Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työkokeilu ei johtanut töihin...masentaa

Vierailija
06.05.2015 |

Olin siis työkokeilussa ja alussa sanottiin että kokeilun jälkeen voidaan katsoa sopisinko heille ihan vakitöihin.

No koitin olla joustava ja ahkera. Olin paljon lauantaisin töissä ja vaihdoin aina työvuoroja. Yritin osoittaa olevani joustava. No, nyt kokeilu loppui ja minulle vastattiin vain sähköpostilla että töitä ei ole ja "pitävät" mielessä. :/ ehdin jo toivoa että olisin päässyt edes osa-aikaisiintöihin.

Kommentit (75)

Vierailija
41/75 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 16:07"]Sama juttu. Muutaman kuukauden ajan joka arkipäivä olin töissä, ei kertaakaan saikkua, olin joustava ja tein myös iltaa ja lauantaita. Kyseinen firma kaiken lisäksi haki uusia työntekijöitä toiseen pisteeseen (molemmat Helsingin keskustassa), jonne tietysti hain ja oman pisteen esimies lupasi suositella. En päässyt edes haastatteluun! Onneksi pääsin kilpailevan yrityksen haastatteluun ja sain paikan, heillä olen nyt työskennellyt yli 4 vuotta todella tyytyväisenä.
[/quote]

Hienoa että pääsit töihin! :) Pitää itsekin vaan jatkaa aktiivista työnhakua, jospa se tästä.

Ap

Vierailija
42/75 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 22:13"]Pääsintyökokeilun kautta uudelle alalle, se oli hienoa. Ja oikeasti kiinnostavan työn toisesta yrityksestä myöhemmin työkokeilun kautta. Opin paljon.
[/quote]

On kyllä hienoa jos aherrus ei mennyt hukkaan!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/75 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttää aloittajan puolesta.

Olen ollut pitkään poissa työelämästä sairauden takia ja nyt kun yritän palata töihin, minulle jankataan jatkuvasti vain työkokeilusta. Olen kyllä ollut elämäni aikana töissä ja tiedän mitä se on, ei minun tarvitse sitä "kokeilla". Ilmeisesti kun nykytilanne on tällainen surkea eikä työpaikkoja yksinkertaisesti ole riittävästi, tarjotaan sitten tuollaisia kokeiluja oikean työpaikan sijaan ikään kuin se olisi vastaava asia. Ihan kuin työnhakija tarvitsisi ja haluaisi töitä vain saadakseen jotain tekemistä. Työkokeiluista kaikki muut hyötyvät paitsi se ilmaiseksi parastaan yrittävä "työntekijä", jota lähinnä höynäytetään toimeentulon menetyksen uhalla. Pistää vihaiseksi, kun tuota ei voida edes myöntää vaan jorinoidaan vaan pehmeitä.

Vielä en ole suostunut toisen luokan kansalaiseksi, mutta en tiedä mihin tässä vielä joutuu.

Vierailija
44/75 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa aina tehdä kirjallisen sopimuksen asiasta. Jos eivät palkkaa joutunevat maksamaan erityiskorvauksen tehdystä ajasta 

Vierailija
45/75 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 16:26"]

Kannattaa aina tehdä kirjallisen sopimuksen asiasta. Jos eivät palkkaa joutunevat maksamaan erityiskorvauksen tehdystä ajasta 

[/quote]

Tosiaan, vaatikaa kirjallisena tämä lupaus.

Vierailija
46/75 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nyt voi yleistää mut useimmiten varsinkin noi pidemmän ajan työkokelut on varmaan täyttä "huijausta." Monikaan ala tuskin vaaatii monien kuukausien perehtymistä asiaan, jollei nyt puhuta mistään asiantuntijatehtävistä. Ja jos yritys näkee, että "harjottelijasta" on heidän yritykselle hyötyä, niin aivan varmasti olisi varaaa maksaa "harjoteeluajalta."

Vierailija
47/75 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen turkulaisen perheyrityksen edustaja.Mielestäni työkokeilu oiva tapa alanvaihtajille ja nuorille, joilla ei ole työkokemusta ko. alasta. Meidän yrityksessä työllistetään työkokeiluun osallistuneita. Tällä hetkellä työkokeilusta tai kouluharjoittelusta työllistyneitä henkilöitä on neljä. 

