päivystyksessä ei tehdä sappikiville MITÄÄN?
mies lähti aamuyöstä päivystykseen, kovan kylki/selkäkivun takia. tulehdus arvot olivat ok, lääkäri arveli sappikohtausta. ei kuitenkaan ollut mahdollisuutta ultrata (! :O) joten miehen käskettiin soittaa terveyskeskukseen jahka aukeaa. sai Litalginia, joka helpotti vähän.
no, terveyskeskukseen ei (tietenkään!) saanut aikoja ja 2h sitten mies lähti takaisin päivystykseen. hetki sitten tuli viesti "ei ultrata, pitää huomenna soittaa uudestaan terveyskeskukseen ".
SIIS MITÄ HEL"""Ä?! ei nyt kyllä mene yhtään jakeluun tämä päivystyksen toiminta! :(
Kommentit (29)
Olin kanssa päivystyksessä samasta asiasta. Mulla meni itsestään ohi. Mutta yksityiselle heti jos on kovin kivuissaan kokoajan!!!
Riippuu paikasta, mutta kaikkialla ei ole ultrauslaitetta päivystyksessä...
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 14:53"]Riippuu paikasta, mutta kaikkialla ei ole ultrauslaitetta päivystyksessä...
[/quote]
Kyllä pitäis olla! Herranjumala, sentääs hyvinvointivaltio..kiva jos menisin vaikka veritulppaepäilyn takia sairaalaan ja ei ultrata kun ei ole ultralaitetta??!
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 14:53"]
[/quote]
no Mikkelissä ei ainakaan ole! vaikka en näin maallikkona tajua, miksi :/ kunpa asuisimme vielä Tampereella..
Ap
No höh. Ei päivystys tarkoita mitään kokonaisvaltaista hoitoa, vaan oireen hoitoa, mikäli kyseessä ei oo henkeä uhkaava asia. Jos miehelläs olis ollu tulehdusarvot koholla, olis hänet tietenkin otettu tarkempiin tutkimuksiin ja suljettu pois mahdollinen sappitulehdus tai haimatulehdus. Itellä tuli yllättäin kovat kivut oikeaan kylkikaareen ja hakeuduin tk:n ppkl:lle. Verikokeet otettiin, että tulehdus saatiin suljettua pois, sain Litalginpiikin kankkuun ja litalginreseptin kanssa kotia. Päivystyksen lääkäri suositteli ultraan menoa, joten soitin seuraavana aamuna itse tk:seen ja pyysin uäaikaa päivystyksen lääkärin lausunnon perusteella. Sain labra- ja uäajan jo seuraavalle viikolle, jossa todettiin sappikivet. Nyt vaan puhelin kauniiseen käteen ja soittamaan. Tavallaan olen kanssasi samaa mieltä, että samallakos tuo ultra päivystyksessäkin voitaisiin tehdä, mutta linjaukset on noi, johonkin se raja vaan on vedettävä. Sallittakoon tarkemmat tutkimukset heille, joiden tilanne on henkeäuhkaava. Edelleen oon hengissä ja odottelen parhaillaan aikaa leikkaukseen.
Asun myös Mikkelissä ja ainakin itse pääsin päivystykseen kautta ultraan, kun epäilivät kohdun ulkopuoli raskautta ! Ultra tehtiin äitipolilla
Itse kärvistelin sappikohtaukset kotona vaikka usein oli ambulanssin soitti lähellä, niin helvetillistä se kipu oli.. Kerran sappikohtaus jäi päälle eikä kipu hellittänyt millään menin päivystykseen jossa sain kipulääkettä ja litalginia, vointi huononi nopeasti ja pystyin enää vain makaamaan ja huutamaan kivusta.. Laajat verikokeet heti ja maksa arvot aivan pystyssä.. Myöhemmin magneetti kuvaan ja diagnoosina haimatulehdus joka johtui SAPPIKIVISTÄ!! Vaatikaa hoitoa, tai yksityiselle!!
kyllä tehdään jos tulehdusarvot ovat korkeat. Sitten laitetaan eteenpäin osastolle.
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 14:55"]
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 14:53"]
[/quote]
no Mikkelissä ei ainakaan ole! vaikka en näin maallikkona tajua, miksi :/ kunpa asuisimme vielä Tampereella..
Ap
[/quote]
Tampereella on kyllä hyvin asiat, kun on TAYS samassa tilassa.
Menkää yksityiselle. Suosittelen.
