Työkokeilu ei johtanut töihin...masentaa
Olin siis työkokeilussa ja alussa sanottiin että kokeilun jälkeen voidaan katsoa sopisinko heille ihan vakitöihin.
No koitin olla joustava ja ahkera. Olin paljon lauantaisin töissä ja vaihdoin aina työvuoroja. Yritin osoittaa olevani joustava. No, nyt kokeilu loppui ja minulle vastattiin vain sähköpostilla että töitä ei ole ja "pitävät" mielessä. :/ ehdin jo toivoa että olisin päässyt edes osa-aikaisiintöihin.
Kommentit (75)
Tässä syyt, miksi emme palkanneet työkokeilijaa, vaikka hänellä olisi ollut avoimeen paikkaan sopiva koulutus:
-Vietti yli puolet työajasta chattaillen omien kavereiden kanssa ja surffaillen netissä työhön kuulumattomilla sivuilla
-Kieltäytyi työtehtävistä, jotka olivat haastavia, mutta olisivat olleet hänelle opettavaisia
-Oli huomattavan paljon saikulla (vaikka mikään noista ei varmaan ollut turha, koska lääkärintodistus tarvitaan)
-Ei osoittanut kiinnostusta työn sisältöä kohtaan ja eristäytyi työkavereista (ei tullut yhteisille lounaille, kahvitauolle jne.)
Laittakaa tänne firmojen nimiä, ketkä teettävät ilmaistöitä! En osta niiltä palveluja!
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 15:50"]
Olin siis työkokeilussa ja alussa sanottiin että kokeilun jälkeen voidaan katsoa sopisinko heille ihan vakitöihin. No koitin olla joustava ja ahkera. Olin paljon lauantaisin töissä ja vaihdoin aina työvuoroja. Yritin osoittaa olevani joustava. No, nyt kokeilu loppui ja minulle vastattiin vain sähköpostilla että töitä ei ole ja "pitävät" mielessä. :/ ehdin jo toivoa että olisin päässyt edes osa-aikaisiintöihin.
[/quote]
Umpihullu .. miksi sinä sinne haluaisit? Itse työhönottajana voisin sanoa että aika pienellä prosentilla näitä otetaan töihin kokeiluun pakotettuja.
Olen ollut useammankin kerran työkokeiluissa. Kahdessa paikassa on melkeinpä luvattu että "Joo eiköhän me voida sut sitten ottaa kesätöihin tai kausiapulaiseksi". Työkokeilun päätyttyä en ole saanut mitään töitä yrityksistä:( Olen ollut yhteensä yli vuoden eri paikoissa harjoitteluissa, kun en ole saanut oikeita töitä. Työkkäristä 0 työtarjousta. Masentaa!
Mun mielestä työkokeilu systeeminä pissii itseään jalkaan. Työnantajalle saattaa sattua riesaksi karenssia pakoileva, asenneongelmasta kärsivä tyyppi ja toisaalta työntekijä voi huomata kokeilun päätteksi raataneensa turhaan. Ihme peliä, jossa kummankaan osapuolen motiivit eivät välttämättä ole aidot.
Kaupan alan paikkoja on paljon tarjolla. Nyt kun sulla on kokemus, niin hae toki toisaalle. Olet paljon vahvemmilla, kuin täysi ummikko.
Harmittaa ap sun puolesta, voin uskoa että todella pettymys kun kuukausikaupalla olet huhkinut käytännössä ilmaiseksi varmistaaksesi itsellesi työpaikan työkokeilun jälkeen. Monet yritykset valitettavasti hyödyntävät työkokeilujärjestelmää näin. :( Mutta älä lannistu, ainakin olet nyt yhtä cv-merkintää rikkaampi! Ota rohkeasti yhteyttä kaikkiin mahdollisiin työnantajiin, jotta saisit nyt "työputkesi" jatkumaan. Työnhaku on turhauttavaa ja hermoja raastavaa, etenkin tällaisessa taloustilanteessa, mutta kyllä ahkeruutesi vielä palkitaan. Ole vain itse aktiivinen ja koita pysyä positiivisena vastoinkäymisistä huolimatta. Omalla asennoitumisella on myös iso merkitys työpaikan saamisessa. Tsemppiä!
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 16:14"]
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 16:09"]Mikä ala? [/quote] Kaupan. Ap
[/quote]
Alkaa S:llä?
Jos yhtään lohduttaa, niin firmoissa/liikkeissä, joissa noin toimitaan, on muutenkin "kireää", joten varmasti saat mukavamman paikan jostain muualta. Ymmärrän kyllä, että ilmaiseksi tehty työ harmittaa, kun lupauksia ei pidetä.
