Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä suomalaista tapaa tai suomalaisen kulttuurin piirrettä sinä olet ihmetellyt?

Vierailija
10.01.2022 |

Täällä on jo ihmetelty joidenkin muiden maiden tapoja. Mutta onko joku suomalainen tapa ikinä ihmetyttänyt sinua? Vai ovatko oman maan tavat liian lähellä ja niille on ns. sokeutunut? Aloitan:

- Saunan vahva asema, vaikka sauna sinänsä on ihan ok. Esim. naisena ei niin innosta mennä laittautuneena illanistujaisten päätteeksi saunaan.

- Suomalaisten itsensä ja oman maan vähättelyä kuulee turhan paljon, meillä on hieno maa ja samoin kansa, enimmäkseen.

Kommentit (1013)

Vierailija
761/1013 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä2108 kirjoitti:

Töykeä tapa kun tapaa ihmisiä joita ei ole aikaisemmin tavannut. 

Tänään tapasin erään ihmisen joka on pikkupäällikkö työssä minkä aloitan . Ei mitenkään suuresti innostunut .Tiedän mistä se johtuu mutta en ala selittelemään täällä. 

Kirjoitin eräälle joka kysyi mistä saa joulutorttuja Ruotsissa että voit minulta saada. Leivon mielellään. 

Tuli vihainen vastaus eräältä: Ai hyvä että sinä leivot hänelle. 

Lähetin kysymysmerkin mutta ei vastannut.

Joskus on vaikea ymmärtää tilanteita.

Lähetit oikein kysymysmerkin???????

Vierailija
762/1013 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jatkuva tuijottaminen ja valittaminen.

Se ettei osata puhua, mutta sen tilalle otetaan sitten tämä tuijottaminen.

Tuijotetaan muita ihmisiä pitkään, missä tavallaan yritetään tulla toisen ihmisen rajojen yli. Todella epäkohteliasta käytöstä mielestäni.. Jossain muualla maailmassa sellasta pidetään epäkohteliaisuutena. Käännetään samantien pää. Suomalaiset ovat äärimmäisen tietoisia muiden ihmisten läsnäolosta, mun mielestä vois keskittyä johonkin muuhun ja ottaa rennommin. Ja liika uteliaisuus. Hävettää olla suomalainen.

Miksi tätä on alapeukutettu?!

Saman huomion olen tehnyt itsekin! Stadilaisetkin on kuin jotain mollottavia maalaisjuntteja (nokittelijoille: sieltä olen kotoisin ja kouluni käynyt tohtorin hattuun asti). Toisaalta tuijottamista käytetään myös vallankäytön välineenä työpaikoilla. Puhutaan selän takana pahaa siitä tuijotuksen kohteesta, kun hän on lähtenyt pois.

Missään muualla en ole nähnyt vastaavaa ilmiötä, olen matkustanut 53 maassa ja asunut Ruotsissa, Saksassa ja nyt USA:ssa. Täällä on helpompi hengittää kun ei tarvitse pelätä, tuijottaako joku jossain monttu auki.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
763/1013 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samalla kun ulkomailla ilmestyy kirjoja, tauluja ja kipsivaloksia, joilla ylistetään naisen sukupuolielinten kauneutta, Suomessa selitetään, että ne ovat rumat.

Vierailija
764/1013 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä, että kaupan kassat ovat usein äärimmäisen ystävällisiä. Tulen aina iloiseksi kun tulen Suomeen ja menen ostoksille.

Vierailija
765/1013 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jatkuva tuijottaminen ja valittaminen.

Se ettei osata puhua, mutta sen tilalle otetaan sitten tämä tuijottaminen.

Tuijotetaan muita ihmisiä pitkään, missä tavallaan yritetään tulla toisen ihmisen rajojen yli. Todella epäkohteliasta käytöstä mielestäni.. Jossain muualla maailmassa sellasta pidetään epäkohteliaisuutena. Käännetään samantien pää. Suomalaiset ovat äärimmäisen tietoisia muiden ihmisten läsnäolosta, mun mielestä vois keskittyä johonkin muuhun ja ottaa rennommin. Ja liika uteliaisuus. Hävettää olla suomalainen.

Miksi tätä on alapeukutettu?!

Saman huomion olen tehnyt itsekin! Stadilaisetkin on kuin jotain mollottavia maalaisjuntteja (nokittelijoille: sieltä olen kotoisin ja kouluni käynyt tohtorin hattuun asti). Toisaalta tuijottamista käytetään myös vallankäytön välineenä työpaikoilla. Puhutaan selän takana pahaa siitä tuijotuksen kohteesta, kun hän on lähtenyt pois.

Missään muualla en ole nähnyt vastaavaa ilmiötä, olen matkustanut 53 maassa ja asunut Ruotsissa, Saksassa ja nyt USA:ssa. Täällä on helpompi hengittää kun ei tarvitse pelätä, tuijottaako joku jossain monttu auki.

Alapeukuttajat eivät varmaan tunnista ilmiötä. Kuten en minäkään.

