Olen tehnyt ensimmäistä kertaa elämässäni tarkan budjetin tälle vuodelle ja aion pitäytyä siinä - Neuvoja konkareilta?
Kommentit (63)
Aseta itsellesi välitavoitteita, niin se konkretisoituu. Kun säästämisen aloittaa, niin vuosi on kuitenkin aika pitkä aika. Emsimmäinen tavoite kahden kuukauden päähään, seuraava etappi kesän alkuun jne. Mieti realistisesti summa, jonka tulisi olla säästössä 2 kuukauden kuluttua.
Muista myös, että hinnat nousee tänä vuonna, etkä sinä voi niihin vaikuttaa. Sähkön hinta heittelee, kuten myös polttoaineiden.
Mulle itselleni on parhaiten toiminut se, että laitan säästötilille summan x aina palkkapäivänä (rahastoihin menee myös säännöllisesti joka kuukausi mutta ne mä budjetoin kiinteiksi kuluiksi). Lopulla on sitten pärjättävä, tuli mikä tuli. Mäkin tosin budjetoin aina vähän myös "ylläreihin" vaikka hyvin harvoin mulle mitään ylläreitä tulee. Isommat yllärit kuten vaikka hajonneen pesukoneen mä rahoitankin sitten sieltä säästötililtä. (Vaikka hyvin harvoin niitäkään tulee. Olen asunut nykyisessä asunnossa 15 vuotta ja siinä ajassa yksi kodinkone on pitänyt uusia.) Mulla menee yhteensä rahastoihin ja säästöön melkein puolet nettotuloista nykyään. Yllättävän pienellä sitä pärjää, enkä koe jääväni mistään oleellisesta paitsi.
Olen ratkaissut asian yksinkertaisesti. Kasvatan rahaa käyttötilille. Budjetoin säännölliset kulut: asuminen, puhelin, ruoka ja auto. Niihin menee noin 1000 e/kk. Tilille jää 1050 e. Säästöä jää noin 12000 e/vuosi, josta maksan vakuutukset, lahjat ja vaatteet. Niihin menee vuodessa noin 3000. Joka vuosi jää säästöön noin 8-9000 e. Kymmenessä vuodessa hyvä summa. Olen tehnyt näin jo pitkään. Yllätyksiä varten pitää olla puskuria. Yllätykset sekoittavat monien talouden ja joudutaan helposti velkakierteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksa käteisellä, kortilla maksaminen häivyttää paljon pientä turhaa kulutusta ja heräteostoksia.
Maksan laskut nettipankissa ja nostan käteistä. Olen varannut kirjekuoria, johon laitan rahaa. Yhdessä kuoressa lukee kampaaja, toisessa lääkkeet, kolmannessa joululahjat, synttärilahjat, oma säästö, ruokaraha jne. Mutta esim sähkölaskun ja vuokran ym juoksevat maksut maksan tililtäni suoraan.
ApJos jossakin vaiheessa kyllästyt kirjekuoriin, ota ainakin toinen tili. Yhden tilin ostotilinä, jolla on vain sen verran rahaa kuin olet budjetoinut tavallisiin ostamisiin ja korttimaksuihin käytettäväksi ennen tilipäivää ja sitten toisen laskumaksutilinä, jolle laitat kaikki muut rahat.
Mulla on tää sama systeemi, toimii. Tietää että sen kuun kortin vinguttaminen on loppu kun rahat loppuu tililtä :D
Itselläni on menossa älä osta mitään vuosi lauantaipoikkeuksella. Lähtökohtaisesti en osta mitään, mutta lauantaisin voin ostaa. Tämä tarkoittaa sitä, että jos tiistaina tulee päähän ostaa housut, voin ostaa ne vasta lauantaina. Yleensä mieliteko on hävinnyt kun pitää odottaa. Vuodessa on 52 viikkoa ja jos joka lauantai käy joko ulkona syömässä tai ostaa jotakin tarpeellista, niin ei siinä kovin pahaa jälkeä saa aikaiseksi kukkaroon. Jos päädyn lauantaina ostamaan jotain, sen pitää olla yksi asia tai setti, ei useita tavaroita tai vaatteita.
