Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä suomalaista tapaa tai suomalaisen kulttuurin piirrettä sinä olet ihmetellyt?

Vierailija
10.01.2022 |

Täällä on jo ihmetelty joidenkin muiden maiden tapoja. Mutta onko joku suomalainen tapa ikinä ihmetyttänyt sinua? Vai ovatko oman maan tavat liian lähellä ja niille on ns. sokeutunut? Aloitan:

- Saunan vahva asema, vaikka sauna sinänsä on ihan ok. Esim. naisena ei niin innosta mennä laittautuneena illanistujaisten päätteeksi saunaan.

- Suomalaisten itsensä ja oman maan vähättelyä kuulee turhan paljon, meillä on hieno maa ja samoin kansa, enimmäkseen.

Kommentit (1013)

Vierailija
781/1013 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jatkuva tuijottaminen ja valittaminen.

Se ettei osata puhua, mutta sen tilalle otetaan sitten tämä tuijottaminen.

Tuijotetaan muita ihmisiä pitkään, missä tavallaan yritetään tulla toisen ihmisen rajojen yli. Todella epäkohteliasta käytöstä mielestäni.. Jossain muualla maailmassa sellasta pidetään epäkohteliaisuutena. Käännetään samantien pää. Suomalaiset ovat äärimmäisen tietoisia muiden ihmisten läsnäolosta, mun mielestä vois keskittyä johonkin muuhun ja ottaa rennommin. Ja liika uteliaisuus. Hävettää olla suomalainen.

Miksi tätä on alapeukutettu?!

Saman huomion olen tehnyt itsekin! Stadilaisetkin on kuin jotain mollottavia maalaisjuntteja (nokittelijoille: sieltä olen kotoisin ja kouluni käynyt tohtorin hattuun asti). Toisaalta tuijottamista käytetään myös vallankäytön välineenä työpaikoilla. Puhutaan selän takana pahaa siitä tuijotuksen kohteesta, kun hän on lähtenyt pois.

Missään muualla en ole nähnyt vastaavaa ilmiötä, olen matkustanut 53 maassa ja asunut Ruotsissa, Saksassa ja nyt USA:ssa. Täällä on helpompi hengittää kun ei tarvitse pelätä, tuijottaako joku jossain monttu auki.

Alapeukuttajat eivät varmaan tunnista ilmiötä. Kuten en minäkään.

Uskonnollisissa maissa vastakkaiseen sukupuoleen päin ei saa katsoa, onko se parempi? Vai onko kyseessä itsetuntokysymys, luullaan että ympäristön normaali havainnointi on tuomitsevaa tuijottamista?

Minusta ihmiset ovat muuttumassa ympäristön tapahtumille välinpitämättömään suuntaan, ja se on huono ja turvaton asia.

Todella vaikeaa saada ajatuksesta kiinni.

Ulkomailta ei ole itsellä kokemusta, mutta ahdistuksen laukaisee esim. tilanne, jossa menee uutena johonkin ryhmään, vaikkapa työpaikan kahvipöytään. Koska olet uusi työntekijä, kukaan ei tervehdi eikä puhu sinulle, vaan tuijottaa tai mulkaisee vain. Jos yrität sanoa jotain, sitä ei noteerata, koska olet uusi ja kaikesta päätellen jotenkin epäilyttävä ja alempiarvoinen.

Tuttu kertoi nuorempana menneensä töihin Ruotsiin ja yllättyneensä iloisesti, koska ryhmä kutsui pikkujouluihinsa hänetkin, ihan uuden työntekijän ryhmässä. Että ihan heti kohdeltiin kuin ryhmän muitakin työntekijöitä.

Vierailija
782/1013 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laiskuutta. Asuin Italiassa muutaman opiskeluvuoden ja vaikka täällä haukutaan että ovat laiskoja, sain todistaa jotain aivan muuta. Suomessa olen nähnyt niin paljon nahjuksia ja laiskuutta että ihmettelen miten tämä maa vielä.pysyy pystyssä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
783/1013 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhumattomuus. Myös se, että kukaan ei puutu mihinkään, vaikka todistaisi vierestä rikoksiakin. Isot miehetkään eivät uskalla mennä väliin mihinkään.

