Puolustusvoimat aloittaa kuntotestauksen kertausharjoituksissa
No niin, asiaa! Ja ponnari poikki rastatukkaisilta. Teistä tehdään kunnon miehiä nyt.
Kommentit (34)
Mitenkäs se menee jos meidän ryhmänjohtaja kuolee tai tulee tilanne jossa ei ole ryhmänjohtajaa ja pitää niitä päätöksiä tehdä, eikö vastuu siirry sen jälkeen ryhmän varajohtajalle, korpraalille?
Näin minä olen käsittänyt.
Mielestäni esimerkiksi Cooperin testiin tuijottaminen ei kerro läheskään kaikkea sotilaan kunnosta tai voimista. Kun itse olin armeijassa, siellä sanoi eräs kantahenkilökuntaan kuulunut upseeri, että osa varusmiehistä juoksee 3000 metriä Cooperissa, mutta eivät jaksa liikkua kunnolla metsässä askeltakaan, kun on varusteita kannettavana. Kumpikohan noista on oleellisempaa sodan aikana? Cooperin testin tulos vai se, miten liikkuu varusteiden kanssa esimerkiksi marsseilla?
Jaahas. Miehistöä aletaan jo testailemaan... Venäjä taustalla uhittelee.
Miten kuntotestit tekee miehen? Ei kenenkään kunto kohoa siinä muutaman päivän kertauksessa ellei henkilöllä ole omaa halua kohentaa kuntoaan
Ei huonokuntoisista tule hyväkuntoisia kuntotesteillä sen enempää kuin lihavista laihoja punnitsemalla.
Olen käynyt kertaamassa, suht leppoisaa meininkiä. Eroaa aika paljon armeija-ajoista, ihmettelin kun skapparit kohteli kuin ihmistä ja heidän kanssa sai puhua normaalisti niinkuin siviilissä.
Eniten nauratti jotkut pelokkaat alokkaat, jotka veti kättä lippaan vaikka mulla ei ole kuin korpin natsat. Toki heidän pitää käsittääkseni näin tehdä, mutta en vain ollut moiseen tottunut.
Täytyy kyllä sanoa että vaikka en itse urheile enkä kuntoile, mutta olihan huonokuntoista porukkaa armeijassa, ei polkupyörällä jaksaneet polkea 1km ylämäkeä ylös. Tuli hyväkuntoisen fiilis.
No, sitten on syytä nostaa sitä kuntoa pojat! Ennekun naapurin kasakka tulee kylään.
Pleikkarit pois, sipsit, limsat, kaljat pois kaikki.
Luuletteko, että ne huonokuntoisimmat edes menevät kertauksiin? Katsokaas, kun (tai edes jos) se kutsu tulee, niin siitä on todella helppo kieltäytyä, vedoten vaikka työkiireisiin tms.
Joku kuntotesti nyt on aika sou not. Cooperin voi kävellä jos ei huvita hikoilla ja leuat, vatsalihakset jne voi jättää vaikka yhteen toistoon jos ei huvita rehkiä. Tuollaista se oli jo varsinaisen asepalveluksen aikana joillakin. Ei testaamisella ole mitään tuollaista "ähäkutti, siitäs lusmut saatte" -vaikutusta kuin ap kuvittelee.
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 15:27"]Olen käynyt kertaamassa, suht leppoisaa meininkiä. Eroaa aika paljon armeija-ajoista, ihmettelin kun skapparit kohteli kuin ihmistä ja heidän kanssa sai puhua normaalisti niinkuin siviilissä.
Eniten nauratti jotkut pelokkaat alokkaat, jotka veti kättä lippaan vaikka mulla ei ole kuin korpin natsat. Toki heidän pitää käsittääkseni näin tehdä, mutta en vain ollut moiseen tottunut.
[/quote]
paskaa tuo on miehistön ei tarvitse tervehtiä miehistöä
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 19:08"]
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 15:27"]Olen käynyt kertaamassa, suht leppoisaa meininkiä. Eroaa aika paljon armeija-ajoista, ihmettelin kun skapparit kohteli kuin ihmistä ja heidän kanssa sai puhua normaalisti niinkuin siviilissä. Eniten nauratti jotkut pelokkaat alokkaat, jotka veti kättä lippaan vaikka mulla ei ole kuin korpin natsat. Toki heidän pitää käsittääkseni näin tehdä, mutta en vain ollut moiseen tottunut. [/quote] paskaa tuo on miehistön ei tarvitse tervehtiä miehistöä
[/quote]Olen ylempiarvoinen kuin alokas esim ja ylempiarvoisia kuuluisi käsittääkseni etiketin mukaan tervehtiä. Mutta minulle ihan sama, en edes pitänyt niitä natsoja inttiaikana loppuvaiheessa, kun ei vähempää kiinnostanut, jouduin laittamaan ne kun siitä erikseen skappari mainitsi, että ne on pakko laittaa.
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 20:40"]
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 20:34"]
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 20:32"]
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 20:28"]
Laitetaanpa vähän kertausta tervehtimisestä. Alikersanttejakaan ei tarvitsisi todellisuudessa tervehtiä, jos nämä eivät satu olemaan oman perusyksikön ryhmänjohtajia.
3.10 Tervehtiminen
3.10.1 Yksittäinen sotilas
109. Varuskunta-alueella sotilas tervehtii kersantista alkaen kaikkia häntä sotilas- tai
palvelusarvoltaan vanhempia sotilaita ja oman perusyksikkönsä ryhmänjohtajia. Sotilas
tervehtii vanhempaa sotilasta aina, kun tämä tulee puhuttelemaan häntä tai hän menee
tämän puheille. Tervehdykseen on vastattava. Tervehdittäessä ei käytetä sanallista
ilmaisua, ellei esimies sitä tee.
Varuskunta-alueen ulkopuolella sotilaspuvussa liikuttaessa tervehditään edellä
mainittuja esimiehiä tilanteen ja olosuhteiden mukaan. Siviiliasua käytettäessä tervehtimisessä
noudatetaan yleisiä hyviä käytöstapoja.
[/quote]Löysin kuule aika paljon muitakin ohjeita kun ihan piti ottaa selvää, ei se noin yksiselitteistä ole. Varsinkin kantahenkilökuntaan kuuluvien kohdalla, ohjesääntöjä tuntui löytyvän vaikka muille jakaa.
[/quote]
LAita löytämäsi ohjesäännöt ja kohdat näytille niin käydään niitä läpi.
[/quote]Sen sijaan henkilökuntaan kuuluva on sotilasarvostaan riippumatta varusmiehen yläpuolella, ja häntä periaatteessa pitää tervehtiä ja puhutella kuten kaikkia ylempiarvoisia. Eli tässä tapauksessa "herra korpraali" olisi oikein.
Esim tälläistä löysin netistä.
[/quote]
Puolustusvoimien sääntöjä ja määräyksiä tarkoitin, koska näiden mukaan talossa toimitaan.