Miksi syöt mielialalääkkeitä? Mihin vaivaan?
Tutkimuksissa on todettu, etteivät mielialalääkkeet auta/paranna yhtään sen enempää oloa kuin sokeripilleri. Mitä mieltä? Miten mielen sairauksia pitäisi hoitaa? Pystyykö ihminen itse parantamaan itsensä? Miten? Miksi lähes joka vaivaan määrätään näitä lääkkeitä???
Kommentit (65)
[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 00:08"]
Käyttekö te kaikki masentuneet ja ahdistuneet myös terapiassa/hoidatte muuten psyykettänne kuntoon?
Koska masennus ja ahdistus ei ole sellaisia sairauksia, joita ei voisi parantaa oikeastikin, mutta psyykelääkkeet sitä ei tee. Skitsofrenia, bipo jne. taas on asia erikseen.
[/quote]
Valitettavasti nuo sairaudet eivät ole täysin parannettavissa. Ne voidaan saada oireettomiksi. Jotkut vaan tarvitsevat sairauteen lääkkeet eikä siinä ole mitään toisille seliteltävää tai ihmeteltävää. Jospa ihan vaan sinäkin huolehtisit omista vaivoistasi.
[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 01:42"]
[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 19:36"]
Höpsis ap, tutkimuksissa on todettu, että serotoniinin takaisinestäjät parantavat masennusta yhtä hyvin kuin liikunta. Kaikille ei riittävän raju liikkuminen ole mahdollista.
[/quote] Mutta valitettavati ssri-lääkkeet ei toimi jos käyttää samalla alkoholia :( en kyllä tiedä missä se raja kulkee milloin loppuu teho. Moni valittaa ettei lääkkeet auta ja sen vuoksi juo masennukseen, ja masennus taas pahenee alkosta lääkkeiden jäädessä helisemään taustalle kun alko syö ne vähätkin omat serotoniinit mitä vielä ehkä on jäljellä. Sori ot.
[/quote]
Kohtuullinen alkoholinkäyttö ei vaikuta lääkkeiden tehoon.
Suurin osa masennuksista katoaisi elintapojen muutoksella. Alkoholin käyttö, epäterveellinen ruoka, liikkumattomuus, negatiivisia tunteita ruokkiva työ/opiskelu/sosiaalinen elämä - jos nuo asiat korjattaisiin, päästäisiin hoitamaan sairautta eikä vain lievittämään oireita lääkkeillä. Pitkässä juoksussa lääkehoito saattaa vain pahentaa asioita, kun itse sairautta ei koskaan aleta käsitellä.
Katsokaapa esim. Minnesota- hoidon tuloksia. Hieman eri lukemat kuin antabus- ja diapam- vetoisten katkolaitosten hoitotulokset, joissa potilas autetaan siihen pisteeseen että hän kykenee aloittamaan päihteidenkäytön uudelleen.
Hullut syö mielialalääkkeitä. Enää ei olla osasto kolmessatoista, vaan ihmisten seassa.
Syön sosiaalisten tilanteiden pelkoon essitalopraamia. Sen avulla kykenen käymään töissä.
Kaksisuuntaiseen mielialahäiriöön ja psykoosin estoon. Mulle lääkkeet ovat antaneet elämäni takaisin. Kaksisuuntaiseen ei ole muuta hoitoa. Terapialla voi itse oppia tunnistamaan esioireet ja muutenkin hoitamaan sairauttaan. Säännöllinen vuorokausirytmi jne...
Ei tutkimuksissa mitään tollasta ole todettu, ap.
Paniikkihäiriöön, joka ilman lääkitystä muuttuu nopeasti yleistyneeksi ahdistuneisuushäiriöksi. Lääkkeet kyllä auttavat ja pitävät oireet poissa tai ainakin hillitsevät niitä huomattavasti.
Jännetupen tulehdukseen. Tarkoitus on nostaa kipukynnystä, sillä en ole puoleen vuoteen kokenut hetkeä ilman kipua.
