Vaatteet päiväkotiin?
Tytöt siirtymässä perhepäivähoidosta suureen päiväkotiin. Ohjeistus vaatetuksen suhteen on vuodenaikaan ja säähän sopivat ulkovaatteet, helppohoitoiset sisävaatteet, kuravaatteet ja kumisaappaat. Ulkona ollaan kaikissa sääoloissa. Päiväkodin edessä on suuri hiekkapiha, joten ilmeisesti ulkoilu tapahtuu siellä.
Perhepäivähoitajan luona oli aika erilaista: omakotitalo, kivetty ja osittain katettu patio missä ulkoiltiin hyvällä säällä. Sateella käveltiin sadetakit päällä ja talvella mentiin kelkkamäkeen toppatakeissa ja -housuissa.
Tytöillä on yleensä sisällä joku kevyt mekko tai hame-pusero yhdistelmä ja sukkikset. Vanhemmalla joskus harvoin farkut tai khakihousut ja paitapusero. Pienempi ei tykkää housuista. Villatakkeja ja -puseroita tarpeen mukaan. Sisäkengät, ei tossuja. Ulos mennessä laitetaan paksummat sukkikset tai legginsit.
Onko tällainen sopiva vaatetus päiväkotiin? Kaikki vaatteet ovat hyvälaatuisia ja kestävät vaikka päivittäistä pesua.
Tuo kurapuku minua vähän arveluttaa. Kai normaalit sadetakki ja - housut kelpaa? Alle vaan paksut sukkikset ja legginsit tai välihousut jos kylmää. Joku kiva paitis ja villatakki yläosaksi.
Sorry pitkä kirjoitus, mutta tämä asia askarruttaa kovasti. Pelkään, että vien skidit tarhaan ihan väärissä vaatteissa enkä haluaisi toisaalta uusia kahden lapsen koko vaatevarastoa.
Kommentit (46)
Ja laittaisin mielummin tossut kuin sisäkengät. Lapset leikkivät lähekkäin ja toisten varpaille astutaan väistämättä. Lisäksi tossut ovat mukavammat ja joustavammat leikeissä. Kivoja tossuja on paljon saatavana, meidän lapset ainakin olivat onnellisiaan kun saivat itse valita.
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 10:55"]
Kiitos vastauksesta! Sadetakit ja - housut meillä on ja niitä pidetään sateella. Tuo kura minua huolettaakin, jos lapsien annetaan istua ja läträtä siinä kurassa. Perhepäivähoidossa ei kuraa ollut =) Ehkä kannattaa ostaa vielä kurahaalarit, vaikken niistä pidäkään. Mut toivottavasti sadetakki ja - housut riittää. Sisätossujen sijaan varmaan sisäkengät käy, sellaiset loafer-tyyliset? Vai onkohan siellä jotain jumppaa, jossa pitäisi olla tossut?
[/quote]
Määrittelepä nyt ne kuravaatteet ja sadevaatteet. Itse käsitän molemmat (esim Rukka) kumipuvuksi. Vai tarkoitatko sadevaatteilla goretex kuoripukua?
Kurikset on kiva ottaa pois kotiin hakiessa, huuhdella pk:ssa ja jättää sinne kuivumaan -> ei sotkeennu auto märästä hiekasta.
Tosin provoksi epäilen.... että pph:lla ihan vain patiolla istuskellaan eikä koskaan käydä vaikka puistossa hiekkalaatikolla? Jos näin on, niin ihan hyvä viedä lapset tarhaan, jotta saavat leikkiä.
Itse olen miettinyt hieman vaatteiden helppoa pukemista. Päiväkodin henkilökunnalla on monta lasta puettavana ja kannustavat isompia pukemaan itse; lapsesta on siis kiva osata eikä tapella mahdottomien nappien kanssa :)
Meillä on yksi sadeasukokonaisuus päiväkodilla (kumpparit, kurikset, sadetakki, sadehattu ja kurahanskat) toinen setti kotona. myös varavaatteita ja yhdet varahanskat lokerossa. Päiväkodilla on myös varavaatteita varastossa jos ei lapsella sattuisi olemaan..