Ulkona syömistä pyrin myös vähentämään minimiin ja kokkaan edullisesti kotona.
Näillä säännöillä mennään, katsotaan mitä jää viivan alle loppuvuonna.
Excelissä ollut budjetti jo n 25v. Pakolliset menot, muuttuvat menot, pieni summa yllättäville menoille (esim lääkärikäynnit) ja viivan alle jää se mitä säästää tai tuhlata.
Jos viivan alle tulee miinusta menoja säädetään sen mukaan ja jo etukäteen tietää varautua tiukalta näyttäviin kuukausiin eikä tarvitse ikinä vippailla mistään paniikissa
Suosittelen. Mulla on koko vuoden budjetti valmiina
Mulla on päiväbudjetti. Eli palkasta pyrin heti kättelystä säästämään tietyn summan kuukaudessa, jonka siirrän säästötilille. Se vähän vaihtelee sen mukaan, onko sille kuulle sattumassa esim. vakuutusmaksuja tai muuta isompaa, mutta harvinaisempaa kulua. Lopun palkasta jaan tasan siten, että jokaiselle päivälle on tietty budjetti. Jos jonain päivänä en käytä lainkaan rahaa, se summa siirtyy jäljellä oleville päiville. Jos tekee mieli tehdä esim. heräteostoksia, se onnistuu, jos alla on päiviä, jolloin päiväkohtaisesta budjetista on jäänyt yli. Tai sitten tiedän olla ostamatta mitään esimerkiksi seuraavien 2-3 päivän aikana. Tällä hetkellä etätöissä rahaa ei oikeastaan mene juuri muuhun kuin pakollisiin laskuihin ja ruokakauppaan. Monta kertaa loppukuusta, kun tarkistan tilannetta, huomaan, että säästöön onkin jäänyt kivasti ylimääräistä.
Vierailija kirjoitti:
Olen ratkaissut asian yksinkertaisesti. Kasvatan rahaa käyttötilille. Budjetoin säännölliset kulut: asuminen, puhelin, ruoka ja auto. Niihin menee noin 1000 e/kk. Tilille jää 1050 e. Säästöä jää noin 12000 e/vuosi, josta maksan vakuutukset, lahjat ja vaatteet. Niihin menee vuodessa noin 3000. Joka vuosi jää säästöön noin 8-9000 e. Kymmenessä vuodessa hyvä summa. Olen tehnyt näin jo pitkään. Yllätyksiä varten pitää olla puskuria. Yllätykset sekoittavat monien talouden ja joudutaan helposti velkakierteeseen.
Mä kannatan kanssa tätä tarkan budjetoinnin sijasta. On asioita, joista on tapahtuessaan pakko maksaa sen mitä ne maksavat, esim. terveydenhuolto ja monenlaiset korjauskulut, jossain määrin myös esim. silmälasit.
Puskurirahasto myös auttaa asioiden ennakoimisessa. Kun pesukone alkaa kolista epämääräisesti, voi heti alkaa etsiskellä tarjouksesta tai Torista uutta konetta tilalle ja sopivan löytyessä ostaa sen kuin että kone hajoaa ja se pitää kiireessä korjata tai hakea kaupasta osarilla uusi. Kun ne yllättävät menot saa minimoitua, rahaa alkaa pikkuhiljaa jäädä enemmän ja enemmän säästöön.
