Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hermot menee kierrätyksen kanssa, kun pienessä yksiössäni pitää olla 8 eri roskista

Vierailija
11.01.2022 |

1. Sekajäte
2. Biojäte
3. Lasi
4. Metalli
5. Muovi
6. Paperi
7. Kartonki
8. WC roskis

Eniten tilaa vie erilaiset roskikset. Onko tässä mitään järkeä?

Ja kyllä pitää olla roskikset, koska en tykkää jos on jotain epämääräisiä pusseja lojumassa mihin pitäisi erikseen tunkea kaikki eri roskat.

Kommentit (98)

Vierailija
81/98 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuin usein sulla tulee esim. ladijätettä ja kuinka paljon? Eikös ne satunnaiset lasit ja metallir vie vaan ohimennen pihan perälke, kun vie vaikka biojätteitä. Ei kait niille omaa kierrätysboksia kotona tarvii olla.

Vierailija
82/98 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen lajitellut jätteeni jo useamman vuoden ja asun yksin yksiössä. - En koe, että jäteastiat kämpässäni  veisivät liian paljon tilaa. - Enempi harmitti pitkään se, että joutui näkemään hieman vaivaa, että saattoi autottomana viedä lajittelemansa jätteen oikeaan paikkaan; e., tuolloin kaupan pihalla olleeseen jäteastiaan kun kesti aikansa, että oman taloyhtiöni jätekatokseen saatiin erillset jätastiat mm. muoville ja pahville/nestekartongille. 

Kun kulki muutaman kilometrin matkan / suunta mukanaan  lajittelemiaan muovi  ja pahvi/neste pakkauksia (hrvemmin näiden lsiäksi metalli ja lasi) niin kyllä koki, että onkohan tässä mitään järkeä mutta jotain käytännön pieniä arkisiatekoja sitä yrittää tehdä ympäristönsä hyväksi.

Kävellen roskat kierrätyspisteelle? Tämän on pakko olla vitsi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/98 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säilön tonnikalapurkit sun muut pakastimeen ja vien ne joskus kerran kuukaudessa ulos. Haisevat huoneenlämmössä turhan pahalle.

Vierailija
84/98 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun yksin niin

1. Sekajäte - 10 litran ämpäri jossa roskapussi.

2. Biojäte - tulee niin vähän, että ne vähät menevät sekajätteeseen.

3. Lasi - tulee niin vähän, että menevät roskakaapin hyllylle.

4. Metalli - tulee niin vähän, että menevät roskakaapin hyllylle.

5. Muovi - Ikean kassi toimii tässä.

6. Paperi - 10 litran roskis.

7. Kartonki - 10 litran roskis.

8. WC roskis - 10 littran roskis jossa roskapussi.

Vierailija
85/98 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Panttipullot vaikka niissä ollut vain vettä ovat ruman näköisiä, verkkokassissa seinällä.  Miten olette ratkaisseet?

Vierailija
86/98 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse heitin ne kaikki erilliset pikkuroskikset helvettiin ja hankin tilalle yhden ison. Riittää kun sen vie joka toinen tai kolmas päivä sekajätteeseen.

Kuinka jumalattomasti voi roskaa tulla jos isokin pitää joka toinen päivä tyhjentää?

Vierailija
87/98 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.google.com/search?q=sini+kierr%C3%A4tysastia&client=firefox…

Meillä on noita 5kpl (lasi, metalli, muovi, kartonki ja 1 extra jossa muovipusseja viikattuna joita noissa käytän) tuota harmaata versiota ja sopivat loistavasti 20m2 lasitetun terassin yhteen kulmaan, myös värinsä puolesta. Ja sitten keittiön tiskialtaan alla olevassa kaapissa omansa sekajätteelle+biojätteelle.

Se on uskomatonta mikä määrä tulee esim.muovi-ja kartonkijätettä ja meitä on sentään vain 3 asukkia, kun esikoinen muutti jo omilleen.

Pattereita tulee niin vähän, että ne teipataan ja pussitetaan Ikean suljettavaan (ja pestävään) pussukkaan joita eri koossa ja viedään läheisen Lidlin palautuspisteelle tarvittaessa.

Suosittelen noita boxeja lämpimästi!

Vierailija
88/98 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse erottelen sekajätteen ja biojätteen ja paristot. Jäteasemalle vien tarpeen mukaan, niillekään ei ole keräysastiaa. Paperia ei tule kerättäviä määriä kun ovessa on ei mainoksia -teksti. Lasipurkkeja sen verran vähän että niille ei tarvitse keräysastiaa. Muovia ja säilyketölkkejä en viitsi laitaa erikseen, enkä kartonkia, mutta sitäkään ei paljoa tule.