Höpsis ap, tutkimuksissa on todettu, että serotoniinin takaisinestäjät parantavat masennusta yhtä hyvin kuin liikunta. Kaikille ei riittävän raju liikkuminen ole mahdollista.
Pahaan ahdistukseen, ilman lääkkeitä olen työkyvytön. Ahdistus on perua lapsuuden traumoista, sille on paha tehdä muuta kuin käydä traumaterapiassa, mutta en ole tarpeeksi hyväkuntoinen sitä varten vielä.
Syön lisäksi neuroleptia tasaamaan mielialaa, poistamaan ahdistusta ja viemään pois vainoharhoja.
Siis takaisinoton estäjät, tarkoitti 7.
1970-luvun oppikirjoissa sanotaan, että masennus on harvinainen sairaus, joka paranee spontaanisti 6–8 kuukaudessa hoitamattomana. Ei uusiudu, ei kannata hoitaa lääkkeillä tai psykoterapialla, koska spontaani paraneminen on niin yleistä, Kopakkala kertoo. Masennuslääkkeitä söi viime vuonna 428 000 suomalaista, selviää Kelan tilastoista. Niiden käyttö on kasvanut räjähdysmäisesti 1980-luvulta lähtien. Samaa vauhtia ovat kasvaneet myös masennusperäiset työkyvyttömyyseläkkeet. Vuosittain noin 4 500 suomalaista jää sairaseläkkeelle masennusdiagnoosilla. – Luulisi, että jos lääkkeet olisivat tehokkaita, ihmiset paranisivat niillä. Kun masennuslääkkeet tulivat markkinoille, osa tutkijoista oli sitä mieltä, että ne altistavat masennuksen uusiutumiselle ja masennus muuttuu krooniseksi. Niin kävi. Hän kertoo Yhdysvaltojen kansallisen terveysviraston laajasta STAR*D - tutkimuksesta, jossa selvitettiin masennuslääkkeiden tehoa tavallisilla terveydenhoidon masennuspotilailla. – Yli 4 000 ihmiselle annettiin vuoden ajan tehokkainta mahdollista lääkehoitoa. Kolmen kuukauden välein tarkastettiin, ovatko he parantuneet. Jos tietty lääke ei toiminut, vaihdettiin lääkettä. Vuoden jälkeen toipuneita oli 118. Siis vain 3 prosenttia. Sen perusteella, mitä spontaanista paranemisesta ilman lääkkeitä tiedetään, vuodessa pitäisi parantua paljon useamman.
[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 19:36"]Pahaan ahdistukseen, ilman lääkkeitä olen työkyvytön. Ahdistus on perua lapsuuden traumoista, sille on paha tehdä muuta kuin käydä traumaterapiassa, mutta en ole tarpeeksi hyväkuntoinen sitä varten vielä.
Syön lisäksi neuroleptia tasaamaan mielialaa, poistamaan ahdistusta ja viemään pois vainoharhoja.
[/quote]
Olen hoitanut pahaa ahdistusta lääkkeittä.
Ja on helpottanut.