Viime vuosina esim osa-aikaisia työntekijöitä on ollut vaikea saada sillä toisen asteen harjoittelijoiden taso on laskenut. Tason lasku näkyy asenteena; mun ei ole pakko tehdä täällä mitään, koska olen palkattomassa harjoittelussa.. Tai kännykkää käytetään kun silmä välttää. Valikoidaan mitä tehdään.. Ei viedä roskia, ei tehdä niitä työtehtäviä mitä kaikki palkalliset tiiminä tekevät, tehdään vaan kivoja työtehtäviä..

Absurdia tämän jälkeen on kysyä kesätöitä.. harjoittelussa ei toimita kuten pyydetään. Onko työntekijän toiminnalla eroa että onko töissä palkattomasti vai palkallisesti? Eikö harjoittelijat ymmärrä, että se pitkä työhaastattelu.

Toki löytyy työnantajia jotka käyttävät harjoittelua hyväkseen, eivätkä aio koskaan työllistää ketään. 

Ajat on toki vaikeita yrityksille, joten välttämättä työkokeiluun osallistunuttakaan ei voida työllistää. Itse olen kyllä ottanut hyviin harjoittelijoihin yhteyttä ensin, ennen kuin julkista työnhakua.

Vierailija
48/75 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 22:27"]

Olen turkulaisen perheyrityksen edustaja.Mielestäni työkokeilu oiva tapa alanvaihtajille ja nuorille, joilla ei ole työkokemusta ko. alasta. Meidän yrityksessä työllistetään työkokeiluun osallistuneita. Tällä hetkellä työkokeilusta tai kouluharjoittelusta työllistyneitä henkilöitä on neljä. 

Viime vuosina esim osa-aikaisia työntekijöitä on ollut vaikea saada sillä toisen asteen harjoittelijoiden taso on laskenut. Tason lasku näkyy asenteena; mun ei ole pakko tehdä täällä mitään, koska olen palkattomassa harjoittelussa.. Tai kännykkää käytetään kun silmä välttää. Valikoidaan mitä tehdään.. Ei viedä roskia, ei tehdä niitä työtehtäviä mitä kaikki palkalliset tiiminä tekevät, tehdään vaan kivoja työtehtäviä..

Absurdia tämän jälkeen on kysyä kesätöitä.. harjoittelussa ei toimita kuten pyydetään. Onko työntekijän toiminnalla eroa että onko töissä palkattomasti vai palkallisesti? Eikö harjoittelijat ymmärrä, että se pitkä työhaastattelu.

Toki löytyy työnantajia jotka käyttävät harjoittelua hyväkseen, eivätkä aio koskaan työllistää ketään. 

Ajat on toki vaikeita yrityksille, joten välttämättä työkokeiluun osallistunuttakaan ei voida työllistää. Itse olen kyllä ottanut hyviin harjoittelijoihin yhteyttä ensin, ennen kuin julkista työnhakua.

[/quote]

Harjoittelu ja työkokeilu on siis keino kiertää koeaikamenettely, jonka aikana työntekijäkandidaatille pitäisi oikein maksaakin jotain. Pidennetty palkaton koeaika siis. Ymmärrän kyllä hyvin, että työnantajan mielestä tuo on oikein hyvä systeemi.

Vierailija
49/75 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin... Olin kokeilussa melkein puoli vuotta. Olisi itse pitänyt tajuta että ei ole niin pitkää "koeaikaa"

Ap

Vierailija
50/75 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 22:36"][quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 22:27"]

[/quote]

Harjoittelu ja työkokeilu on siis keino kiertää koeaikamenettely, jonka aikana työntekijäkandidaatille pitäisi oikein maksaakin jotain. Pidennetty palkaton koeaika siis. Ymmärrän kyllä hyvin, että työnantajan mielestä tuo on oikein hyvä systeemi.
[/quote]

Nyt voi ottaa enemmän riskillä tumpuloita, jotka ei osaa MITÄÄN. Osa oppii, osa ei. Mutta työkokeilussa ei oo tuottavuus tärkeintä.

Vierailija
51/75 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Skv tekee samaa, kiertäkää se pulju kaukaa!

