Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen tehnyt ensimmäistä kertaa elämässäni tarkan budjetin tälle vuodelle ja aion pitäytyä siinä - Neuvoja konkareilta?

Vierailija
11.01.2022 |

Budjetin tekoon ja siinä pysymiseen?

Kommentit (63)

Vierailija
41/63 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksa käteisellä, kortilla maksaminen häivyttää paljon pientä turhaa kulutusta ja heräteostoksia.

Maksan laskut nettipankissa ja nostan käteistä. Olen varannut kirjekuoria, johon laitan rahaa. Yhdessä kuoressa lukee kampaaja, toisessa lääkkeet, kolmannessa joululahjat, synttärilahjat, oma säästö, ruokaraha jne. Mutta esim sähkölaskun ja vuokran ym juoksevat maksut maksan tililtäni suoraan.

Ap

Onpa vanhanaikainen systeemi. Miksi käteistä? Siirrä vaikka toiselle tilille nuo rahat?

Jotkut oikeasti käyttävät kirjekuorimetodia budjetoimiseen: https://www.ramseysolutions.com/budgeting/envelope-system-explained

Toinen tili toimii aivan yhtä hyvin. On se tili, jolle ei ole maksukorttia vaan sille laitetaan kaikki rahat ja maksetaan laskut ja sitten se toinen, jolle siirretään käyttövaraa budjetin mukaan. Jos rahaa ei ole niin sitten ei ole - kun niitä laskunmaksutilin rahoja ei tässä lasketa.

Kaksi käyttötiliä varmasti menee vielä, mutta jos haluaa nimenomaan budjetoida eri kulutuskategorioille niin missään viidessä käyttötilissä ja niihin liitetyissä korteissa en näe järkeä. Silloin kirjekuorimetodi voi tulla paremmin kyseeseen.

Toivottavasti ap on saanut harkitsemisen arvoisia vinkkejä omaan budjetointiinsa!

Vierailija
42/63 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksa käteisellä, kortilla maksaminen häivyttää paljon pientä turhaa kulutusta ja heräteostoksia.

Maksan laskut nettipankissa ja nostan käteistä. Olen varannut kirjekuoria, johon laitan rahaa. Yhdessä kuoressa lukee kampaaja, toisessa lääkkeet, kolmannessa joululahjat, synttärilahjat, oma säästö, ruokaraha jne. Mutta esim sähkölaskun ja vuokran ym juoksevat maksut maksan tililtäni suoraan.

Ap

Onpa vanhanaikainen systeemi. Miksi käteistä? Siirrä vaikka toiselle tilille nuo rahat?

Käteistä on hyvä olla aina varalla. Ei ole ensimmäinen kerta kun pankkien rahaliikenne ei toimi juuri silloin kun olet siinä kassalla maksamassa ostoksia.

Eipä ole vielä kertaakaan minulle sattunut tilannetta että 2 eri pankin pankkikortit JA useampi eri luottokortti olisi yhtäaikaa pois käytöstä. Jos tällainen tilanne tulisi todennäköisesti koko kauppa olisi muutenkin kiinni, koska kassajärjestelmä ei olisi toiminnassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/63 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Jotkut oikeasti käyttävät kirjekuorimetodia budjetoimiseen: https://www.ramseysolutions.com/budgeting/envelope-system-explained

Nuo sopivat kulttuureihin, joissa ei ole yhtä hyvät digimaksamismahdollisuudet kuin meillä. Meillä tuo on ihan älytöntä.

Vierailija
44/63 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vedä wc pönttö vain kerran vuodessa niin säästät.

Vierailija
45/63 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle itselleni on parhaiten toiminut se, että laitan säästötilille summan x aina palkkapäivänä (rahastoihin menee myös säännöllisesti joka kuukausi mutta ne mä budjetoin kiinteiksi kuluiksi). Lopulla on sitten pärjättävä, tuli mikä tuli. Mäkin tosin budjetoin aina vähän myös "ylläreihin" vaikka hyvin harvoin mulle mitään ylläreitä tulee. Isommat yllärit kuten vaikka hajonneen pesukoneen mä rahoitankin sitten sieltä säästötililtä. (Vaikka hyvin harvoin niitäkään tulee. Olen asunut nykyisessä asunnossa 15 vuotta ja siinä ajassa yksi kodinkone on pitänyt uusia.) Mulla menee yhteensä rahastoihin ja säästöön melkein puolet nettotuloista nykyään. Yllättävän pienellä sitä pärjää, enkä koe jääväni mistään oleellisesta paitsi.

