Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Opettajilla ei ole kesälomaa"

Vierailija
07.05.2015 |

Aahahaa, OAJ:n Olli Luukkainen pistää parastaan. Väittää ylen uutisissa, että ihan vääriin mielikuviin perustuu opettajien lomat, että ihan on kyllä tehokasta työaikaa sekin "kesäkeskeytys".  Olisikohan sitten kunnilta ihan reilua, että tuo kesällä tehtävä raskas ja kovin arvokas valmistelutyö tehdään koulun tiloissa. Jokaiselle löytyy kyllä luokasta rauhallinen työtila. Voivat sitten kouluttautua tai juoda niitä torikahveja ihan palkattomalla lomalla niinkuin muutkin raskasta vuorovaikutustyötä tekevät työntekijät.

Ja kaikkein klassisin harhautustaktiikka on tuo, että puhutaan kaikista opettajista yhtenä ryhmänä, vaikka kaikki tietävät että opetusalalla palkka on sitä suurempi, mitä helpompaa työ on henkisesti. Ihan uskomatonta, että Luukkainenkin kehtaa edes omalla naamalla tässä taloustilanteessa lähteä tuolle linjalle. Vaikka eläkepäiväthän ne hänellä ovat oven takana, joten kai se on sama kokeilla kepillä jäätä.

http://yle.fi/uutiset/opettajalla_ei_ole_kesalomaa_virallisestihan_kyseessa_on_koulutyon_kesakeskeytys/7975757

Kommentit (229)

Vierailija
161/229 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 09:21"]

Vain opettajat voivat olla virkavapaalla lukukauden ajan, palata joulu- tai kesäloman ajaksi palkalliselle lomalla ja jatkaa sitten taas virkavapaataan, kun lomat on pidetty. Ja sijaiselle maksetaan palkka vain siltä ajalta kun hän on työssä. Eli palkanmaksu voidaan lopettaa joululoman ajaksi vaikka sijainen olisi aloittanut työt elokuussa.

[/quote]

Tämä ei muuten enää päde ainakaan minun tietämissäni kunnissa. Opettaja voi palata esim. hoitovapaalta kesäkuun alussa, mutta uutta jaksoa ei myönnetä alkamaan elokuun puolessa välissä. Tietenkin joku voi onnistua kikkailemaan erilaisilla syillä yhden ylimääräisen palkallisen lomapätkän, mutta tosi vaikeaksi se on käytännössä tehty. Ja minusta se on oikein ja reilua kaikille. 

t.ope

Vierailija
162/229 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 09:24"]

Tässä keskustelussa pätee taas sama viisaus kuin niin monta kertaa aikaisemminkin: Opettajilla on pitkät vapaat ja kohtuullinen palkka. Toisaalta työ on vaativaa ja jopa rasittavaa. Jos opettajilta vietäisiin lomien/kevennysten/keskeytysten tuoma etu, niin moni pätevä opettaja vaihtaisi alaa. Minä en vaihtaisi omaa 8-4 konttorityötäni opettajan työhön, sillä arvostan rauhallisia kahvi- ja lounastaukoja, aikuisia työkavereita ja sitä, että saan jättää työt työpaikalle. Vastapainona minulla on vähemmän vapaata. 

[/quote]

Senkus vaihtaa. Siinäkin moni vuosien sijaisputkessa ollut saa vihdoin ansaitsemansa viran. Saattaa vaan tulla lomia ikävä muilla aloilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/229 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut monessa paikassa opettajana ja kouluttajana. Työ on oikeesti todella raskasta ja kuormittavaa. Saa olla tosi skarppina kokoajan. Jos vireystila on matala, kaikki menee todellakin huonosti.  Suosittelen koeilemaan kuinka helppoa se työ on. Ihan opettaminen.

Sitten lisänä kaikki muu työ, jota ei voi kuvitellakaan ennenkuin siihen itse joutuu. Tuntuu, ettei päivät riitä siitä selviytymiseen.