Eniten säästää sillä, että ei osta mitään, ei niinkään budjetoinnilla. Koronaa kannattaa hyödyntää tässä. Kun nyt ei kannata mennä kauppoihin pyörimään, ei mene rahaakaan. Vaikka shoppailu onnistuu liiankin helposti netissäkin, kannattaa aina miettiä ennen kuin ostaa. Nyt on myös aika ja aikaa shoppailla omissa kaapeissa. Sieltä kaikki vaatteet ja kosmetiikat ja askartelutarvikkeet käyttöön, edes kokeiluun. Joitain asioita voi hallitusti korvata uusilla, esim. viidet pieruverkkarit yksillä tyylikkäillä ja mukavilla kotihousuilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksa käteisellä, kortilla maksaminen häivyttää paljon pientä turhaa kulutusta ja heräteostoksia.
Maksan laskut nettipankissa ja nostan käteistä. Olen varannut kirjekuoria, johon laitan rahaa. Yhdessä kuoressa lukee kampaaja, toisessa lääkkeet, kolmannessa joululahjat, synttärilahjat, oma säästö, ruokaraha jne. Mutta esim sähkölaskun ja vuokran ym juoksevat maksut maksan tililtäni suoraan.
ApOnpa vanhanaikainen systeemi. Miksi käteistä? Siirrä vaikka toiselle tilille nuo rahat?
Käteinen on paras ja varmin maksutapa.
Vierailija kirjoitti:
Mä tein kanssa Excel taulukon tälle vuodelle. En niinkään budjettia varten vaan haluan nähdä mihin se raha hupenee. Mulla on sarakkeet eri menoja varten ja etenkin kiinnostaa paljonko vuodessa menee alkoholiin. Toistaiseksi nolla kun on tipaton.
Pidin öbaut 10 vuotta sitten samanlaisen mutten enää muista eikä sitä ole tallessa.
Minä käytän Penno.fi-ilmaisbudjettisivustoa kirjanpidossa. Laitan heti kaiken korttiostoksetkin Pennoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApOnpa vanhanaikainen systeemi. Miksi käteistä? Siirrä vaikka toiselle tilille nuo rahat?
Käteistä on hyvä olla aina varalla. Ei ole ensimmäinen kerta kun pankkien rahaliikenne ei toimi juuri silloin kun olet siinä kassalla maksamassa ostoksia.
Kirjaatteko te kaikki yksittäiset laskut budjettiin tai johonkin muualle? Josolette varanneet vaikka terveysmenoihin 200€/kk niin laitatteko ylös, mitä kaikkia poliklinikkamaksuja tai lääkkeitä ostitte ja millä summalla?
Entä jos olette budjetissa varanneet vaikka tuon 200€ ja se alittuu tai ylittyy, lainaatteko toisesta, esim ruokabudjetista vai kuinka toimitte? Tai jos jää ylijäämää, kuittaatteko sen seuraavan kuun terveysmenoihin vai laitatteko säästöön?
Vierailija kirjoitti:
Kirjaatteko te kaikki yksittäiset laskut budjettiin tai johonkin muualle? Josolette varanneet vaikka terveysmenoihin 200€/kk niin laitatteko ylös, mitä kaikkia poliklinikkamaksuja tai lääkkeitä ostitte ja millä summalla?
Entä jos olette budjetissa varanneet vaikka tuon 200€ ja se alittuu tai ylittyy, lainaatteko toisesta, esim ruokabudjetista vai kuinka toimitte? Tai jos jää ylijäämää, kuittaatteko sen seuraavan kuun terveysmenoihin vai laitatteko säästöön?
Kirjaan kaikki yksittäiset ylös. Esim meillä on näitä yllättäviä menoja varten budjetoitu alussa 200e, nyt tuli hammaslääkärilasku 64e ja lääkeosto 37e tammikuulle joten korjasin summan 101 euroksi. Tämä muuttaa viimeisen viivan alle jäävää saldoa (eli yli- tai alijäämää)
Jos menee miinukselle otan tarvittaessa ruokarahoista tai jemmatililtä tasoitusta. Ylijäämä menee kokonaisuudessaan jemmatilille ja sieltä edelleen rahastoon muutaman satasen erissä (aina pidän kuitenkin n 300e jemmatilillä alijäämän varalta)
27
Mun ainut budjetti on se, että kulutan rahaa vähemmän kuin saan, enkä osta mitään velaksi. Tällainen budjetti on yksinkertainen ja stressivapaa. Oppii kuin itsestään olemaan ostamatta ja kuluttamatta ylimääräistä turhaa ilman sen kummempia etukäteissuunnitteluja. Vaikka tuloni ovat pienet, aina jää rahaa yli. Tämä sopii varsinkin yksineläjälle, mutta lapsiperheelle pitää ehkä olla tarkemmat laskelmat.
