Yksi kiinalainen vaihtari ihmetteli miksi suomalaiset väittää että heillä on siniset silmät, kun ne on oikeasti harmaat
Ja kuulemma ruotsalaisilla on oikeasti sinisiä silmiä, ei suomalaisilla.
Kommentit (65)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harmaat silmät ovat paljon harvinaisemmat maailmanlaajuisesti kuin siniset. Siksihän niillä nimenomaan voisi ylpistellä. Mutta totta on, että suomalaiset uskottelevat itselleen, että heidän harmaansa ovat siniset.
Mulla on vihreät.
Älä vaan sano, että sulla on vihreät silmät. Tässä ketjussa on jo ainakin 2 vihreäsilmäistä ja tällä palstalla kun päivystää fanaattinen faktantarkistaja. Hän kun on jostain lukenut, että vihreät silmät on vain n. 2%:lla maailman väestöstä niin ei niitä voi suomi-av:llakaan monella olla. Hänestä kun vihreiksi silmiksi lasketaan vain sellaiset vihreät silmät, joissa ei ole hitustakaan muita värejä. Ei esim. minua ja miestäni ja meidän kolmea lasta, joiden kaikkien iiriksissä on enimmäkseen vihreää, mutta lisäksi harmaata, keltaista ja ruskeaa. Sinullakin on kuule harmaat silmät vaikka muuta väität.
Tuo 2 % taitaa olla maailmanlaajuinen juttu, joten paikallisesti esiintyvyys voi olla paljon tiheämpää. Minun vihreät silmäni muistuttavat ehkä englanniksi käytetty termiä ’hazel’, mutta en ole löytänyt mitä tämä olisi suomeksi.
Ruotsalaisilla blondilapsilla on sinisemmät silmät noin yleistäen kuin suomalaisilla blondilapsilla, joilla se väri on ennemmin siniharmaa. Lapset tuskin käyttää piilareita.
Ruotsinlaivojen muumidiskoissa tän huomaa👀
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harmaat silmät ovat paljon harvinaisemmat maailmanlaajuisesti kuin siniset. Siksihän niillä nimenomaan voisi ylpistellä. Mutta totta on, että suomalaiset uskottelevat itselleen, että heidän harmaansa ovat siniset.
Mulla on vihreät.
Älä vaan sano, että sulla on vihreät silmät. Tässä ketjussa on jo ainakin 2 vihreäsilmäistä ja tällä palstalla kun päivystää fanaattinen faktantarkistaja. Hän kun on jostain lukenut, että vihreät silmät on vain n. 2%:lla maailman väestöstä niin ei niitä voi suomi-av:llakaan monella olla. Hänestä kun vihreiksi silmiksi lasketaan vain sellaiset vihreät silmät, joissa ei ole hitustakaan muita värejä. Ei esim. minua ja miestäni ja meidän kolmea lasta, joiden kaikkien iiriksissä on enimmäkseen vihreää, mutta lisäksi harmaata, keltaista ja ruskeaa. Sinullakin on kuule harmaat silmät vaikka muuta väität.
Tuo 2 % taitaa olla maailmanlaajuinen juttu, joten paikallisesti esiintyvyys voi olla paljon tiheämpää. Minun vihreät silmäni muistuttavat ehkä englanniksi käytetty termiä ’hazel’, mutta en ole löytänyt mitä tämä olisi suomeksi.
pähkinänruskea, ei hazel ole vihreä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on vihreät.
Hah mullakin on tummanvihreät silmät :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hän on oikeassa.
Harmaat silmät ovat sellaiset, jotka vaihtavat väriä vaatteiden mukaan. Kun laittaa siniset vaatteet, niin ne näyttävät sinisiltä.
Siniset ovat esim. Paul Newmanilla. Niiden väri ei vaihdu vaatteiden mukaan.
Sitä en usko, että ruotsalaisilla olisi huomattavasti enemmän sinisiä silmiä.
Ruotsalaisilla on paljon suomalaisia enemmän sinisiä silmiä. Huomaa heti kun on pidempään Ruotsissa. Suomessa siniset silmät (myös mm. Virossa, Venäjällä, Ukrainassa) on tosiaan harmaat, ei siniset. Ja Suomesta puuttuu lähes kokonaan sellaiset todella tummansiniset silmät, joita on monella Ruotsissa. Suomessa jos jollain on selvästi siniset silmät niin ne on yleensä hyvin vaaleansiniset silmät.
Minulla oli kerran luokkakaveri, jonka voimakkaan siniset silmät taittoivat lähes violettiin. Ne vasta olivat erikoiset ja kyllä hän niillä saikin paljon huomiota.
Joskus nuorempana silmäni oli siniset, sitten siniharmaat, nykyään enää ihan vain harmaat
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on vihreät.
Tässä hazel eyes https://www.hadviser.com/best-hair-color-for-hazel-eyes/
Ompa taas typerää settiä, voi hyvää päivää.
Vierailija kirjoitti:
Ompa taas typerää settiä, voi hyvää päivää.
Se kirjoitetaan onpa, ei ompa.
Meidän perheessä on sinisiä, harmaita, ruskeita, vihreänruskeita sekä vihreä- & ruskeasilmäinen.