Uskonnollisissa maissa vastakkaiseen sukupuoleen päin ei saa katsoa, onko se parempi? Vai onko kyseessä itsetuntokysymys, luullaan että ympäristön normaali havainnointi on tuomitsevaa tuijottamista?

Minusta ihmiset ovat muuttumassa ympäristön tapahtumille välinpitämättömään suuntaan, ja se on huono ja turvaton asia.

Todella vaikeaa saada ajatuksesta kiinni.

Vierailija
766/1013 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä huono-osaisten kadehtiminen on jotain aivan käsittämätöntä. Siis jotain 40000 €/v ylöspäin tienaavat inhoavat max. 500 €/kk tukia saavia?!

Ollaan me sairas kansa.

Vierailija
767/1013 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä että lyödään vasaralla päähän, siis enemmän persukulttuutin juttu kuin suomalaisen mutta kuitenkin.

Vierailija
768/1013 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä, että elämässä tärkein ja kiinnostavin asia on omistusasunto. :D

Pitäiskö hankkia elämä?!

Vierailija
769/1013 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä siitä, että tuijottaminen on juntti ja epämukava ilmiö, josta monessa muussa maassa voisi avoimesti tuijottava joutua vaikeuksiin.

Suomessa todellakin tuijotetaan, jopa ravintolassa naapuripöydästä, jos ei ole heillä mitään keskusteltavaa keskenään, tuijotetaan melkein suu auki muita, täysin häpeämättä. Monta kertaa koettu.

USA:ssa tuijotus on epäkohteliasta ja siitä voi mennä huomauttamaan tai kysymään, tunnemmeko toisiamme. Siitä voi tietyissä tilanteissa saada jopa turpiinsa.

Vaikea ymmärtää, että tätä ei jotkut täällä tunnista ollenkaan. Ja siis todellakin, myös Stadissa tuijotetaan, ei ole maalaisilmiö.

Vierailija
770/1013 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kahvipoyta

Karkkipaiva

Vauvat ulos nukkumaan paivaunia

Tuo vauvojen ulkona nukutus on kyllä käsittämätön muinaisjäänne, niiltä ajoilta kun sisällä tupakoitiin ja oli puulämmitys.

Vierailija
771/1013 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samalla kun ulkomailla ilmestyy kirjoja, tauluja ja kipsivaloksia, joilla ylistetään naisen sukupuolielinten kauneutta, Suomessa selitetään, että ne ovat rumat.

Makuasioita, mutta rumiahan ne on. Vaikka oikein Hesarin jutussa kuvattiin.

Vierailija
772/1013 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen samaa mieltä siitä, että tuijottaminen on juntti ja epämukava ilmiö, josta monessa muussa maassa voisi avoimesti tuijottava joutua vaikeuksiin.

Suomessa todellakin tuijotetaan, jopa ravintolassa naapuripöydästä, jos ei ole heillä mitään keskusteltavaa keskenään, tuijotetaan melkein suu auki muita, täysin häpeämättä. Monta kertaa koettu.

USA:ssa tuijotus on epäkohteliasta ja siitä voi mennä huomauttamaan tai kysymään, tunnemmeko toisiamme. Siitä voi tietyissä tilanteissa saada jopa turpiinsa.

Vaikea ymmärtää, että tätä ei jotkut täällä tunnista ollenkaan. Ja siis todellakin, myös Stadissa tuijotetaan, ei ole maalaisilmiö.

Tuo on ihan totta. Olen asunut 10 vuotta ulkomailla ja viimeksi kun kävin Suomessa tuo tuijottaminen tuntui jo tosi häiritsevältä. Ajattelen sen niin, että Suomessa on turvallista tuijottaa sillä vieraille ihmisille ei yleensä puhuta. Ulkomailla tuijottajalta tullaan aika piankin kysymään että onku jotakin asiaa tai joku hätänä, tai ihan turpaankin voi tosiaan saada.

Vierailija
773/1013 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Halvattu. Minä ainakin muutin iskän ja äiteen luota veks jo silloin, kun olin 17, opiskelun varjolla. Olisin mä lähtenyt jo 16-vuotiaana, mutta asiaan tuli viivästys. 

Suomessa asumiseen kuuluu jotain niin sieppaavaa kuten lapsilisät. Kukaan valvo sitä meneekö ne varmuudella mukulan elätykseen vai mihinkä sijoitukseen, kun niitä saa alle 17-vuotiaan vanhemmat tulotasosta huolimatta. Tiedä toki että hakemus täytyy tehdä erikseen.  Ja kuka on keksinyt, että 17-vuotias ei ole lapsi enää? Jonkinlainen valmennus teineille ennen sitä maagista kahdeksantoista vuoden täyttämistä täytyisi olla myös, roppakaupalla niitä jo 20-vuotiaitakin on jotka käyttäytyy kuin pennut. Vaikka halutessaan saavatkin ostaa ikärajavalvottavia tuotteita iha itee

Suomessa asumiseen kuuluu lapsilisät?? No kuuluu vähemmän kuin monessa muussa maassa, joissa niitä maksetaan paljon enemmän eikä myöskään valvota käyttöä (tietenkään). Jollain 94 eurolla nyt ole niin väliä.

