Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vauvasta saakka vegaani!

Vierailija
06.05.2015 |

Jos imetystä ei lasketa, niin meidän vauvastamme (syntyy kesällä) tulee heti alusta asti vegaani. Vanhemmilla on oikeus ja velvollisuus kasvattaa lapsensa vaalimaan tärkeitä arvoja, ja niin aiomme tehdä. Vihaajat vihatkoon! :)

Kommentit (243)

Vierailija
101/243 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä ystäväni on ollut vegaani koko elämänsä ja hän on hyvässä kunnossa, ellei jopa paremmassa kuin monet ns. lihansyöjät.

Oma lapseni täyttää nyt pian 2v ja vegaanina elänyt syntymästä asti. Neuvolassa on käyty ja aina on ollut hyvässä kunnossa ja todella reipas onkin.

Vierailija
102/243 |
02.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Löysinkin vinkkejä vegaaniliiton sivuilta. Tarkoitus ei tosiaan ole tehdä vauvasta vegaania, mutta syöttää mahdollisimman vähän lihaa. Imetän sen pari vuotta joten maitoa ei tarvitse miettiä vielä. Siis jos suinkin onnistuu kuten edellisten kanssa :) ap

Sinua ei yhtään huoleta riski, että lapsi jää vegaaniksi kaikkine tähän liittyvine ongelmineen? Ruokarajoitteet vieraissa ym.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/243 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 20:44"]

[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 20:20"]

Muistakaa imettää se 2 vuotta, jos ei lehmänmaitoa anneta!

Eipäs käykään. Äidinmaito kun ei ole kasvikunnan tuote! Jos lapsen pitää olla vegaani, ravinnon tulee olla vain ja ainoastaan kasvisperäistä. Millä ap meinaa vauvansa ruokkia? Kiinnostaa!

Ai niin olihan se tossa aloituksessa, silmä hyppäsi ylitse. No joo, mutta vauva ei sit  ole vegaani. Vegaani joko ollaan tai ei. Ei ole olemassa olotilaa siltä väliltä tyyliin "vegaani lukuun ottamatta..."

Onhan laktovegaaneja.

Vierailija
104/243 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vegan breastfeeding has caused an 11 month old baby to die and the parents are charged with neglect after an autopsy indicated the baby suffered from deficiencies in vitamin B12 and Vitamin A – both known to be critical to a child’s development and sorely lacking in a vegan diet.

Hyvä hyvä!

Lapsi sai kuitenkin elää 11 kuukautta laadukasta elämää vegaanina. Parempi niin kuin kitua satavuotiaaksi lihaa syömällä. (Kyllä, tämä on sarkasmia.)

Vierailija
105/243 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Surullista ajatella, että lapsi ei saa koskaan kokea mehukkaan pihvin syömistä tai muitakaan herkkunautintoja :(

Miten niin ei koskaan? Teininä viimeistään rupeaa liikkumaan omatoimisesti.

106/243 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos imetystä ei lasketa, niin meidän vauvastamme (syntyy kesällä) tulee heti alusta asti vegaani. Vanhemmilla on oikeus ja velvollisuus kasvattaa lapsensa vaalimaan tärkeitä arvoja, ja niin aiomme tehdä. Vihaajat vihatkoon! :)

Miksi ihmeessä ryhdyt imettämään VEGAANIVAUVAA?

Vierailija
107/243 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Surullista ajatella, että lapsi ei saa koskaan kokea mehukkaan pihvin syömistä tai muitakaan herkkunautintoja :(

Miten niin ei koskaan? Teininä viimeistään rupeaa liikkumaan omatoimisesti.

Jos elää niin kauan :(

Vierailija
108/243 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 20:38"]

En voi käsittää. Vauvaiässä ravitsemus on kaikista tärkeintä. Jos aikuisetkin vegaanit joutuvat ottamaan purkista vitaminilisiä, miten käy pienen vauvan.

Vauva juo vegaaniäidin maitoa, ja kasvaa ihan iloisesti! Kunhan äiti syö monipuolisesti ja ottaa b12-vitamiinia purkista.Tässä kuvaus B12-vitamiinin puutteesta kärsineestä sekasyöjän vauvasta. 

https://www.duodecimlehti.fi/lehti/1994/6/duo40125

Vegaaniäidin rintamaito ei aina turvaa vauvan B12-vitamiinin tarvetta, vaikka äiti ottaisi B-12-vitamiinia. 

Vierailija
109/243 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ehdi lukemaan kaikkia viestejä mutta kerronpa itsestäni. Olen ollut vegaani koko elämäni. Samoin veljeni. Syntynyt 80-luvulla ja nyt olen tällainen noin 35vuotias nainen, veljeni on minua pari vuotta nuorempi.

