Sähköauto ja tulipalo
On harvinaista, mutta yhtenään syttyy tuleen polttomoottori autoja.
https://www.kouvolansanomat.fi/paikalliset/4434856
https://www.kaleva.fi/autopalo-uhkasi-levita-rakennukseen-ylivieskassa-…?
utm_campaign=kaleva.fi&utm_source=Kaleva&utm_medium=RSS
https://www.aamuposti.fi/paikalliset/4434345
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/varo-vaaraa-mita-ikina-teetkin-kayt…
https://www.mediuutiset.fi/uutiset/mu/a9a67386-2f43-4d34-8efc-46efd75e3…
https://www.kaleva.fi/henkiloauto-syttyi-palamaan-omakotitalon-pihassa-…?
utm_campaign=kaleva.fi&utm_source=Kaleva&utm_medium=RSS
https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/tt/c733f50c-d097-45cb-a776-5c912…
https://www.satakunnankansa.fi/satakunta/art-2000008527371.html
Nämä olivat tapahtumat kahdenpäivän osalta.
Kommentit (21)
Aijaa, miksiköhän maailmalle ei pääse patteriautolla kaikkiin pysäköintitaloihin?
Vierailija kirjoitti:
Aijaa, miksiköhän maailmalle ei pääse patteriautolla kaikkiin pysäköintitaloihin?
O ho, siksi, että ei pääse polttomoottorisillakaan kaikkin pysäköintitaloihin, kun vaarana kuolla häkään ja diesel "lakritsi" savuun.
Toiseksi, laitappa lihaa luidenympäri linkin muodossa todisteeksi sanoillesi
Loki ja sisätila lämppäreistä lähtee taas paloja, kun pakkanen paukkuu.
Totta, mutta polttomoottoriauton saa sammutettua. Patteriautot voivat syttyä monta kertaa uudestaan.
Patteri Petteri ylellä töissä? Sen verran "totuudenmukaisia" noi linkit olivat. Vain yksi linkeistä oli selvästi bensa-auton palo, muiden osalta ei mainittu tai alku oli sähköviasta yms.
Kaksi uutta fossiillisuton kärvähtämis uutista tältä asmulta
https://www.kouvolansanomat.fi/paikalliset/4434856
https://www.radiopooki.fi/uutiset/pohjois-pohjanmaa/a-212628
Aika hurjaa tahtia autoja palaa, siis bensa ja diesel...syy voi olla sisätilalämmityksissäkin, mutta fossiiliautoja ovat.
Sähköauto lämpeää sisältä omalla patterilla joten tätä sisätilaläppäri paloa ei säkärissä ole
Vierailija kirjoitti:
https://carbuzz.com/news/parking-garage-bans-all-evs-and-hybrids
Hienoa yksi pysäköintitalo koko mailmassa löytyi, kyllä on argumentti😱
Vierailija kirjoitti:
Patteri Petteri ylellä töissä? Sen verran "totuudenmukaisia" noi linkit olivat. Vain yksi linkeistä oli selvästi bensa-auton palo, muiden osalta ei mainittu tai alku oli sähköviasta yms.
Voi kuule, jos olisi ollut EV, niin media olisi kyllä repinyt siitä ilosta isot otsikot, se on varma.
Vierailija kirjoitti:
Totta, mutta polttomoottoriauton saa sammutettua. Patteriautot voivat syttyä monta kertaa uudestaan.
Kerro muillekkin missä Suomessa näitä autoja syttyy ja sammuu, muuta, kuin paloviranomais koulutuksessa?
Montako polttomoottoriautoa on (vaikka Suomessa) ja kuinka monta pelkällä sähköllä toimivaa? Mikä noiden autojen keski-iät on? Kuinka monta kumpaakin mallia palaa vaikka vuosittain? Noita perus lukuja tutkimalla voisi päästä jo hieman lähemmäs totuutta. Ja ihmisen tyhmyydeltähän ei pelasta mikään tekniikka. Asuntoja palaa vuosittain, kun ihmiset kuivattavat vaatteita (sähkö?)saunoissaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta, mutta polttomoottoriauton saa sammutettua. Patteriautot voivat syttyä monta kertaa uudestaan.
Kerro muillekkin missä Suomessa näitä autoja syttyy ja sammuu, muuta, kuin paloviranomais koulutuksessa?
https://abcnews.go.com/Technology/tesla-opens-investigation-car-burst-f…
Tuossa nyt äkkiseltään yksi uutinen. Voit itse etsiä muita.
Hupaisaa, että ap on löytänyt noin monta linkkiä, joissa kerrotaan sähkölaitteiden aiheuttamasta riskistä tai syystä palon alkamiselle.
Eli loppupäätelmänä voidaan todeta sähkölaitteiden olevan vaarallisia autojen kannalta :)
Tässä muutama yhteenveto AP:n linkeistä:
Palon epäillään syttyneen sähkölaitteessa olleen oikosulun vuoksi.
Pelastuslaitoksen mukaan kuorma-auton vetoakselin jarruosat syttyivät tuleen mahdollisesti jarrujen jumiutumisen takia.
Suuri osa autopaloista johtuu Alaviirin mukaan teknisistä vioista, kuten esimerkiksi oikosulkuun menneistä johtosarjoista.
Auto töytäisi sprinkleriputkistoa ja sähköarinaa, joka alkoi kipinöidä ja löi lieskaa.
"tietyissä käyttö- ja ympäristöoloissa autonne generaattori saattaa rikkoutua. Tällöin generaattori voisi tuottaa auton sähkölaiteakkuun liian suurta virtaa. Generaattori voisi tällöin kuumentua niin paljon, ettei tulipalon vaara voida täysin sulkea pois".
Ja muutamassa linkissä ei mainittu mitään tiettyä syytä, eikä edes sitä, mikä oli auton käyttövoima. Joten ap:n kannattaa etsiä parempia linkkejä provoonsa.
Voisiko ap etsiä uutisen, missä auto syttyi palamaan polttomoottorin takia. Kiitos.
Lapsellinen ketju ja lapsellisia vertauksia.
Vierailija kirjoitti:
Lapsellinen ketju ja lapsellisia vertauksia.
No mitä muuta voikaan odottaa sähköautotrollilta.
Aika monta sähköautopaloa noin puolenvuoden sisällä
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000009352526.html
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/uusi-sahkoauto-paloi-lopella-palome…
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/6c18cbc7-324a-4095-9efd-cce427c8af51
Vierailija kirjoitti:
Aijaa, miksiköhän maailmalle ei pääse patteriautolla kaikkiin pysäköintitaloihin?
Sähköautojen syttyminen on tosi harvinaista, mutta jos syttyvät, sammuttaminen ei ole helppoa. Siksi näin
Sähköautojen palot ovat taas harvinaisia.
https://autotoday.fi/etn-sahkoautojen-akkupalot-ovat-erittain-harvinais…