Olen lestadiolainen nainen, ja pelkään raskautua koska..
Olemme menossa kesällä naimisiin, joten asia ei ole ihan vielä ajankohtainen. Mutta jokatapauksessa pelkään ihan älyttömästi että mitä jos käy ilmi että odotan kehitysvammaista lasta. Tämä pelko on ollut mulla oikeastaan aina, en tiedä kykenisinkö aborttiin,
mutta en myöskään halua sairasta lasta. :| Voi kuulostaa itsekkäältä, mutta kehitysvammaisen lapsen elämässä pitää kuitenkin aina olla jollakin tavalla mukana, oli lapsi minkä ikäinen tahansa, ja en usko jaksavani sitä.
.
Olen tästä asiasta puhunut miehen kanssa, ja hän on todennut (pitkien keskustelujen päätteeksi) että hyväksyisi abortin, jos mikäli kävisi ilmi että lapsi on sairas. Ystäväpiirissä taas abortti ei ole koskaan edes tullut esille näissä keskusteluissa, vaan aina on ajateltu että kehitysvammainen lapsi antaa niin paljon vanhemmilleen, jne. Itse kuitenkin näen siinä paljon negatiivista, se vie voimia, toiset lapset jäävät vähemmälle huomiosta ja varsinkin kasvaessa ei voi tietää millainen lapsesta tulee. Olen nimittäin nähnyt jonkun verran vammaisia lapsia vl-piireissä, ja osa on jopa väkivaltaisia!
.
Haaveilen että jonain päivänä meillä olisi 6 lasta, ja kaikki terveitä. Olen aina ollut todella lapsirakas, mutta siltikään en halua vammaista lasta syömään voimiamme, jos muuta perhettä on. :|
Kuulostaako tämä kamalan itsekkäältä toiminnalta, itse välillä ajattelen että olen paha ihminen kun jo etukäteen mietin abortoivani vammaisen lapsen. Jos täällä palstalla on lestadiolaisia, niin olisi kiva kuulla miltä tämä teidän mielestä kuulostaa? Ja siis muidenkin mielipiteitä ihan yleisesti, onko kukaan muu suunitellut tällaista jo etukäteen?
Kommentit (70)
No eikös Jumala päätä millasen lapsen se teille antaa?
En minä mitalia ole ansainnut, enkä omin voimin tässä olisi tätä kirjoittamassa. En halua enkä voisi kunniaa itselleni ottaa, jos kaikki olisi ollut minun käsissä, ei tätä mitään olisi. Mutta olen oppinut nauttimaan elämästä ja siitä olen erittäin kiitollinen.
se 24v mamma.
No voisi olla hyvä keskustella miehesi kanssa mahdollisuudesta käyttää ehkäisyä. Ehkä hän hyväksyy asian.
On ihan luonnollista pelätä, että syntyvä lapsi ei olisikaan terve. Minulla on kymmenen lasta ja jokaisen kohdalla olen tuota miettinyt. Kaikki lapseni ovat kuitenkin terveitä. Kyllähän tuo aborttiajatus kuulostaa pahalta, Jumalan luoma se vammainen lapsi on siinä kuin me terveetkin, eikä esillä ole mielestäni lupa riistää häneltä elämää. Toisekseen, mikään etukäteistutkimus ei takaa ettetkö voisi saada lasta joka vie tavallista enemmän voimia ja huomiota niin että muut lapset joutuvat kärsimään. Lapsi voi olla monella tapaa erityinen, raskas hoidettava, ja näitä ei pysty testaamaan etukäteen. Lapsi voi myös sairastua myöhemmin ja taas ollaan samassa tilanteessa.
Niinhän se on, että elämä on riski. Mitä tahansa voi käydä, kenelle tahansa ja milloin tahansa. Et voi millään keinoilla varmistaa itsellesi hyvää, onnellista ja sileää elämää. On vain luotettava, on luotettava Jumalaan, ja siihen että elämä kantaa.
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 10:38"]
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 10:27"]
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 09:48"]Lähipiirissäni on perhe, jonka lapsilla on ollut 50% todennäköisyys kehitysvammaan. Kuudennella on tuo kehitysvamma. [/quote] Nyt on pakko kysyä, millainen ihminen tekee lauman lapsia jos mahdollisuudet kehitysvammaisuuteen on noin suuret? Eikö viisi tervettä lasta riittänyt?
[/quote]
Uskovainen ihminen. Ehkäisyä ei saa käyttää eli eihän sillä ihmisellä ole muuta vaihtoehtoa kuin synnyttää niitä lapsia. Jos siis haluaa pitää yllä normaalia seksielämää.
Ei siinä ajatella mahdollisuuksia vammaiseen lapseen tai omaan jaksamiseen tai perheen hyvinvointiin. On vain ehkäisykielto ja sehän kumoaa kaiken muun ajattelun.