Olen kyllä maistanut mm. lihaa (jotain pihviä ja makkaraa), maistanut maitoa ja keitettyä kananmunaa. Mutta jääneet siihen, kerta riitti.

Olen terve, aina ollut. Toki flunssia on silloin tällöin ja kerran mursin solisluuni telinevoimistelussa mutta muuten olen selvinnyt hengissä aika helposti tähän asti.

Lapsena kotona syötiin vegaanisti ja tottakai meillä puhuttiin eläinten oikeuksista, jopa ilmastonmuutoksesta ja muista vanhemmilleni tärkeistä asioista. Käytiin pari kertaa ihan navetassa katsomassa eläimiä, kerran kanalassakin. Mutta vanhemmat antoi meidän aina tehdä omat päätökset, ihan siitä asti kun syötiin myös muualla (tarha, ala-aste jne). Äiti oli jopa valmis ostamaan eläinperäisiä tuotteita kotiin jos meistä jompikumpi olisi niitä halunnut. Ei haluttu.

Meistä molemmista kasvoi ihan tavallisia ihmisiä, ei vaan käytetä eläinperäisiä tuotteita arjessamme. Tämä on meille normaalia. Nykyään vieläpä ihan todella helppoa kun vegaanisia tuotteita lappaa ovista ja ikkunoista.

Mutta olen kiitollinen siitä, että sain sellaisen lapsuuden. Mistään en jäänyt paitsi. Tosin äitini joutui kerran koulussa rehtorin puhutteluun kun en suostunut juomaan ruuan kanssa maitoa. En tiedä miten keskustelu meni mutta sen jälkeen sain ihan rauhassa hörppiä vettä tai kotoa tuotua mehua.

Mutta yksi onnellinen ja terve vegaanilapsuuden viettänyt joka toivoisi että tämä stigma asian ympärillä helpottaisi. On varmasti asioita joita pitää ottaa tarkemmin huomioon mutta ei ole mitään syytä miksei lastaan voisi kasvattaa näinkin ja olla aivan yhtä hyvä vanhempi kuin muutkin.

Vierailija
110/243 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jestas miten ahdasmielisiä ja typeriä kommentteja. En ole itse vegaani mutta joogaope kyllä ja näissä piireissä kun tarpeeksi kauan pyörii niin oppii tuntemaan aika monta vegaanista elämäntapaa viettävää tyyppiä. Sen myötä olen myös tutustunut tähän ihmeelliseen ihmisryhmään eli vegaanilapsiin. Toki, tunnen heitä vain kuusi kappaletta mutta villisti veikkaan että se on enemmän kuin suurin osa kommentoijista voi sanoa tuntevansa.

Ikähaitari näillä muksuilla on 2-13vuotta ja aika monta vuotta olen heidän kasvuaan vierestä seurannut kun studiolla paljon pyörivät äitiensä ja isiensä kanssa.

Kokemukseni? Ihan hemmetin hyviä tyyppejä. No, ei se parivuotias vielä ihan fiksu ole mutta ne vanhemmat. Teräviä, ajattelevaisia, empaattisia. Ei sitä hiton minä-minä asennetta mitä näen taas muissa muksuissa paljon. Onko tällä mitään tekemistä vegaanisen elämäntavan kanssa? En tiedä, ehkä. Jotain hyvällä tavalla erilaista niissä mukuloissa kuitenkin on. Ne on hyviä ihmisiä, jo nyt, ihan penskana. Se se ehkä on. Hyvyys on harvassa nykyään.

Ja se terveys? Terveitä ovat. Yhdellä on jotain allergioita mutta ne taitavat olla aika yleisiä nykyään. En toki tiedä heidän tarkkaa sairasteluhistoriaansa mutta ihan elinvoimaisilta näyttävät, harrastavat aktiivisesti eikä luut mene katseesta rikki. Ihme ja kumma.

Vierailija
111/243 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 20:38"]

En voi käsittää. Vauvaiässä ravitsemus on kaikista tärkeintä. Jos aikuisetkin vegaanit joutuvat ottamaan purkista vitaminilisiä, miten käy pienen vauvan.

Vauva juo vegaaniäidin maitoa, ja kasvaa ihan iloisesti! Kunhan äiti syö monipuolisesti ja ottaa b12-vitamiinia purkista.

Tässä kuvaus B12-vitamiinin puutteesta kärsineestä sekasyöjän vauvasta. 

https://www.duodecimlehti.fi/lehti/1994/6/duo40125

Vegaaniäidin rintamaito ei aina turvaa vauvan B12-vitamiinin tarvetta, vaikka äiti ottaisi B-12-vitamiinia. 