Vierailija
784/1013 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä olen ihmetellyt, että miksi lähes kaikista naisista kuoriutuu lihova ja piereskelevä mätisäkki aika pian yhteen muuttamisen jälkeen.

785/1013 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä saakelin puuron ylistämisen. SYÖ PUUROA!

Ja kun mä oon koko lapsuuden sitä hampaat irvessä syöny niin en kyllä vapaaehtoisesti enää aikuisena syö.

Kun en syö niin oon "outo".

Kyllähän se aamupuuro pitää syödä! Muuten näännyt ja saat nälkäkiukun!

Not... Miksi täällä suomessa puuro on niin pyhä asia??

Ja se stanan kahvi. Ikinä en ole juonut enkä tule juomaan. Yrjö lentää jo hajustakin.

Vierailija
786/1013 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset ovat vasta satavuotias itsenäinen kansa. Oltu muitten vallan alla ja se nöyristelykulttuuri elää vieläkin ja voi hyvin.

Aina ollaan kieli keskellä suuta kun ei haluta loukata ketään. EUssa ollaa jääty jalkoihin kaikessa päätöksenteossa juuri tämän takia.

Vierailija
787/1013 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ihmetellyt suomalaisten suhtautumista siihen, että on luontevaa istua saunassa alasti tuntemattomien ympäröimänä, mutta auta armias jos menet normaalisti vaatteet päällä bussikatoksessa jonkun viereen seisomaan sadesäällä.

Ihan pakko korjata että en todellakaan istu alasti saunassa tuntemattomien kanssa enkä todellakaan istu, seiso tai tee yhtään mitään muutakaan tuntemattomien kanssa.

Nyt olit hakoteillä.

Olen suomalainen ja parhaiten viihdyn yksin, myös saunassa.

Vierailija
788/1013 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä olen ihmetellyt, että miksi lähes kaikista naisista kuoriutuu lihova ja piereskelevä mätisäkki aika pian yhteen muuttamisen jälkeen.

Koska se on sitä todellisuutta. Kaikki ennen sitä tapahtunut on ollut silmänlumetta.

Tavoite saavutettu ja voi olla oma itsensä, vihdoin.

Vierailija
789/1013 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi pitää paikkansa, että joku rentouttava vaikutus voi ilmaantua. Mutta tuo sana "mätisäkki" on hirveä. Ei kukaan ihminen ole mätisäkki.

Vierailija
790/1013 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naiset suomessa mollaavat miesten runkkaamista ja pienimunaisuutta, vaikka tuskin kukaan suomalaisista naisista on uskaltanut edes peilillä pilluunsa katsoa, mutta työntää sinne kyllä mielellään sellaista mitä miehet laittavat leivän päälle.

Tämä on totta.

Vierailija
791/1013 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
792/1013 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ihmetellyt suomalaisten suhtautumista siihen, että on luontevaa istua saunassa alasti tuntemattomien ympäröimänä, mutta auta armias jos menet normaalisti vaatteet päällä bussikatoksessa jonkun viereen seisomaan sadesäällä.

Hyvä huomio, totta joka sana. 

Vierailija
793/1013 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisten koulutuksen palvominen, ihankuin missaan muualla ei olisi mitaan oppilaitoksia jotka patevat suomalaisille.

Joka virkaan tarvitaan nippu todistuksia ja arvosanoja, tyon tuloksella ei niin valia.

Vierailija
794/1013 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina ihmetellyt minkälaisia lapasia suomalaiset ovat. Vaikka millaiseen ahdinkoon heitä päättäjät työntävät niin ei nousta barrikadeille ja lakkoilustakin tunnetaan syyllisyyttä. Koulujärjestelmänkin annetaan vain mennä rapakuntoon.

Treffeillä suomalaiset voisivat tuoda vähän luovuutta keskusteluun. Treffit kun eivät ole mikään työhaastattelu.

