Raiskattu, miksi salasit rikoksen?
Kakkosen Tuomio-illassa hienosti kaksi raiskauksen uhria (sankaria) tuli omalla naamallaan ja nimellään esiin. Miksi raiskatut häpeävät rikosta niin, että eivät halua mitään siitä esiin? Mikään rikos ei ole uhrin häpeä! Reippaasti raiskarien nimet ja teot esiin!
Kommentit (45)
Minä tavallaan ymmärrän sitä miksei ilmoiteta. Itse en salannut ja kyllä siihen prosessiin lähteminen on ollut henkisesti niin raskasta, että tavallaan ymmärrän miksei kaikki siihen pysty tai tuntuu ettei pysty silloin kun päätös pitäisi tehdä. Myöhemmin taas sitä on niin paljon vaikeampi todistaa, että moni varmaan jättää sen takia menemättä poliisille. Ei jaksa sitä prosessia. Minäkin pitkään tarjosin raiskaajalleni sovittelua, mutta hän ei halunnut tekoa myöntää. Nyt sitten odotellaan riittääkö näyttö syyttäjän mielestä ja tuleeko kutsu oikeuteen vai jääkö syyttämättä. Terapeuttini sanoi, että noin 70 % kaikista ilmoitetuista raiskauksista jää syyttäjän pöydälle näytön puutteesta johtuen. Tähän sitten vielä ne raiskaukset joita ei ilmoiteta niin huhhuh!
Toivon silti että tytöille jotenkin nuoresta pitäen iskostettaisiin, että pitää ilmoittaa, vaikka tuntuisi raskaalta. Silloin pääsee myös turvaverkon piiriin, itselle on todella paljon ollut apua terapiasta, jonne poliisista ohjattiin.
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 21:34"]
Minä tavallaan ymmärrän sitä miksei ilmoiteta. Itse en salannut ja kyllä siihen prosessiin lähteminen on ollut henkisesti niin raskasta, että tavallaan ymmärrän miksei kaikki siihen pysty tai tuntuu ettei pysty silloin kun päätös pitäisi tehdä. Myöhemmin taas sitä on niin paljon vaikeampi todistaa, että moni varmaan jättää sen takia menemättä poliisille. Ei jaksa sitä prosessia. Minäkin pitkään tarjosin raiskaajalleni sovittelua, mutta hän ei halunnut tekoa myöntää. Nyt sitten odotellaan riittääkö näyttö syyttäjän mielestä ja tuleeko kutsu oikeuteen vai jääkö syyttämättä. Terapeuttini sanoi, että noin 70 % kaikista ilmoitetuista raiskauksista jää syyttäjän pöydälle näytön puutteesta johtuen. Tähän sitten vielä ne raiskaukset joita ei ilmoiteta niin huhhuh!
Toivon silti että tytöille jotenkin nuoresta pitäen iskostettaisiin, että pitää ilmoittaa, vaikka tuntuisi raskaalta. Silloin pääsee myös turvaverkon piiriin, itselle on todella paljon ollut apua terapiasta, jonne poliisista ohjattiin.
[/quote]
Kyllä minäkin ymmärrän sen, että miksi ei ilmoiteta, mutta toisaalta se on aivan valtava palvelus raiskaajalle. Raiskaaja saa tehdä mitä tekee ja jää vielä tunteeseen, että ei ole tehnyt mitään väärin. Raiskauksesta puhuvia uhreja hävetään. Onko tämä oikein?
Sinällään ymmärrän, että monien mielestä raiskauksesta pitäisi kertoa monista syistä: häpeän ilmapiirin poistamiseksi ja siksi, jotta raiskaaja saisi rangaistuksensa ja teon uusimisen todennäköisyys pienenisi. Tulisi kuitenkin muistaa, että koska raiskaus tulee "tilaamatta" satunnaisesti jonkun kohdalle, ei uhria yksiselitteisesti voi vaatia tai velvoittaa mihinkään. Kukaan ei valitse tulla raiskatuksi, joten hetki voi olla todella epäsopiva muunkin elämäntilanteen kannalta mihinkään raskaisiin prosesseihin ryhtymiseen. Jos uhri arvioi asian eteenpäin viemisen haitat hyötyjä suuremmiksi, olisi kohtuutonta häneltä moista vaatia. Uhri ei koko soppaan ole vapaaehtoisesti itseään sekoittanut. Uhri ei ole mitään velkaa kenellekään. Raiskatuksi joutuminen on valtava henkilökohtainen onnettomuus ja tragedia, ja uhrilla on täysi oikeus itse arvioida, kuinka pääsee parhaiten takaisin jaloilleen. Vaikka totta kai on hienoa ja yhteiskunnan kannalta tarkoituksenmukaista, jos mahdollisimman moni päätyy vaatimaan tekijää vastuuseen.
Kyllähän raiskattu tekee itselleen karhunpalveluksen vaikenemalla. Pahimmillaan raiskaaja naureskelee raiskatun panemisella selän takana. Raiskaajalle tulisi hankkia häpeää levittämällä tämän rikosta.
Itsekin nostelin kulmia tälle Cittari-raiskatulle tapauksen ollessa tuore, mutta nyt ihailen häntä suuresti. Ilmapiirin pitää muuttua!