Mä näkisin asian enempi niin, että miksi lapsen täytyisi saada istua ja läträtä lätäkössä. Mutta jokainen vanhempi toki omalla tyylillään. ap
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 11:15"]Mä näkisin asian enempi niin, että miksi lapsen täytyisi saada istua ja läträtä lätäkössä. Mutta jokainen vanhempi toki omalla tyylillään. ap
[/quote]
Siis tämä oli 4:even tuossa edellä. ap
Uloslähtiessä päiväkodissa ei aleta vaihtamaan lapsen sisävaatteita. Talvella kyllä laitetaan villahaalari tms. välivaate. Nykyisin on todella pehmeitä kuravaatteita.
Meillä on vaatetus mennyt yksinkertaisemmaksi päiväkodin myötä. Lapset haluavat pukea itse ja kaikki turhat kerrokset ja napitukset on jääneet pois. Aluspaita, trikoopaita/tunika, trikoohousut/legginsit ja sukat. Sukkahousutkin on vessareissulla työläämmät nostaa kunnolla ylös. Päiväkodissa on kaikilla lapsilla ollut haalarit käytössä, kotona sitten ollut kaksiosainen ulkoasu. Ainoastaan aurinkoisina, lähes kesäisinä päivinä on ollut kaksiosainen, josta saa sitten takin pois.
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 11:15"]
Mä näkisin asian enempi niin, että miksi lapsen täytyisi saada istua ja läträtä lätäkössä. Mutta jokainen vanhempi toki omalla tyylillään. ap
[/quote]
Lapset ovat siellä ryhmissä ja hoitajat katsovat päältä ettei mitään vaarallista ole. Jos muut istuvat lätäköissä niin kukaan ei ole yhtä kieltämässä sinne samaan lätäkköön menemästä.
Päiväkodista voi kysellä hyviä vinkkejä. Lapsi on kuitenkin monta tuntia päiväkodissa. Silloin on hänellekin helpompaa, että arki sujuu. Esim. tossut jotka hän saa itse jalkaan ja pois, kuravaatteet ettei ole läpimärkä heti aamusta. yms.
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 11:15"]
[/quote]
Koska lapsi leikkii lätäköissä. Tutkii vettä, muotoa ja veden käyttäytymistä. Se on ihanaa pyörittää hiekkaa ja soraa vetisessä liemessä. Nähdä miten vesi kerääntyy, muodostaa puroja ja soljuu. Kaataa vettä astiasta toiseen tai maalata kuravedellä aitaa vanhalla tiskiharjalla. Maistaa ja tunnustelee hiekkaa ja kuravettä. Tekee savesta ja vedestä lällyä, upottaa siihen kurahanskan ja tuntee pehmeän ja viileän saven. Istua ei tosin kannata millään varusteilla, vaakatasossa kumisaappaaseen menee vettä. Mutta kyykyssä on hyvä leikkiä. Siksi meidän lapset leikkivät lätäköissä.
Semmoinen fleecevuorinen kumipuku on ihan paras! Ei tarvi erikseen kurahousuja vetää vielä ulkovaatteiden päälle.
Toimii loistavasti myös leudossa talvisäässä.
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 11:15"]Mä näkisin asian enempi niin, että miksi lapsen täytyisi saada istua ja läträtä lätäkössä. Mutta jokainen vanhempi toki omalla tyylillään. ap
[/quote]
Itse kyllä annan lapsen mieluummin läträtä lätäkössä kuin kiellän koko ajan kaikesta. Kiellän lasta, kun meinaa satuttaa itsensä tai käyttäytyy huonosti. Vedän vaan kurahousut jalkaan.
