Olen lestadiolainen nainen, ja pelkään raskautua koska..
Olemme menossa kesällä naimisiin, joten asia ei ole ihan vielä ajankohtainen. Mutta jokatapauksessa pelkään ihan älyttömästi että mitä jos käy ilmi että odotan kehitysvammaista lasta. Tämä pelko on ollut mulla oikeastaan aina, en tiedä kykenisinkö aborttiin,
mutta en myöskään halua sairasta lasta. :| Voi kuulostaa itsekkäältä, mutta kehitysvammaisen lapsen elämässä pitää kuitenkin aina olla jollakin tavalla mukana, oli lapsi minkä ikäinen tahansa, ja en usko jaksavani sitä.
.
Olen tästä asiasta puhunut miehen kanssa, ja hän on todennut (pitkien keskustelujen päätteeksi) että hyväksyisi abortin, jos mikäli kävisi ilmi että lapsi on sairas. Ystäväpiirissä taas abortti ei ole koskaan edes tullut esille näissä keskusteluissa, vaan aina on ajateltu että kehitysvammainen lapsi antaa niin paljon vanhemmilleen, jne. Itse kuitenkin näen siinä paljon negatiivista, se vie voimia, toiset lapset jäävät vähemmälle huomiosta ja varsinkin kasvaessa ei voi tietää millainen lapsesta tulee. Olen nimittäin nähnyt jonkun verran vammaisia lapsia vl-piireissä, ja osa on jopa väkivaltaisia!
.
Haaveilen että jonain päivänä meillä olisi 6 lasta, ja kaikki terveitä. Olen aina ollut todella lapsirakas, mutta siltikään en halua vammaista lasta syömään voimiamme, jos muuta perhettä on. :|
Kuulostaako tämä kamalan itsekkäältä toiminnalta, itse välillä ajattelen että olen paha ihminen kun jo etukäteen mietin abortoivani vammaisen lapsen. Jos täällä palstalla on lestadiolaisia, niin olisi kiva kuulla miltä tämä teidän mielestä kuulostaa? Ja siis muidenkin mielipiteitä ihan yleisesti, onko kukaan muu suunitellut tällaista jo etukäteen?
Kommentit (70)
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 10:17"]
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 10:16"]Eikös se vammaisen lapsen saaminen ole sinun Jumalasi tahto jos sellainen lapsi on sinulle tullakseen? Pelkäätkö siis sitä mitä se sinun Jumala sinusta ajattelee ja mitä hänen mielestään olet ansainnut elämältä? Eikö sen vammaisen lapsen abortointi olisi suora kapinointi Jumalasi tahtoa vastaan? [/quote] Lisään vielä, että alkuperäiseen Lestadiolaisliikkeeseen nämä ehkäisy- ja aborttikiellot eivät kuuluneet millään tapaa vaan ne lisättiin liikkeen sääntöihin myöhemmin, kun eräät johtajat huolestuivat jäsenmäärän vähenemisestä.
[/quote] Totta! Lestadiolainen pappi Seppo Lohi sanoo näin: "Jos säännöstelemättömyydestä luovuttaisiin, vanhoillislestadiolaisuus katoaisi viidenkymmenen vuoden sisällä." Kalevassa on julkaistu.
Vammaisen lapsen todennäköisyys on hyvin pieni, vielä kuudellakin lapsella. Sinun pitäisi tehdä yli 20 000 lasta että se vammainen tulee.
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 09:37"]Vammaisen lapsen todennäköisyys on hyvin pieni, vielä kuudellakin lapsella. Sinun pitäisi tehdä yli 20 000 lasta että se vammainen tulee.
[/quote]
Onko todennäköisyys oikeesti noinkin pieni? Ainakin ne perheet joilla tiedän olevan kehitysvammainen lapsi, niin on 10-12 lasta. Eli ei mitään järkkysuuria perheitä.
Ap
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 09:41"][quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 09:37"]Vammaisen lapsen todennäköisyys on hyvin pieni, vielä kuudellakin lapsella. Sinun pitäisi tehdä yli 20 000 lasta että se vammainen tulee.
[/quote]
Onko todennäköisyys oikeesti noinkin pieni? Ainakin ne perheet joilla tiedän olevan kehitysvammainen lapsi, niin on 10-12 lasta. Eli ei mitään järkkysuuria perheitä.
Ap
[/quote]
No onhan nuo järkkysuuria perheitä. Ja aina se todennäköisyys jollekin osuu. Mitä vanhemmat vanhemmat sen todennäköisempää. Eli sinulla ei ole vielä ajankohtaista, olet mitä - 19?
Olen 22-vuotias.
Ja ajankohtaisuudella tarkotin siis että kun ei vielä olla naimisissa, niin ei tietenkään lapsia vielä ole tulossa.
Ap
Meillä on seitsemän tervettä lasta ja luultavasti tämä kahdeksaskin on. Ainakaan ultrissa ei ole näkynyt poikkeamia. Onko teillä suvussa kehitysvammaisia? Lähipiirissäni on perhe, jonka lapsilla on ollut 50% todennäköisyys kehitysvammaan. Kuudennella on tuo kehitysvamma.