Vierailija
89/98 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa myöskään kierrättää kaikkea, ei riitä tila pienen kaksion keittokomerossa. Kierrätän vaarallisen jätteen, paristot, SER-romun, lasin, pahvin ja paperin. Vaatejätteen kierrätän myös ja pullot/tölkit kulkee tottakai kauppaan. Muovi, metalli, Bio ja sekajäte menee kaikki sekajätteeseen. Tälläkin tavalla keittiössä joutuu säilyttämään lattialla näkyvissä pusseissa pullot, lehdet ja pahvin kun eivät mahdu mihinkään.

Meillä tulee eniten pahvijätettä, bioa esim tosi vähän. En jaksa syyllistyä vaikken kierrätä kaikkea. Jos joskus on iso oma kämppä (nyt vuokralla) minkä keittiöön saa allaskaappiin kunnon kierrätyspisteen niin sitten voin kierrättää enemmän.

Vierailija
90/98 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1. Sekajäte

2. Biojäte

3. Lasi

4. Metalli

5. Muovi

6. Paperi

7. Kartonki

8. WC roskis

Tuo nyt vaan on tyhmää.

1. Sekajäte

Kaikki muu on turhaa. Sinne on kaatopaikalle palkattu ihmiset lajittelemaan sinun puolestasi.

Vierailija
91/98 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun yksiössä kerrostalossa, jossa on kyllä hyvä kierrätyskatos, ihan pihalla. Käyn ulkona joka päivä, yleensä opiskelemassa ja töissä, mutta myös lenkillä, ystäviä tapaamassa jne.

Mulla on isompina roskiksina vain sekajäte ja muovijäte. Sekajäte on itse asiassa tarpeettoman suuri, mutta yhdistän sen vessan roskisen (myös sekajäte) kanssa tyhjentäessäni. Vessassa pieni kannellinen jäteastia, keittiön kaapissa siis kaksi Biltemasta ostettua suorakaiteen muotoista roskista. Muoveja tulee eniten, tai ainakin vievät eniten tilaa.

Biojätettä varten mulla on isoäitini opettama itsetehty pieni sanomalehtirasia pöydällä noin puolentoistalitran kokoisen kannellisen astian sisällä. Aina ulos lähteissäni nyppäisen sen sieltä rasiasta ja vien biojätteeseen pusseineen päivineen; taittelen sitten jostain mainoslehtisestä tai luentopaperista uuden vaikka telkkaria katsellessani...

Paperit: mulle tulee lehdet sähköisesti, mutta annan mainosten tulla luukusta, kun niissä voi joskus olla jotain mielenkiintoista. Nää on itse asiassa minun suurin ongelma ja rumistus. Mulla on eteisen ja ns. olohuoneen välisessä käytävässä yksi hylly, jossa on paikka näille A5 kokoisille lehdille ym. Se tahtoo valitettavasti pursuta liikaan ennen kuin päätyy johonkin ikean tms. kassiin ja paperinkeräykseen. 

Kartongit menee kissanruokalaatikkoon, maitopurkit taiteltuna ja kaikki muukin litistettynä. On samassa hyllyssä kuin lehdet, kävelee roskikseen aina kun kissanruokapaketti tyhjenee.

Metalleja ei paljon tule, en juuri käytä säilykkeitä. Mulla on pari sellaista kapoisempaa neliönmuotoista muovista eli pestävää kannellista ämpäriä vaatekaapin takaosassa, niihin voinkerätä metalleja ja laseja. Kummatkin on oikeestaan liian suuria, koska tosi harvoin tulevat täyteen. 

Lumpunkeräys on vähän ongelma. Kun semmoista ei ole pihalla.

Vierailija
92/98 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska ei omassakaan kaksiossa ole tilaa kierrättää, niin en kierrätä. Kerran viikossa tarvii viedä roskapussi.

Vierailija
93/98 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla lentää kaikki samaan roskikseen. T. Alfa

Vierailija
94/98 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No problem. Asun myös itse pienessä asunnossa. Vie roskikseen heti,niin ei kerry. Ei bioroskista voi pitää montaa päivää, kun tulee banaanikärpäsiä. Paperit, pahvit monta kertaa viikossa, samoin muovit. Sekajäte ehkä kerran viikossa, kun täyttyy hitaimmin. Patterit ym pois heti- kaupoakeskuksissa on kierrätys niille.

Vierailija
95/98 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla lentää kaikki samaan roskikseen. T. Alfa

Hieno tapa. Ei tarvitse käsiä pestä, kun heität mäl lisi roskikseen kun tum.pu tat.