Vierailija
774/1013 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei saa nauraa, ei saa puhua värikkäästi ja elehtiä temperamenttisesti. Itä- Suomi on poikkeus, sillä siellä saa jonkin verran.

Itäsuomalaiset ovat kaksinaamaisimpia, epärehellisimpiä ja heikoimman itsetunnon omaavia.

Tämä näkyy jo itsemurhatilastoissa.

Vierailija
775/1013 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

20:n keskisessä euroopassa vietetyn vuoden jälkeen minulla on varsin kaksijakoinen suhtautuminen suomalaisten varsin kauniiseen ja mukavaankin tapaan kunnioittaa lähimmäisensä rauhaa.

Keski-euroopassa totuin small-talkkiin. Oli ihan sama että olinko jonottamassa bussipysäkille vai lihatiskille, aina piti parlata jonkun kanssa jotain yleispätevää höpinää ja jos menin vaikkapa bussiin tai junaan, aina joku istui viereen ja alkoi höpisemään minulle omiaan.

Suomessa on kaunis tapa se, että kunnioitetaan lähimmäisen tilaa ja rauhaa hänen ympärillään. Ei ängetä väkisten seuraan selittämään omaa maailmankatsomustaan tai höpisemään ympäripyöreästi joutavia.

Myös Suomessa vierailleet keskieurooppalaiset ystäväni kertovat pitävänsä suomalaisesta tavasta pitää hieman kohteliasta etäisyyttä, mutta toivoisivat kuitenkin jonkinlaista responssia kun he yrittävät itse omasta aloitteestaan ottaa kontaktia kantasuomalaiseen.

Mutta, joskus, ja aika useinkin, toivoisin kuitenkin jonkinlaista valmiutta keskusteluun ja ajatustenvaihtoon kantasuomalaisten kanssa. Jos avaan keskustelun kysyäkseni vaikkapa seuraavan bussin tulemisen aikataulua tai pyydän opastamaan johonkin osoitteeseen, toivoisin asiallista vastausta täydellisen vaikenemisen, silmien pyörittelemisen ja mulkoilun sijaan.

Lähimmäisen tilan ja olemassaolon kunnioitus ei siis saisi merkitä sitä, että käyttäydytään kuin toista ihmistä ei olisi olemassa lainkaan ignoreemalla häntä.

Vierailija
776/1013 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hississä ei tervehditä vaan katsellaan seinille, ulkomailla tervehditään, kun tullaan hissiin. En ole tosin itsekään tervehtinyt ja nythän se ei ole koronan takia suotavaakaan, nyökkäys ehkä korkeintaan.

Suomalainen tervehdys hississä on se, että pieraisee siellä, jota seuraava hissiin tuleva joutuu haistelemaan.

Vierailija
777/1013 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä2108 kirjoitti:

Töykeä tapa kun tapaa ihmisiä joita ei ole aikaisemmin tavannut. 

Tänään tapasin erään ihmisen joka on pikkupäällikkö työssä minkä aloitan . Ei mitenkään suuresti innostunut .Tiedän mistä se johtuu mutta en ala selittelemään täällä. 

Kirjoitin eräälle joka kysyi mistä saa joulutorttuja Ruotsissa että voit minulta saada. Leivon mielellään. 

Tuli vihainen vastaus eräältä: Ai hyvä että sinä leivot hänelle. 

Lähetin kysymysmerkin mutta ei vastannut.

Joskus on vaikea ymmärtää tilanteita.

Hyvä esimerkki siitä, miten kirjoitetaan läpitunkemattoman vaikeaselkoisia viestejä. Vähän liikaa "eräitä" tässä. Kirjoittaja tosin tästä kommentista tuskin viisastuu kun on jo yli vuosi sitten kirjoittanut.

Vierailija
778/1013 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poliitikot saavat viedä rangaistuksetta toisen toimeentulon edellytykset, tuottaa tuottamuksellisesti jonkun kuoleman. Esim. nälkä- ja sairauskuoleman.

Vierailija
779/1013 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä saakelin puuron ylistämisen. SYÖ PUUROA!

Ja kun mä oon koko lapsuuden sitä hampaat irvessä syöny niin en kyllä vapaaehtoisesti enää aikuisena syö.

Kun en syö niin oon "outo".

Kyllähän se aamupuuro pitää syödä! Muuten näännyt ja saat nälkäkiukun!

Not... Miksi täällä suomessa puuro on niin pyhä asia??

Vierailija
780/1013 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ihmetellyt suomalaisten suhtautumista siihen, että on luontevaa istua saunassa alasti tuntemattomien ympäröimänä, mutta auta armias jos menet normaalisti vaatteet päällä bussikatoksessa jonkun viereen seisomaan sadesäällä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kuusi