Mitä suomalaista tapaa tai suomalaisen kulttuurin piirrettä sinä olet ihmetellyt?
Täällä on jo ihmetelty joidenkin muiden maiden tapoja. Mutta onko joku suomalainen tapa ikinä ihmetyttänyt sinua? Vai ovatko oman maan tavat liian lähellä ja niille on ns. sokeutunut? Aloitan:
- Saunan vahva asema, vaikka sauna sinänsä on ihan ok. Esim. naisena ei niin innosta mennä laittautuneena illanistujaisten päätteeksi saunaan.
- Suomalaisten itsensä ja oman maan vähättelyä kuulee turhan paljon, meillä on hieno maa ja samoin kansa, enimmäkseen.
Kommentit (1013)
Vierailija kirjoitti:
Lähes kaikkien juhlien juhliminen aattona varsinaisen juhlapäivän jäädessä sivuosaan.
Olen tästä hieman eri mieltä. Meillä se varsinainen juhlapäivä on omistettu rauhoittumiselle. Perinteisesti on puhuttu mm. "hiljentymisestä joulun viettoon", eli joulua on todellakin vietetty 25. päivä (ja senkin jälkeen), mutta se ei ole tarkoittanut vain juhlimista vaan myös kiireetöntä oloa. Ei tehdä ruokaa, vaan syödään edellispäivänä valmistettua. Joulunaika on kestänyt vähintään viikon, kun taas joissain muissa maissa joulu on vain se yksi päivä. Tosin nyt tämä on muuttunut jo meilläkin ja joulusta on tullut kertakäyttöisempää.
Suomessa juhlaksi on mielletty myös se aika, jolloin on rauhallista eikä tarvitse tehdä mitään, ei pelkästään se hetki, kun syödään, juodaan, tanssitaan, riehutaan tai ollaan muuten aktiivisia.
Tänään kun kävelin Prismaan, ihmettelin miksi ihmiset pukeutuvat helteillä alusvaatteisiin. Sellaisia trikoisia pikkuvaatteita, jotka paljastaa kaikki kamelinvarpaat ja roikkuvat pakarat. En ole Keski-Euroopan kaupungeissa ihan sellaista nähnyt.
Toki jokainen pukeutukoon miten haluaa näissä lämpötiloissa. Itse koen väljät, ohutkankaiset vaatteet mukavammiksi kuumalla kuin vartaloa nuolevan trikoon.
Oli inhaa kun toimistolla oli taas shortseja tarjolla silmille. Länsimaissa tai brittiläisen kansanyhteisön nykyisissä/entisissä maissa ei tulisi kuuloonkaan. Kun ollaan toimistotöissä niin pitää olla normaalipituiset housut tai vähintään polvipituinen hame.
Vierailija kirjoitti:
Se, että on ihan ok ja jopa suotavaa olla muille töykeä ja ivallinen. Sillä osoitetaan, että on vahva ja älykäs yksilö, vaikka oikeastaan on ihan toisin päin.
Ja missä piireissä noin on? Tuo on huonon kasvatuksen tulosta, ei suomalainen tapa kuin ehkä sinun piireissä.
Menepä Euroopassa vaikka ravintolassa tai kaupassa käyttäytymään noin niin lennät ulos kuin leppäkeihäs ja saat porttarin tai nenäsi kipeäksi ja punoittavaksi. Jos oikein hyvin käy, nenäsi murtuu.
Vierailija kirjoitti:
Alipukeutuminen on miltei ihanne juhlissa, ylipukeutuminen aivan hirveän noloa. Miehellä on puku asiaankuuluvasti mutta vaimolla arkivaatteet tai rantamekko tai peräti tunika. Näitä näkee liikaa.
Suomalaiset naiset usein pelkäävät olla elegantteja ja hyvinpukeutuneita. En tiedä, miksi.
Ei meidän suvussa ainakaan ole tuollaista.
Vierailija kirjoitti:
Oli inhaa kun toimistolla oli taas shortseja tarjolla silmille. Länsimaissa tai brittiläisen kansanyhteisön nykyisissä/entisissä maissa ei tulisi kuuloonkaan. Kun ollaan toimistotöissä niin pitää olla normaalipituiset housut tai vähintään polvipituinen hame.
Juuri näin! Vai shortsit toimistolla, apua!!
Valtava kilpailu arvosanoista ja paineet opiskelijoilla monella eri elämänalueella tässä kilpailuyhteiskunnassa, ulkonäkö, vaatteet ym. Ennen nuoret pystyivät ottamaan keskimäärin rennommin, vaikka osalla oli kovat paineet silloinkin.
