Työkokeilu ei johtanut töihin...masentaa
Olin siis työkokeilussa ja alussa sanottiin että kokeilun jälkeen voidaan katsoa sopisinko heille ihan vakitöihin.
No koitin olla joustava ja ahkera. Olin paljon lauantaisin töissä ja vaihdoin aina työvuoroja. Yritin osoittaa olevani joustava. No, nyt kokeilu loppui ja minulle vastattiin vain sähköpostilla että töitä ei ole ja "pitävät" mielessä. :/ ehdin jo toivoa että olisin päässyt edes osa-aikaisiintöihin.
Kommentit (75)
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 15:59"]Taitaa olla ihan hyväksikäyttöä varten tämä työkokeilujärjestelmä. Jos haluaa varmistua että palkattava työntekijä on soveltuva niin koeaika on sitä varten.
[/quote]
Noniin? Miksei antoi ymmärtää että voisi olla mahdollisuus.
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 16:02"]
Hei, ei lohduta mutta on kyllä kovin yleistä. Ja tuntuu katkeralta, kun olet antanut aikaasi ilmaiseksi.
Jossain koulutusohjelmissa näitä ilmaisia voi jopa ketjuttaa - entinen pois ja uusi ilmainen tilalle. Kävin itse kerran tällasessa, leukani loksahti kun tämä kävi jotenkin ilmi. Hieno kansainvälinen yhtiö.
Minusta olsi parempi helpottaa töihinottoa ja vaikka laskea jotain minimipalkkaa, kun osa porukasta käy sitten näissä.
TYökokeilu on jo nimenäkin idiooottimainen, jokainen täysipäinen haluaa tehdä töitä ja elättää itsensä. Mutta nämä kaksi siis käsi kädessä - kukaan ei halua hattu kourassa itkeä että ottaisitteko ilmaiseksi töihin.
[/quote] Alapeukku tuli vahingossa. Asiaa puhut!
Sama juttu. Muutaman kuukauden ajan joka arkipäivä olin töissä, ei kertaakaan saikkua, olin joustava ja tein myös iltaa ja lauantaita. Kyseinen firma kaiken lisäksi haki uusia työntekijöitä toiseen pisteeseen (molemmat Helsingin keskustassa), jonne tietysti hain ja oman pisteen esimies lupasi suositella. En päässyt edes haastatteluun! Onneksi pääsin kilpailevan yrityksen haastatteluun ja sain paikan, heillä olen nyt työskennellyt yli 4 vuotta todella tyytyväisenä.
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 16:02"]Hei, ei lohduta mutta on kyllä kovin yleistä. Ja tuntuu katkeralta, kun olet antanut aikaasi ilmaiseksi.
Jossain koulutusohjelmissa näitä ilmaisia voi jopa ketjuttaa - entinen pois ja uusi ilmainen tilalle. Kävin itse kerran tällasessa, leukani loksahti kun tämä kävi jotenkin ilmi. Hieno kansainvälinen yhtiö.
Minusta olsi parempi helpottaa töihinottoa ja vaikka laskea jotain minimipalkkaa, kun osa porukasta käy sitten näissä.
TYökokeilu on jo nimenäkin idiooottimainen, jokainen täysipäinen haluaa tehdä töitä ja elättää itsensä. Mutta nämä kaksi siis käsi kädessä - kukaan ei halua hattu kourassa itkeä että ottaisitteko ilmaiseksi töihin.
[/quote]
No ehkä vähän lohduttaa. Ei tunnu niin paljoa henkilökohtaiselta. Ja surkealta.
Ap
Olen itse palkannut kaksi työkokeilijaa kun osoittautuivat loistotyypeiksi. Toinen ollut nyt 2v töissä ja ja toinen ehti olla vajaan vuoden kunnes muutti toiselle paikkakunnalle. Eli kyllä sitäkin kautta on mahdollista työllistyä. Muistakaa, että työkokeilijaa pitäisi ensisijaisesti työllistää ns. perustuntipalkka työajalla, ei ole reilua vakituista henkilöstöä kohtaan saati työkokeilijaa mikäli töitä teetetään sellaisilla työajoilla joista maksetaan peruspalkan päälle lisiä (illat ja la-lisät). Työkokeilija ei lisällisistä tunneista kostu yhtään mitään mutta työnantaja säästää pitkän pennin kun ei tarvi niistä vakkareille maksaa. Ja tämä kaikki siis kaupan alalla.
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 16:02"]
Hei, ei lohduta mutta on kyllä kovin yleistä. Ja tuntuu katkeralta, kun olet antanut aikaasi ilmaiseksi.
