Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Epäilen, että työntekijäni tekee humalassa töitä. Mitä tehdä?

Vierailija
05.05.2015 |

Kuinka voisin asiaan puuttua? Aivan varmahan en voi olla, mutta muut työntekijät ovat huomauttaneet hänen tuoksahtavan alkoholilta usein. Uusi tilanne, olen koittanut jo selvitellä kuinka toimia, mutta kysyn nyt teiltäkin. Mitä tekisitte tilanteessani?

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydä poliisi puhalluttamaan. Tai vie poliisilaitokselle puhaltamaan. Ne kotialkometrit ei kai ole luotettavia, niillä ei kannata alkaa pelleillä.

Vierailija
22/47 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohjaat työterveyshuoltoon päivystystapauksena. 

lääkäri

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhu hänelle kahden kesken ja kysy onko hänellä ongelmia alkoholin kanssa. Hoitoonohjaus olisi tässä oikea teko. 

Toisaalta et voi olla varma asiasta... Monesti ihmiset myös juoruavat ilman syytä. Kysy ja ole valmis kuuntelemaan ja tukemaan. 

Vierailija
24/47 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteys työterveyteen. Pyydät puhalluttamaan.

Vierailija
25/47 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankit mittarin ja puhallutat. Muistat vain tehdä se oikein, eli luottamusmies paikalle. Kieltäytyminen on myöntäminen. Sitten varoitus ja hoitoonohjaus työterveyden kautta. Jos jatkuu niin potkut.

Vierailija
26/47 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies on esimies ja on useamman työntekijän kuskannut poliisilaitokselle puhaltamaan,tylsää mutta ei voi mitään

Vierailija
27/47 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, itse et saa alkaa puhalluttelemaan. Sun pitää soittaa poliisi paikalle puhalluttamaan. Teethän sen kuitenkin nolaamatta työntekijää ja olethan varma että on alkoholia ottanut, voi olla että dokaa iltaisin ja pikkunen darra töissä tms. Darrahan ei tarkoita että on vielä promilleja... Noloa olisi testauttaa ja selvä olisi.

Vierailija
28/47 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enm inä hunalasda öle!

Vierailija
29/47 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 21:52"]Juu, itse et saa alkaa puhalluttelemaan. Sun pitää soittaa poliisi paikalle puhalluttamaan. Teethän sen kuitenkin nolaamatta työntekijää ja olethan varma että on alkoholia ottanut, voi olla että dokaa iltaisin ja pikkunen darra töissä tms. Darrahan ei tarkoita että on vielä promilleja... Noloa olisi testauttaa ja selvä olisi.
[/quote] Nolompaa on tulla haisevana ja krapulassa töihin! Jos on epäilys, niin työterveyteen yhteys ja sitä kautta puhallutukset.

Vierailija
30/47 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän on hoitanut työnsä hyvin, on jopa keskivertoa täsmällisempi ja toisinaan tekee hieman ylimääräisiäkin työtehtäviä. Lisäksi muuten kovin tunnollisen oloinen ihminen. Ottaa palautetta vastaan ja oppii. Siksi tuntuu oudolta. Olen kai vähän huolissanikin, vaikuttaa välillä poissaolevalta. Mutta eihän hänen yksityiselämänsä minulle kuulu. Työnantajana kuitenkin tuo alkoholin käyttö arveluttaa. Mikä on työnantajan oikeus tässä asiassa? Voinko todella pyytää hänet puhalluttamaan poliisiasemalle? Vai olisiko ketju ennemminkin keskustelu > hoitoonohjaus. Olen ollut muuten häneen oikein tyytyväinen. Kyseessä melko paljon vastuuta sisällään pitävät toimistotehtävät. -Ap

Vierailija
31/47 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 21:49"]Yhteys työterveyteen. Pyydät puhalluttamaan.
[/quote]Mitä siinä alapeukuttelette? Työterveyttähän pyydetään puhalluttamaan päihtynyt.

Vierailija
32/47 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskustelu ja hoitoonohjaus, neuvottelut työterveyden kanssa. Näin meillä.

Vierailija
33/47 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimiehenä yrittäisin ottaa asian puheeksi kyseisen työntekijän kanssa elle tosiaan ole kyse siitä että parasta olisi ohjata hänet kotiin puhallutuksen jälkeen. Siinä tapauksessa puhuttelu olisi tietenkin sairasloman jälkeen.