Pesusopetuksessa en ole ollut, mutta voin kuvitella työn haasteet. Arvosteijat voisivat itse kouluttautua ja lähteä alalle, jos se tuntuu kovin kadehdittavalta

Vierailija
164/229 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 09:14"]Mites täällä on näin monta opettajaa linjoilla? Nythän on arkiaamu ;)
[/quote]

Kato kun se opettaminen on niin rankkaa, joten oppilaat laitetaan katsomaan videoita ja ope itse juo kahvia ja surffaa netissä.

(Näin kertoo ainakin minun tuntemani opettaja)

Vierailija
165/229 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 09:26"]

Vain opettajat voivat olla virkavapaalla lukukauden ajan, palata joulu- tai kesäloman ajaksi palkalliselle lomalla ja jatkaa sitten taas virkavapaataan, kun lomat on pidetty. Ja sijaiselle maksetaan palkka vain siltä ajalta kun hän on työssä. Eli palkanmaksu voidaan lopettaa joululoman ajaksi vaikka sijainen olisi aloittanut työt elokuussa.

[/quote]

Tämä ei muuten enää päde ainakaan minun tietämissäni kunnissa. Opettaja voi palata esim. hoitovapaalta kesäkuun alussa, mutta uutta jaksoa ei myönnetä alkamaan elokuun puolessa välissä. Tietenkin joku voi onnistua kikkailemaan erilaisilla syillä yhden ylimääräisen palkallisen lomapätkän, mutta tosi vaikeaksi se on käytännössä tehty. Ja minusta se on oikein ja reilua kaikille. 

t.ope

[/quote]

Tuosta välittyy nyt aika selvästi että se lomapätkä ei ole työaikaa. Eikä kyse ole siitä, että kaikki sitä tekevät, vaan siitä, että se on täysin mahdollista koska tuo kesä ei oikeasti ole kenelläkään työaikaa. Ja jos on, niin eikun koululle vaan työaikaa viettämään ja sitten heinäkuussa lomalle niinkuin muutkin. Loppuu se maallikoiden nurinakin kuin seinään. -ap

Vierailija
166/229 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 09:28"]Olen ollut monessa paikassa opettajana ja kouluttajana. Työ on oikeesti todella raskasta ja kuormittavaa. Saa olla tosi skarppina kokoajan. Jos vireystila on matala, kaikki menee todellakin huonosti.  Suosittelen koeilemaan kuinka helppoa se työ on. Ihan opettaminen.

Sitten lisänä kaikki muu työ, jota ei voi kuvitellakaan ennenkuin siihen itse joutuu. Tuntuu, ettei päivät riitä siitä selviytymiseen.

Pesusopetuksessa en ole ollut, mutta voin kuvitella työn haasteet. Arvosteijat voisivat itse kouluttautua ja lähteä alalle, jos se tuntuu kovin kadehdittavalta
[/quote]
Miten opettaja ei osaa edes kirjoittaa?

Vierailija
167/229 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkat (kokonaisansio lokakuussa 2013)

Laitoshuoltaja 2088

Peruskoulun luokanopettaja 3400

Peruskoulun lehtori 3856

Ammatinopettaja 3856

AMK lehtori 4401

Palkanlaskija 2500

http://www.kuntatyonantajat.fi/fi/kunta-tyonantajana/palkat-ammatit-ja-tutkinnot/palkat-2013/Sivut/default.aspx

Vierailija
168/229 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi rutisijat eivät kaikki opiskele opettajaksi, tämä on vapaa maa?

Vierailija
169/229 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 09:28"]

Olen ollut monessa paikassa opettajana ja kouluttajana. Työ on oikeesti todella raskasta ja kuormittavaa. Saa olla tosi skarppina kokoajan. Jos vireystila on matala, kaikki menee todellakin huonosti.  Suosittelen koeilemaan kuinka helppoa se työ on. Ihan opettaminen.

