Hermot menee kierrätyksen kanssa, kun pienessä yksiössäni pitää olla 8 eri roskista
1. Sekajäte
2. Biojäte
3. Lasi
4. Metalli
5. Muovi
6. Paperi
7. Kartonki
8. WC roskis
Eniten tilaa vie erilaiset roskikset. Onko tässä mitään järkeä?
Ja kyllä pitää olla roskikset, koska en tykkää jos on jotain epämääräisiä pusseja lojumassa mihin pitäisi erikseen tunkea kaikki eri roskat.
Kommentit (98)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On helppo keino välttyä tuolta. Älä lajittele.
Silloin se yksi roskis täyttyisi päivässä, eikä sekään hauskaa olisi. Ja jos jokainen asukas kerrostalossa heittäisi kaiken sekaroskiin, niin ne pöntöt täyttyisi hetkessä. Aina pitää miettiä, kun tekee jotain, että mitä jos kaikki tekisi näin.
Miten yksiössä voi tulla noin paljon roskaa? Majoitat siellä puolta sukua? Minulla ei roskis ole viikossakaan täynnä vaikka lajittelen vain pahvit. Ja vien sen sekajätepussin roskiin kerran viikossa tai tarvittaessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asun yksin ja tulee niin vähän roskaa että viitsisin nähdä tuommoista vaivaa
Yksin myös jätemäärät ovat pieniä, eikä siitä ole suurta vaivaa.
Ei kyllä mitään hyötyäkään.
Meidän neljän asunnon taloyhtiöön tuli viime vuoden loppupuolella muoviroskis. Kahden hengen taloudesta tulee yllättävän paljon muovipakkausroskaa. Kahdesta roska-astiasta etummaiseen tulee kaikki muu ja takimmaiseen ne muovit. Roskiskaappiin olen ennenkin jo kerännyt lasipurkit ja metallit ja kun niitä on muutamia, vien ne ulos isoon keräyskoppaan.
Olen kyllä niin tyhmä, etten oikein ymmärrä mikä on oikeaa biojätettä ja mikä taas kuuluu sekajätteeseen. Olen ajatellut niin, että lähinnä kaikki mätänevä ruoka on sitä biota, eli kompostikamaa. Mutta silti sitä ihmettelee mihin joku teepussi nyt lopulta tulee? Siinä kun on se pussi.
Eikä kaikki muovi ole sitä, mitä odotetaan muovinkeräykseen, kuten ei kuumuutta kestävä lasi ole tervetullutta lasinkeräykseen. Poikkeukset vievät kohta hermoparantolaan.
Vierailija kirjoitti:
Mä vien paristot, paperit, muovit ja pahvit taloyhtiön roskiin liki sitä mukaa kun niitä kertyy. Ei ne tuota lisäarvoa asunnon sisällä välivarastoinnissa ja ulkona tulee käytyä kuitenkin useampi kerta päivässä. Tietty jos taloyhtiön roskiin olis niin pitkä matka, että tarvii summonoida jotain hobbitteja matkaseuraksi niin se vois olla eri asia.
Se pitäisi vaan saada tavaksi että ottaa aina jonku mukaan tyhjennettäväksi kun lähtee käymään vaikka kaupassa tai käyttämään koiraa ulkona. Esimerkiksi biojäte kannattaisi tyhjentää suunnilleen päivittäin, niin se on huomattavasti mukavampi kuin kaksi viikkoa muhineena.
Ainakin yhdessä haastattelussa joku jätepuolen asiantuntija sanoi, että paljon auttaa jo sekin, että lajittelee vain biojätteet ja ongelmajätteet, koska nämä aiheuttavat eniten ongelmia sekajätteen seassa.
Te jotka kierrätätte oletteko huomannu käykö kuinka monta roska-autoa tyhjentämässä ne astiat vaikke meneekö kaikki sekaisin yhteen autoon?
Muakin ärsyttää, kun mulla on ainoastaan yksi ainoa roskis, yksiö on niin vanha. Laitan sinne sekäjätteet (ja biojätteet). Sen lisäksi mulla on kaksi muuta pussia, joita pidän yleensä parvekkeella. Toisessa on muovijätteet ja toisessa kaikki muut, jotka lajittelen vasta sitten ulkona eri pönttöihin. Metallia ja lasia tulee tosi vähän, koska en juuri koskaan syö esim. mitään säilykkeitä, joten ei mitään järkeä laittaa niille eri pussia.
Biojätteitä en jaksa lajitella kuin joskus. Niitä tulee niin paljon ja ainakin vähänkään lämpimämmällä ilmalla ne alkavat haista tosi nopeasti parvekkeella ja kerätä banaanikärpäsiä. Enkä oikein ilkeä jääkaappiinkaan laittaa.
Meillä on roskiskaapissa muovi, kartonki, bio ja seka.
Eteiskaapissa on kassi paperille ja pikkukippo paristoille.