[/quote]
Suomessa ei ole minimipalkkaa.
No niin, sua kustiin linssiin, höynäytettiin ja käytettiin hyväksi. Toivottavasti et enää anna tehdä itsellesi noin.
Onhan työnantajalla mahdollisuus monen kuukauden koeaikaan jos ei ole työntekijästä ihan varma. Toi oli silkkaa valehtelua ja kusetusta mutta hyvin yleistä.
Ei kai kukaan tosissaan usko, että ilmaisharjoittelu johtaisi oikeaan työpaikkaan? Miksi ihmeessä yritys maksaisi työntekijälle, kun voi saada sellaisen ilmaiseksikin?! Jorinat vakipaikasta on nimenomaan tarkoitettu siihen että teette parhaanne ILMAISEKSI, ettekä lyö kaikkea läskiksi kun olette palkattomia orjia.
Älkää suostuko noihin ilmaistöihin (ts. ei pidä antaa kirjata ilmaisharjoittelua työnhakusuunnitelmaan).
Ottakaapa selvää työkokeilusta, ennen kuin alatte vinkumaan. Mulle on ainakin ihan selvää, että sitä ei järjestetä sen vuoksi, että työkokeilija työllistyisi työkokeilupaikkaansa.
Itse työttömänä, ja omaa alaani työelämässä miettivänä, aion mennä tyytyväisenä työkokeiluun.
http://www.te-palvelut.fi/te/fi/erikoissivut/kaytannot_ja_saannokset/index.html
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 16:51"]Niin... Olin kokeilussa melkein puoli vuotta. Olisi itse pitänyt tajuta että ei ole niin pitkää "koeaikaa"
Ap
[/quote]
Nyt sulla on cv:ssä hyvä meriitti ja paremmat mahdollisuudet työllistyä muualle kuin kotona maanneilla laiskureilla. Pyydä suosituskirje
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 16:09"]Mikä ala?
[/quote]
Kaupan.
Ap
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 16:12"]
Ei kai kukaan tosissaan usko, että ilmaisharjoittelu johtaisi oikeaan työpaikkaan? Miksi ihmeessä yritys maksaisi työntekijälle, kun voi saada sellaisen ilmaiseksikin?! Jorinat vakipaikasta on nimenomaan tarkoitettu siihen että teette parhaanne ILMAISEKSI, ettekä lyö kaikkea läskiksi kun olette palkattomia orjia.
Älkää suostuko noihin ilmaistöihin (ts. ei pidä antaa kirjata ilmaisharjoittelua työnhakusuunnitelmaan).
[/quote]
Eikö siitä tuu karenssi jos ei sitä suostu laittamaan?
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 15:58"]Mietin kannattaisi lähettää ja soitella yrityksiin vaikka eivät julkisesti hae kesätöihin? Jos sattuisi tärppäämään.
Ap
[/quote]
Totta kai kannattaa. Jossain Mollissa on vain murto-osa avoimista työpaikoista. Monet työnantajat eivät halua laittaa Mol-ilmoitusta, koska paikkaan tulee satoja hakemuksia.
Lisäksi monet työnantajat eivät aktiivisesti hae uusia työntekijöitä, mutta jos sattuu hyvä hakija, niin voivat harkita palkkaamista.
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 22:08"]Ottakaapa selvää työkokeilusta, ennen kuin alatte vinkumaan. Mulle on ainakin ihan selvää, että sitä ei järjestetä sen vuoksi, että työkokeilija työllistyisi työkokeilupaikkaansa.
Itse työttömänä, ja omaa alaani työelämässä miettivänä, aion mennä tyytyväisenä työkokeiluun.
http://www.te-palvelut.fi/te/fi/erikoissivut/kaytannot_ja_saannokset/index.html
[/quote]
Enpä minä niin olettanutkaan ennenkuin työkokeilupaikassa annettiin mielestä näin ymmärtää.
Ap
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 21:59"][quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 21:49"]Alkaa C:llä
[/quote]
Carlson, Clas Ohlson, Cubus?
[/quote]
Yksi näistä
Jos vielä joudut tuommosiin niin kehoitan olemaan jo haastattelussa mahdollisimman huono ja jos silti joudut töihin niin ole niin huono työntekijä kuin ikinä kehtaat. Älä anna käyttää itseäsi hyväksi. Et tule saamaan mitään vakipaikkaa ikinä tuolla sabluunalla. Työntekijä palkataan heti tai sitten ei ollenkaan.
Pääsintyökokeilun kautta uudelle alalle, se oli hienoa. Ja oikeasti kiinnostavan työn toisesta yrityksestä myöhemmin työkokeilun kautta. Opin paljon.