[/quote]

Miksi kyse olisi kateudesta jos loma-ajan ajankäyttöä kyseenalaistetaan? Etkö itse huomaa tuossa argumentoinnissa mitään vikaa? Hämmentävää jos kyse on opettajasta. Kukaan tuskin ehdottaa opettajilta karsimista ilman että on valmis myös itse joustamaan eduistaan. Se mikä tässä on ihmeellistä on se, että meillä on 10 miljardin vaje ja samalla OAJ lähtee jo ennen hallitusohjelman julkaisua puolustamaan pitkiä lomia väittämällä ettei se oikeasti ole edes lomaa. Jos se ei ole lomaa, niin sitten se työ tehdään koulussa. Jos opettajat vaihtavat alaa (mikä ei ole oikeasti tapahtumassa, koska ei opettaja työllisty kovin helposti muualle) niin työttömistä ja sijaisista saadaan kyllä viranhaltijat tilalle. Ilmeisesti se opettaminen on toisille aika raskasta, mutta samalla monet epäpätevät tekee hyvää työtä valittamatta mistään lomista. Eiköhän tuo ole opiskelijavalinnalla korvattavissa. 

Vierailija
170/229 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 09:31"]

[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 09:28"]Olen ollut monessa paikassa opettajana ja kouluttajana. Työ on oikeesti todella raskasta ja kuormittavaa. Saa olla tosi skarppina kokoajan. Jos vireystila on matala, kaikki menee todellakin huonosti.  Suosittelen koeilemaan kuinka helppoa se työ on. Ihan opettaminen. Sitten lisänä kaikki muu työ, jota ei voi kuvitellakaan ennenkuin siihen itse joutuu. Tuntuu, ettei päivät riitä siitä selviytymiseen. Pesusopetuksessa en ole ollut, mutta voin kuvitella työn haasteet. Arvosteijat voisivat itse kouluttautua ja lähteä alalle, jos se tuntuu kovin kadehdittavalta [/quote] Miten opettaja ei osaa edes kirjoittaa?

[/quote]

Haluatko antaa neuvoja?

Vierailija
171/229 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 09:40"]

[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 09:28"]

[/quote]

Miksi kyse olisi kateudesta jos loma-ajan ajankäyttöä kyseenalaistetaan? Etkö itse huomaa tuossa argumentoinnissa mitään vikaa? Hämmentävää jos kyse on opettajasta. Kukaan tuskin ehdottaa opettajilta karsimista ilman että on valmis myös itse joustamaan eduistaan. Se mikä tässä on ihmeellistä on se, että meillä on 10 miljardin vaje ja samalla OAJ lähtee jo ennen hallitusohjelman julkaisua puolustamaan pitkiä lomia väittämällä ettei se oikeasti ole edes lomaa. Jos se ei ole lomaa, niin sitten se työ tehdään koulussa. Jos opettajat vaihtavat alaa (mikä ei ole oikeasti tapahtumassa, koska ei opettaja työllisty kovin helposti muualle) niin työttömistä ja sijaisista saadaan kyllä viranhaltijat tilalle. Ilmeisesti se opettaminen on toisille aika raskasta, mutta samalla monet epäpätevät tekee hyvää työtä valittamatta mistään lomista. Eiköhän tuo ole opiskelijavalinnalla korvattavissa. 

[/quote]

Minä puhuin työn kuormittavuudesta. Siitä syystä en kannata mitään etujen laskemista. Lisäksi pieni palkka.

Mutta onhan se mukava päästä arvostelemaan. Ja käymään henkilökohtaisuuksiin. Se vasta on hyvää argumentointia.

Vierailija
172/229 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 09:40"][quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 09:31"]

[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 09:28"]Olen ollut monessa paikassa opettajana ja kouluttajana. Työ on oikeesti todella raskasta ja kuormittavaa. Saa olla tosi skarppina kokoajan. Jos vireystila on matala, kaikki menee todellakin huonosti.  Suosittelen koeilemaan kuinka helppoa se työ on. Ihan opettaminen. Sitten lisänä kaikki muu työ, jota ei voi kuvitellakaan ennenkuin siihen itse joutuu. Tuntuu, ettei päivät riitä siitä selviytymiseen. Pesusopetuksessa en ole ollut, mutta voin kuvitella työn haasteet. Arvosteijat voisivat itse kouluttautua ja lähteä alalle, jos se tuntuu kovin kadehdittavalta [/quote] Miten opettaja ei osaa edes kirjoittaa?