Vierailija
96/98 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ADHD. En pysty kierrätetään. Jo sekajäte ja biojäte on vaikeaa. Pahvit on lojuneet nurkassa kesästä, en koskaan muista viedä. Samoin paperit. 😵

Vierailija
97/98 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen lajitellut jätteeni jo useamman vuoden ja asun yksin yksiössä. - En koe, että jäteastiat kämpässäni  veisivät liian paljon tilaa. - Enempi harmitti pitkään se, että joutui näkemään hieman vaivaa, että saattoi autottomana viedä lajittelemansa jätteen oikeaan paikkaan; e., tuolloin kaupan pihalla olleeseen jäteastiaan kun kesti aikansa, että oman taloyhtiöni jätekatokseen saatiin erillset jätastiat mm. muoville ja pahville/nestekartongille. 

Kun kulki muutaman kilometrin matkan / suunta mukanaan  lajittelemiaan muovi  ja pahvi/neste pakkauksia (hrvemmin näiden lsiäksi metalli ja lasi) niin kyllä koki, että onkohan tässä mitään järkeä mutta jotain käytännön pieniä arkisiatekoja sitä yrittää tehdä ympäristönsä hyväksi.

Kävellen roskat kierrätyspisteelle? Tämän on pakko olla vitsi.

No olisihan se tyylikästä mennä vaikka taksilla.  Ei sitä bussin tai kavreitaan viitsinyt tällaiseen vaivata. - Ei  ollut iso vaiva lapsettomalle työssäkyvälle miehelle, - Voi kai sanoa, että hyötyliikuntaa. Ja kun on hyvät kävely ja pyörätiet niin mikäs käppäillessä.

Kun ei nuo muovi jäte ja nestekartotnki ja pahvi jäte paljoa edes paina ja niiden ohella tulevia metalli ja lasia kertyy ja kertyi jo tuolloin verraten vähän, joten eivätpä nekään "kuormasta" tehneet ylivoimaista. - Onneksi sekajäte, biojäteasta ja paperinkerräys on sujunut taloyhtiöni pihassa ainakin yhtä kauan kuin olen talossa asunut.

Kyse on tai oli enempi viitseliäisyydestä ja toki myös asenteesta. Niin ja en muuten äänestä sen paremmin vihreitä enkä persuja - Tämä huomio nyt vain siksi, että en osaa pitää itseänä "ituhippinä".

Toki annan myös rahaa ns. hyväntekeväisyyteen. - Jonkun täällä kirjoittaman neuvosta maksamalla kirkollisveroa. Ja kuten tuon neuvon antanut kirjoitti kyllä kirkollisveron keruuseen liittuu ongelmia ja kirkollisverolla tehtävää hyvänteleväsiyyttä voi ja pitääkin voiuda vastakin arvostella mutta mikäpä hyväntekeväsiyys olisi täysin ongelmatonta. 

On meitä, jotka haluaisimme eniten tehdä itse mutta aina sekään ole aivan mutkatonta.    

Vierailija
98/98 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se että jotain kerätään, ei ole vielä kierrätystä vaan se että siitä saadaan tehtyä jotain uutta. Mitenköhän kuvittelette, että siitä sekajätepussista saisi uusiokäyttöön kunnollista materiaalia? Lykkää sinne jonkun likaisen muovipurkin, öljyistä marinadia, joka leviää koko pussiin. Onkohan se samassa pussissa ollut maitopurkki enää mahdollista käyttää uuden kartongin valmistukseen? No ei.

Lasi on yksi vaikeimmista kierrätettävistä materiaaleista, nimenomaan sen takia kun niitä on niin erilaisia. Lasipurkeista saa sulattamalla uusia purkkeja, mutta jos joku onneton laittaa joukkoon juomalasia jonka sulamispiste on ihan eri, niin eipä saada enää.

Jotta oikeasti siitä kierrätyksestä on jotain hyötyä, niin ainoa paikka missä siitä saada oikeasti hyöty irti, on se kotona lajittelu. Missään muussa vaiheessa ei siitä enää saada puhdasta kierrätykseen kelpaavaa tavaraa.

Ja lopuksi. Mikäli vastustat kaivoksia, niin kierrätät metallit. Metalli kestää kierrossa lähes ikuisesti, mutta sen louhiminen maasta tuottaa järjettömät päästöt. Että jos olet niin laiska ettet jaksa sitä metallipurkkia laittaa erikseen kierrätykseen, ei kannata valittaa jos naapurissa on kohta kaivos. Tämä on myös syy sille, että metalli on ainoa jäte josta voidaan jopa maksaa jätteen tuottajalle. Metallin saa jotenkuten eroteltua sekajätteestä, mutta loput menevät polttolaitokseen ja sieltä tuhkaan. Tuhkasta pystyy myös erottelemaan metallin, mutta sen laatu on kärsinyt valtavast.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi yksi