Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten monet vuodevaatteet teillä on käytössä? Minun keräilyni tässä taitaa mennä liiallisuuksiin?

Vierailija
11.01.2022 |

Olen innostunut tilaamaan toinen toistaan ihanampia vuodevaatesettejä, ja välillä tulee hankittua ihan huteja.
Talvikäyttöön, joulun ajaksi, kesäksi, ja aina vähän vaihtelun vuoksi.
Löysin liinavaatekaapista useamman setin, kerran ehkä käytetty, enkä edes muistanut niitä.
Järjellä ajateltuna tarvii ehkä kahdet, ja yksi setti varalle?
Ne on kyllä ihania. Vaihdan uudet joka toinrn viikonloppu.

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut aina paha tapa ostaa kauniita pussilakanasettejä ja niihin sävyltään sopivia aluslakanoita.

Kotona on 34 paria pussilakanasettiä tyynyliinoineen, lisäksi meidän kakkosasunnossa ulkomailla 8 settiä.

Kaikille kotoa poismuuttaneille aikuisille lapsillemme olen antanut 4-5 settiä aikoinaan mukaan, kun ovat omilleen muuttaneet.

Aluslakanoita löytyy kotoa 23 paria ja kakkosasunnolta 6 paria.

Vierailija
22/35 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Just vaihdoin joululakanat loppiaislakanoihin. Kohta runebergin lakanat ja sitten laskiaislakanat ennen pääsiäislakanoita.

Entä ystävänpäivälakanat?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olin nuorempana samanlainen ja kun sain lakanoita lahjaksikin, niin lopulta niitä oli ihan liikaa. Jossain vaiheessa haksahdin laatuun ja tilasin UK:sta kalliihkot satiinilakanat, joissa oli todella korkea langantiheys. Tuntuvat ihan mielettömiltä, kuin hotellissa ja paremmatkin! Näiden jälkeen en ole enää tavallisia Vallilan tai Finlaysonin lakanoita kelpuuttanut, eikä ole ollut tarpeenkaan, kun nämä ovat kestäneet moitteettomina jo kohta 10 vuoden ajan. Joten tässä yksi ratkaisu :D

Tämä kiinnostaa minua kovasti! Olen jotain sivuja selannutkin, mutta en osaa oikein lilea niitä mittoja enkä löydä esim ihan vaan selkeästi pussilakanaa.

Mistä olet tilannut? Mikä on pussilakana englannissa?

En valitettavasti enää muista, mistä tilasin. Googleen voi kirjoittaa esim. egyptian cotton bedding. Bedding on vuodevaatteet. Sheets on lakanat, pillow cases tyynyliinat ja duvet cover pussilakana. Langantiheys on englanniksi thread count, josta 800 - 1000 on käsittääkseni todella hyvä luku. Kannattaa ottaa huomioon, että tilaat oikean kokoisena, sillä meidän stantardimitoitukset on erit kuin vaikkapa briteissä.

Nyt jos lähtisin tilaamaan, niin tilaisin varmaan ebayn kautta. Ebay on siitä hyvä, että vaihtoehtoja on paljon ja voit valita myyjän ja tuotteen, joka on saanut paljon hyviä arvioita. Ja kaupankäynti on turvallista - rahat saa takaisin, jos tuote ei saavukaan.

Vierailija
24/35 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on viisi.

Vierailija
25/35 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näkyy olevan 22 settiä ja 5 vierassettiä, hiljalleen vuosien mittaan kertyneitä.  En ole varmaan neljään vuoteen hankkinut uusia, odotan että kuluisivat niin että voi heittää pois.  Tarve pieneni kun lapset muuttivat omilleen.

Viikottain vaihdan lakanat ja tyynyliinat.

Vierailija
26/35 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakkopullaa tuollaisten hankkiminen, joten 2 settiä löytyy ja toinen kohti kulunut puhki. Pakko varmaan hankkia kohta uudet.

