Miten sanotaan nätisti: korkeintaan rahaa häälahjaksi
eli kutsuun pitäisi saada tieto, ettei tarvitse tuoda häälahjaa, mutta jos välttämättä haluaa, niin sitten rahaa. Olemme 40+, ja mitään materiaa meiltä ei puutu.
Minua hävettää tuollainen lause, siis pyytää rahaa... Miten sen voisi ilmaista kiertoteitse?
Kommentit (51)
Niin, tietenkään et saa missään nimessä pyytää rahaa, etkä toivoa yhtään mitään, ja jokainen kiertotie on toistaan moukkamaisempi. Olette ahneita, kun kehtaatte mennä naimisiin, ja vielä moukkia, kun ette ymmärrä kutsua vieraita heille sopivana ajankohtana. Niin!
... Tai sitten se yksinkertaisin on paras: teillä on jo kaikki tarvittava ettekä tarvitse mitään, mutta halutessaan lahjat voi osoittaa tilille x. Ja lisämaininta, että tärkeintä on kuitenkin yhdessä juhliminen. Joku pitää moukkamaisena että edes kehtaatte ajatella, että ikinä, kukaan voisi teille lahjan antaa tai että vieras X ei saakaan tuoda sitä mariskoolia, mutta... siinähän pitää. :)
Mitä noloa on siinä, jos ei halua lahjaksi muutakuin rahaa? Ja sitäkään ei ole pakko antaa.
No mun mielestä laitatte kutsuun, että muistamisia ette tarvitse, koska olette jo rakentaneet kodin. Ei mitään mainintaa rahasta. Ne jotka siitä huolimatta haluavat antaa jotain kysynevät, eikö mitään voisi antaa, jolloin voitte vinkata mitä toivoisitte.
Meillä ei ollut mitään mainintoja ja saimme suurimmalta osalta lahjaksi rahaa. Ne jotka eivät sitä tuoneet kysyivät kaikki mitä tarvitsisimme, ja toivat sitten esimerkiksi harrastukseemme liittyviä tavaroita. En ymmärrä miksi pitää erikseen eritellä mitä toivotaan, hienosti tuntuivat vieraat osaavan itsekin miettiä mikä on tarpeen ja mikä ei!
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 18:53"]Kuitenkin haluaa rahaa jolla ostaa materiaa.[/quote]
Etkö sä tosiaan keksi rahalle muuta käyttökohdetta kuin tavaran ostaminen? Surullista.
Rahaa on aina nolo pyytää. Ja toinen fakta on se, ettei kukaan kehtaa tyhjin käsin tulla häihin. Vaikka olisi kuinka kaunis kutsu, tilinumero ilmoittautumisohjeiden/ tervetulotoivotuksen perässä on aina mauton. Jos ette todella mitään tarvitse, niin laittakaa (niin kuin joku jo ehdottikin) hyvä kiertämään ja lahjoittakaa eteenpäin.
Me emme tehneet lahjalistaa emmekä todellakaan ilmoittaneet tilinumeroitamme hääkutsussa. Jokainen vieras toi mitä halusi, ja suurin osa lahjoista oli kirjekuoressa joko rahana/ shekkinä tai lahjakorttina.
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 19:02"]Lahjoja emme tarvitse. Tärkeintä on, että tulette itse paikalle, sillä läheisten yhdessäolo muodostaa juhlan. Siltä varalta, että tyhjin käsin tulo tuntuu hankalalta on juhlapaikalla säästöpossu/-lipas, johon voitte halutessanne laittaa pienen rahasumman häämatkaamme/kahvikonetta/tms. varten.
Tässä karkea raakaversio, sitähän voi muokata hienotunteisemmaksi jos tuntuu tarpeelliselta. Usein ihmiset kuitenkin arvostavat suoruutta.
[/quote]
Tää on musta hyvä, tosin kahvikoneen tilalle kaivinkone niin tulee enemmän rahaa.
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 19:13"]
No mun mielestä laitatte kutsuun, että muistamisia ette tarvitse, koska olette jo rakentaneet kodin. Ei mitään mainintaa rahasta. Ne jotka siitä huolimatta haluavat antaa jotain kysynevät, eikö mitään voisi antaa, jolloin voitte vinkata mitä toivoisitte.
Meillä ei ollut mitään mainintoja ja saimme suurimmalta osalta lahjaksi rahaa. Ne jotka eivät sitä tuoneet kysyivät kaikki mitä tarvitsisimme, ja toivat sitten esimerkiksi harrastukseemme liittyviä tavaroita. En ymmärrä miksi pitää erikseen eritellä mitä toivotaan, hienosti tuntuivat vieraat osaavan itsekin miettiä mikä on tarpeen ja mikä ei!
[/quote]
Olenko ainoa häävieras, jolle on simppeliä, että se tilinumero on kerrottu valmiiksi, ja lahjat voi osoittaa sinne suoraan ilman loputonta tuumailua, mikä nyt olisi persoonallista, ikimuistoista ja tarpeeksi hyvää? Mieluummin niin kuin sitten veisin lahjaksi mariskoolin, persoonallisen sisustusesineen tai lahjoittaisin vuohen jollekin kehitysmaakylälle (jos kohta jälkimmäinenkin on ihan passeli).
Mielestäni rahan toivominen on sallittu ainoastaan jos kertoo mitä varten ja syy on hyvä. Ja jos pyytää rahaa niin se pitää tehdä lyhyesti ja selkeästi selväksi.
"Lahjaa pohtiville: Tavaroita emme tarvitse mutta säästämme häämatkaa varten. Jos tahdotte tukea matkaamme Etelä-Afrikkaan, on juhlapaikalla lipas lahjoituksia varten."
Minä jossain määrin ymmärrän ap:ta. Että on jo niin paljon tavaraa ettei tahdo enää lisää. Joka paikka pursuaa ja kaapit täyttyy...
En ymmärrä jos ihmiset ei tajua ja ovat kotona käyneet että ei tänne tarvita enempää materiaa vaan annetaan lahjakortti johonkin tai lahjashekki. Ylioppilaalle vaan rahaa. En arvosta kippoja ja kuppeja nuorelle.
Tässä ote persujen etikettioppaasta, kuinka asian voi hoitaa hienotunteisesti:
"Tuotte sit vittu massii mulle ja mun äijälle, eikä mitään vitun krääsää, joka me jouduttais kanittaa, et saadaa budii kun me nussitaan häämatkalla. Nii ja sit alle kilon massit on vitun noloja ja ei tartte tulla, prolet. Hyvää vitun kevättä vaan, Arja(&Repa)".