Miksi syöt mielialalääkkeitä? Mihin vaivaan?
Tutkimuksissa on todettu, etteivät mielialalääkkeet auta/paranna yhtään sen enempää oloa kuin sokeripilleri. Mitä mieltä? Miten mielen sairauksia pitäisi hoitaa? Pystyykö ihminen itse parantamaan itsensä? Miten? Miksi lähes joka vaivaan määrätään näitä lääkkeitä???
Kommentit (65)
[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 19:31"]Ei tutkimuksissa mitään tollasta ole todettu, ap.
[/quote]
Missä tutkimuksissa? Kuka tutki? Kuka maksoi?
[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 19:58"]
Harvinaisen sairaita nuoria ihmisiä av:lla. Kertonee keskustelujen tasosta.
[/quote]
Toivottavasti olet nyt ylpeä itsestäsi. Meistä harvinaisen sairaista nuorista ihmisistä tuskin kukaan viitsii vajota sinun tasollesi.
Hauska lukea kaikkitietävien ammattilaisten tietämystä neurolepteistä tms. Saa hyvät naurut!
[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 20:44"]
Hauska lukea kaikkitietävien ammattilaisten tietämystä neurolepteistä tms. Saa hyvät naurut!
[/quote]
Kuinka monta naurua sait?
Söin aiemmin mielialalääkkeitä masennukseen ja ahdistukseen, (sertralin) Auttoivat ja olen tyytyväinen että suostuin kokeilemaan.
Toistuva vaikea masennus. Välillä yritän olla ilman lääkkeitä, mutta vajoan takaisin masennukseen. Ero on kuin yöllä ja päivällä. En pärjää ilman lääkitystä, yritetty on.
Harvinaisen sairaita nuoria ihmisiä av:lla. Kertonee keskustelujen tasosta.
Tutkimukset todistavat, että osoittaa suurta typeryyttä uskoa mitä tahansa, kun sen sanotaan olevan tutkimustulos. Lähde olisi ap:nkin väittämään aika kiva (ja ei, "ystäväni jonka sisko on psykoterapeutti kertoi" ei ole riittävä lähde).
.
Itse syön SSRI-lääkkeitä pakko-oireisiin. Eihän se mihinkään pelkällä lääkehoidolla parane (kaikki sairaudet eivät välttämättä millään, kai sen tiedät?) mutta oireet pysyvät niissä rajoissa että olen työkykyinen.
Paniikkihäiriöön ja vaikeaan ahdistukseen. Antaneet elämän ja toimintakyvyn takas :)
Voihan tota itse itsensä parantamista kokeilla vaikka syöpäpotilailla.
Ahdistukseen ja kuolemanpelkoon. Auttoivat.
Söin mielialalääkettä masennukseeni noin puolen vuoden ajan. Ja se helpotti. Tuosta on nyt aikaa jo kolmisen vuotta, ja suosittelen ehdottomasti muillekin.
Sosiaalisten tilanteiden pelkoon käytän mielialalääkettä. On auttanut ahdistukseen ja liialliseen jännitämiseen.