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 15:00"]
No höh. Ei päivystys tarkoita mitään kokonaisvaltaista hoitoa, vaan oireen hoitoa, mikäli kyseessä ei oo henkeä uhkaava asia. Jos miehelläs olis ollu tulehdusarvot koholla, olis hänet tietenkin otettu tarkempiin tutkimuksiin ja suljettu pois mahdollinen sappitulehdus tai haimatulehdus. Itellä tuli yllättäin kovat kivut oikeaan kylkikaareen ja hakeuduin tk:n ppkl:lle. Verikokeet otettiin, että tulehdus saatiin suljettua pois, sain Litalginpiikin kankkuun ja litalginreseptin kanssa kotia. Päivystyksen lääkäri suositteli ultraan menoa, joten soitin seuraavana aamuna itse tk:seen ja pyysin uäaikaa päivystyksen lääkärin lausunnon perusteella. Sain labra- ja uäajan jo seuraavalle viikolle, jossa todettiin sappikivet. Nyt vaan puhelin kauniiseen käteen ja soittamaan. Tavallaan olen kanssasi samaa mieltä, että samallakos tuo ultra päivystyksessäkin voitaisiin tehdä, mutta linjaukset on noi, johonkin se raja vaan on vedettävä. Sallittakoon tarkemmat tutkimukset heille, joiden tilanne on henkeäuhkaava. Edelleen oon hengissä ja odottelen parhaillaan aikaa leikkaukseen.
[/quote]
mutta kun TERVEYSKESKUKSEEN EI SAA AIKOJA! :( ja juuri nyt ei riitä rahat yksityiseen
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 15:02"]Itse kärvistelin sappikohtaukset kotona vaikka usein oli ambulanssin soitti lähellä, niin helvetillistä se kipu oli.. Kerran sappikohtaus jäi päälle eikä kipu hellittänyt millään menin päivystykseen jossa sain kipulääkettä ja litalginia, vointi huononi nopeasti ja pystyin enää vain makaamaan ja huutamaan kivusta.. Laajat verikokeet heti ja maksa arvot aivan pystyssä.. Myöhemmin magneetti kuvaan ja diagnoosina haimatulehdus joka johtui SAPPIKIVISTÄ!! Vaatikaa hoitoa, tai yksityiselle!!
[/quote]
Eli sait oireiden mukaista hoitoa.
Mikä siinä nyt on niin väärin?
Jos menet päivystykseen ja pikkuisen sattuu jonnekin niin pitääkö heti ekana olla laittamassa magneettiin (joka maksaa ihan kiitettäväti!!)?
Valitettavasti julkisella mennään tiettyjen normien mukaan. Yksityisellä pääset vaikka kokovartalo magneettii jos vain hynää löytyy riittävästi.
Magneetti yksityisellä vaan tuppaa maksamaan kohtuu mukavasti, esim säären kuvaus polvesta noin 20cm alaspäin maksoi 700 euroa.
Ei se yksityinen ole aina onni ja autuus kuitenkaan. Muistakaa ihmiset tämä! Vaikka rahalla saa ja hevosella pääsee, niin joskus se julkinen puoli on fiksumpi ratkaisu. Ainakin jos ei satu olemaan miljonääri.
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 14:49"]
mies lähti aamuyöstä päivystykseen, kovan kylki/selkäkivun takia. tulehdus arvot olivat ok, lääkäri arveli sappikohtausta. ei kuitenkaan ollut mahdollisuutta ultrata (! :O) joten miehen käskettiin soittaa terveyskeskukseen jahka aukeaa. sai Litalginia, joka helpotti vähän.
no, terveyskeskukseen ei (tietenkään!) saanut aikoja ja 2h sitten mies lähti takaisin päivystykseen. hetki sitten tuli viesti "ei ultrata, pitää huomenna soittaa uudestaan terveyskeskukseen ".
SIIS MITÄ HEL"""Ä?! ei nyt kyllä mene yhtään jakeluun tämä päivystyksen toiminta! :(
[/quote]
Kuule hölmö - siellä on leikkausjonossa ainakin puolen vuoden verran ihmisiä. Luuletko, ettei kukaan muu kärsi tai ole kärsinyt sappi tai muista vaivoista, jotka vaativat leikkaushoitoa ? Ei, kun minä ja minä ja mun mies - heti pitää saada kaikki tässä ja nyt. Olen itse reilun puolivuotta jonossa ja sain sitten apua sappikivivaivoihin ja litalginella pärjäsi ja se vei pahimman kivun pois. Ei tässä maailmassa mitenkään voida kaikkea leikata saman tien päivystyksessä.
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 15:05"][quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 15:00"]
[/quote]
mutta kun TERVEYSKESKUKSEEN EI SAA AIKOJA! :( ja juuri nyt ei riitä rahat yksityiseen
[/quote]
Itsekään en tarvinnut lääkärinvastaanottoa saadakseni ultra-ajan, vaan soitin ajanvaraukseen ja pyysin hoitajan konsultoimaan lääkäriä, joka katsoi sairaskertomuksestani päivystyksen lääkärin lausunnon (jossa suositeltiin ultraa).
valitettavasti yksityinen ei aina takaa hyvää hoitoa, vaan siellä voi olla yhtä lailla kielipuoli tai kokematon lääkäri kuin päivystyksessäkin..
kerran menin yksityiselle kovan selkäkivun takia, aika oli muistaakseni 17.00 illalla ajattelin, että mielummin maksan siitä kuin menen päivystykseen kykkimään.. JA PASKAT. päätään raapiva, nuori yleislääkäri lähetti minut päivystykseen jossa sain odottaa 4h ! raha meni siis käytännöllisesti hukkaan.
