Hermot menee kierrätyksen kanssa, kun pienessä yksiössäni pitää olla 8 eri roskista
1. Sekajäte
2. Biojäte
3. Lasi
4. Metalli
5. Muovi
6. Paperi
7. Kartonki
8. WC roskis
Eniten tilaa vie erilaiset roskikset. Onko tässä mitään järkeä?
Ja kyllä pitää olla roskikset, koska en tykkää jos on jotain epämääräisiä pusseja lojumassa mihin pitäisi erikseen tunkea kaikki eri roskat.
Kommentit (98)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te jotka kierrätätte oletteko huomannu käykö kuinka monta roska-autoa tyhjentämässä ne astiat vaikke meneekö kaikki sekaisin yhteen autoon?
No meillä käy vain sekajäteauto. Oma komposti menee omien kottikärryjen kanssa mullaksi kasvimalle. Paristot ja lamput menee kaupan keräyspisteeseen. Pahvit, muovit, metallit ja lasit menee kierrätyspisteelle ja jokaisen lajin käy tyhjentämässä eri autot, olen nähnyht.
On myös sellaisia autoja, joissa kuormatila on jaettu eli voivat ottaa useamman jakeen ja pitää ne erillään.
Noiden autojen päästöt ja niiden jätteiden käsittely - se se vasta päästöjä tuottaa ja energiaa tuhlaa.
Ei ole todellista🤣🤣🤣
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen miksi Suomessa on noin paljon eri kierrätysroskiksia. Asun Englannissa ja meillä täällä on sekajäte ja sitten on erikseen kierrätysastia, johon laitetaan ihan sekaisin kaikki paperi, kartonki, muovi, lasi ja metalli. Ilmeisesti sitten siellä perillä lajittelevat, en tiedä miksei Suomessa tällainen onnistu. Biojäte (ainakin niistä taloista missä itse olen asunut) tosin puuttuu ihan kokonaan.
Meillä Yhdysvalloissa on samoin, mutta biojätteen voi kerätä erilliseen astiaan, mutta se pitää itse viedä keräyspaikkaan. Roskien keräyspäivänä voi kadun varteen viedä puutarhajätteet ja myös muuta jätettä, kuten esim. koti-irtaimistoa. Vaaralliseksi luokitellut jätteet haetaan kotoa, kun ilmoittaa jäteyhtiölle. Niistä voidaan periä erillinen maksu.
Vierailija kirjoitti:
Lajittelu ei tuota ongelmia vaikka ok-talossa asutaan. Viedään kaupankäynnin yhteydessä lajiteltavat pois, kuvittelisin että kerrostaloissa se olisi vielä helpompaa kun keräysastiat ovat melkein oven edessä, kuinka vaikeaa voi olla viedä muutamaa purkkia ja pahvinpalasta vaikka joka päivä ulos?
Itse laitan kaikki samaan kun vähemmän se saastuttaa että lähtisin autolla kuskaamaan kierrätyspisteelle ihan vain sen takia kun käyn kävellen lähikaupassa. Roskalaitos saa itse lajitella tuotteet millä takoo rahaa itselleen.
Millaista jätettä sulle tulee jätä 4 ja heivaa muut pois. Meil on bio, seka, lasi+metalli, muovi ja pahvit taitellaan yhteen pahviin sisälle. Paperit on kassissa eteisessä. Jengiä asuu torpassa vähän enempi. Lajittelussa tärkein on ymmärtää omat kulutustottumukset. Jos sitä bio jätettä tulee tosi vähän tai pahvia. Ei musta minkään einestenpurijan tarvi sitä lajitella. Meil syödään hedelmiä, kitataan kahvia ja keitellään keittoja. Joten biojätettä tulee maitopurkkien ohella eniten.