Ei uhreja saa syyllistää siitä, etteivät he jaksa lähteä siihen prosessiin.
Olin aivan umpikännissä enkä muista raiskaajasta kuin rodun (ei musta, vaan aasialainen, aasialaisessa maassa). Ei olisi ollut mahista jäädä kiinni. Liikaa byrokratiaa selviämättömälle rikokselle.
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 22:27"]
[/quote]
Kuinka monesta muusta rikoksesta jätetään näin paljon ilmoituksia tekemättä? Sanoisitko näin vaikka murhatun omaisille? On niin rankkaa, että mitäs sitä turhaa oikeutta ajamaan.
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 22:41"]
[/quote]
Kuinka monesta muusta rikoksesta jätetään näin paljon ilmoituksia tekemättä? Sanoisitko näin vaikka murhatun omaisille? On niin rankkaa, että mitäs sitä turhaa oikeutta ajamaan.
[/quote]
On täysin epäinhimillistä vaatia uhria lähtemään tällaiseen prosessiin. Se ei vaan ole oikein.
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 22:41"]
[/quote]
[/quote]
Montako kertaa sut on raiskattu?
Ajattelin, että kukaan ei usko minua. Ja toisella kerralla olin humalassa.
Olin ulkomailla ja olisi tullut mutkia matkaan.
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 22:50"]
Olin ulkomailla ja olisi tullut mutkia matkaan.
[/quote] Kiitän Luojaa etten menettänyt henkeäni, puukolla uhattiin.
Olin alaikäinen ja humalassa. Lääkäri jolla kävin parin päivän jälkeen ei sanonut mitään, tutki paikat ja sanoi kaiken olevan ok. Häpesin ja ajattelin ettei minua uskottaisi. Tekijä oli tuttu ja kylä pieni ja kaikki olisivat saaneet tietää. Nyt aikuisena mietin joskus miksi tuo lääkäri minua uskoi kun sanoin että tästä ei saa ilmoittaa kenellekkään. Kirjoitti viikon sairauslomaa ja laittoi kotiin vaikka siksihän minä sinne menin kun jollekin halusin kertoa. Ei edes mitään tukipuhelinnumeroa vaikka olisi mielestäni pitänyt ymmärtää että olin yhä shokissa tapahtuneesta.
Näitä tapausia tuntuu yhdistävän kova humalatila. Tämän sanominen tuottaa varmasti suuren määrän alapeukkuja.
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 22:41"][quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 22:27"]
[/quote]
[/quote]
Olin hyvin nuori. Olin humalassa, ja mut raiskattiin erittäin väkivaltaisesti. Eikä ollut KETÄÄN aikuista lähellä, jolle olisin uskaltanut kertoa. Niin oli se kyllä pikkuisen rankkaa. Saatanan jeesustelija.
Onko mitään järjestöä, jonka kautta raiskausasiaa voisi ajaa?
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 22:53"]
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 22:41"][quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 22:27"] Ei uhreja saa syyllistää siitä, etteivät he jaksa lähteä siihen prosessiin. [/quote] Kuinka monesta muusta rikoksesta jätetään näin paljon ilmoituksia tekemättä? Sanoisitko näin vaikka murhatun omaisille? On niin rankkaa, että mitäs sitä turhaa oikeutta ajamaan. [/quote] Olin hyvin nuori. Olin humalassa, ja mut raiskattiin erittäin väkivaltaisesti. Eikä ollut KETÄÄN aikuista lähellä, jolle olisin uskaltanut kertoa. Niin oli se kyllä pikkuisen rankkaa. Saatanan jeesustelija.
[/quote]
Poliisi?
Olin joku 16 ja oltiin lomalla Egyptissä. Hotellin työntekijä yritti raiskata mutta en siitä kertonut kenellekkään. Oksettaa koko juttu vieläkin :/ sen äijän naamaa jouduin vielä viikon katsomaan sielä..toivoin vain että loma olisi pian ohi!!!
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 22:43"][quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 22:41"]
[/quote]
[/quote]
On täysin epäinhimillistä vaatia uhria lähtemään tällaiseen prosessiin. Se ei vaan ole oikein.
[/quote]
Se oikeusprosessi on nimenomaan oikein 2 syystä
A) tukinaisten mukaan uhria vaivaa loppuelämän se ettei hän hakenut oikeutta --> et pääse prosessissasi eteenpäin --> jumitut uhrin asemaan --> ei voi kääntää tilannettasi itseäsi puolustavaksi taistelijaksi, josta seuraisi rikoksesta vapautuminen
B) oikeuteen vieminen voi auttaa ainakin jotain toista uhria, kun poliisissa / oikeudessa on tieto siitä, että epäiltyä on aiemminkin ollut epäilty tai jopa tuomittu.
T: oikeuteen vienyt (harvinaista, ja olen YLPEÄ itsestäni!) raiskauksen uhri
Olin kovassa humalassa ja oma humalatila hävetti. Tekijä oli tuttu. Halusin vain unohtaa asian mahdollisimman pian.
En missään nimessä ajattele, että uhri olisi koskaan syyllinen, mutta en halunnut muistella niitä hetkiä. Ajattelin, ettei tuomio (epätodennäköinen, koska ei todistajia) voisi tekoa hyvittää tai oloani helpottaa.