) niin onko tuo halvempi kuin jos ostan asunnon ja sitten otan mökkilainan suuremmalla korolla myöhemmin?
[/quote]
En nyt näköjään muistaa allekirjoittaa. Ap tämä.
[/quote]
Teoriassa ehkä, mutta vastaan tulee ne vakuudet (mökin vakuusarvo yleensä 0-50%) ja se, että pankki laskee sulla olevan kuluja mökistä. Olet siis huonompi laina-asiakas kuin ilman mökkiä, ja tämä voi joko estää lainan saannin tai nostaa sen kuluja. Suosittelen käymään kysymässä pankistakin molempien skenaarioiden kuluja ja sitä, saisitko ylipäätään lainaa.
[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 09:58"]
[/quote]
Teoriassa ehkä, mutta vastaan tulee ne vakuudet (mökin vakuusarvo yleensä 0-50%) ja se, että pankki laskee sulla olevan kuluja mökistä. Olet siis huonompi laina-asiakas kuin ilman mökkiä, ja tämä voi joko estää lainan saannin tai nostaa sen kuluja. Suosittelen käymään kysymässä pankistakin molempien skenaarioiden kuluja ja sitä, saisitko ylipäätään lainaa.
[/quote]
Kiitos pohdinnasta ja vinkistä, taidanpa tosiaan mennä pankkiin ihmettelemään seuraavaksi.
Mä sijoittaisin tuon perinnön ja antaisin sen kasvaa jolloin oman asunnon hankintaan tarvitsee vuosien kuluttua vähemmän lainaa. Mökistä on kauheasti kuluja ja käyttöaika rajattu muutamaan kuukauteen vuodessa. Mieti paljonko on kiinteistövero, jätemaksu yms kulut joita mökin mukana tulee, ne ovat pois muusta kulutuksesta. Haitaksi laskisin myös yllätysvieraat jotka tulisivat extempore kahvipaketin kanssa ja odottaisivat talon tarjoavan kaiken.
Mökki. Siellä voi viihtyä ja rakentaa talvilämmin lomapaikka.
QUOTE AUTHOR-HULLU TAAS VAUHDISSA
Minä ostaisin sen mökin, koska se riittää asuntolainan vakuudeksi. Toisessa vaihtoehdossa mökin osto siirtyy hamaan tulevaisuuteen ja pitää maksaa kahta lainaa korkoineen. Haluat kai elää elämääsi nyt?
Olen tehnyt niin ja se oli ihan järkevää. Kunhan et mitään homemökkiä osta. Katso että isot rempat on tehty.