Mahkuja enkkua lukemaan?
Onko mitään mahkuja päästä englantia lukemaan yliopistoon kun kirjoitin M:n enkusta ylioppilaskirjoituksissa? Ysi on ollut aina toikkarissa numero, vaikkei sillä varmaan mitään merkitystä ole
Kommentit (11)
Suoraan sanoen en usko. Kielipään pitäisi olla niin hyvä, että laudatur tulee leikiten. Englannin pääsykokeissa on kova karsinta.
Ylioppilastutkinnon arvosanalla ei ole mitään merkitystä, jos päädyt sisään pelkän pääsykoemenestyksen perusteella. Periaatteessa siis mahdollisuudet on olemassa, mutta käytännön kielitaidon täytyy kyllä olla todella vahva. Vähintään lukion pitkän englannin E:tä vastaava.
On mahdollisuuksia. Valintakoe kuitenkin perustuu aina ennalta annettuun aineistoon, jos sen sisäistää hyvin niin on mahdollisuuksia päästä. Toki kielitaidon täytyy olla todella hyvä, mutta ei pelkkä yo-arvosana kerro kaikkea.
Eri asia kannattaako englantia lukea. Työtilanne vaikea kieliä opiskelleilla.
Olen itse kirjoittanut laudaturin, ja pääsin opiskelemaan englantia pääaineena yliopistoon. Kaikilla muillakin pääaineopiskelijoilla oli juttujensa mukaan laudatur tai eximia.. mutta toisaalta, aina voi yrittää. Pääsykokeissa voi asiat loksahtaa paikoilleen :) Hakijoita on aivan valtavasti, johonkin Vaasaan tosin huomattavasti vähemmän, joten sitä voisi tärppinä yrittää. Itse opiskelin Jyväskylässä.
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 15:46"]
Onko mitään mahkuja päästä englantia lukemaan yliopistoon kun kirjoitin M:n enkusta ylioppilaskirjoituksissa? Ysi on ollut aina toikkarissa numero, vaikkei sillä varmaan mitään merkitystä ole
[/quote] mahkuja, enkusta, ysi, toikkarissa, miten luulet vieraan kielen sujuvan kun äidinkielikään ei oikein onnistu?
Kielitaitoa voi myös kehittää, joten jos harjoittelet, niin vuoden kuluttua olet huomattavasti taitavampi kuin nyt. Voit myös koettaa korottaa ylioppilastutkinnon arvosanaa ja saada siten hieman enemmän pisteitä valintaan.
Olen itse huomannut oman taitoni kirjoittaa englantia kehittyneen huimasti viime vuosina, kun olen kirjoittanut englantia lähes päivittäin netin foorumeilla.
Luulisi, että englantia lukeneille on yhä töitä, vaikka työtilaisuudet ovat varmaan huikeasti vähentyneet aikaisemmasta. Joku vuosikymmen sitten firmat palkkasivat kielten maistereita hoitamaan kielten hommia. Nyt sellaisia paikkoja ei taida enää olla.
Minä kirjoitin vahvan L:än englannista, mutten päässyt lukemaan sitä yliopistoon. (Ja hyvä niin)Pääsykokeet ovat hyvin erilaisia kuin yo-kokeet. Ehkä minulla oli motivaatio-ongelmiakin, mutta hyvä arvosana yo-kokeissa ei takaa mitään. Katso vanhoja pääsykokeita.
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 16:59"]
Minä kirjoitin vahvan L:än englannista, mutten päässyt lukemaan sitä yliopistoon. (Ja hyvä niin)Pääsykokeet ovat hyvin erilaisia kuin yo-kokeet. Ehkä minulla oli motivaatio-ongelmiakin, mutta hyvä arvosana yo-kokeissa ei takaa mitään. Katso vanhoja pääsykokeita.
[/quote]
Mitä aloit opiskella?
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 17:04"]
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 16:59"]
[/quote]
Mitä aloit opiskella?
[/quote]
Teknillistä alaa.
Riippuu yo-todistuksen muistakin arvosanoista, ja siitä miten onnistut pääsykokeessa. Englanti on suosittu aine, pitää osata todella hyvin.