Toinen kysymys perinnönjaosta!
Olen isäni ainoa lapsi ja vanhempani ovat eronneet. Isälläni on uusi aviopuoliso. Isäni on paljon varakkaampi kuin hän. Olenko ainoa perillinen?
Heillä ei ole avioehtoa, mutta osa isäni omaisuudesta on suojattu lahjoittajan taholta niin, ettei lahjansaajan aviopuolisoilla ole oikeutta lahjaan eli omaisuuteen. Jokin osa on sitten isäni itse tienaamaa.
Mitä leski saa isäni omaisuudesta?
mietin vain, että aina sanotaan, ettei leski peri ja joskus, että ainoa perijä saa kaiken. Kuinka niin?
Kommentit (11)
No leski ei peri, mutta leski saa tasinkoa. Eli sinä perit ne isäsi omaisuudet, joista leski on lahjoittajan toimesta pois suljettu. Sen jälkeen lesken ja isäsi omaisuuksien arvo lasketaan yhteen ja jaetaan kahtia, ja sen arvosta pitää leskelle jäädä omaisuutta. Eli jos leskellä on vaikka 50 000 ja isälläsi 150 000, on lesken osuus 100 000. Eli käytännössä hän pitää oman 50 000 ja saa lisäksi 50 000 rahana tai muuna omaisuutena. Loput jää sinulle.
Ei leski peri. Mutta avioliitossa kaikki omaisuus menee puoliksi, jos ei ole avioehtoa. Se tarkoittaa sitä, että isäsi puoliso saa tasinkoa, jos isäsi on varakkaampi.
Totta on, että ainoana perijänä saat koko isäsi omaisuuden, eli sen osan mitä on jäljellä tasingon maksamisen jälkeen.
Minusta toi on perimistä, jos mä olen ainoa perillinen, mutta en saisi kaikkea isäni ennen avioliittoa omistamaa isäni kuollessa. Toki termi on eri, mutta käytäntö on ihan toinen kuin saada ainoana perijänä toisen koko omaisuus.
Ap
Lastaan ajattelevat vanhemmat tekevät avioehdon. Puolisoaan ajattelevat eivät ja voivat lisäksi testamentata lakiosan ylittävän osuuden puolisolleen.
Jos apn isä olisikin köyhempi, saisiko ap sitten isän omaisuuden ja leski pitäisi omansa?
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 17:06"]
Jos apn isä olisikin köyhempi, saisiko ap sitten isän omaisuuden ja leski pitäisi omansa?
[/quote]
Kyllä, juuri niin. Varakkaampi leski voisi myös halutessaan maksaa tasinkoa kuolinpesälle (eli käytännössä vainajan perillisille) mutta näin ei kai juuri koskaan toimita.
Leikitään näin: isäsi on saanut lahjana 200 000 e ja tienannut itse 50 000 e ja puolisolla on omaa omaisuutta 50 000 e. Lahjan antaja on lahjakirjassa ilmaissut, että isäsi puolisolla ei ole avio-oikeutta lahjaan tai sen tilalle hankittuun omaisuuteen eikä lahjan tuottoon.
Kun isäsi kuolee, jää häneltä omaisuutta 250 000 e arvosta, mutta siitä vain 50 000 e on avio-oikeuden piirissä. Sinä perit lahjan osuuden eli 200 000 e ja sen jälkeen puolet isäsi ja hänen puolisonsa yhteisestä omaisuudesta eli 50 000 e (eli isän omaisuuden verran). Yksinkertaisuuden vuoksi en nyt käy läpi sitä, miten puolisolla on oikeus tasinkoon ja toisaalta oikeus olla tasinkoa antamatta.
Jos isä testamenttaisi kaiken puolisolle, ja ap hakisi perinnönjaossa lakiosaansa. Lasketaanko omaisuus, josta puoliso on aiemmin suljettu testamentilla pois, mukaan lakiosaan vai ei?
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 17:15"]
Jos isä testamenttaisi kaiken puolisolle, ja ap hakisi perinnönjaossa lakiosaansa. Lasketaanko omaisuus, josta puoliso on aiemmin suljettu testamentilla pois, mukaan lakiosaan vai ei?
[/quote]
Lasketaan tietenkin
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 17:15"]
[/quote]
Hakisin toki. Periaatteessa juuri tuon takia testamentilla eikä avioehdolla ole minulle väliä. Minulle on ihan ok, että leski saa siitä vapaasta osasta osansa.
Ap
Kukaan?