Itse tein taas uudelle vuodelle säästösuunnitelman. Se ei saa olla liian tiukka, sillä silloin motivaatio voi kärsiä, kun tulee tunne, että mihinkään muuhun ei jää rahaa.
Laitan joka kk bruttotuloistani 10% säästöön. Lisäksi minulla on kaksi säästökohdetta joita varten laitan sivuun tietyn summan per kk. Täytyy olla järjestelmällinen ja pitää tavoitteet mielessä. Tämä tarkoittaa sitä, että materiaa ostetaan vain silloin, kun sitä oikeasti tarvitsee. Eli mennään järki edellä eikä mielihalujen mukaan. Esim. miksi ostaa uutta neuletta, jos kaapista löytyy niitä jo neljä. Kesänkin pärjää aika maltillisella kesävaatemäärällä, koska Suomen kesä on niin lyhyt. Ja ne sisustustyynytkin voi jättää kauppaan. :)
Eli täytyy nauttia siitä säästöprojektista. Ja nauttiihan siitä, kun on koko ajan lähempänä tavoitetta. Ja mitä tuohon materiaan tulee, niin itse nautin tietynlaisesta minimalismista ja yksinkertaisesta elämästä.
Ota tavoitteeksi että teet ruoat pääasiassa itse. Siinä säästää jo ison summan. Herkkujugurttien asemasta litran edullinen maustamaton jogurtti, seuraa tarkkaan alennuksia, jos ehdit, tee ruokaostokset aamulla kun -30% tuotteita on joka puolella. Kun tarjouksia on, niin osta enemmän ja pistä pakkaseen. Opin tämän seuraamalla Virve Fredmanin instastoorieta. Hän ei suunnittele etukäteen että laitetaan tänään lasagnea, vaan sen mukaan mitä on tarjouksessa. Kaapit ja pakastin on täynnä tarjousruokaa, aina sitä jotain löytyy mitä sekoittelee keskenään.
Pidä tarkkaa kirjaa joka ostoksesta, ihan sama miten pieni se on, laske sitten kuun lopussa joka ostos yhteen ja mieti mistä voi luopua tai vaihtaa toiseen. Pienistä ostoksista kertyy iso summa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkut oikeasti käyttävät kirjekuorimetodia budjetoimiseen: https://www.ramseysolutions.com/budgeting/envelope-system-explained
Toinen tili toimii aivan yhtä hyvin. On se tili, jolle ei ole maksukorttia vaan sille laitetaan kaikki rahat ja maksetaan laskut ja sitten se toinen, jolle siirretään käyttövaraa budjetin mukaan. Jos rahaa ei ole niin sitten ei ole - kun niitä laskunmaksutilin rahoja ei tässä lasketa.
En jaksa enää mitään budjetteja laatia. Tiedän jo paljonko rahaa menee ja suunnilleen paljonko sitä tulee. Keskityn enemmän tulojeni kasvattamiseen kuin budjetointiin. Säästöaste minulla on noin 70%, eli jokaisesta eurosta 70 senttiä jää karttutamaan varallisuuttani ja 30 senttiä menee kulutukseen ja elämiseen.
Tai oikeestaan 4, lisäksi on vielä se varsinainen säästötili. Ihan eri pankissa, "paremmalla" korolla ja rahan saaminen sieltä kestää pari päivää.