[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 19:39"]
1970-luvun oppikirjoissa sanotaan, että masennus on harvinainen sairaus, joka paranee spontaanisti 6–8 kuukaudessa hoitamattomana. Ei uusiudu, ei kannata hoitaa lääkkeillä tai psykoterapialla, koska spontaani paraneminen on niin yleistä, Kopakkala kertoo. Masennuslääkkeitä söi viime vuonna 428 000 suomalaista, selviää Kelan tilastoista. Niiden käyttö on kasvanut räjähdysmäisesti 1980-luvulta lähtien. Samaa vauhtia ovat kasvaneet myös masennusperäiset työkyvyttömyyseläkkeet. Vuosittain noin 4 500 suomalaista jää sairaseläkkeelle masennusdiagnoosilla. – Luulisi, että jos lääkkeet olisivat tehokkaita, ihmiset paranisivat niillä. Kun masennuslääkkeet tulivat markkinoille, osa tutkijoista oli sitä mieltä, että ne altistavat masennuksen uusiutumiselle ja masennus muuttuu krooniseksi. Niin kävi. Hän kertoo Yhdysvaltojen kansallisen terveysviraston laajasta STAR*D - tutkimuksesta, jossa selvitettiin masennuslääkkeiden tehoa tavallisilla terveydenhoidon masennuspotilailla. – Yli 4 000 ihmiselle annettiin vuoden ajan tehokkainta mahdollista lääkehoitoa. Kolmen kuukauden välein tarkastettiin, ovatko he parantuneet. Jos tietty lääke ei toiminut, vaihdettiin lääkettä. Vuoden jälkeen toipuneita oli 118. Siis vain 3 prosenttia. Sen perusteella, mitä spontaanista paranemisesta ilman lääkkeitä tiedetään, vuodessa pitäisi parantua paljon useamman.
[/quote]
Aika harva lääke parantaa. Verenpainelääkkeet, sydänlääkkeet, diabeteslääkkeet, astmalääkkeet jne. Eivät ne paranna vaan pitävät oireet kurissa. Ihan samoin kuin mielialalääkkeet.
[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 19:39"]
[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 19:36"]Pahaan ahdistukseen, ilman lääkkeitä olen työkyvytön. Ahdistus on perua lapsuuden traumoista, sille on paha tehdä muuta kuin käydä traumaterapiassa, mutta en ole tarpeeksi hyväkuntoinen sitä varten vielä. Syön lisäksi neuroleptia tasaamaan mielialaa, poistamaan ahdistusta ja viemään pois vainoharhoja. [/quote] Olen hoitanut pahaa ahdistusta lääkkeittä. Ja on helpottanut.
[/quote]
Sitten varmaan ahdistuksesi ei ole ollut kovin pahaa, koska kuka tahansa aidosti ahdistushäiriöstä kärsivä tietää, että tarpeeksi pahassa tilanteessa mikään mindfulness-touhu tai jääpalojen kanssa pelleily ei auta tippaakaan, vaan lääke on ainoa, joka vie pois sitä ahdistusta. Minä olen ollut suljetulla hoidossa ahdistukseni takia, tiedän mistä puhun.
Kaksisuuntainen mielialahäiriö ei parane ikinä. Vika on pysyvästi aivoissa. Lääkkeillä pysyy oireet poissa - jos löydetään hyvä lääke tai lääkeyhdistelmä. Oma lääkitykseni on kuuden eri lääkärin aikaansaannos ja aikaa meni 2 vuotta. Kohtapuolin olen siirtymässä takaisin työelämään :) Täytyy ottaa lääkkeet ajallaan ja nukkua hyvät yöunet. Valvominen saattaa aiheuttaa manian puhkeamisen. Tietenkään ei voi taata etteikö sairaus ikinä oireilisi vaikka olisi lääkitys. Kyseessä on koko eliniän kestävä sairaus ja aivokemiatkin vaihtelee. Sen mukaan säädetään lääkitystä. Psykoosistakaan en olisi ikinä selvinnyt hengissä ilman lääkkeitä. Psykoosi on hengenvaarallinen tila ja niin on kyllä unipolaari masennuskin. Hoitamattomana. -2
Söin vain pari kuukautta mirtatsapiinia unettomuuteen ja masennukseen. Nyt kohta vuoden ns. terveenä, luulen että yöunien kuntoon saamisella oli iso vaikutus.
[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 00:08"]
Käyttekö te kaikki masentuneet ja ahdistuneet myös terapiassa/hoidatte muuten psyykettänne kuntoon?
Koska masennus ja ahdistus ei ole sellaisia sairauksia, joita ei voisi parantaa oikeastikin, mutta psyykelääkkeet sitä ei tee. Skitsofrenia, bipo jne. taas on asia erikseen.
[/quote]
Traumapsykoterapia 2 kertaa viikossa. T. 47