[/quote]

Haluatko antaa neuvoja?
[/quote]
koeilemaan, pesusopetuksessa, arvosteijat. Selitätkö vaikka nuo sanat aluksi?

Vierailija
173/229 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 09:38"]

[/quote]

Totta. Monesti ihmiset, joilla on korkea oikeudentunto ja kykyä katsoa Suomen kokonaisetua oman edun sijaan, ovat muulla alalla kuin opetusalalla. Pitäisikö taloyhtiönkin talkoissa vain huudella ikkunasta, että "kannattais olla osallistumatta, ihan se on valintakysymys!". 

Vierailija
174/229 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

t.ope

[/quote]

Tuosta välittyy nyt aika selvästi että se lomapätkä ei ole työaikaa. Eikä kyse ole siitä, että kaikki sitä tekevät, vaan siitä, että se on täysin mahdollista koska tuo kesä ei oikeasti ole kenelläkään työaikaa. Ja jos on, niin eikun koululle vaan työaikaa viettämään ja sitten heinäkuussa lomalle niinkuin muutkin. Loppuu se maallikoiden nurinakin kuin seinään. -ap

[/quote]

Mitä hyötyä on kenellekään siitä, että työntekijöitä istutetaan työpaikalla juomassa kahvia ja pelaamassa pasianssia? Jos haluat, että opettajat tekisivät enemmän TÖITÄ, niin eikö sinun kuuluisi silloin ehdottaa pidempiä lukukausia lapsille? Kuulostat kovin kateelliselta.

Vierailija
175/229 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesällä on 2.5 kuukautta aikaa jolloin ei tarvitse käydä töissä mutta saa palkkaa. Meillä ammattikielellä sitä kutsutaan "lomaksi".

Vierailija
176/229 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 09:56"]Kesällä on 2.5 kuukautta aikaa jolloin ei tarvitse käydä töissä mutta saa palkkaa. Meillä ammattikielellä sitä kutsutaan "lomaksi".
[/quote]
Siihen päälle vielä syys, joulu ja hiihtoloma eli vähintään kuukausi. Normiviikolla saattaa olla jopa viiden tai peräti kuuden tunnin päiviä.

Vierailija
177/229 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 09:53"]

[/quote]

t.ope

[/quote]

[/quote]

Mitä hyötyä on kenellekään siitä, että työntekijöitä istutetaan työpaikalla juomassa kahvia ja pelaamassa pasianssia? Jos haluat, että opettajat tekisivät enemmän TÖITÄ, niin eikö sinun kuuluisi silloin ehdottaa pidempiä lukukausia lapsille? Kuulostat kovin kateelliselta.

[/quote]

Mutta juurihan tuossa uutisessa Luukkainen väitti että se on työaikaa eikä mitään kahvinjuontia. Jotenkin olen huolissani siitä, että monilla opettajilla on sellainen käsitys että jos joku huomaa vääryyden tai epäkohdan, niin kyse on ensisijaisesti kateudesta. Näinkö oppilaille opetetaan? Olen vaan aika huolissani tästä Suomen talkoomoraalista jos jo ennen leikkauslistoja ilmoitetaan valheeseen perustuen että yksi joukko ei ainakaan osallistu. Ja samalla tavalla valhellisesti väitetään että työ olisi mahdotonta tehdä ilman lomia, vaikka näin tekevät tuhannet ihmiset vuosia putkeen. 

Eikö kenelläkään käy edes mielessä mitä kaikkea niillä loma-ajoilla voisi oikeasti tehdä oppilaiden ja muiden opettajien eteen. Tai jos sitten opettajat sankoin joukoin vaihtavat viikkoja palkattomiksi lomiksi niin mitä sillä rahalla saataisin? Valtiontalous on nollasummapeliä ja on aika kummallista, että yhden joukon lomailu on niin tärkeää, että osa saa sitten olla sen vuoksi ilman työtä tai hoivaa. Kysehän ei ole mistään pienestä joukosta. Eikä perusopetusta lukuunottamatta mistään pienestä palkasta.