Ihan uteliaisuudesta: missä elämänvaiheessa ja mihin tarkoitukseen suunnittelet nostavasi rahat säästötililtä ja rahastoista? Ovatko ne "pahanpäivänvara" vai sitä varten, että pystyt jäämään aikaisemmin eläkkeelle vai että eläkkeellä voit tehdä jotain erityistä vai jotain muuta?

Itsekin kerään puskuria sitä varten, että voin kokoa oloni turvalliseksi, vaikka jäisin työttömäksi tai tapahtuisi jotain muuta yllättävää, mutta kunhan matkustaminen on taas vapaata ja turvallista, niin käytän kyllä mieluummin rahani siihen kuin säästän useita kymmeniä tuhansia tilille tai rahastoihin. Koskaan kun ei tiedä, ehtiikö niistä sitten joskus nauttia.

Vierailija
46/63 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Käteistä on hyvä olla aina varalla. Ei ole ensimmäinen kerta kun pankkien rahaliikenne ei toimi juuri silloin kun olet siinä kassalla maksamassa ostoksia.

Eipä ole vielä kertaakaan minulle sattunut tilannetta että 2 eri pankin pankkikortit JA useampi eri luottokortti olisi yhtäaikaa pois käytöstä. Jos tällainen tilanne tulisi todennäköisesti koko kauppa olisi muutenkin kiinni, koska kassajärjestelmä ei olisi toiminnassa.

Tuossa muutama kuukausi sitten oli tosiaan tällainen ongelma S-ryhmällä ja Lidlillä: https://yle.fi/uutiset/3-12168866

Olin juuri menossa Prisman kassalle, kun tuo tapahtui. Kauppa pysyi normaalisti auki, mutta ihmiset marssivat ulos ilman ostoksiaan. Käteisautomaatti oli S-ryhmän, joten siitä ei saanut käteistä kuten ei myöskään S-tililtä kaupan infosta. Onneksi MobilePay toimi sattumanvaraisesti, joten sain omat ostokseni maksettua.

Vierailija
47/63 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Jos jossakin vaiheessa kyllästyt kirjekuoriin, ota ainakin toinen tili. Yhden tilin ostotilinä, jolla on vain sen verran rahaa kuin olet budjetoinut tavallisiin ostamisiin ja korttimaksuihin käytettäväksi ennen tilipäivää ja sitten toisen laskumaksutilinä, jolle laitat kaikki muut rahat.

Mulla on 3 tililä. Yhteisiin laskuihin varatut rahat on miehen kansssa yhteisellä tilillä. Käyttötili johon jätän kk budjetoidut käyttövarat. Ja jemmatili, jos sieltä pitää ottaa käyttötilille niin pitää osata perustella itselleen miksi. Maksan myös oman auton isommat laskut tms tältä jemmatililtä.

Minulla on neljä nyt, kun otin käyttöön S-tilin. Sinne oli vuosien mittaan kertynyt reilut 500 euroa bonuksia mutta en ollut saanut aikaiseksi hankkia mobiilisovellusta ja kirjautua, jotta pääsisin niitä käyttämään. S-tili saa jäädäkin bonustiliksi, en aio käyttää sitä muuhun. Siirrän bonuksia sieltä käyttötilille sitten, kun niitä on taas kertynyt merkittävä summa.

Toisessa pankissa on kolme tiliä: oma käyttötili, jolle tulee palkka ja muut tulot sekä oma säästötili. Kolmas on puolison kanssa yhteinen taloustili. Tilipäivänä siirrän taloustilille summan, joka riittää omaan osuuteeni seuraavan kuukauden oletetuista tuloista (eli puolet niistä). Jos tulee joku yllättävä yhteinen meno, niin molemmat siirtävät tilille lisää rahaa. Jos rahaa jää käyttämättä, se jää seuraavan kuukauden pohjamunaksi. Yhteiselle tilille emme kuitenkaan kerää puskuria vaan se on aika lailla "kädestä suuhun" -tili.