Vierailija kirjoitti:
Ennen sanottiin että on vain sinisiä, ruskeita ja vihreitä silmiä. Harmaita ei noteerattu mitenkään. Joten minunkin silmät oli kuulemma siniset. Oikeasti sininen on ainut väri mitä minun silmissäni ei ole. Niissä on hitunen ruskeaa, vähän vihreää ja ulkorengas on tumman harmaa. Tämäkin on maailmanlaajuisesti hyvin harvinaista, siis central hetechromia (jotenkin noin se kirjoitetaan kai) Mutta Suomessa näitä välillä näkee. Toisella lapsellani on samanlaiset, toisella kirkkaan siniset.
En tiennytkään, että tälle on joku nimi, pidin vain tavallisena vaihteluna. Minulla on harmaat silmät, jotka pupillin vieressä näyttävät keltaisilta ja ulkoreuna on myös tummanharmaa.
Itse ketjun aiheeseen, kun olin lapsi, hyvin moni kaveri kirjoitti ystäväkirjaani silmienvärinsä olevan "siniharmaa".
Itseasiassa kaikkien silmät ovat ruskeita - sinisiä tai vihreitä silmiä ei ole olemassa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/tiesitko-kaikkien-ihmisten-silmat-o…
Itse olen pitänyt silmiäni sinertävän harmaina, mutta nuorena espanjalaiset kaverini ihastelivat sinisiä silmiäni.
Meidän pitäisi nyt pistää tämä kiinalainen vaihtari näiden espanjalaisten kanssa samaan pöytään määrittelemään, mikä vähimmäismäärä sinisyyttä riittää silmien kutsumiseksi sinisiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on vihreät.
Hah mullakin on tummanvihreät silmät :D
Nope, ei voi olla, olet jo ties kuinka mones tässä ketjussa joka niin väittää ja se on paljon harvinaisempaa. Vihreät ovat äärettömän harvinaiset eikä kukaan muu kohdallaan puhua vihreistä silmistä jos niissä on muita värejä kuin hiotun smaragdinvihreää! Pitäkää se mielessä! Minä olen myös alkanut mieltää itseni harmaasilmäiseksi kun niin on täällä av:lla moneen kertaan muistutettu. Lopettakaa tekin nyt vihdoin viimein harhaiset höpinät sekasikiösilmistänne ja uskokaa, ettei teitä ole sellainen onni suosinut! Kuten on moneen kertaan jo sanottu niin se, että silmissä on vihreää ei tarkoita, että ne olisivat välttämättä vihreäksi luokiteltavia. Se nääs on loukkaavaa erästä vihreäsilmäistä palstalaista kohtaan.
Voi ei, kiinalainen kiistää silmieni värin! Mitä ne nyt ajattelee kun väitetään sinisiksi. Ruotsalaisilla taas asiat paremmin.
Repäisen ihokkaani ja ripottelee tuhkaa päälleni. Taas kerran.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on harmaat silmät. Muutaman kerran minulle on sanottu että "onpa sinulla kauniin siniset silmät" ja kerran myös joku kutsui niitä vihreiksi. Kyllä ne ihan rehellisen harmaat ovat, mutta näköjään riippuen valaistuksesta ne saattavat näyttää sinisiltä tai vihertäviltä.
Ehkä jotkut näkevät omat silmänsä erilailla kuin toiset tai ehkä he haluaisivat olla sinisilmäisiä kun harmaa ei kuulosta niin hienolta.
Mäkin sanon aina rehellisesti, että mussa on kaikki harmaata: silmät, iho, hiukset (maantienharmaat).
Minulla musta pupilli, ulkoreuna tumma laivaston sininen ja pupillin jälkeen harmaa, siinä välissä erilaisia sinisen sävyjä. Enkä ole rantaruotsalainen, lapsena selkeä blondi, iän myötä hiukset tummenee, mutta oudosti hiukan punertavaan suuntaan. Jokin sekarotuinen piski?
Useilla on siniharmaat silmät, mitkä eivät ulkomaalaisten mielestä näytä sinisiltä.
Ja kiinalaisilla voi olla eri käsitys väreistä, kuin Euroopassa ja Suomessa.
Ehkä tämä kiinalainen vaihto-opiskelija odotti, että suomalaisten silmät ovat kirkkaamman siniset.
Mutta tosi on, että Suomessa on eniten sinisilmäisiä ihmisiä koko Euroopassa, kenties koko maailmassa. Sen näkee tilastoista.
Tuossa tapauksessa näyttää olevan vain niin, että tämä vaihtari ei pidä haalean sinisiä silmiä oikeasti sinisinä.
Minutkin on merkitty sinisilmäiseksi, vaikka todellisuudessa minusta itsestäni mulla on siniharmaat silmät.
Mulla oli nuorena siniset piilarit. Tykkäsin sävystä kovasti, piilareista taas en, kun silmät kuivuivat.
Kun kävin New Yorkissa, niin ihmiset tuli oikein ihmettelemään mun silmiä, että onpa sulla siniset silmät! Kyllästyin paljastamaan, että ne on vain piilarit. Kumma kun amerikkalaiset ei tienneet värillisistä piilareista. Mutta olihan niillä yhteen aikaan ihan kammottavia silmälasinkehyksiäkin.
Ei kai suomalaiset sellaista väitä kuin korkeintaan silloin, kun viitataan kuinka helposti juksautettavaa kansaa olemme.