Vierailija
178/229 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 09:44"]

[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 09:40"][quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 09:31"] [quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 09:28"]Olen ollut monessa paikassa opettajana ja kouluttajana. Työ on oikeesti todella raskasta ja kuormittavaa. Saa olla tosi skarppina kokoajan. Jos vireystila on matala, kaikki menee todellakin huonosti.  Suosittelen koeilemaan kuinka helppoa se työ on. Ihan opettaminen. Sitten lisänä kaikki muu työ, jota ei voi kuvitellakaan ennenkuin siihen itse joutuu. Tuntuu, ettei päivät riitä siitä selviytymiseen. Pesusopetuksessa en ole ollut, mutta voin kuvitella työn haasteet. Arvosteijat voisivat itse kouluttautua ja lähteä alalle, jos se tuntuu kovin kadehdittavalta [/quote] Miten opettaja ei osaa edes kirjoittaa? [/quote]   Haluatko antaa neuvoja? [/quote] koeilemaan, pesusopetuksessa, arvosteijat. Selitätkö vaikka nuo sanat aluksi?

[/quote]

Luultavasti osaat ne päätellä, vai mitä?

Vierailija
179/229 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 10:04"]

[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 09:53"]

[/quote]

t.ope

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Mutta juurihan tuossa uutisessa Luukkainen väitti että se on työaikaa eikä mitään kahvinjuontia. Jotenkin olen huolissani siitä, että monilla opettajilla on sellainen käsitys että jos joku huomaa vääryyden tai epäkohdan, niin kyse on ensisijaisesti kateudesta. Näinkö oppilaille opetetaan? Olen vaan aika huolissani tästä Suomen talkoomoraalista jos jo ennen leikkauslistoja ilmoitetaan valheeseen perustuen että yksi joukko ei ainakaan osallistu. Ja samalla tavalla valhellisesti väitetään että työ olisi mahdotonta tehdä ilman lomia, vaikka näin tekevät tuhannet ihmiset vuosia putkeen. 

Eikö kenelläkään käy edes mielessä mitä kaikkea niillä loma-ajoilla voisi oikeasti tehdä oppilaiden ja muiden opettajien eteen. Tai jos sitten opettajat sankoin joukoin vaihtavat viikkoja palkattomiksi lomiksi niin mitä sillä rahalla saataisin? Valtiontalous on nollasummapeliä ja on aika kummallista, että yhden joukon lomailu on niin tärkeää, että osa saa sitten olla sen vuoksi ilman työtä tai hoivaa. Kysehän ei ole mistään pienestä joukosta. Eikä perusopetusta lukuunottamatta mistään pienestä palkasta.

[/quote]

Ei viitsi edes lukea tätä palopuhetta. Selvää on, että olet kovin huolissaan Suomen taloustilanteesta ja siihen olet löytänyt suurimman syyllisenkin. Opettajat siis yhteiskuntatalkoisiin.

Vaikeeta kuvitella todellista motiivia tähän ristiretkeen. Paasausta ainakin riittää.  Ei kukaan jaksa noin paljoa kirjoittaa, ellei ole kunnollista motiivia. Tai sitten vaihtoehtoisesti on vaan mukava haastaa riitaa. Siihen en nyt jaksa lähteä.

Itse en nauti pitkistä lomista, mutta suon ne mielellään opettajille

Vierailija
180/229 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 09:45"]

[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 09:38"]

[/quote]

Totta. Monesti ihmiset, joilla on korkea oikeudentunto ja kykyä katsoa Suomen kokonaisetua oman edun sijaan, ovat muulla alalla kuin opetusalalla. Pitäisikö taloyhtiönkin talkoissa vain huudella ikkunasta, että "kannattais olla osallistumatta, ihan se on valintakysymys!". 

[/quote]

Tähän et usko itsekään

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kolme