Vierailija
27/35 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi settiä käytössä (molemmat laadukasta pellavaa) ja puoli tusinaa kaapintuketta muita lakanoita, kun ei niitä enää tule käytettyä.

Pellava on niin ihanaa!

Vierailija
28/35 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö olisi antoisampaa käyttää rahaa ja energiaa johonkin hyvään kuin lakanoiden hamstraamiseen? Minulla on varmaan n 10 pussilakanaa ja parikymmentä tyynyliinaa, ajalta kun oli 5 perheenjäsentä. Useimmat ovat varmaan 20-15 vuotta vanhoja.

Vierailija
29/35 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmet löytyy omaan käyttöön. Mutta nuo kolmannet on ihan varalakanat, joita en ole käyttänyt pariin vuoteen. Sitten on kyllä parit vieraslakanat, jotka on tosi vanhoja. Käytin niitä itse sinkkuaikoina. Ja lapsella on kahdet käytössä, pienempää kokoa.

Vierailija
30/35 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Konmarissa kävin kaikki läpi, reilu 5 v sitten.

Lapset ovat kumpikin saaneet kummeiltaan muutamia lakanoita lahjaksi.

Petaan ne vuoronperään. 4-5 v kestää, kun kerran kk pesee. Ovat olleet ohuita puuvillaa.

Itse käytän lempilakanoita aina. Pesen aamulla ja illalla takaisin sänkyyn.

Pesen kerran viikossa.

Kaikki ovat käytettyjä, lähemmäs 10 v vanhoja. Aktiivikäyttöä kestää n 5 v, n 250 pesua.

Käytän yhden loppuun ja sitten otan toisen.

Vaatekaapin ylähyllyllä on n 10 pussilakanaa odottamassa.

Uskoisin en tarvitse ikinä ostaa uusia lakanoita. Sain lahjoituksena vanhaa lakanakangasta. Ompelin tyynyliinoja, värjäsin ja nyt niitä on n 10.

Vanhat pellavalakanat olen ommellut aluslakanoiksi, kirjekuorityyliin.

Vierailija
31/35 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdet hyvät riittää. Aamulla kun pesee, saa illaksi kuivana takaisin. Petivaatteet tuulettumassa sen aikaa.

Sitten kun kyllästyn kuosiin tai menee huonoksi, ostan uudet.

Vierailija
32/35 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just vaihdoin joululakanat loppiaislakanoihin. Kohta runebergin lakanat ja sitten laskiaislakanat ennen pääsiäislakanoita.

Entä ystävänpäivälakanat?

Vainojen uhrien muistopäivä -lakanat? Minnes ne jäi?

Vierailija
33/35 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahdet tuplakoon pellavalakanat käytössä. Valkoiset ja harmaat. Tummansiniset ostan kun sattuu kohdalle.

Lapsilla ja vieras- ja mökkilakanoina on ehkä 10 paria pussilakanoita. Marimekkoa ja ikeaa.

Vierailija
34/35 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on neljät, käytännössä käytän niistä vain kolmea. Eniten pidän valkoisesta puuvillasatiinisetistä, mutta onhan se kivaa vaihtelua käyttää välillä värikkäämpiä lakanoita.

Vierailija
35/35 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kotona kolme paria pussilakanoita parivuoteeseen. Stockan Villa-merkkisiä. Muut olen antanut pois., kun yksittäisiä lakanoita ei enää tarvita lasten muutettua kotoa.. Yhdet sängyssä, kahdet puhtaana. Pesen ja silitän lakanat.

Mökillä meillä on yhdet ns. talvilakanat, flanelliset ihanan lämpimät ja kahdet Marimekon kesälakanat.

Olen vähentänyt minimiin, mutta aina pitää olla varalakanat puhtaana.

Lakanoiden sävyistä ja kuvioista olen tarkka, en tykkää liian räikeistä enkä isokuvioisista.