Pk ja lapsen haku
Eli, lapsi aloitti pk:n minun aloittaessani koulun. Minulla on kyllä ihan lukujärjestys ja sen perusteella sovimme päiväkodin kanssa, että lapsen hoitoaika on 7-16.
Nyt olen muutamana päivänä ollut tuntia aikaisemmin kotona ja jäin miettimään, että onko ok jos haen lapsen jo aiemmin kuin on sovittu koska ilmeisesti koulupäivä tulee vaihtelemaan muinakin päivinä. Noina kahtena päivänä olen siis hakenut lapsen ihan sovitusti koska olen ajatellut että lapselta jää vaikka askartelut kesken tms. tai muuten työntekijät hermostuvat kun sovitusta poiketaan.
Pk:n työntekijöiltä en ole ehtinyt asiasta kysyä kun ovat aina niin kiireisiä kun haen lapsen. Hyvä kun ehtii pikaisesti vaihtaa päivän kuulumiset.
Kommentit (11)
Ehdottomasti kannattaa hakea heti kun vaan voi ja pystyy. Lapselle se on aina parempi päästä aikaisemmin kotiin. Päiväkotipäivät ovat lapsille pitkiä :(
Ja jos haet kolmelta, ehdit todnäk vaihtaa paremmin kuulumiset hoitajankin kanssa, verrattuna "neljän ruuhkaan".
Tottakai lapsen voi hakea aikaisemmin. Muista kuitenkin ilmoittaa aika siihen 16 asti, sillä henkilökunta lasketaan lapsimäärän mukaan. Tietty voit sanoa hoitajalle että tulet siinä 15-16 :)
Musta huomioitavaa hakuajassa on vain siinä, ettei nyt kesken välipalan ampaise sisään, menee pasmat sekaisin omalta ja muiltakin lapsilta :)
Aina parempi jos pääset hakemaan aikaisemmin, välivuoroa tekevä henkilökunta pääsee silloin ajallaan kotiin. Iltapäivällä ei ole ohjattua toimintaa, joskus harvoin saatetaan lopetella aamulla kesken jääneitä askarteluja yms. mutta ei yleensä. Varsinkin näin keväällä ja kesällä iltapäiväulkoilu pyritään aloittamaan kolmen maissa ellei jopa ennen, jos vaan on hyvä sää. Ja välttämättä aikaisemmasta hakuajasta ei tarvitse erikseen ilmoittaa sen tarkemmin, jos se on kuitenkin välipalan jälkeen. (Välipala yleensä noin kahden aikoihin.) Toki voit sanoa että haet neljään mennessä, mutta jättää vähän pelivaraa ettei lapsi ala säännönmukaisesti odottamaan jo kolmelta. (Riippuu toki lapsen iästä, osaako itse odottaa aikaisemmin.)
Tottakai saa hakea. Toiminta painottuu yleensä aamupäiviin. Iltapäivissä vapaata leikkiä ja ulkoulua
Tottakai voit hakea aiemmin. Voithan jatkossa vaikka ilmoittaa, että haet kolmen ja neljän välillä.
[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 20:46"]Ei se pk mikään vankila ole.
[/quote]
:D
Ap taas
Kiitos kovasti vastauksista. Voisin tosiaan ilmoittaa, että kolmen ja neljän välillä haen lapsen.
Olen vielä vähän pihalla noista päiväkodin käytännöistä (joo, esikoinen kyseessä) mutta eiköhän tämä tästä =)