.
Itse luotan siihen, että myös kehittyvää elämää ohjaa niin vahva voima, että sillä, mitä tulee, on tehtävänsä ja tarkoituksensa. Jumalalla on valta antaa terve lapsi kaikkea todennäköisyyttäkin vastaan. Toki myös se vammainen lapsi. Itse en pystyis aborttiin missään tilanteessa.
Minulla oli tuo sama pelko. Ihmisen syntymässä on niin paljon riskejä.
Ensin pitäisi löytää kumppani joka haluaa kanssasi lapsia (hyvä, olet tässä pisteessä).
Sitten pitäisi hedelmöittyä
Sitten pitäisi vauvan pysyä mahassa
Sitten olisi kiva että olisi terve
Sitten pitäisi syntyä hyvillä viikoilla ja ilman mitään ongelmia
Tähän asti kun pääsee niin siitä se hermoilu vasta alkaakin! Sinulla on pikkuinen vauva, hä voi kuolla syliin (kätkyt kuolema), hänelle voi tapahtua jotain muuta. Jos hänelle tulee vaikka päähän kohdistuva isku esim. kolarissa tai tippuessaan liukumäestä hänelle voi tulla pysyvä aivovamma ja hänellä on lopun ikäänsä kehitysvamma.
Silti, kaikesta tästä huolimatta niitä vauvoja tehdään :)
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 09:48"]Meillä on seitsemän tervettä lasta ja luultavasti tämä kahdeksaskin on. Ainakaan ultrissa ei ole näkynyt poikkeamia. Onko teillä suvussa kehitysvammaisia? Lähipiirissäni on perhe, jonka lapsilla on ollut 50% todennäköisyys kehitysvammaan. Kuudennella on tuo kehitysvamma.
.
Itse luotan siihen, että myös kehittyvää elämää ohjaa niin vahva voima, että sillä, mitä tulee, on tehtävänsä ja tarkoituksensa. Jumalalla on valta antaa terve lapsi kaikkea todennäköisyyttäkin vastaan. Toki myös se vammainen lapsi. Itse en pystyis aborttiin missään tilanteessa.
[/quote]
Ei ole vammaisia lapsia kummankaan puolen sukua.
Ap
Voit saada kehitysvammaisen lapsen siinä kuin kuka tahansa muukin. Usein kehitysvammaisuus tulee yllätyksenä ja läheskään kaikkia kehitysvammoja ei näe missään seuloissa, mutta et varmaan uskosi takia niihin osallistukaan.
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 09:37"]Vammaisen lapsen todennäköisyys on hyvin pieni, vielä kuudellakin lapsella. Sinun pitäisi tehdä yli 20 000 lasta että se vammainen tulee.
[/quote]
Ai että Suomessa syntyy kolme vammaista vuosittain?
Minä olen tämmöinen vakaumuksellinen pakana, mutta sanonpa minäkin...
Pelkääminen on ihan normaalia. Luonnollistakin. Kuten itse sanoit, et tiedä, mitä tekisit, JOS...
Tilastojen mukaan saat tehdä ne kuusi ihanaa, tervettä lasta ja kokea siinä välissä ehkä keskenmenon, jopa kaksikin, toinen ehkä niin varhaisessa vaiheessa ettet edes huomaa olleesi raskaana. Elät 82-vuotiaaksi, joten saat nauttia myös lapsenlapsista, kenties lapsen-lapsen-lapsistakin.
Siinä tuommoinen tilastollinen ennuste sinulle :)
Mutta JOS nyt käy niin, että kohdallesi osuu tilastopoikkeama, niin sillä hetkellä sinulla on se viisaus, jota silloin tarvitset. Etukäteen murehtiminen ei auta asiaa nyt, eikä silloin. On tietysti hyvä ajatella näitä etukäteen, mutta samalla turhaa.
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 09:54"]Minä olen tämmöinen vakaumuksellinen pakana, mutta sanonpa minäkin...
Pelkääminen on ihan normaalia. Luonnollistakin. Kuten itse sanoit, et tiedä, mitä tekisit, JOS...
Tilastojen mukaan saat tehdä ne kuusi ihanaa, tervettä lasta ja kokea siinä välissä ehkä keskenmenon, jopa kaksikin, toinen ehkä niin varhaisessa vaiheessa ettet edes huomaa olleesi raskaana. Elät 82-vuotiaaksi, joten saat nauttia myös lapsenlapsista, kenties lapsen-lapsen-lapsistakin.
Siinä tuommoinen tilastollinen ennuste sinulle :)
Mutta JOS nyt käy niin, että kohdallesi osuu tilastopoikkeama, niin sillä hetkellä sinulla on se viisaus, jota silloin tarvitset. Etukäteen murehtiminen ei auta asiaa nyt, eikä silloin. On tietysti hyvä ajatella näitä etukäteen, mutta samalla turhaa.
[/quote]
Kiitos ihanasta tekstistä!
