Hengenahdistus ja leuan omituinen pistely/vihlonta
Mitäköhän ihmettä tämä voisi olla? Parin viikon ajan tuntunut ikään kuin kurkkua kuristaisi, enkä meinaa saada kunnolla henkeä. Oireet loppuvat ja unohtuvat aina hetkeksi, mutta varsinkin tänään tuota ollut aiempaa enemmän. Välillä on vaikeaa hengittää ja niellä. Leukaa/kurkkua myös vihloo ja pistelee välillä ihmeellisesti.
Kommentit (23)
Anteeksi kirjoitusvirheet tekstissäni (20). Muista myös että Suomessa kilppariarvojen sanotaan olevan normaalit kun ovat näiden mittapuiden alarajalla...monessa muussa maassa samat arvot määritellään kuitenkin jo SELVÄKSI VAJAAToiminnaksi. Täällä lääkärit tuntevat vielä jotenkin huonosti tuota asiaa ja tuijottavat vaan samoihin vanhoihin lukuihin, ei siihen mikä ihmisen vointi on.
[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 23:26"]
[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 23:22"]Sulla on sydäninfarkti, jos leukaperiin säteilevä kipu ja hengenahdistus. Hankkiudu sydänfilmiin. [/quote] Oikeasti?! :( Nimenomaan tuo "leukaperiin säteilevä kipu" kuulosti oikealta kuvailemaan tuntemuksiani. Mutta eikö tuolloin kuuluisi myös olla rintakipua?
[/quote] Naisille ei tule rintakipua vaan juuri leukaperiin ja vasempaan kateen, usein myos olkapaihin. Kokemusta on ja hilkulla selvisin, tehtiin pallolaajennus.
[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 23:40"]
Mun miehellä oli muistaakseni jotain vastaavaa joskus ja kerkesi googletella vaikka mitä, kunnes menikin yllättäin ohitse. Tuosta 5v aikaa eikä ole sen jälkeen valitellut.
[/quote]
Kai hän kuitenkin käy vuositerveystarkastuksessa, jossa otetaan myös sydänfilmi?
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 16:44"]
[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 23:40"]
Mun miehellä oli muistaakseni jotain vastaavaa joskus ja kerkesi googletella vaikka mitä, kunnes menikin yllättäin ohitse. Tuosta 5v aikaa eikä ole sen jälkeen valitellut.
[/quote]
Kai hän kuitenkin käy vuositerveystarkastuksessa, jossa otetaan myös sydänfilmi?
[/quote]
Otetaanko jossain vuosittain sydänfilmi?
Jaa-a. Struuma, tai ehkä jotain stressiperäistä?
Oisko tietyntyyppistä närästysoiretta? Refluksia?
Ei omasta mielestäni liity ruokailutilanteisiin mitenkään... Hengenahdistus"kohtauksia" saattaa tulla pitkin päivää. Kovaa stressiä on kyllä ollut jo pitkän aikaa, sekä olen ollut tavallista väsyneempi ja alakuloisempi. - Ap
Sulla on sydäninfarkti, jos leukaperiin säteilevä kipu ja hengenahdistus.
Hankkiudu sydänfilmiin.
[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 23:22"]Sulla on sydäninfarkti, jos leukaperiin säteilevä kipu ja hengenahdistus.
Hankkiudu sydänfilmiin.
[/quote]
Oikeasti?! :( Nimenomaan tuo "leukaperiin säteilevä kipu" kuulosti oikealta kuvailemaan tuntemuksiani. Mutta eikö tuolloin kuuluisi myös olla rintakipua?
Tarkennetaan vielä että tuo leuan "säteilevä kipu" tuntuu enemmän vasemmalla puolella. - Ap
Kuule hyvin selkeää paniikkihäiriötä. Hengittelet liikaa. Tuntuu kuin ilma loppuisi, sitten hengität vielä syvemmin, kurkkuun tulee pala tai kipua, voi olla vaikea niellä, iho alkaa pistellä, sydän ehkä hakata ja olet entistä enemmän huolissas mikä sua vaivaa. Käy lääkärissä.
Ehkä nielun tai kurkunpään tulehdus, voisi johtua hoitamattomasta närästyksestä, lieväoireisesta infektiosta tms. Mulla astma oireili kurkkukipuna ja alahampaiden ienten kipuna sekä jatkuvana yskänä urheilun jälkeen. Vasta myöhemmin tuli selkeä hengenahdistus...