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 23:01"]
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 22:27"]Tason lasku näkyy asenteena; mun ei ole pakko tehdä täällä mitään, koska olen palkattomassa harjoittelussa.[/quote]
Ethän itsekään maksa palkkaa, koska ei ole pakko, joten ehkä sielläkin päässä on asenteessa jotain vikaa? Miksi et palkkaa työntekijää koeajalle?
Työkokeilussa oleminen on yhtä arpapeliä, kun ei ole mitään takeita siitä, että kokeilun jälkeen pääsisi töihin, vaikka olisi hyvä ja antaisi kaikkensa. Työntekijä ei saa antamastaa panoksestaan palkkaa eikä edes varmuutta siitä, että hänestä ollaan kiinnostuneita nimenomaan työntekijänä; firma voi puhua vaikka ja mitä, mutta samaan aikaan katsella jo uutta ilmaistyöntekijää. Minusta tuo on silkkaa hyväksikäyttöä. Itse et ehkä toimi näin, mutta miksi työntekijä luottaisi juuri teidän firmaanne, kun monet muut nimenomaan käyttävät hyväkseen systeemiä. Solmimalla työsopimuksen koeajalla osoittaisit, että etsit ihan oikeaa työntekijää, mutta sulla olisi myös mahdollisuus purkaa työsopimus, jos työntekijä osoittautuu sopimattomaksi.
[/quote]
Eiköhän hän tarkoittanut työssäoppimista ja vastaavaa koulutukseen liittyvää harjoittelua, josta ei palkkaa yleisesti ottaenkaan makseta. Opiskelijan palkka on opintosuoritus, x määrä opintoviikkoja.
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 23:12"]
Tässä syyt, miksi emme palkanneet työkokeilijaa, vaikka hänellä olisi ollut avoimeen paikkaan sopiva koulutus:
-Vietti yli puolet työajasta chattaillen omien kavereiden kanssa ja surffaillen netissä työhön kuulumattomilla sivuilla
-Kieltäytyi työtehtävistä, jotka olivat haastavia, mutta olisivat olleet hänelle opettavaisia
-Oli huomattavan paljon saikulla (vaikka mikään noista ei varmaan ollut turha, koska lääkärintodistus tarvitaan)
-Ei osoittanut kiinnostusta työn sisältöä kohtaan ja eristäytyi työkavereista (ei tullut yhteisille lounaille, kahvitauolle jne.)
[/quote]
Miksi pitäisi osallistua yhteisille lounaille ja kahvitauoille? Usein siellä joko jauhetaan työasioita tai toisten henkilökohtaisia asioita. Ruokailun ja kahvittelun pitäisi olla virkistävä tauko eikä se kaikille ole sitä, jos sielläkin puhutaan työasiaa tai udellaan henk.koht.asioita, vuodatetaan omia tai puidaan poissa olevien asioita.
Henkilö voi olla huippuhyvä työntekijä, vaikka haluaisikin viettää tauot muuten kuin työkavereiden seurassa. Ja ihan turha vedota "yhteisöllisyyteen". Yhteishenkeä voi viritellä vaikka viikkopalavereissa, joissa jokaiselle halukkaalle annetaan puheenvuoro.
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 22:27"]
Olen turkulaisen perheyrityksen edustaja.Mielestäni työkokeilu oiva tapa alanvaihtajille ja nuorille, joilla ei ole työkokemusta ko. alasta. Meidän yrityksessä työllistetään työkokeiluun osallistuneita. Tällä hetkellä työkokeilusta tai kouluharjoittelusta työllistyneitä henkilöitä on neljä.
Viime vuosina esim osa-aikaisia työntekijöitä on ollut vaikea saada sillä toisen asteen harjoittelijoiden taso on laskenut. Tason lasku näkyy asenteena; mun ei ole pakko tehdä täällä mitään, koska olen palkattomassa harjoittelussa.. Tai kännykkää käytetään kun silmä välttää. Valikoidaan mitä tehdään.. Ei viedä roskia, ei tehdä niitä työtehtäviä mitä kaikki palkalliset tiiminä tekevät, tehdään vaan kivoja työtehtäviä..
Absurdia tämän jälkeen on kysyä kesätöitä.. harjoittelussa ei toimita kuten pyydetään. Onko työntekijän toiminnalla eroa että onko töissä palkattomasti vai palkallisesti? Eikö harjoittelijat ymmärrä, että se pitkä työhaastattelu.