No tuo nyt lähinnä todistaa, että sekasyöjän lapsikin voi kärsiä b12 vitamiinin puutteesta. "Äidin seerumin pienen B12-vitamiinipitoisuuden syynä oli oireeton atrofinen gastriitti". Ja vauvan tila korjaantui kun tilanne hoidettiin. Artikkeli ei mitenkään liity vegaaneihin. T. Sekasyöjä

Vierailija
112/243 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ehdi lukemaan kaikkia viestejä mutta kerronpa itsestäni. Olen ollut vegaani koko elämäni. Samoin veljeni. Syntynyt 80-luvulla ja nyt olen tällainen noin 35vuotias nainen, veljeni on minua pari vuotta nuorempi.

Olen kyllä maistanut mm. lihaa (jotain pihviä ja makkaraa), maistanut maitoa ja keitettyä kananmunaa. Mutta jääneet siihen, kerta riitti.

Olen terve, aina ollut. Toki flunssia on silloin tällöin ja kerran mursin solisluuni telinevoimistelussa mutta muuten olen selvinnyt hengissä aika helposti tähän asti.

Lapsena kotona syötiin vegaanisti ja tottakai meillä puhuttiin eläinten oikeuksista, jopa ilmastonmuutoksesta ja muista vanhemmilleni tärkeistä asioista. Käytiin pari kertaa ihan navetassa katsomassa eläimiä, kerran kanalassakin. Mutta vanhemmat antoi meidän aina tehdä omat päätökset, ihan siitä asti kun syötiin myös muualla (tarha, ala-aste jne). Äiti oli jopa valmis ostamaan eläinperäisiä tuotteita kotiin jos meistä jompikumpi olisi niitä halunnut. Ei haluttu.

Meistä molemmista kasvoi ihan tavallisia ihmisiä, ei vaan käytetä eläinperäisiä tuotteita arjessamme. Tämä on meille normaalia. Nykyään vieläpä ihan todella helppoa kun vegaanisia tuotteita lappaa ovista ja ikkunoista.

Mutta olen kiitollinen siitä, että sain sellaisen lapsuuden. Mistään en jäänyt paitsi. Tosin äitini joutui kerran koulussa rehtorin puhutteluun kun en suostunut juomaan ruuan kanssa maitoa. En tiedä miten keskustelu meni mutta sen jälkeen sain ihan rauhassa hörppiä vettä tai kotoa tuotua mehua.

Mutta yksi onnellinen ja terve vegaanilapsuuden viettänyt joka toivoisi että tämä stigma asian ympärillä helpottaisi. On varmasti asioita joita pitää ottaa tarkemmin huomioon mutta ei ole mitään syytä miksei lastaan voisi kasvattaa näinkin ja olla aivan yhtä hyvä vanhempi kuin muutkin.

Minäkin olen fleksivegaani, joka on joskus maistellut pihviä ja makkaraa. Luultavasti kukaan aikuisikään ehtinyt ei ole totaalivegaani.

Vierailija
113/243 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taidat olla aika nuori, oletko eles parikymppinen? Aivopesty joka tapauksessa. 

Vierailija
114/243 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikamoista ennakkoluuloa monilla lihaaneilla, ihan omiin uskomuksiinsa pohjautuen mutu-tuntumaan. Oletteko edes koskaan nähneet vegaanilapsia, heitäkin on suomessa ja ihan terveitä ovat. Totuushan on se että vegaaniruoka ei ole sen kummoisempaa kuin liharuokakaan, ainoa vaan että B12-vitamiini pitää ottaa erikseen. Muutoin sama kuin liharuoka. Myös lihaanit joutuvat napsimaan vitamiinejä purkeistä, D-vitamiinin ym. samallahan tuo B12-vitamiini menee myös. Aika monille lapsille yleensäkin annetaan monivitamiinia, kalanmaksaöljyä yms. Ja hyvähän se, silla aika harva lihaanikaan laskee että lapsi saa tarpeeksi tarvitsemiaan ravintoaineita. Olen katsellut kauhulla monien lihaaniäitien ruokia lapsilleen, monet ateriat jää vajaiksi vitamiineista ja jopa proteiineista. Varmasti vegaanit ovat ylipäätään perehtyneet ravitsemukseen paremmin kuin lihaanit.

Mielestäni lapsen tulisi saada valita itse. Mielestäni lapselle tulisi rehellisesti kertoa mistä liha tulee, kertoa eläimen kärsimyksistä ja teurastuksesta, ja että jokaisen lihaasyövän ihmisen vuoksi vuodessa kuolee 700 eläintä. Mielestäni on todella väärin pakottaa lapsi syömään lihaa jos vaihtoehtokin on. Itse ainakin olisin halunnut jo lapsena olla kasvissyöjä, mutta minut pakotettiin syömään lihaa ja väitettiin vanhemman ja opettajien auktoriteetilla että eläinten kärsimys ihmisten eteen on ok tai että eläimet eivät kärsi ollenkaan. Minusta tuo on todella pahaa  aivopesua ja sairasta vallankäyttöä puolustuskyvytöntä lasta kohtaan. Tappaminen on todella vakava asia, eikä pientä lasta tulisi pakottaa osallistumaan sellaiseen tai opettaa että sellainen on oikein.