Olen kahteen eri otteeseen ylilääkittty. Ylilääkitys on vienyt toimintakyvyn ensin olin vuoden lähes sängynomana ja omainen vahtasi että syön lääkkeet. Kun pahimmat toimintakykyä tuhoavat lääkkeet vähennettiin sain olla vuoden terveenä. Sit tuli taas hetki jolloin jouduin ylilääkitykseen, nyt kahdeksi vuodeksi. Valvoin yöt ja päivällä lepäsin väsymyksen takia. Ylilääkityksen aiheuttaman toimintakyvyn menetyksn vuoksi menetin hyvän työpaikan ja muutakin. Olatsabiini myrkky on ollut ihan pahin toimintakyvyn viejä. Onneksi se on kiellettyjen listalla. Netistä luin että sitä määrätään poliittisille vangeille tappamaan ja tuhoamaan heitä (varmaan isolla annoksella) Multa tuo lääke tuhosi tunne maailman ja tuhosi unikeskuksen. Noin puoli vuotta lääkkeen loppumisesta aloin käsittelemään traumojani, itku ei tullut, mutta jouduin käyttämään vaippoja kun emättimestäni valui kirkasta hyvän hajuista nestettä aina kun olisi ollut itkun paikka, eli elimistöni oli mennyt ihan sekaisin olatsabiinin vaurioista. Mielialalääkkeet vaurioittavat aivosoluja eli tekevät aivovaurioita. Katsoin netistä ohjelman mielen uudistuminen jossa yhdysvaltalainen lääketieteen tohtori Caroline Leaf kertoo mielialalääkkeistä ja mielenterveysongelmista. Tuon ohjelman jälkeen 7 vuotta kestänyt huonounisuus vaihtui hyvä unisuuteen. Samoin masennus parani.
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa masennuksista katoaisi elintapojen muutoksella. Alkoholin käyttö, epäterveellinen ruoka, liikkumattomuus, negatiivisia tunteita ruokkiva työ/opiskelu/sosiaalinen elämä - jos nuo asiat korjattaisiin, päästäisiin hoitamaan sairautta eikä vain lievittämään oireita lääkkeillä. Pitkässä juoksussa lääkehoito saattaa vain pahentaa asioita, kun itse sairautta ei koskaan aleta käsitellä.
Katsokaapa esim. Minnesota- hoidon tuloksia. Hieman eri lukemat kuin antabus- ja diapam- vetoisten katkolaitosten hoitotulokset, joissa potilas autetaan siihen pisteeseen että hän kykenee aloittamaan päihteidenkäytön uudelleen.
Jaa-a, mitähän sitä muuttaisi?? Alkoholia käytän ruuan kanssa n 2 lasillista/kk, ruoka on itsetehtyä ja terveellistä, treenaan 1-2x viikossa vaikka kivut onkin helvetilliset sen jälkeen, perhe-elämä ja ystävyyssuhteet kunnossa, työhön en kykene mutta olen vain 1/2 eläkkeellä kipujen takia. Toki rahapula aiheuttaa negatiivisia tunteita, niitä vaan ei pääse pakoon.
Tosin ei mulla (kivuista johtuvaan) masennukseen ole lääkettä vaan 33v jatkuneeseen unettomuuteen. Pieni nokare lääkettä antaa aamuyölle tarvittavan 1-2 tunnin unijakson.
Keskivaikea masennus ja kaksisuuntainen mielialahäiriö. Ilman lääkkeitä olisin aika varmasti jo kuollut. Tiedä sitten onko hyvä vai huono asia 🤷🏻♀️
[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 19:46"][quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 19:39"]
[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 19:36"]Pahaan ahdistukseen, ilman lääkkeitä olen työkyvytön. Ahdistus on perua lapsuuden traumoista, sille on paha tehdä muuta kuin käydä traumaterapiassa, mutta en ole tarpeeksi hyväkuntoinen sitä varten vielä. Syön lisäksi neuroleptia tasaamaan mielialaa, poistamaan ahdistusta ja viemään pois vainoharhoja. [/quote] Olen hoitanut pahaa ahdistusta lääkkeittä. Ja on helpottanut.
[/quote]
Sitten varmaan ahdistuksesi ei ole ollut kovin pahaa, koska kuka tahansa aidosti ahdistushäiriöstä kärsivä tietää, että tarpeeksi pahassa tilanteessa mikään mindfulness-touhu tai jääpalojen kanssa pelleily ei auta tippaakaan, vaan lääke on ainoa, joka vie pois sitä ahdistusta. Minä olen ollut suljetulla hoidossa ahdistukseni takia, tiedän mistä puhun.
[/quote]
Oli äärimmäisen kamalaa ahdistusta.