Vierailija
34/47 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketään ei voi puhalluttaa, muuta kuin vapaaehtoisesti mutta jos toinen kieltäytyy niin ei siitäkään voi eikä saa tehdä mitään johtopäätöksiä. Ainoastaan poliisi tulee puhalluttamaan silloin, jos humalassa olo kys.tehtävässä olisi rangaistava teko, esim. kuski, trukkikuski jne. Toimistolla pyörivät kaappijuopot ei poliisia kiinnosta.

Vierailija
35/47 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin sitäkin, että hän näyttää joskus hyvin huonovointiselta muutenkin. Tätä on jatkunut vasta hetken. Siksi tuo suoraan poliisiasemalle vieminen nyt ainakin tuntuu vähän hurjalta, etenkin kun en ole asiasta aivan varma. Jos kyseessä onkin joku hänen oma kriisinstä? Ja ei minulla toki oikeutta ole mennä hänen yksityisasioitaan utelemaan. Mutta on kovin huono pitämään edes sairaslomaa, vaikka olisi hyvinkin kipeä. Olen muutamaan otteeseen suorastaan passittanut kotiin kun selvästi näkee, ettei toinen ole työkykyinen. -Ap

Vierailija
36/47 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei olla krapulassakaan duunissa, käsitellään vaarallisia koneita. Yks mittari on konttorissa, pomo puhalluttaa luottamusmiehen kanssa. Vähänkin jos on niin kotiin ja sitten jatkoa seuraa.

Vierailija
37/47 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 21:54"]

Hän on hoitanut työnsä hyvin, on jopa keskivertoa täsmällisempi ja toisinaan tekee hieman ylimääräisiäkin työtehtäviä. Lisäksi muuten kovin tunnollisen oloinen ihminen. Ottaa palautetta vastaan ja oppii. Siksi tuntuu oudolta. Olen kai vähän huolissanikin, vaikuttaa välillä poissaolevalta. Mutta eihän hänen yksityiselämänsä minulle kuulu. Työnantajana kuitenkin tuo alkoholin käyttö arveluttaa. Mikä on työnantajan oikeus tässä asiassa? Voinko todella pyytää hänet puhalluttamaan poliisiasemalle? Vai olisiko ketju ennemminkin keskustelu > hoitoonohjaus. Olen ollut muuten häneen oikein tyytyväinen. Kyseessä melko paljon vastuuta sisällään pitävät toimistotehtävät. -Ap

[/quote]

Jos oikeasti välität alaisestasi tai jos hän tuottaa sinulle rahaa, niin mene ihan suoraan (kahden kesken) kysymään onko huono olo. Jos tuntuu siltä, että on hieman jälkitunnelmissa, niin muistuta, että töihin tuleminen alkoholin vaikutuksen alaisena ei ole sallittua. Taas saat laittaa itsesi oikein kunnolla likoon, mutta autat alaistasi ja itseäsi.

Vierailija
38/47 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 21:57"]

Ketään ei voi puhalluttaa, muuta kuin vapaaehtoisesti mutta jos toinen kieltäytyy niin ei siitäkään voi eikä saa tehdä mitään johtopäätöksiä. Ainoastaan poliisi tulee puhalluttamaan silloin, jos humalassa olo kys.tehtävässä olisi rangaistava teko, esim. kuski, trukkikuski jne. Toimistolla pyörivät kaappijuopot ei poliisia kiinnosta.

[/quote]

Ei kai se aivan näinkään voi olla? Jos hänelle kuitenkin annettu ihan taloudellistakin vastuuta melko paljon. Niitä nyt kun minun on kovin hankala koittaa takaisinkaan vetää, on tehnyt niitä jo jonkin aikaa eikä paikkaavaa työntekijää noihin hommiin nyt yrityksestäni löydy. Vielä en silti tohtisi poliisiin olla yhteydessä. Kai on keskusteltava henkilön kanssa, mietin vaan reaktiota ja sitä, etten tosiaan voi olla asiasta aivan varma. -Ap

Vierailija
39/47 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko oikeasti esimies -asemassa? Ja ihan tosissasi mietit, että pitäisikö alainen viedä poliisilaitokselle??? Mitä jos ensin vain pitäisit palaveria kahden kesken kyseisen henkilön kanssa ja katsot siitä eteenpäin...nythän sinulla ei ole yhtään ensikäden tietoa asiasta, pelkkiä juoruja ja mutua.

Vierailija
40/47 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työterveys tai työsuojelu, esimies-alainen -keskustelu