merkonomi vai sihteeri
Olen alan vaihtaja pakosta.
Kumpaa kannattaa lähteä opiskelemaan? Sihteeriksi haluan, mutta olen käsittänyt, että merkonomikin voi kyseistä työtä tehdä.
Kommentit (32)
[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 17:02"]
Haen sitten merkonomiksi. Antaako aikuiskoulutuskeskuksen merkonomi-lija myös jatkokelpoisuusmahdollisuuden?
[/quote]
Antaa jatko-opiskelumahdollisuuden jos sitä tarkoitit.
[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 16:34"]
Entä kirjanpitäjä? Jos lukisin kirjanpitäjäksi vai pitääkö työn saamiseksi olla tradenomi tai ktm?
[/quote]
Kirjanpitäjän homma ei ole ihan yksinkertaisimmasta päästä. Eli ei sitä ihan koulupohjalta opita ja pitää kouluttautua jatkuvasti senkin jälkeen.
Itse olen merkonomi +lisäkursseja, työhistoriassa yhtä sun toista talouspuolelta, viimeksi puolen vuosikymmentä tilitoimistokirjanpitäjänä... Opetti paljon, myös sen että on vaan tämä yksi elämä. Nykyään vientisihteerinä, sama palkka tulee kuin kirjanpitäjänä mutta työaika on työaikaa ja työajan jälkeen ei ole yhtään velkaa työnantajalle tai asiakkaille.
Älä käsitä väärin... tykkäsin ihan älyttömästi työstäni. Mutta se oli rankkaa. Ja mun luonteella vielä murehdittiin yhden ulosottoa, toisen ongelmia työntekijästä, kolmannen kassakriisiä, neuvoin ja opastin parhaani mukaan, valvoin aamuyöt ja painoin duunia välittämättä kellonajasta. Työnantaja puolestaan hengitti niskaan laskutustavoitteen saavuttamiseksi, asiakas taas valitti ettei voi mennä työtä noin paljon hänen kuukausikirjanpitonsa hoitoon.
Suomessa on kaikista ammattiryhmistä eniten juuri työttömiä sihteereitä.
[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 16:09"]Ei riitä pisteet tradenomiksi. Pakko yrittää kiertoteitä vaikka tällä iällä aika haasteellistakin. Mietin vain, että jos luen aikuiskoulutuskeskuksessa itseni sihteeriksi, niin pystyykö sillä todistuksella sitten hakemaan ammattikorkeaan, jos vielä tarve on?
[/quote]
Mikä koulutus?
[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 17:02"]Haen sitten merkonomiksi. Antaako aikuiskoulutuskeskuksen merkonomi-lija myös jatkokelpoisuusmahdollisuuden?
[/quote]
Kyllä
[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 16:46"]
Tulipa toivoton olo tästä. Olen varmaan ikuisesti työtön, kun koulutuskaan ei kannata. Mitä alaa sitten lähteä opiskelemaan?
[/quote]
Minä olen koulusihteeri. Koulutukseltani olen HSO-sihteeri, valmistuin juuri ennen kun Helsingin sihteeriopistosta tuli ammattikorkeakoulu.
Sanoisin että näissä hommissa ammatillisesti olennaisinta on että hallitsee/oppii koko ajan uusia ohjelmia, hallitsee isoja kokonaisuuksia kuten oppilashallintoa, taitaa melko hyvin talousmatikan, on melko kielitaitoinen ja osaa työskennellä ajoittaa melkoisen kiireisessä aikataulussa hyvin erilaisten ihmisten kanssa.
Merkonomin koulutus siis mielestäni riittää toimistopuolelta. Samalla jos pystyt ilmoitaudu innokkaaksi sijaiseksi kaikkiin lähimpiin kouluihin henkilökohtaisesti, lähesty vaikka sähköpostilla. Mitä tutumpi tyyppi sitä nopeammin palkataan pitempiinkin hommiin jos olet oikeanlainen ihminen.
Tsemppiä, tämä on todella kivaa työtä. Vaihtelevaa ja ajoittain hyvin palkitsevaa. Sihteerillä on aika iso rooli koululla jos hallitsee hommansa ja omaa ihmissuhdetaitoja :)
Luulin, että tämä oli vitsi. Tradenomi, merkonomi tai sihteeri ei työllisty nykypäivänä. Pahin työttömyys.
Lähihoitajaksi pitäisi alkaa.
Jos katson MOL:sta vaikka oman alueeni avoimia työpaikkoja, niin kyllä kaikista toimistopuolen töistä kirjanpitäjiä haetaan eniten. Toimistopalveluiden merkonomi on ihan huuhaa tutkinto, siinä ainakin hukkaat aikaasi ihan täysin. Jos itse lähtisin opiskelemaan, ehdottomasti valitsisin tuon talouspuolen tutkinnon.
Lähihoitaja-sairaanhoitaja ja sitten vaikka yliopistolle?
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 09:46"]
Jos katson MOL:sta vaikka oman alueeni avoimia työpaikkoja, niin kyllä kaikista toimistopuolen töistä kirjanpitäjiä haetaan eniten. Toimistopalveluiden merkonomi on ihan huuhaa tutkinto, siinä ainakin hukkaat aikaasi ihan täysin. Jos itse lähtisin opiskelemaan, ehdottomasti valitsisin tuon talouspuolen tutkinnon.
[/quote]
Ilmeisesti et ihan hirveästi asiasta tiedä? Toimisto- ja talousmerkonomeja ei ole erikseen. Amiksessa kouluttaudutaan talous- ja toimistopalveluiden osaamisalalle.
Saakohan avoimen yliopistossa suorittaa kursseja työttömyystuella? Ehkä merkonomi+avoin?