Siis mitä ihmettä? Minä asun n. 20 000 ihmisen kaupungissa. Menin illalla päivystykseen kipujen takia, vietin yön Litalgin-tipassa ja aamulla ensimmäisenä minut kyllä ultrattiin. Joo, isommissa kaupungeissa on enemmän väkeä, mutta jos täällä pikkukaupungissa ultrataan niin kyllä sielläkin pitäisi.
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 15:40"]Siis mitä ihmettä? Minä asun n. 20 000 ihmisen kaupungissa. Menin illalla päivystykseen kipujen takia, vietin yön Litalgin-tipassa ja aamulla ensimmäisenä minut kyllä ultrattiin. Joo, isommissa kaupungeissa on enemmän väkeä, mutta jos täällä pikkukaupungissa ultrataan niin kyllä sielläkin pitäisi.
[/quote]
" myhäilevä Mikkeli. Haistakoon. ."
Ap
Mies on nyt kotona, tuossa sohvalla yrittää löytää hyvää asentoa ja kiroilee. Mitään ei pysty syömään, ei edes jäätelöä :'(
Ap
Luepas siitä tietoa sappikivistä. Sappikiviä ei aleta heti hoitaa aggressiivisesti.
"Taudin hoitovaihtoehtoja valittaessa on hyvä tietää, miten todennäköisesti potilaalle ilmaantuu koliikkimaisia kipuja tai komplikaatioita ja kuinka ne parhaiten estettäisiin. Yleensä katsotaan, että oireita–mikäli niitä tulee–esiintyy vasta 2–7 vuoden kuluttua kiven muodostumisen jälkeen. Ratkaisua tehtäessä tarvitaan tietoa paitsi taudin luonnollisesta kulusta ja ennusteesta myös eri hoitomuotojen tehokkuudesta ja turvallisuudesta. Valittavissa on kolme päälinjaa: 1) taudin seuraaminen ilman hoitotoimenpiteitä, 2) kivien liuotus tai murskaushoito tai molemmat taikka 3) sappirakon poisto. Kliinikoille haasteena on saavuttaa tasapaino sappikivitaudin oletetun luonnollisen kulun sekä hoitotoimenpiteiden aiheuttaman riskin ja hoitokustannusten välillä."
Sappikivet ovat veemäisiä ja tuskaisia, mutta ne harvoin aiheuttavat hätätilannetta. Miehelläsi ei ollut tulehduksia yms joten leikkauksella ei ole kiirettä (jos leikkaukseen edes päädytään)
Onkos ap. miehellä todettu sappikivet, jos ultraan on mennossa? Mulle tehtiin magneettikuvaus ennen leikkausta.
Sappikohtaus voi kestää vaikka 20 minuuttia ja mennä ohi tai sitten 24 tuntia eikä niihin muuta hoitoa ole kuin leikkaus eli sappikivien poisto. Ja sappi kohtaus voi uusiintua kuukauden tai vaikka vuoden päästä uudestaan.
Minä menin päivystykseen (toimiin sairaalan yhteydessä) päivystys passitettiin sairaalan osastolle kirurgin juttusille ja sieltä leikkas jonoon vaikka kohtaus oli jo ohi eikä kipua ollut, leikkaus valmistelut aloitettiin, mutta harmikseni oli sattunut vakava onnettomuus ja kaikki onnettomuudessa loukkaantuneet menivät ohitseni, lienee ollut heillä hengen lähtö lähellä kun yli 6 tuntia leikkasali on varattuna ja puoli vuorokautta myöhemmin pääsin leikkaukseen.
Usein sappikohtauksen aiheuttaa joku ruoka esim. kurkku, omena jne. ja minulle rasva ja maitotuotteet olivat myrkkyä.
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 16:52"]Miehen veli meni tuskaansa ulvoen päivystykseen ja lääkäri siellä passitti kotiin, sulla on vaan vatsaflunssa. Yksityisellä lääkäri tutki heti ultraäänellä, sappikivi oli repinyt sappirakon seinämän rikki ja kaikki sappinesteet valuneet mahaan. Sieltä sai lähetteen jonka perusteella oli pakko ottaa päivystykseen sisälle ja kirurgi katsoi ja leikkasi monta tuntia. Kuukauden päivät imettiin vihreää nestettä ja mätää mahasta letkua pitkin, toipui kyllä.
[/quote]
Yksittäistapauksia, sanonpahan vaan...