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 11:12"][quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 10:55"]
Kiitos vastauksesta! Sadetakit ja - housut meillä on ja niitä pidetään sateella. Tuo kura minua huolettaakin, jos lapsien annetaan istua ja läträtä siinä kurassa. Perhepäivähoidossa ei kuraa ollut =) Ehkä kannattaa ostaa vielä kurahaalarit, vaikken niistä pidäkään. Mut toivottavasti sadetakki ja - housut riittää. Sisätossujen sijaan varmaan sisäkengät käy, sellaiset loafer-tyyliset? Vai onkohan siellä jotain jumppaa, jossa pitäisi olla tossut?
[/quote]
Määrittelepä nyt ne kuravaatteet ja sadevaatteet. Itse käsitän molemmat (esim Rukka) kumipuvuksi. Vai tarkoitatko sadevaatteilla goretex kuoripukua?
Kurikset on kiva ottaa pois kotiin hakiessa, huuhdella pk:ssa ja jättää sinne kuivumaan -> ei sotkeennu auto märästä hiekasta.
Tosin provoksi epäilen.... että pph:lla ihan vain patiolla istuskellaan eikä koskaan käydä vaikka puistossa hiekkalaatikolla? Jos näin on, niin ihan hyvä viedä lapset tarhaan, jotta saavat leikkiä.
[/quote]
Niin siis minusta sade- ja kuravaatteet on sama asia. Siksi täällä kyselenkin että olenko oikeassa vai onko erikseen jokin kura-asu. Meillä siis sadetakki ja housut henkseleillä.
Edellisessä hoitopaikassa oli hiekkalaatikko siinä kivettyllä patiolla, mutta siellä ei oltu sateella koska hoitotäti ei ehtinyt pestä joka lasta kuraleikkien jälkeen. Jos koko päivän satoi olivat pihanurmella tai läheisessä metsikössä seikkailemassa.
Enkä ole provo. Miksi edes ajattelet sellaista?
Meillä on ulkovaatteina sateenpitävä Reimatecin haalari. Valtaosa lasten ulkovaatteista on jo sateenkestäviä ja iso osa lähes täysin vedenpitäviä teknisiä vaatteita. Mutta nimenomaan lätäköihin ja kaatosateeseen on oltava kuminen sadeasu siihen vielä ulkovaatteiden päälle. Esimerkiksi Rukka tekee perinteisiä sadevaatteita. Siihen kumirukkaset Villalapsten päälle, villasukat ja kumisaappaat. Huppu päähän, toiseen käteen lapio ja toiseen ämpäri. Sitten saa lapsikin leikkiä sateessa.
Sellaiset myös paineessa vettä kestävät sade/kuravaatteet jotka voi pukea normaalien ulkovaatteiden päälle. Monet pinnoitetut ei kestä vettä paineessa eli istuessa, ei monia pesuja, ei kuivauskaappeja yms.
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 11:13"]Itse olen miettinyt hieman vaatteiden helppoa pukemista. Päiväkodin henkilökunnalla on monta lasta puettavana ja kannustavat isompia pukemaan itse; lapsesta on siis kiva osata eikä tapella mahdottomien nappien kanssa :)
Meillä on yksi sadeasukokonaisuus päiväkodilla (kumpparit, kurikset, sadetakki, sadehattu ja kurahanskat) toinen setti kotona. myös varavaatteita ja yhdet varahanskat lokerossa. Päiväkodilla on myös varavaatteita varastossa jos ei lapsella sattuisi olemaan..
[/quote]
Tätä olen itsekin ajatellut. Tytöt on 4 ja 3 ja isompi osaa ko aika hyvin pukea paitsi nyt sukkikset on tietysti vaikeat. 3-vuotias ei oikein tykkää mistään muusta kuin mekoista ja olisi mieluiten yöpaidassa koko päivän. Ei suostu pukemaan itse kuin pään yli vedettäviä mekkoja. Osaa kyllä yllättäen napittaa ja on erittäin hyvä motoriikka muutenkin. Mutta sika kranttu. Kaikki vaatteet on helppoja pukea ja niiden pukemista on myös harjoiteltu.