Mielestäni sydän ei hakkaa tavallista enempää, mutta voiko sen itse jättää tiedostamatta? En poissulje paniikkihäiriötä, on tosiaan sen verran kuormittavia asioita harteilla. Olin nukuttamassa lasta, istuin hiljaa rauhallisena sängyn jalkopäädyssä, kun alkoi tuntua etten saa henkeä. Toistui uudelleen istuessani olohuoneen sohvalla, naputellessani viestiä tänne av:lle. Aiemmin päivällä henkeä ahdisti valmistaessani ruokaa keittiössä ja oli tuota vihlontaa samalla. Lähdin hetkeksi pihalle ottamaan raitista ilmaa, mutta ei tuntunut auttavan. Kuulostaako paniikkihäiriöltä? :/ - Ap
Särkeekö muuta kuin leukaa? Esim sorminiveliä tms?
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 00:02"]Särkeekö muuta kuin leukaa? Esim sorminiveliä tms?
[/quote]
Kyllä, välillä sormet ovat ns.jumissa ja samoin on polvivaivaa. Mutta olen ajatellut noiden johtuvan yliliikkuvista nivelistä, mitkä minulla on todettu useaan otteeseen. Miksi kysyt? - Ap
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 00:06"]
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 00:02"]Särkeekö muuta kuin leukaa? Esim sorminiveliä tms? [/quote] Kyllä, välillä sormet ovat ns.jumissa ja samoin on polvivaivaa. Mutta olen ajatellut noiden johtuvan yliliikkuvista nivelistä, mitkä minulla on todettu useaan otteeseen. Miksi kysyt? - Ap
[/quote] Kun kuulosti tuo hengenahdistus ja leukakipu samalta kuin itselläni ja itsellä lisäksi väsymystä, sorminivelet välillä kipeät yms. KILPIRAUHASEN VAJAASTOIMINTA! Itsellä ei meinattu löytää sitä millään, otettiin vaikka mitä testejä, reumat, närästys, astma, borrelioosi jne jne kunnes lopulta asia selvisi. Kilpirauhasverikokeet näytti normaalia vaikka olikin jo pitkään ollut vjaatoiminta.
Etenkin tuo hengenahdistus on tosi inhottavaa ja hankalaa kun välillä tuntui (pahimmillaan) että kuolen siihen.
jatkan Niin ja minullakin on muuten yliliikkuvat nivelet:) Mutta siis itsellä sormet etenkin aamuisin hirveän jäykät ja joskus turvonneet. Leuka pahimmillaan oli niinkin kipeä etten meinannut pystyä puremaan mitään, toinen polvi jäykistyi useiksi kuukausiksi...mulla pääsi vajaatoiminta ihan liian pitkälle. Kun sain lääkkeet niin muutaman kuukauden päästä tajusin että kaikki niveloireetkin parani, sormet, polvi jne.
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 00:13"]
jatkan Niin ja minullakin on muuten yliliikkuvat nivelet:) Mutta siis itsellä sormet etenkin aamuisin hirveän jäykät ja joskus turvonneet. Leuka pahimmillaan oli niinkin kipeä etten meinannut pystyä puremaan mitään, toinen polvi jäykistyi useiksi kuukausiksi...mulla pääsi vajaatoiminta ihan liian pitkälle. Kun sain lääkkeet niin muutaman kuukauden päästä tajusin että kaikki niveloireetkin parani, sormet, polvi jne.
[/quote]
Oho! Oireet kuulostaa siis erittäin tutuilta. Miten sulla todettiin vajaatoiminta jos ei verikokeista? Mulla on tarkistettu viimeksi muutama vuosi takaperin kilpirauhasarvot, mutta olivat silloin normaalin rajoissa.
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 00:28"]
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 00:13"]
[/quote]
Oho! Oireet kuulostaa siis erittäin tutuilta. Miten sulla todettiin vajaatoiminta jos ei verikokeista? Mulla on tarkistettu viimeksi muutama vuosi takaperin kilpirauhasarvot, mutta olivat silloin normaalin rajoissa.
[/quote] Ikävä kyllä minulla löytyi kaulasta patti joka sitten osoittautui syöväksi. Kilpirauhaset poistettiin ja nyt syön tyroksiinia niin että arvojen mukaan mennään kokoajan YLItoiminnalla, tämä kuitenkin poisti kaikki nivelvaivat, leukakivun, hengenahdistuksen yms.
Itsellä oli myös usein ns kuivat silmät jotka vuosi vettä, kuivat helposti lohkeavat kynnet,selittämätön kova väsymys, kuiva iho yms. Sun kannattaa googlettaa vielä KILPIRAUHASEN VAJAATOIINTA.
Vaijoja hoidettiin mm mielialaongelmina, paniikkin, astamana, närästyksenä(eli kaikkiin noihin kokeiltiin lääkitystä vaan ei apua). Liäksi reuma, borrelioosi, hinkuyskä, keuhkoklamydia ym ym kokeita otettiin.
Itsekin hämmästyin kun vaivat sitten häipyi tuon tyroksin lääkityksen myötä.