Vierailija
52/75 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Miten toisen asteen harjoittelijat liittyvät siihen, että osa-aikaisia "työntekijöitä" on vaikea "saada"? Ettehän vaan paikkaa työvoiman tarvettanne ilmaisilla harjottelijoilla?

Vierailija
53/75 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Näinhän se on. Nuoret ovat hyvin tietoisia oikeuksistaan, mutta velvollisuuksista eivät ole kuulleetkaan. Työntekijän pitäisi muistaa, että työsuhde on molemminpuolinen, ei vain työntekijän etua varten.

Vierailija
54/75 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ollut pari työkokeilussa. Mutta jos pitää opettaa sanomaan päivää ha kaikki muukin kädestä pitäen, silloin kyllä on mahdoton ajatus palkata tuollaista. Etenkin jos ei parissa kk opi. Siis edes päivää sanomaan puhumattakaan myynnistä ja tuloksista.

Vierailija
55/75 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhden oudon jutun olen havainnut työkokeilijoissa, tosi monella on tosi tiukkoja vaatimuksia työelämälle, haluaisivat oikeuksia joita ei vakituisilla työntekijöilläkään ole.

En tiedä kumpuaako tämä ajattelu juurikin siitä että tehdään palkatonta harjoittelua ja siitä muodostuu sille harjoittelijalle sellainen olo että ansaitsee edes sanella JOTAIN ehtoja ja vaatia oikeuksia, jos työpaikan saa harjoittelun jälkeen kun nyt on tehnyt kovaa työtä ilman palkkaa.

En tiedä, mutta moni sahaa omaa oksaansa kun kertoo palkkaavalle taholle että haluaisin jatkaa MUTTA haluaisin tehdä töitä tähän ja tähän aikaan, näinä päivinä ja sitten on muita rajoituksia ja toiveita. 

Tuntuu että moni työvalmennuksessa oleva kokee hankalaksi sen että työelämä rajoittaa sitä omaa elämää niin paljon, toisin kuin työssäkäyvät ovat tottuneet siihen että muu elämä järjestetään sen työn ehdoilla.

Vierailija
56/75 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 15:58"]Mietin kannattaisi lähettää ja soitella yrityksiin vaikka eivät julkisesti hae kesätöihin? Jos sattuisi tärppäämään.

Ap
[/quote]
Minä sain ensimmäisen työpaikkani niin että ilmoittauduin töihin moneen eri yritykseen kesäksi. Lähetin siis hakemuksen missä kerroin itsestäni ja mitä alan töitä olin tehnyt (olin vastavalmistunut) ja sanoin että olen valmis tulemaan töihin heti kutsun tullessa. 8 hakemusta lähetin ja 2 työpaikkaa taisteli minusta keskenään (pomot tunsivat toisensa.) Otin kuitenkin ensimmäisenä tarjotun paikan. Hakeminen kannattaa aina vaikka paikkoja ei olisi auki, monikaan työnantaja ei pidä rekrytoinnista. Kesätöissä olet kyllä jo myöhässä kun kesälomat alkaa jo pyöriä nyt. Mutta vinkki: syrjäseuduille on vaikeaa saada kesätyöntekijöitä, eli sieltä kannattaa kysellä. Voivat olla hyvinkin vajaalla miehityksellä kesän. Mitä työkokeiluun tulee niin minä olin kunnalla, eivätkä ne palkanneet, mutta suosittelivat mieluusti. En ole päivääkään ollut työtön kun sain opintoni valmiiksi. Työkokeilu kyllä auttoi jo siinä että sain sitä kaivattua työkokemusta alalta jo ennen opintoja.

Vierailija
57/75 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 16:10"]

[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 16:02"]

Hei, ei lohduta mutta on kyllä kovin yleistä. Ja tuntuu katkeralta, kun olet antanut aikaasi ilmaiseksi.

Jossain koulutusohjelmissa näitä ilmaisia voi jopa  ketjuttaa - entinen pois ja uusi ilmainen tilalle. Kävin itse kerran tällasessa, leukani loksahti kun tämä kävi jotenkin ilmi. Hieno kansainvälinen yhtiö.

Minusta olsi parempi helpottaa töihinottoa ja vaikka laskea jotain minimipalkkaa, kun osa porukasta käy sitten näissä.