Muotikengät ym. varastetaan vaikka toisen nuoren päältä bussissa. Hyvin omituista.
Lapsia ei kehuta että ei ylpisty.
Ei saa omistaa mitään eikä esitellä mitä ostanut tai tehnyt että ei kukaan kadehtisi.
sitä olen aina ihmetellyt, että kansa antaa päättäjien tuhota maan ja talouden. kansaa kurjistetaan jatkuvasti, eikä kukaan sano mitään. ilmeisesti meillä menee liian hyvin. kun asiat ovat hyvin, ei suomalainen oikein pärjää. ainakaan minä tai ukko-parka. tosin, jos asiat menevät äkisti huonoksi, ei meillä ole mitään hätää. mutta huolestuttaa yltäkylläisyydessä eläjät, nehän hajoaa kappaleiksi jos lama iskee. ja lamahan iski. tämä näkyy ihmisten naamoissa hyvin selkeästi, kun ei saadakaan uusinta turhaa älylaitetta, tai sitä muotirättiä. että sellaista ihmetellään oikein tosissaan.
Suomalaisten järjetön kateus ihan mitä tahansa asiaa tai henkilöä kohtaan.
Suomalaisten järjettömän suuri pahansuopuus ja negatiivisuus.
Suomalaisen työelämän käänteinen psykologia esim. esim haluat töitä eli et halua töitä, laitetaan työpäiväksi perjantai eli siis torstai, vaaditaan ahkeruutta, asiakaspalveluhenkisyyttä, mutta laitetaan töihin mahdollisimman laiska ja epäystävällinen. Hyvät työntekijät saa potkut ja huonot saa jäädä jne.
Toisten ihmisten puuttuminen yksilön yksityiselämään ja kaiken määräily, kontrollointi, manipulointi.
Jos joku on saanut työpaikan niin alkaa heti lieketön pskan puhuminen ja savustaminen työttömäksi. Sitten sama ihminen vaikeroi kun voi voi ne työttömät eivät mene töihin, hävetkää laiskurit, vaikka itse on ollut juuri järjestämässä asiattomia potkuja henkilölle.
Ei saisi olla työtön, mutta ei saisi olla työllinenkään. Teki niin tai näin aina väärinpäin.
Kun haet aidosti työtä niin aina löytyy jokin tekosyy milsi ei palkata, liian nuori, vanha, ruma, kaunis, lihava, liian osaava, liian älykäs jne.
Suomalaisten pakkomielle tehdä naisista vasten omaa tahtoa pakottamalla poliitikkoja ja valtion virkamiehiä. Suoranainen sairas pakkomielle siis.
Vierailija kirjoitti:
sitä olen aina ihmetellyt, että kansa antaa päättäjien tuhota maan ja talouden. kansaa kurjistetaan jatkuvasti, eikä kukaan sano mitään. ilmeisesti meillä menee liian hyvin. kun asiat ovat hyvin, ei suomalainen oikein pärjää. ainakaan minä tai ukko-parka. tosin, jos asiat menevät äkisti huonoksi, ei meillä ole mitään hätää. mutta huolestuttaa yltäkylläisyydessä eläjät, nehän hajoaa kappaleiksi jos lama iskee. ja lamahan iski. tämä näkyy ihmisten naamoissa hyvin selkeästi, kun ei saadakaan uusinta turhaa älylaitetta, tai sitä muotirättiä. että sellaista ihmetellään oikein tosissaan.
Naamoissa näkyy rakkaudettomuus. On viety tahalleen pois ja tuhottu tahalleen ihmisten rakkaussuhteet, romanssit, ihastukset, parisuhteet jopa ystävät ja harrastukset. Tämä näkyy naamassa kun lakkaa saamasta eikä suinkaan uusimman älylaitteen puutteessa. Ei ole rakkautta eikä seksiä.
Lisäksi fyysisten harrastusten estäminen näkyy suoraan ihmisessä: jalka menee poikki, ryhti on huono, jalat ja kädet halvaantuu kun estetään liikunta. Lopulta joudutaan anputoimaan jalat kun estetään tahalleen liikuntaharrastukset vain sen takia, että jospa niistä tulisi valtion virkamiehiä kun eivöt enää harrasta liikuntaa.