Toki löytyy työnantajia jotka käyttävät harjoittelua hyväkseen, eivätkä aio koskaan työllistää ketään.
Ajat on toki vaikeita yrityksille, joten välttämättä työkokeiluun osallistunuttakaan ei voida työllistää. Itse olen kyllä ottanut hyviin harjoittelijoihin yhteyttä ensin, ennen kuin julkista työnhakua.
[/quote]
Tuollaiset perheyritykset taitaa olla juurikin tämän systeemin pahimpia hyväksikäyttäjiä. 4 ilmaistyöntekijää samaan aikaan?! Jeesus mitä paskaa!
Ilmeisesti teidän pikku orjapajassa nimenomaan odotetaan täyttä työpanosta niiltä orjiltakin? Minkä helvetin takia pitäisi raataa hiki otsalla saamatta yhtään mitään? Pahimmillaan nuo orjaepisodit tuottavat tappiota, koska työkkäriltä saa jonkun rupisen 9e/pv ja jossain Turussa sillä tuskin kulkee edes "töihin" ja takaisin.
Tässä lieneekin oikein kouluesimerkki systeemin hyväksikäyttäjästä!
[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 00:34"][quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 23:12"]
[/quote]
Miksi pitäisi osallistua yhteisille lounaille ja kahvitauoille? Usein siellä joko jauhetaan työasioita tai toisten henkilökohtaisia asioita. Ruokailun ja kahvittelun pitäisi olla virkistävä tauko eikä se kaikille ole sitä, jos sielläkin puhutaan työasiaa tai udellaan henk.koht.asioita, vuodatetaan omia tai puidaan poissa olevien asioita.
Henkilö voi olla huippuhyvä työntekijä, vaikka haluaisikin viettää tauot muuten kuin työkavereiden seurassa. Ja ihan turha vedota "yhteisöllisyyteen". Yhteishenkeä voi viritellä vaikka viikkopalavereissa, joissa jokaiselle halukkaalle annetaan puheenvuoro.
[/quote]
Jos norsunvitulla naama aina, voi pilata muidenkin työinnon
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 22:52"]
--
Tuntuu että moni työvalmennuksessa oleva kokee hankalaksi sen että työelämä rajoittaa sitä omaa elämää niin paljon, toisin kuin työssäkäyvät ovat tottuneet siihen että muu elämä järjestetään sen työn ehdoilla.
[/quote]
Tähän on pakko ottaa kantaa: toisaalta se vaakakuppi on kallistunut liikaakin siihen, että se muu elämä pitää järjestää täysin työn ehdoilla, vaikka työ ei tarjoaisi riittävästi työtunteja (esim. nollasopimukset) tai ei lainkaan palkkaa (työkokeilu). Miksi työntekijän pitää olla käytännössä aina saatavilla ja hälytysvalmiudessa, jos ei siitä yksinkertaisesti saa hyvitystä? Olisitko sinä valmis työntekijänä rakentamaan elämäsi työn ympärille siten, että joudut säännöllisesti laistamaan muista menoistasi siksi, että sinulle tulee jälleen äkillinen ja ennustamaton työvuoro, ja työkokeilijan tapauksessa ilman palkkaa? Tai että et yksinkertaisesti voi suunnitella elämääsi viikkoakaan pidemmälle, koska elantosi on kiinni siitä, soittaako pomo töihin.
Olen kyllä siinä samaa mieltä, että jos työntekijänä itse ei saa tekemästään työstä palkkaa tai ei saa inhimillisiä työtunteja, ei siinä kauan jaksa olla joustava työnantajapuoltakaan kohtaan. Kuka työntekijä haluaa sitoutua työnantajaan, joka lupailee yhdeksän hyvää ja kymmenen kaunista, mutta todellisuudessa ei anna yhtään mitään?
Tuollainen hyväksikäyttö pitäisi ihan kieltää lailla. Btw. ns. työvoimapoliittiset toimenpiteet eivät ole sitä varten, että joku työllistettäisiin. Ehei, siihen liittyy monenlaista kytkykauppaa (palveluntuottaja myy kurssinsa työkkärille, kurssiin liittyy työkokeilu ym kusetus) työkkäri ajaa työttömiä kiristämällä, uhkailemalla menemään kurssille ja ilmaisharjoitteluun. Tästä hyötyy siis koulutusbisnes ja ehkä työkkäri siten, että saadaa joku pois vähäksi aikaa kortistosta.
Tällaisia moraalittomia paskayrityksiä on Suomi pullollaan. Ilmakos ollaan konkan partaalla koko konkkaronkka.