Muita Lumo kodissa asuvia?? Nouseeko vuokranne joka vuosi?
Onko tämä normaalia että nostetaan vuokraa joka vuosi jonkun verran? Asun nyt toista vuotta ja taas nostettiin.
Kommentit (29)
Perusmeininkiä Lumolta. Itse olen tullut siihen tulokseen, että tällä pyritään pitämään yllä muuttoliikettä, jotta saadaan tahkottua nopeita voittoja ja näyttämään tilastot suotuisilta sijoittajien silmissä. Meilläkin vuokra noussut muutamassa vuodessa kohtuuttomaksi ja sen myötä sitten asumistuki puolestaan laskenut, kun vuokrakustannukset ovat liian korkeat henkilömäärään nähden. Nykyinen asuntomme on vieläpä neliömäärältään melko pieni ja olemme kolmihenkinen perhe.
En enää muista tämän asunnon lähtövuokraa noin viisi vuotta sitten, mutta tuossa ajassa korotusta on tullut noin 200 €. Lisäksi talo on muuttunut viimeisen parin vuoden aikana levottomaksi, kiitos mm. erään rapun vuokralaisen, joka on möykkäämisellään (laulaa karaokea öisin niin kovaa, että kuuluu kahden rapun päässä sijaitseviin asuntoihin), riehumisellaan (jaellut tappouhkauksia pihalla ja uhkaillut puukolla ilmeisesti oman seurueensa jäseniä ja ylipäänsä paiskonut tavaroita ja raivonnut asunnossaan sekä pahoinpidellyt nykyään ex-kumppaniaan) sekä suht avoimella huumekaupallaan (myynyt keskellä parkkipaikkaa kovaäänisesti essoa) onnistunut tyhjentämään useammankin asunnon viereisistä sekä omasta rapustaan. Asiasta on tehty alusta lähtien valituksia ja paikalle soitettu poliiseja useammankin naapurin toimesta lukemattomia kertoja. Tämän sankarin häätöä odoteltu reilusti yli puolivuotta ja edelleen näyttää ja välillä kuuluu asunnossa asustavan. Lisätään nyt vielä, että kyseisen henkilön klaanilaiset ovat myös majailleet talon yhteisissä tiloissa, kuten pyörävarastoissa, kuivaushuoneessa ja pommisuojassa ja ovat tietenkin polttaneet siellä tupakkaa ja juoneet viinaa. Välillä pyörävaraston lukko on blokattu paperilla, ettei ulko-ovi menisi kiinni, jotta klaanilaisilla olisi vapaa pääsy tiloihin.
Lisäksi Provesta on tehnyt Lumon kanssa sopimuksen ainakin yhdestä asunnosta, jota sitten vuokraavat tuetulla asumisella alkoholisteille, jotka aiheuttavat ongelmia naapureilleen. Nykyinen Provestan asiakas majoittaa paria muutakin juoppoa yksiössään, jotka alkaneet rampata oven takana milloin milläkin verukkeella, polttavat sisällä tupakkaa ja ölisevät känniölinäänsä vuorokauden ajasta riippumatta niin että kuuluu naapuriin asti. Kyseisen naapurin yksi "alivuokralainen" sammui rappukäytävään jo ensimmäisen viikonlopun aikana.
Jatkuu seuraavassa...
...jatkoa edelliseen...
Alakerran naapurista (iäkkäämpi henkilö, joka ottaa kuppia säännöllisesti vierailevan jälkikasvunsa kanssa) myös kuuluu suht säännöllistä känniölinää ja heillekin piti vasta käydä asiasta huomauttamassa kahden jälkeen arkiaamuna. Huvittavaa, että näissä tapauksissa usein oven avaa joku, joka ei edes itse asu asunnossa.
Kirsikkana kakussa siivousfirma vaihtui johonkin edellistä surkeampaan jossain vaiheessa ja tuon nykyisen Provestan asukkaan myötä tilanne sitten läimähti päin kasvoja. Nimittäin kyseinen henkilö haisee välillä aivan järkyttävän pahalle ja varsinkin alkuaikana hänestä tippui (hiki?)pisaroita rappukäytävään, jotka olivat lattiassa pari kuukautta. Epäilen, että osa tahroista oli myös virtsaa. Asunnon ulko-oven edusta oli siis todella törkyisen näköinen, kun lattiaa katsoi ja sen lisäksi asunnosta tuli aivan järkyttävä viinan, hien ja kusen sekainen haju, joka aiheutti yökkimisreaktiota heti kun rappukäytävään astui.
En yleensä puutu naapureiden asioihin, mutta viimeisen parin vuoden aikana olen joutunut käydä huomauttamassa kerran jos toisen metelistä oman rapun naapureille, jotka ovat vaihtuneet suht tiuhaan alakerran asunnossa ja seinänaapurissa, sekä tehtailemaan häiriökäyttäytymisilmoituksen jos toisenkin. Jotakin tästä meiningistä kertoo, että en ole kiinnostunut naapurien asioista pätkääkään vaan haluaisin lähinnä asua rauhassa, mutta silti tiedän noiden häiriköiden asioista enemmän kuin haluaisin.