Sen jälkeen joko maksan sen kuukauden omat laskut tai katson, mitä on erääntymässä (omia laskuja on hyvin vähän; luottokorttiostot, puhelin, suoratoistopalvelut, digi-HS ja kerran vuodessa YTK + eräs jäsenmaksu). Lopuksi jätän käyttötilille muutaman satasen ja kaiken muun siirrän omalle säästötililleni.

Rahastoihin säästän ihan marginaalisia summia, niitä en edes laske budjetointiin. On sitten iloinen yllätys, jos niistä saa aikanaan merkittävää tuottoa.

En ole tehnyt budjettia. Seuraan yhteiselle tilille menevän rahan määrää, viime vuonna se oli aika tarkkaan 1/3 nettotuloistani. Lisäksi seuraan asumiskuluja, koska ne vaihtelevat ok-talossa paljon.

Vierailija
48/63 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjaatteko te kaikki yksittäiset laskut budjettiin tai johonkin muualle? Josolette varanneet vaikka terveysmenoihin 200€/kk niin laitatteko ylös, mitä kaikkia poliklinikkamaksuja tai lääkkeitä ostitte ja millä summalla?

Entä jos olette budjetissa varanneet vaikka tuon 200€ ja se alittuu tai ylittyy, lainaatteko toisesta, esim ruokabudjetista vai kuinka toimitte? Tai jos jää ylijäämää, kuittaatteko sen seuraavan kuun terveysmenoihin vai laitatteko säästöön?

ei LASKUJA mihinkään BUDJETTIIN kirjata. Budjetti on SUUNNITELMA mihin rahaa käytetään ja mistä tulee, KIRJANPITO taas kertoo sen toteuman. LASKUT laitetaan KIRJANPITOON.

Vierailija
49/63 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Tuossa muutama kuukausi sitten oli tosiaan tällainen ongelma S-ryhmällä ja Lidlillä: https://yle.fi/uutiset/3-12168866

Olin juuri menossa Prisman kassalle, kun tuo tapahtui. Kauppa pysyi normaalisti auki, mutta ihmiset marssivat ulos ilman ostoksiaan. Käteisautomaatti oli S-ryhmän, joten siitä ei saanut käteistä kuten ei myöskään S-tililtä kaupan infosta. Onneksi MobilePay toimi sattumanvaraisesti, joten sain omat ostokseni maksettua.

Niin. tuossahan sanottiin että esim S-pankin kortilla PYSTYI maksamaan...

Vierailija
50/63 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä siirrän tilipäivänä sen säästösumman erilliselle tilille, lopulla on elettävä ja tili ei saa mennä tyhjiin. Samoin se käyttötilille jäänyt siirtyy erilliselle tilille. Osa säästöön siirretyistä menee kuukausittain rahastoon, osa jää pahanpäivän, loman ja joulukuun tarpeisiin. Joulua en koskaan ole onnistunut viettämään yhden kuukauden tuloilla, enkä haluakaan.

Vierailija
51/63 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle itselleni on parhaiten toiminut se, että laitan säästötilille summan x aina palkkapäivänä (rahastoihin menee myös säännöllisesti joka kuukausi mutta ne mä budjetoin kiinteiksi kuluiksi). Lopulla on sitten pärjättävä, tuli mikä tuli. Mäkin tosin budjetoin aina vähän myös "ylläreihin" vaikka hyvin harvoin mulle mitään ylläreitä tulee. Isommat yllärit kuten vaikka hajonneen pesukoneen mä rahoitankin sitten sieltä säästötililtä. (Vaikka hyvin harvoin niitäkään tulee. Olen asunut nykyisessä asunnossa 15 vuotta ja siinä ajassa yksi kodinkone on pitänyt uusia.) Mulla menee yhteensä rahastoihin ja säästöön melkein puolet nettotuloista nykyään. Yllättävän pienellä sitä pärjää, enkä koe jääväni mistään oleellisesta paitsi.

Ihan uteliaisuudesta: missä elämänvaiheessa ja mihin tarkoitukseen suunnittelet nostavasi rahat säästötililtä ja rahastoista? Ovatko ne "pahanpäivänvara" vai sitä varten, että pystyt jäämään aikaisemmin eläkkeelle vai että eläkkeellä voit tehdä jotain erityistä vai jotain muuta?