Aika paksua lihaanien vaatia että vegaani ei saisi imettää lastaan, aika häiriintyneeltä kuulostaa.

Nyt vedät ton sun propagandan ihan älyttömäksi,

Sanoit "ja että jokaisen lihaasyövän ihmisen vuoksi vuodessa kuolee 700 eläintä",

Eli jokainen vuosi maailmassa kuolee siinä 2100 miljardia eläintä lihansyöjien takia, laskin tuon sen mukaan jos maailmassa olisi 3 miljardia lihansyöjää ja kilomäärä tuossa olisi noin 10000 miljardia kiloa vähintään, aika tuubaa selität

Vierailija
115/243 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jestas miten ahdasmielisiä ja typeriä kommentteja. En ole itse vegaani mutta joogaope kyllä ja näissä piireissä kun tarpeeksi kauan pyörii niin oppii tuntemaan aika monta vegaanista elämäntapaa viettävää tyyppiä. Sen myötä olen myös tutustunut tähän ihmeelliseen ihmisryhmään eli vegaanilapsiin. Toki, tunnen heitä vain kuusi kappaletta mutta villisti veikkaan että se on enemmän kuin suurin osa kommentoijista voi sanoa tuntevansa.

Ikähaitari näillä muksuilla on 2-13vuotta ja aika monta vuotta olen heidän kasvuaan vierestä seurannut kun studiolla paljon pyörivät äitiensä ja isiensä kanssa.

Kokemukseni? Ihan hemmetin hyviä tyyppejä. No, ei se parivuotias vielä ihan fiksu ole mutta ne vanhemmat. Teräviä, ajattelevaisia, empaattisia. Ei sitä hiton minä-minä asennetta mitä näen taas muissa muksuissa paljon. Onko tällä mitään tekemistä vegaanisen elämäntavan kanssa? En tiedä, ehkä. Jotain hyvällä tavalla erilaista niissä mukuloissa kuitenkin on. Ne on hyviä ihmisiä, jo nyt, ihan penskana. Se se ehkä on. Hyvyys on harvassa nykyään.

Ja se terveys? Terveitä ovat. Yhdellä on jotain allergioita mutta ne taitavat olla aika yleisiä nykyään. En toki tiedä heidän tarkkaa sairasteluhistoriaansa mutta ihan elinvoimaisilta näyttävät, harrastavat aktiivisesti eikä luut mene katseesta rikki. Ihme ja kumma.

Olisiko niin, että sinne joogatemppeliin jaksaa tulla pyörimään nimenomaan ne terveet vegaaniskidit?

Vierailija
116/243 |
03.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisivatko lastensuojelu ja poliisi tehdä etsivää työtä Ruohonjuuressa ja muissa vegaanien suosimissa kaupoissa. Voisi pelastua monen pikkuihmisen terveys tai jopa henki.

Vierailija
117/243 |
03.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna lapselle myös lihaa ja kalaa ja varsinkin kalaa sillä aivot tarvitsevat niitä hyviä rasvoja kasvuun. Aikuinen voi itse päättää mitä syö, mutta lapselle monipuolisesti kaikkea, se että elimistö saa tottua erilaisiin ruoka-aineisiin on vaan hyvä ja vähentää yliherkkyyksiä ruoka-aineita kohtaan. Luomua tietysti mieluiten kaikki mitä syödään.

Vierailija
118/243 |
03.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi olkoon että pilaatte lapsen oikeuden kehittyä normaalisti ja saada kaikki tarvitut rakennuspalikat luonnollisista lähteistä.

Lihapullat, kalapuikot ja nakit ranskalaisillahan onkin niin luonnollisia. Suurinosa vegaanilapsista syö monipuolisempaa ruokaa kuin sekasyöjät ikinä. Ääripäitä löytyy molemmista.

Vierailija
119/243 |
03.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivon niin että tämä nälapsen normaalin kasvun ja kehityksen häiritseminen kriminalisoidaan pian. T. Neuvolan täti, joka näitä urpoja joutuu vakuuttelemaan lapsen parhaasta, jota luulisi jokaisen vanhemman ajattelevan, mutta näin se ei ole...

Vierailija
120/243 |
03.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äärimmäisyydet on aina aivopesua. Miksi ette anna lasten syödä monipuolisesti kaikkea, itse voi sitten myöhemmin tehdä päätöksiä ruokavalionsa suhteen.