TYökokeilu on jo nimenäkin idiooottimainen, jokainen täysipäinen haluaa tehdä töitä ja elättää itsensä. Mutta nämä kaksi siis käsi kädessä - kukaan ei halua hattu kourassa itkeä että ottaisitteko ilmaiseksi töihin.

[/quote]

Suomessa ei ole minimipalkkaa.

[/quote]

KOrjaan, TES mukaista palkkaaa.

Vierailija
58/75 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 22:42"][quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 22:27"]

[/quote]

Miten toisen asteen harjoittelijat liittyvät siihen, että osa-aikaisia "työntekijöitä" on vaikea "saada"? Ettehän vaan paikkaa työvoiman tarvettanne ilmaisilla harjottelijoilla?
[/quote]
En ole tämä yrittäjä mutta hän varmaan tarkoittaa että opiskelijat ovat yleensä niitä jotka ruukaa tehdä osa-aikatöitä opintojensa ohessa, mutta nyt opiskelijoiden taso on laskenut niin paljon ettei heitä voi työllistää (ja tämä varmaankin siis näkyy jo silloin kun ovat ko.yrityksessä työssäoppimassa.)

Vierailija
59/75 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 22:27"]Tason lasku näkyy asenteena; mun ei ole pakko tehdä täällä mitään, koska olen palkattomassa harjoittelussa.[/quote]

Ethän itsekään maksa palkkaa, koska ei ole pakko, joten ehkä sielläkin päässä on asenteessa jotain vikaa? Miksi et palkkaa työntekijää koeajalle?

Työkokeilussa oleminen on yhtä arpapeliä, kun ei ole mitään takeita siitä, että kokeilun jälkeen pääsisi töihin, vaikka olisi hyvä ja antaisi kaikkensa. Työntekijä ei saa antamastaa panoksestaan palkkaa eikä edes varmuutta siitä, että hänestä ollaan kiinnostuneita nimenomaan työntekijänä; firma voi puhua vaikka ja mitä, mutta samaan aikaan katsella jo uutta ilmaistyöntekijää. Minusta tuo on silkkaa hyväksikäyttöä. Itse et ehkä toimi näin, mutta miksi työntekijä luottaisi juuri teidän firmaanne, kun monet muut nimenomaan käyttävät hyväkseen systeemiä. Solmimalla työsopimuksen koeajalla osoittaisit, että etsit ihan oikeaa työntekijää, mutta sulla olisi myös mahdollisuus purkaa työsopimus, jos työntekijä osoittautuu sopimattomaksi. 

Vierailija
60/75 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä ketjusta tul mieleeni tällanen hauska ilmotus jossa haetaan HARJOITTELIJAA (ei sentään työkokeilijaa...) jotenkin olen ajatellut että harjoittelijja opettelee asioita eikä ole valmis kääntäjä-ad-copy täydellisellä englanninkielentaidolla ja tietotekniikkaosaamisella varustettuna...

Gennado Suomi Oy

Nyt haemme reipasta ja monipuolista markkinoinnin ja viestinnän harjoittelijaa toimimaan markkinointipäällikön oikeana kätenä kesän aikana.

Olemme uudistamassa visuaalista ilmettämme ja koko ulospäin näkyvää viestintäämme. Tehtävänäsi on auttaa tässä muutoksessa mm. siirtämällä esitteitä, käyttöohjeita ja muuta materiaalia uuteen ilmeeseemme, kääntämällä tekstejä (suomi-englanti-suomi), tuottamalla tekstiä mm. esitteisiin ja blogikirjoituksiin, päivittämällä nettisivujamme sekä auttamalla muissa markkinoinnin tehtävissä. Tehtävänkuva riippuu osaksi myös omasta osaamisestasi.

Sinulla on erinomainen suomen ja englannin kielen taito ja kokemusta copywriterina toimimisesta ja dokumenttien taittamisesta. ...
Arvostamme kokemusta markkinointimateriaalien tuottamisesta sekä monipuolista osaamista viestinnän eri alueilta. Adobe Creative Suite -ohjelmistojen tuntemuksesta on hyötyä, varsinkin InDesignin ja Photoshopin osalta. Ruotsin kielen taito on tehtävässä eduksi....

Liitä mukaan CV, palkkatoive, työnäytteet kirjoitus- ja taittokokemuksestasi sekä tietysti hyvät perustelut

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi neljä