Lumolle ja isännöitsijälle on kyllä huomauteltu, ettei vuosittaisille vuokrankorotuksille ole mitään perusteita, jos meininki on tällaista. Vastauksena on ollut, että ehkä teidän pitäisi itse muuttaa, jolloin Lumo tulee hieman vastaan, mikäli muutamme heidän johonkin toiseen kohteeseen. Eli ainoa hyvitys, jota voisimme saada on pieni muuttoavustus, jos muutamme Lumon johonkin toiseen asuntoon. Muuttoa tässä kyllä hiljalleen suunnitellaan, mutta ei todellakaan enää Lumon asuntoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko siitä valittaa mihinkään? Minusta asumisen laatu ei ole minnekään parantunut, päinvastoin. Kaikenlaista ongelmaa on ollut ja välillä levoton naapurusto yms asioita. Vedenkulutukseni ei ole minusta myöskään noussut ihmeemmin ja en ole viettäynyt suihkussa sen enempää aikaa kuin aiemmin tai muutakaan eri tavoin. Silti se on kuulemma noussut jotenkin
Olet ihan itse asian hyväksyt allekirjoittaessa sopimuksesi.
*Maito on jo maassa*
"Olisit miettinyt sitä ennen kuin ostit maitopurkin.."
Oli tässä asunnossa hyviäkin puolia ja joitain etuja. Minun oli kiire muutta pois vanhasta asunnosta ja halusin tälle alueelle eikä vakuuttakaan vaadittu, mikä olisi ollut minulle suuri raha. En meinannut saada asuntoa muualta joten en nirsoillut. Vaikutti hyvältä verrattuna yhteenkin vuokranantajaan, joka kyseli törkeitä enkä uskaltanut tavata mokomaa kahden kesken. Lumon saattoi vain vuokrata omaksi heti ilman kyselyjä.
Joten houkuttumia oli kyllä ja motiiveja, en minä huvikseni tänne tullut.
Lumo tuntuu nostavan vuokria "pärstäkertoimen" mukaan. Olen haastatellut muutamaa naapuria eikä heillä ole nyt vuokra noussut. Meillä nousi taas 22 euroa kuten joka vuosi.
Enpä voi suositella Lumoa kenellekään.
Vierailija kirjoitti:
Kaikkihan tietää että vuokrayhtiöt nostaa vuosittain vuokraansa.
Eivät välttämättä nosta. Olen vuokrannut kaksi viimeisintä asuntoani Takiolta ja heillä on pelkästään asuntoja, joiden asuntojen vuokrat eivät nouse lainkaan vuosittain. Viimeisen 5 vuoden aikana ja aikaisemmat 3-5 vuotta sitä eivät nousseet vuokrat lainkaan. En kiellä, etteikö tulevaisuus toisi muutoksia.
Ovat perustellet sen sillä, että vuokralaiset sitoutuu helpommin asumaan pidempään ilman vuokran korotuksia.
Vierailija kirjoitti:
Et sitten lukenut sitä vuokrasopimusta ennen allekirjoitusta?
Jep, siinähän lukee että korotetaan joka vuosi indeksin mukaan tai vähentään x%.
Vierailija kirjoitti:
Vuokrasopimuksessa lukee korotusperusteet.
Ne samat liirumlaarumit joka vuosi, oli syytä tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko siitä valittaa mihinkään? Minusta asumisen laatu ei ole minnekään parantunut, päinvastoin. Kaikenlaista ongelmaa on ollut ja välillä levoton naapurusto yms asioita. Vedenkulutukseni ei ole minusta myöskään noussut ihmeemmin ja en ole viettäynyt suihkussa sen enempää aikaa kuin aiemmin tai muutakaan eri tavoin. Silti se on kuulemma noussut jotenkin
Olet ihan itse asian hyväksyt allekirjoittaessa sopimuksesi.
*Maito on jo maassa*
"Olisit miettinyt sitä ennen kuin ostit maitopurkin.."
Oli tässä asunnossa hyviäkin puolia ja joitain etuja. Minun oli kiire muutta pois vanhasta asunnosta ja halusin tälle alueelle eikä vakuuttakaan vaadittu, mikä olisi ollut minulle suuri raha. En meinannut saada asuntoa muualta joten en nirsoillut. Vaikutti hyvältä verrattuna yhteenkin vuokranantaj
Kyllä Lumollakin on seksuaalisia ahdistelijoita ja törkeää henkilökuntaa.
Mulla nousi lumolla 1,5v aikana 140e.
1150e -> 1190e -> 1240e -> 1290e ja sitten paloi hermot. "Nokun Tripla tulee niin arvo nousee"... ostoshelvettiä ja rautatieaseman ongelmia naapuriin ei nyt varsinaisesti arvonnousuksi voi sanoa. Jätin hyvästit koko pk-seudulle :D