Tiedoksi, ilman liikuntaa ihminen ei kykene edes kävelemään työpaikalle saati sitten istumaan toimistotuolissa. Lisäksi liikunnan harrastaminen yksityisillä saleilla ei ole kovin kallista vaikka joku niin väittää. Reippaasti alle satasella saa anytime kuukausikortin. jolla saa laadukkaita ryhmöliikuntatunteja ja salin puolella saa käydä milloin vain. Se on äärettömän pieni hinta fyysisestä ja psyykkisestä terveydestä, diabeteksen, sydän&verisuonitautien estämisestö, halvaantumisen estämisestä.
Kaahottaminen viinakaupassa ja marketissa yms. muutamien juhlapyhien alla: joulu, vappu, juhannus. Aistit suljetaan ja kyynerpäät otetaan tehokkaampaan käyttöön. Ollaan kiukkusia ja hölmöillään liikenteessä ja kauppajonossa......ei oteta muita huomioon ja naama on kuin petolinnun perse. Kaikki tämä tehdään kuin valtioneuvoston määräyksestä aina uudestaan ja uudestaan.
Sitä, kuinka vähän luonto ja ympäristö suomalaisille merkitsevät.
Vierailija kirjoitti:
Tänään kun kävelin Prismaan, ihmettelin miksi ihmiset pukeutuvat helteillä alusvaatteisiin. Sellaisia trikoisia pikkuvaatteita, jotka paljastaa kaikki kamelinvarpaat ja roikkuvat pakarat. En ole Keski-Euroopan kaupungeissa ihan sellaista nähnyt.
Toki jokainen pukeutukoon miten haluaa näissä lämpötiloissa. Itse koen väljät, ohutkankaiset vaatteet mukavammiksi kuumalla kuin vartaloa nuolevan trikoon.
Niiden halpojen trikoovaatteiden tuottaminen on halvempaa. Siksi niitä on vara myydä halvemmalla kuin venymättömästä kankaasta tehtyjä väljiä vaatteita, joihin menee enemmän kangasta.
Suomalaiset eivät usko sitä, että kehoa suojataan kuumalta nimenomaan niillä väljillä ja peittävillä vaatekerroksilla.
Tieliikenteessä ajetaan aivan edelläajavan takapuskurissa kiinni. Jos tulee äkkipysäytys, niin mitäs sitten? Jos itse pyrkii pitämään turvavälin edellä ajavaan, niin lähes satavarmasti joku takanaoleva kiihdyttää ja ajaa siihen. Hyvästit turvavälille jälleen.
Se että ylempi keskiluokka ja rikkaat kadehtivat sairaita ja työttömiä, jotka "loisivat" heidän lompakollaan.
Erään 500k vuodessa tienaavan yrittäjätutun mukaan sairastuminen on aina yksilön oma vika, josta paranee lopettamalla tupakoinnin ja juomisen. Ja työttömyys on toinen, joka on aina oma vika, jos tulee potkut niin on täytynyt olla p4sk4 työntekijä. Samoin jos tekee konkurssin, vain tyhmä ja laiska ei osaa yrittää.
Näitä on julistettu tälläkin palstalla, varmasti joukossa myös palkansaajia.
Vierailija kirjoitti:
Tieliikenteessä ajetaan aivan edelläajavan takapuskurissa kiinni. Jos tulee äkkipysäytys, niin mitäs sitten? Jos itse pyrkii pitämään turvavälin edellä ajavaan, niin lähes satavarmasti joku takanaoleva kiihdyttää ja ajaa siihen. Hyvästit turvavälille jälleen.
Suomalaisella iskee läheisyyden kaipuu myös muuten tyhjällä parkkipaikalla. Viereen pitää saada.
Halvattu. Minä ainakin muutin iskän ja äiteen luota veks jo silloin, kun olin 17, opiskelun varjolla. Olisin mä lähtenyt jo 16-vuotiaana, mutta asiaan tuli viivästys.
Suomessa asumiseen kuuluu jotain niin sieppaavaa kuten lapsilisät. Kukaan valvo sitä meneekö ne varmuudella mukulan elätykseen vai mihinkä sijoitukseen, kun niitä saa alle 17-vuotiaan vanhemmat tulotasosta huolimatta. Tiedä toki että hakemus täytyy tehdä erikseen. Ja kuka on keksinyt, että 17-vuotias ei ole lapsi enää? Jonkinlainen valmennus teineille ennen sitä maagista kahdeksantoista vuoden täyttämistä täytyisi olla myös, roppakaupalla niitä jo 20-vuotiaitakin on jotka käyttäytyy kuin pennut. Vaikka halutessaan saavatkin ostaa ikärajavalvottavia tuotteita iha itee