Järkee saa käyttää. Lajittelu ei ole pilkunviilaamista. Sitä varten se sekajäteastiaan on vielä käytössä.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen miksi Suomessa on noin paljon eri kierrätysroskiksia. Asun Englannissa ja meillä täällä on sekajäte ja sitten on erikseen kierrätysastia, johon laitetaan ihan sekaisin kaikki paperi, kartonki, muovi, lasi ja metalli. Ilmeisesti sitten siellä perillä lajittelevat, en tiedä miksei Suomessa tällainen onnistu. Biojäte (ainakin niistä taloista missä itse olen asunut) tosin puuttuu ihan kokonaan.
Menisitkö itse tekemään tuota työtä jollain 8 euron tuntipalkalla? Jos et, kenet aiot pakottaa sinne? Siitä tulisi taas yksi ala, jolle ei löydy työntekijöitä, koska tukien kanssa se olisi kannustinloukku.
Sama juttu. Ja roskaa ylipäätään tulee niin vähän, ettei tarvitse usein käydä viemässä, mutta toisaalta niiden pahvien ja muiden säilöminenkin on aika hanurista. Varmaan veisin niitä vähiä pois silloin kun tulee muuten mentyä ulos, mutta kun roskikset ovat sellaisessa paikassa jonne pitää mennä varta vasten, eivät ohikulkumatkalla.
Pienessä asunnossa eri jätteiden roskikset kannattaa laittaa eteiseen. Kätevä olisi hyllykkö johon roskakorit saadaan päällekkäin. Tällä tavoin säästät tilaa. Toinen tapa on laittaa roskakorit olohuoneeseen ja roskakorien päälle rakentaa pöydän kansi näin saat olohuoneen pöydän ja kun laitat roskia roskikseen nostat pöydän kannen pois. Kätevää.
Lajittelu vaatimus on roskayhtiöiden kulujen minimointi keino että saisi halvemmalla itselleen rahan teko välineet kun maksavat asiakkaat yritetään pakottaa tekemään se hlajittelu heidän puolesta. Kaikkialla muualla onnistuu lajittelu yhtiöiden toimesta paitsi suomessa
Olen asunut yksin, solussa (3 hlö), kahden aikuisen taloudessa ja nyt sitten on 4-henkinen lapsiperhe. Asumismuotoina on ollut kerros-, rivi- ja omakotitalo. Missään näistä ei ole ollut lajittelu erityisen hankalaa, vaan jokaiseen on löytynyt ihan toimiva systeemi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menisitkö itse tekemään tuota työtä jollain 8 euron tuntipalkalla? Jos et, kenet aiot pakottaa sinne? Siitä tulisi taas yksi ala, jolle ei löydy työntekijöitä, koska tukien kanssa se olisi kannustinloukku.
Suomessa pakotetaan työskentelemään työttömyyskorvauksella johon saa 9 euroa päivässä kulukorvausta
No ei ne mitään omaa "muoviämpäriä" tarvitse jokainen erikseen.
Biojätteen kerään kananmunakennoihin(paperit pois päältä), tai jos ei ole tarpeeksi kananmunakennoja, niin vaikka johonkin pieneen elintarvikemuovilootaan, jonka tyhjennän biojäteastiaan ja sen jälkeen heitän sen muovihärpäkkeen energiajätteeseen.
Tai sitten sanomalehteen kerään biojätteen, jos joku isompi kuorimisurakka, jonka päällä on helppo vaan kuoria kaikki, kääriä sanomalehti ja viedä biojätteeseen.
Itse kerään metallit alumiinisiin sipsipusseihin(juu ne sipsipussit vois laittaa myös energiaan, mutta menee pienmetalliinkin), joka on itse asiassa tiskiallaskaapissa yhdessä muovisessa lajittelukorissa.
Lasit vaan jätän johonkin tasolle odottamaan että vien sen yhden tai kaks tai kolme, kerran parissa viikossa.
Muovit kerään yhden ihmisen taloudessa kaupan hedelmäpusseihin, leipäpusseihin, kaikkiin muovipusseihin joita tulee, esim. nettitilausten mukana yleensä on joku käärepussi, ne on pienet joko siinä lajitteluämpärissä tai isommat ihan vaan keittiön lattialla tason alla.