Sinisilmäisyys. Eivät kaikki yhteisöt eri kulttureista ole ystäviänne vaikka teillä itsellänne olisi puhtaat jauhot pussissa ja suvaitsevainen mieli.

Vierailija
795/1013 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa yhteiskunnan odotetaan huolehtivan (ja ihan liian hyvin huolehti ja tukeekin) kaikista laiskoista vetelyksistä jotka eivät viitsi käydä koulua tai tehdä töitä. Kaikenmoisia tukiaisia maksellaan vastikkeetta ihan liikaa!

Vierailija
796/1013 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa yhteiskunnan odotetaan huolehtivan (ja ihan liian hyvin huolehti ja tukeekin) kaikista laiskoista vetelyksistä jotka eivät viitsi käydä koulua tai tehdä töitä. Kaikenmoisia tukiaisia maksellaan vastikkeetta ihan liikaa!

Voisitte ottaa mallia USAsta jossa esim. tyottomyyskorvaus juoksee 6kk. Kylla siina saa vilsketta kinttuihin uuden tyon etsimiseen. Valilla voi joutua ottamaan jopa tyon joka on reilusti oman tason alapuolella (tamahan ei kay Suomessa ollenkaan) kunnes onnistuu saamaan haluamansa.

Jos ei ala mitaan tyota loytymaan niin monet kayttavat aivojaan ja vaikka ulkoiluttavat naapuriston koirat maksua vastaan etta saa edes jotain syotavaa.

Vierailija
797/1013 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen juuri tulossa Riikasta. Reissussa teinin kanssa, ihan selvinpäin ollut. Eilen istuin terassilla hörppimässä alkoholitonta olutta ja vieressä ryhmä suomalaismiehiä. Nää oli ihan ok kunnossa vielä, mutta taas ihmeteltiin, että onkohan "Masa" jo herännyt ja soitellaan hotellille, kun taas (vähintään se yksi!) joku joukosta on vetänyt hirveet perskännit jo matkalla, aina sama juttu, oltiin sitten laivalla, tai ulkomailla, ikinä eivät opi, nääkin vähintään 3-kymppisiä miekkosia... Jaksan aina ihmellä!

Vierailija
798/1013 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmetystä herättää, että pieni- ja keskituloiset palkansaajat äänestävät puoluetta/puolueita, joka tai jotka ajavat rikkaiden ihmisten ja suuryritysten etua. Eli he äänestävät omaa, todellista etuaan vastaan. Mistä tämä voi johtua? Onko heillä tarve kokea itsensä rikkaiksi tai yläluokkaan, suorastaan eliittiin  kuuluviksi? Mitä ihmettä?

Vierailija
799/1013 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häpeän käsite. Suomalainen häpeä yritetään kaataa "uhrin" niskaan. Omia tekoja ei huomata, ei, vaikka toinen sanoisi: ei minua häiritse teidän teot. Minä olen täällä siksi, että te näkisitte, millaisia olette ja mitä harjoitatte.

Vierailija
800/1013 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

V**tuilu, passiivis-aggressiivisuus, joka kukoistaa varsinkin somessa. Muun maalaisissa fb-ryhmissä ei tämän kaltaiseen käytökseen törmää.

Kysyin paikallisessa fb-ryhmässä erään kaupungin pysäköintipaikoista, sain osakseni pelkkää v**tuilua:  "Etsä v**tu osaa karttaa katsoa?" "Niin no naisethan ei osaa edes ajaa autoa, joten miksi vaivaudut" Omalla naamalla nämäkin sankarit. 

Yrittäjäryhmässä kysyin jeesiä yhteen kirjanpito-ohjelmistoon liittyen: "Miks v**ussa auttaisin mun kilpailijaa missään?"

Työpaikoilla vastaava näkyy vaan hienovaraisemmin, sarkastisina vihjailuina ym. Oon mietinyt, mistä tämä outo ilmiö kumpuaa, vuosisatojen alamaisasemasta?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kuusi