No päiväkoti varmaan opettaa kantapään kautta.
Meidän lapset ei ole vielä päiväkodissa, mutta en vaan voi mitenkään ymmärtää miksi ihmeessä pitää ulkoilla säällä kuin säällä!?! Ihan älytöntähän on viedä pienet ihmiset kaatosateeseen. Taitaa olla vaan hoitajien laiskuutta ettei jakseta keksiä kivaa tekemistä sisällä. Toki kannatan ulkoilua mahdollisimman usein, mutta miksi ihmeessä tarvitsee mudassa vesisateessa mönkiä!?
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 11:07"]Ja laittaisin mielummin tossut kuin sisäkengät. Lapset leikkivät lähekkäin ja toisten varpaille astutaan väistämättä. Lisäksi tossut ovat mukavammat ja joustavammat leikeissä. Kivoja tossuja on paljon saatavana, meidän lapset ainakin olivat onnellisiaan kun saivat itse valita.
[/quote]
Meillä olis sellaisia kiinsöaistyylisiä kangastossuja, joissa on nepparilla kiinnittyvä hihna. Ne olis varmaan hyvät. ap
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 11:36"]
Meidän lapset ei ole vielä päiväkodissa, mutta en vaan voi mitenkään ymmärtää miksi ihmeessä pitää ulkoilla säällä kuin säällä!?! Ihan älytöntähän on viedä pienet ihmiset kaatosateeseen. Taitaa olla vaan hoitajien laiskuutta ettei jakseta keksiä kivaa tekemistä sisällä. Toki kannatan ulkoilua mahdollisimman usein, mutta miksi ihmeessä tarvitsee mudassa vesisateessa mönkiä!?
[/quote]
Hoitajillehan olisi paljon helpompaa jäädä sisälle kuin pissattaa ja pukea parikymmentä lasta kahdesti päivässä ulkoilua varten. Aikuisille se ulkoilu on paljon ikävämpää kuin lapsille, lapset leikkivät ulkona ihan yhtä innoissaan kelistä riippumatta. Lisäksi Suomessa on aika paljon huonoa ilmaa. Ei se vesisade edes ole paha, loskakelit ja jäiset pihat ne vasta ikäviä onkin mutta niistäkin lapset tykkää.
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 11:37"]
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 11:07"]Ja laittaisin mielummin tossut kuin sisäkengät. Lapset leikkivät lähekkäin ja toisten varpaille astutaan väistämättä. Lisäksi tossut ovat mukavammat ja joustavammat leikeissä. Kivoja tossuja on paljon saatavana, meidän lapset ainakin olivat onnellisiaan kun saivat itse valita. [/quote] Meillä olis sellaisia kiinsöaistyylisiä kangastossuja, joissa on nepparilla kiinnittyvä hihna. Ne olis varmaan hyvät. ap
[/quote]
Kunhan niissä on pehmeä ja pitävä pohja. Ja että lapsi osaa itse pukea ja riisua ne helposti, ettei jää jälkeen.
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 10:55"]
[/quote]
Ulkovaatteiden päälle vedettävät kurahousut kannattaa olla. Ne saa helposti riisuttua lapselta ja huuhtaistua. Jos ulkoilevat aamupäivällä niin ulkovaatteet ovat vielä kuivia sitä varten ja kurahousut ehtii kuivua nopeasti. Samoin kurahousut saa pois ennen autoon menoa tai kotona sisälle tuloa. Päiväkodissa pyrkivät kyllä estämään lätäköissä istumisen mutta muuten kyllä lapset saavat vapaasti lotrata vedellä ja hiekalla. Kuraa tulee väistämättä enemmän. Perhepäivähoitajat kun joutuvat itse kaikki sotkut siivoamaan ja heillä on pienempi ryhmä kontrolloitavana.