Paperit voi jättää suoraan eteiseen, mainokset, kirjekuoret ym. katot niille oman A4 kokoisen paikan mihin keräät.
Pahvit voi kerätä, wc-hylsyt, elintarvike-pakkauspahvit rytistettynä isompiin sullottuna ja johonkin keittiön kaapin hyllylle, tasolle , (ne ei tartte mitään lajitteluroskista).
Pattereita nyt ei tartte kerätä, laita suoraan käsilaukkuun, josta muistat ne kaupassa käydessä tipauttaa siihen keräyslaatikkoon.
Muovit on se suurin ja usein roskiksille vietävä. Itsellä isoja kestokasseja, kerään n. parin viikon välein, tai välillä kolmen neljän viikon välein lasin, pahvit, metallin ja kävelen sen kaks kolmen minuuttia edes takas roskikselle, lajiteltuna.
Jes, kauhea vaiva, kolme minuuttia kerran parin viikon välein, viedä ne harvemmin lajitellut.
Biojätteen vien kun se munakenno täynnä, tai niitä pari, sitten kun jaksan, kerran pari viikossa.
Meillä kaikki palava palaa tynnyrissä pihalla ja palamaton menee sekajättteeseen. On helppoa.
Samoin pieni asunto. Keittiön kaapissa bio-, metalli-, sekajäte. Kartonki paperipussiin joka lattialla. Kun on paljon vietävää roskaa otan kestokassin.
Kaikille ei tarvi olla omaa astiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti ne sitten maksaa enemmän kuin 8e, kun jäteasemilla on ihan ihmisiä töissä. Ja siellä tosiaan on murskaimet ja sen jälkeen linjastot kaiken maailman magneetti, pöyrrevirta, ym. erottimineen ja käsipelillä lajitteluineen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti ne sitten maksaa enemmän kuin 8e, kun jäteasemilla on ihan ihmisiä töissä. Ja siellä tosiaan on murskaimet ja sen jälkeen linjastot kaiken maailman magneetti, pöyrrevirta, ym. erottimineen ja käsipelillä lajitteluineen.
..tästäkään syystä en itse lajittele mitään, mutta saa siitä palkkaa.
Laita parvekkeelle. Ainakin kaikki mitä voit.
Sama ongelma. Ja lisäksi on vielä tyhjät pullot, jotka vaativat säilytystilan. Paperinkeruu on minulla eteisessä hattuhyllyllä, jossa valmiina paperikassi. Muut ovat keittiön alakaapistossa ja vievät tilaa n. sen 60 * 100 cm.
Tulee portaissa juoksemista, että kun lähden lomalle ja nuo kaikki pitää tyhjentää. Asun 4. kerroksessa talossa, jossa ei ole hissiä.
Itse olen lajitellut jätteeni jo useamman vuoden ja asun yksin yksiössä. - En koe, että jäteastiat kämpässäni veisivät liian paljon tilaa. - Enempi harmitti pitkään se, että joutui näkemään hieman vaivaa, että saattoi autottomana viedä lajittelemansa jätteen oikeaan paikkaan; e., tuolloin kaupan pihalla olleeseen jäteastiaan kun kesti aikansa, että oman taloyhtiöni jätekatokseen saatiin erillset jätastiat mm. muoville ja pahville/nestekartongille.
Kun kulki muutaman kilometrin matkan / suunta mukanaan lajittelemiaan muovi ja pahvi/neste pakkauksia (hrvemmin näiden lsiäksi metalli ja lasi) niin kyllä koki, että onkohan tässä mitään järkeä mutta jotain käytännön pieniä arkisiatekoja sitä yrittää tehdä ympäristönsä hyväksi.
Meillä käy sellainen jäteauto, jossa on monta eri "osastoa". Jäteastiat (pussit molokeista) tyhjennetään yksi kerrallaan niihin eri laareihin.