Itsekin kerään puskuria sitä varten, että voin kokoa oloni turvalliseksi, vaikka jäisin työttömäksi tai tapahtuisi jotain muuta yllättävää, mutta kunhan matkustaminen on taas vapaata ja turvallista, niin käytän kyllä mieluummin rahani siihen kuin säästän useita kymmeniä tuhansia tilille tai rahastoihin. Koskaan kun ei tiedä, ehtiikö niistä sitten joskus nauttia.

Meille jäi kivasti puskuria talon vaihdossa mutta koska tuli korona laitoimme rahat kasvamaan rahastoihin.

Nyt olemme ostamassa etelästä lomakotia, tarkoitus on nauttia elämästä lasten perheiden kanssa kun vielä ehtii.

Rahastoon jää vain pieni summa, kotimme voi aina realisoida jos hätä tulee. Nautitaan niin kauan kun eletään!

Vierailija
52/63 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirjaatteko te kaikki yksittäiset laskut budjettiin tai johonkin muualle? Josolette varanneet vaikka terveysmenoihin 200€/kk niin laitatteko ylös, mitä kaikkia poliklinikkamaksuja tai lääkkeitä ostitte ja millä summalla?

Entä jos olette budjetissa varanneet vaikka tuon 200€ ja se alittuu tai ylittyy, lainaatteko toisesta, esim ruokabudjetista vai kuinka toimitte? Tai jos jää ylijäämää, kuittaatteko sen seuraavan kuun terveysmenoihin vai laitatteko säästöön?

ei LASKUJA mihinkään BUDJETTIIN kirjata. Budjetti on SUUNNITELMA mihin rahaa käytetään ja mistä tulee, KIRJANPITO taas kertoo sen toteuman. LASKUT laitetaan KIRJANPITOON.

Lopeta huutaminen!

Meillä on excelissä budjetti mikä muuttuu kirjanpidoksi kuukausi kuukaudelta.

Eli koko vuoden arviot kuukausittain ja kun laskut tulee päivitän todelliset summat samaan taulukkoon

Vierailija
53/63 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mahtavaa! Hyvä sinä! Mun neuvoni on, että budjetoi myös ylläreitä ja ns. hemmotteluostoksia varten rahaa. Ettei budjetin noudattaminen ala maistua heti puulta.

Komppaan tuota, koska budjetti yleensä ylittyy aina. Itselle toimi parhaiten kun piti tarkasti kirjaa kaikesta mihin rahaa oikeasti meni ekat 4-5 kuukautta ja sitten budjettia tarkistettiin realistisemmaksi. Hankalimpia on sellaiset kerran tai pari vuodessa tulevat yllätyslaskut joita on vaikeampi etukäteen arvioida. Esim meillä budjetoidaan kuukautta kohti tietty summa auton ylläpitoon ja korjauksiin, mutta tulikin tavallista isompi huolto eteen ja budjetti ylittyi reippaasti. Tänä vuonna auton budjetti on suurempi varmuuden vuoksi.

Tuo että budjetoi myös säästöt yhdeksi menoeräksi on myös ehdottomuus jos oikeasti aikoo säästää. Se on "lasku" itselle jonka maksamisessa ei parane venkoilla.

Budjetti ei ylity jos se on oikein tehty ja siinä pysytään. Ylioptimistinen budjetti tai heikko itsekuri johtaa budjetin ylitykseen. Tarkka seuranta ja itsekuri tärkeimmät asiat jotta budjetti pysyy. Tosin vitu…ksi se useimmiten menee.

Vierailija
54/63 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pitänyt budjettia omilleni muuttamisesta alkaen eli useamman vuosikymmenen. Joka kuukausi menee säästöön tietty summa säästötilille lomamatkaa varten ja /tai pahan päivän varalle (auton isommat huollot, kodinkoneitten uusinnat tms.) ja toinen säännöllinen summa menee kuukausittain vakuutusmaksuihin, koska lasku tulee vain kaksi kertaa vuodessa. Säästötililtä maksan myös vuosittaisen autoveron ja sähkönsiirtomaksut.

Budjettiin olen kirjannut ne 7-10 menoa jotka toistuvat kuukausittain. Kun rahaa on käytössä enemmän, on budjetti vain siellä taustalla. Mutta kun rahaa on vähemmän, sitä tulee katsottua useammin, ja merkittyä mikä meno on maksettu ja minkä verran kuukautta kohti on vielä käyttövaraa.