Omakotitalo, 3 aikuista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On helppo keino välttyä tuolta. Älä lajittele.
Silloin se yksi roskis täyttyisi päivässä, eikä sekään hauskaa olisi. Ja jos jokainen asukas kerrostalossa heittäisi kaiken sekaroskiin, niin ne pöntöt täyttyisi hetkessä. Aina pitää miettiä, kun tekee jotain, että mitä jos kaikki tekisi näin.
Jos asuu yksin, niin ei se ihan hetkessä täyty. Mulla taitaa yleensä mennä 1-2 viikkoa että roskis on täynnä. Riippuu aika paljon mitä kaupasta ostaa, mitä tuotteita käyttää ja millaisissa pakkauksissa ne on.
Lajittelen kyllä pahvit ja paperit erikseen sekä lasin. Joskus jotain isompia muovipakkauksia vien myös erikseen muovinkeräykseen.
Mua ei kiinnosta. Vaaralliset jätteet erottelen. Muuten menee sekajätteeseen kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Meidän neljän asunnon taloyhtiöön tuli viime vuoden loppupuolella muoviroskis. Kahden hengen taloudesta tulee yllättävän paljon muovipakkausroskaa. Kahdesta roska-astiasta etummaiseen tulee kaikki muu ja takimmaiseen ne muovit. Roskiskaappiin olen ennenkin jo kerännyt lasipurkit ja metallit ja kun niitä on muutamia, vien ne ulos isoon keräyskoppaan.
Olen kyllä niin tyhmä, etten oikein ymmärrä mikä on oikeaa biojätettä ja mikä taas kuuluu sekajätteeseen. Olen ajatellut niin, että lähinnä kaikki mätänevä ruoka on sitä biota, eli kompostikamaa. Mutta silti sitä ihmettelee mihin joku teepussi nyt lopulta tulee? Siinä kun on se pussi.
Eikä kaikki muovi ole sitä, mitä odotetaan muovinkeräykseen, kuten ei kuumuutta kestävä lasi ole tervetullutta lasinkeräykseen. Poikkeukset vievät kohta hermoparantolaan.
Jos on epävarma jostain niin yrittää selvittää, jos ei selviä, niin pistää sekajätteeseen, ei niiden kanssa kannata yöuniaan menettää.
Vierailija kirjoitti:
Te jotka kierrätätte oletteko huomannu käykö kuinka monta roska-autoa tyhjentämässä ne astiat vaikke meneekö kaikki sekaisin yhteen autoon?
Etkö ole kuullut jäteautoista, joissa on sisällä eri osastot???
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei täällä meilläpäin semmoisia ole kuskien mukaan ainakin ne menee kaikki sekaisin samaan
Ittellä vaan 3 roskista. Sekajäte ja poltettava energiajae sekä biojäte. Hyvin riittää..
Minulla yhteen adtiaan kenee metalli, lasi ja kartonki ja lajittelen ne jäteastialla. Lehdet vien pinoon eteisen oven eteen heti luettuani ja vien pihalle mennessäni kierrätyslaatikkoon vaikka lehden kerrallaan. En koe vaivalloiseksi ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ne sekaisin menisivät, kun jäteautossa voi olla neljäkin eri säiliötä eri jätteille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei täällä meilläpäin semmoisia ole kuskien mukaan ainakin ne menee kaikki sekaisin samaan
Voi voi, jossain kehitysmaassako asut?
Lajitteluastiat saa pieneenkin tilaan mahtumaan hyvällä suunnittelulla. 🙂 Tykkään eniten pohjaan kiinnitettävistä vaunuista, erityisesti kaksikerroksista (jos on mahdollisuutta asentaa sellainen roskiskaappi). Itse olen valinnut astioiden koon sen mukaan paljonko mitäkin tulee, esim. muovijäteastia on minulla suurin. Metallille riittää ihan minikokoinen astia, sekajätteelle myös aika pieni. Kartongit ja muovit vien usein ulos, koska niitä kertyy niin paljon niin nopeasti. Biojäteteastiassa on oltava kansi. Paperinkeräyspino on eteisessä. Jne.
Öööö, eihän ne tarvitse omaa astiaa: Muovit kerään hedelmäpussiin, kartongit litistän sisäkkäin esim. maitopurkkiin ja ne mahtuvat aivan hyvin allaskaappiin. Vien roskia päivittäin taloyhtiön roskakatokseen, jossa on erilliset kierrätysastia kaikelle mahdolliselle. Esim. huuhdeltu lasipurkki on tiskialtaassa ja sen metallinen kansi myös. Aamulla töihin lähtiessäni nappaan mukaani ne ja laitan eri keräysastioihin.
Minä en kierrätä yhtään mitään, poltan kaiken omalla polttopaikalla. Metalli jätteet kipataan sitä varten kaivettuun monttuun.