[/quote]
höpö höpö. Nykyään on jo avoimesti puhetta, että jos ei perhe jaksa tai raskaus hengenvaarallinen äidille niin ehkäisy sallittu. Enkä tarkota mitään, että kylläpä nyt tänään väsyttää ja tympii.
vl
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 09:37"]Vammaisen lapsen todennäköisyys on hyvin pieni, vielä kuudellakin lapsella. Sinun pitäisi tehdä yli 20 000 lasta että se vammainen tulee.
[/quote]
Erikoinen logiikka. Ihanko itse keksit?
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 11:42"]
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 09:48"]Lähipiirissäni on perhe, jonka lapsilla on ollut 50% todennäköisyys kehitysvammaan. Kuudennella on tuo kehitysvamma. [/quote] Nyt on pakko kysyä, millainen ihminen tekee lauman lapsia jos mahdollisuudet kehitysvammaisuuteen on noin suuret? Eikö viisi tervettä lasta riittänyt?
[/quote]
Uskovainen ihminen. Ehkäisyä ei saa käyttää eli eihän sillä ihmisellä ole muuta vaihtoehtoa kuin synnyttää niitä lapsia. Jos siis haluaa pitää yllä normaalia seksielämää.
Ei siinä ajatella mahdollisuuksia vammaiseen lapseen tai omaan jaksamiseen tai perheen hyvinvointiin. On vain ehkäisykielto ja sehän kumoaa kaiken muun ajattelun.
[/quote]
höpö höpö. Nykyään on jo avoimesti puhetta, että jos ei perhe jaksa tai raskaus hengenvaarallinen äidille niin ehkäisy sallittu. Enkä tarkota mitään, että kylläpä nyt tänään väsyttää ja tympii.
vl
[/quote]
Joo, ehkäisyä voi käyttää jos äiti on hengenvaarassa. Mutta sitä ei saa käyttää estääkseen sitä tilanetta että äiti joutuisi hengenvaaraan. Niin kauan kun ei ole hengenvaaraa tai oikeesti todellista uupumista tai muutoin vaarallista tilannetta perheessä jaksamisen kannalta niin ehkäisyä ei saa käyttää.
Nimenomaan sitä pitäisi saada käyttää jottai voidaan ehkäistä se tilanne että joudutaan sitten pakon edessä käyttämään sitä ehkäisyä. Vanhemmat kyllä osaa itse arvioida ne voimavarat että kuinka he jaksavat.
Mutta tilanne pitää ajaa ensin äärimmilleen jotta sitten "saa" käyttää sitä ehkäisyä. Oikea uskovainenhan ei edes silloin käytä, vaan mielummin kuolee ja pääsee sitten taivaaseen. Koska Jumalan käsissähän kaikki on, elämä ja kuolema.
Kuka kuvittelee että lapset nauttii siitä että perheessä on 15 lasta ja elämä on tarkkaan organisoitu, säännöstelty ja rutinoitu jotta elämä pysyy hallinnassa?
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 12:10"]
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 11:42"]
[/quote]
[/quote]
vl
[/quote]
Joo, ehkäisyä voi käyttää jos äiti on hengenvaarassa. Mutta sitä ei saa käyttää estääkseen sitä tilanetta että äiti joutuisi hengenvaaraan. Niin kauan kun ei ole hengenvaaraa tai oikeesti todellista uupumista tai muutoin vaarallista tilannetta perheessä jaksamisen kannalta niin ehkäisyä ei saa käyttää.
Nimenomaan sitä pitäisi saada käyttää jottai voidaan ehkäistä se tilanne että joudutaan sitten pakon edessä käyttämään sitä ehkäisyä. Vanhemmat kyllä osaa itse arvioida ne voimavarat että kuinka he jaksavat.
Mutta tilanne pitää ajaa ensin äärimmilleen jotta sitten "saa" käyttää sitä ehkäisyä. Oikea uskovainenhan ei edes silloin käytä, vaan mielummin kuolee ja pääsee sitten taivaaseen. Koska Jumalan käsissähän kaikki on, elämä ja kuolema.
Kuka kuvittelee että lapset nauttii siitä että perheessä on 15 lasta ja elämä on tarkkaan organisoitu, säännöstelty ja rutinoitu jotta elämä pysyy hallinnassa?
[/quote]
Ei kaikkea elämää voi elää niin, että aina miettii, mitä tekisi että ei joutuisi hengenvaaraan. se on ennalta määrätty miten mikäkin menee, sinäkin voit kuolla yhtäkkiä, mieti tarkkaan ettet joudu hengenvaaraan..
Minulla 11 sisarusta ja onnellinen lapsuus. Mitään tarkaan organisoitua elämää ei ole ollut.
Miksei ukko lestadiolainen voi laskea mällinsä lakanoille? Miksi miehet on siinä lahkossa niin tekopyhiä?
Tiedättehän sen, että myös terveitä sikiöitä abortoidaan, koska niitä luullaan vammaisiksi. Tuttavaperheessä lääkäri oli miltei painostanut aborttiin, koska olisi kuulemma tulossa monivammainen lapsi. Vanhemmat pysyivät päätöksessään, että lapsi saa syntyä, olipa hän millainen hyvänsä. No, lapsi syntyi ja oli täysin terve ja normaali.