Olen kyllä nauttinut siitä, että nyt viimeisinä vuosina palkkaa ja muuta rahaa on ollut sen verran käytössä, että kaupassa ei tarvitse pitää päässälaskuna kirjaa mitä ostaa. Voi ostaa ne, mitä listalla on ja sen lisäksi vielä muutamaa muuta sorttia mitä vain sattuu tekemään mieli. Tiukkojakin vuosia on ollut.

Vierailija
55/63 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En näe mitään järkeä, että rahaa nostetaan käteiseksi ja lajitellaan kirjekuoriin. Helpommalla pääsee, kun päättää laittaa tuloista tietyn osuuden säästöön, esim. 10% nettotuloista. Ja jos täytyy budjetoida rahaa esim. uuteen kodinkoneeseen, niin lisäksi laittaa sitä varten sivuun rahaa.

Itselläni on vuoden lopussa eräs pakollinen ostos, jota varten aloitin jo nyt tammikuussa säästämään. Eli ostoksen summan jaoin 12:lla kuukaudella. Ja nyt laitan joka kuukausi tämän vuoden ajan tietyn summan sivuun. Ei siihen mitään kirjekuoria tarvita.

Vierailija
56/63 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En näe mitään järkeä, että rahaa nostetaan käteiseksi ja lajitellaan kirjekuoriin. Helpommalla pääsee, kun päättää laittaa tuloista tietyn osuuden säästöön, esim. 10% nettotuloista. Ja jos täytyy budjetoida rahaa esim. uuteen kodinkoneeseen, niin lisäksi laittaa sitä varten sivuun rahaa.

Itselläni on vuoden lopussa eräs pakollinen ostos, jota varten aloitin jo nyt tammikuussa säästämään. Eli ostoksen summan jaoin 12:lla kuukaudella. Ja nyt laitan joka kuukausi tämän vuoden ajan tietyn summan sivuun. Ei siihen mitään kirjekuoria tarvita.

Minä vasta opettelen koko budjetointia ja hyödyn ainakin tässä alussa noista kirjekuorista. Ovat varmaan tällaiselle kuin minä sitten jotenkin konkreettisempia kuin vain päässä laskeskelu. Tosin minä olen vasta alussa tässä kaikessa ja saattaahan se olla että ajan kanssa totean kirjekuoret työläiksi tai turhiksi. Nyt opetteluvaiheessa selvästi tarvitsen niitä.

Ja kiitos kaikille vinkeistä ja kommenteista, arvostan kaikkia. :)

Ap

Vierailija
57/63 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odota vaan ap kun kohta sulla on ne kaikki kirjekuoret täynnä KOLIKOITA, että miten niitä sitten raahaat mukanasi.... Suomessa pienin seteli on kuitenkin 5 euroa niin ne kuorien setelit on äkkiä käytetty ja sitten joudut laskemaan haisevia pennosia. Alkaa tilit tuntua paremmalta vaihtoehdolta.

Vierailija
58/63 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ratkaisu kaikkiin ongelmiin.

https://www.youneedabudget.com/

Vierailija
59/63 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä vasta opettelen koko budjetointia ja hyödyn ainakin tässä alussa noista kirjekuorista. Ovat varmaan tällaiselle kuin minä sitten jotenkin konkreettisempia kuin vain päässä laskeskelu. Tosin minä olen vasta alussa tässä kaikessa ja saattaahan se olla että ajan kanssa totean kirjekuoret työläiksi tai turhiksi. Nyt opetteluvaiheessa selvästi tarvitsen niitä.

Ja kiitos kaikille vinkeistä ja kommenteista, arvostan kaikkia. :)

Ap

Sääli niitä, jotka osuu AP:n taakse cittarin/prisman kassajonossa. Ensin AP maksaa vessapaparit hygieniakuoresta, sitten karkit ja sipsit herkuttelu kuoresta, kolmannesta kuoresta kaivaa ruokarahat, neljännestä kuoresta kenkärahat ja viidennestä kuoresta kaljarahat

Vierailija
60/63 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta kakeibo-kirja! Helpottaa niin paljon. Googlaa vähän että miten sitä käytetään. Ei ole kallis.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi yhdeksän