Toki tiedän että tää pelkääminen on turhaa, mutta jotenkin siitä on todella vaikea päästä eroon. Toivoisin vaan että tietäisin jo etukäteen miten toimia jos odottaisinkin kehtitysvammaista lasta. :|
Ap
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 09:51"]Voit saada kehitysvammaisen lapsen siinä kuin kuka tahansa muukin. Usein kehitysvammaisuus tulee yllätyksenä ja läheskään kaikkia kehitysvammoja ei näe missään seuloissa, mutta et varmaan uskosi takia niihin osallistukaan.
[/quote]
Totta, jonkun kohdalla se epätodennäköisyys tapahtuu. Pelkään vaan että se onkin juuri minä, joka ei vältämättä ole tarpeeksi vahva huolehtimaan vammaisesta lapsesta.
Ja käsittääkseni kyllä lestadiolaiset äidit käy ihan noissa kaikenmaailman tutkimuksissa raskauden aikana, sehän on ihan molepien hyväksi (äidin ja lapsen).
Ap
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 09:49"]Siis lestadiolainen ja hyväksytte abortin? Ha ha...
[/quote]
Hyväksyn abortin jos raskaaksi on tultu raiskattuna, lapsi on sairas, raskaus on äidille hengenvaarallinen tms joku painava syy.
Ap
Voi tulla nyt järkytyksenä, mutta jo ensimmäinen lapsi voi olla vammainen eikä kaikki näy ultrassa. Mun toisella lapsella on todettu kehityshäiriö, vielä ei puhuta kehitysvammasta mutta voi olla että takana on joku lievä älyllinen kehitysvammakin. Ultrat normaalit, synnytys normaali, huomattiin vasta kun lapsi ei alkanutkaan kävellä rajoissa (1v10kk vasta lähti) eikä puhetta alkanut tulla. Mitään syytä häiriölle ei ole löytynyt vaikka on tutkittu kromosomeja myöten kaikki, 40% tapauksista jää se syy myös selvittämättä. Shokkihan se oli aluksi, pari kuukautta meni sumussa mutta elämä jatkuu ja henkiset voimavarat näköjään on aika suuret kun on pakko :) ei tuo pikkukakkonen ole mun silmissä muuttunut diagnoosista huolimatta, sama rakas se on edelleen ja antaa meille samalla tavalla kuin tuo ensimmäinenkin. Jos on noin kamala ajatus saada erityislapsi niin suosittelen laittamaan piuhat poikki.
Mitä jos alkaisit vaikka tavalliseksi äidiksi synnytystehtaan ja kotityökoneen sijaan. Ota mies lahkon ulkopuolelta. Onko koulutus?
Eikös se vammaisen lapsen saaminen ole sinun Jumalasi tahto jos sellainen lapsi on sinulle tullakseen? Pelkäätkö siis sitä mitä se sinun Jumala sinusta ajattelee ja mitä hänen mielestään olet ansainnut elämältä?
Eikö sen vammaisen lapsen abortointi olisi suora kapinointi Jumalasi tahtoa vastaan?
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 10:16"]Eikös se vammaisen lapsen saaminen ole sinun Jumalasi tahto jos sellainen lapsi on sinulle tullakseen? Pelkäätkö siis sitä mitä se sinun Jumala sinusta ajattelee ja mitä hänen mielestään olet ansainnut elämältä?
Eikö sen vammaisen lapsen abortointi olisi suora kapinointi Jumalasi tahtoa vastaan?
[/quote]
Lisään vielä, että alkuperäiseen Lestadiolaisliikkeeseen nämä ehkäisy- ja aborttikiellot eivät kuuluneet millään tapaa vaan ne lisättiin liikkeen sääntöihin myöhemmin, kun eräät johtajat huolestuivat jäsenmäärän vähenemisestä.
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 10:16"]Eikös se vammaisen lapsen saaminen ole sinun Jumalasi tahto jos sellainen lapsi on sinulle tullakseen? Pelkäätkö siis sitä mitä se sinun Jumala sinusta ajattelee ja mitä hänen mielestään olet ansainnut elämältä?
[/quote] niinpä. Tulisessa meressä palat jos lapsesi murhaat, oli hän vammainen tai ei. Ei se Jumala anna suurempaa taakkaa kuin ihminen jaksaa kantaa, muista se.
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 10:17"]
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 10:16"]Eikös se vammaisen lapsen saaminen ole sinun Jumalasi tahto jos sellainen lapsi on sinulle tullakseen? Pelkäätkö siis sitä mitä se sinun Jumala sinusta ajattelee ja mitä hänen mielestään olet ansainnut elämältä? Eikö sen vammaisen lapsen abortointi olisi suora kapinointi Jumalasi tahtoa vastaan? [/quote] Lisään vielä, että alkuperäiseen Lestadiolaisliikkeeseen nämä ehkäisy- ja aborttikiellot eivät kuuluneet millään tapaa vaan ne lisättiin liikkeen sääntöihin myöhemmin, kun eräät johtajat huolestuivat jäsenmäärän vähenemisestä.
[/quote] Totta! Lestadiolainen pappi Seppo Lohi sanoo näin: "Jos säännöstelemättömyydestä luovuttaisiin, vanhoillislestadiolaisuus katoaisi viidenkymmenen vuoden sisällä." Kalevassa on julkaistu.