Voisin alkaa myymään leivonnaisia pienimuotoisesti esimerkiksi paikkakuntani face -ryhmässä? Onnistuuko? Mitä sinä ostaisit?
Olen hyvä leipuri ja osaan panostaa mm. erityisruokavalioihin, että myös luovaan ja kauniiseen esillepanoon ja omaan tietenkin hygieniapassin ja koulutusta. Tekisin sen ammattitaidolla - että täydellä sydämelläni.
Olisi harmi jos nämä taitoni menisivät "hukkaan" ja tekisin mielelläni harrastusmuotoisena tätä niin, että kauppaan leipomisiani. Saisin hieman siitä voittoa ja voisin ylläpitää harrastustani.
En vain tiedä onnistuuko tällainen pienimuotoinen kauppa enkä ole vielä edes kovinkaan paljon ottanut aiheesta selvää. Vasta makustelen ajatusta mielessäni.
Tiedän, että minun tekemisistäni voisi olla suuri ilo jollekin - edulliseen hintaan.
En vain tiedä mistä lähteä liikkeelle?
Mitä sinä ostaisit? Suolaisia piirakoita, voileipäkakkuja, tuoreita leipiä, pullia tai pikkuleipiä?
Entä mihin hintaan olisiko savulohi-voileipäkakusta 20-40€ koosta riippuen liikaa? Pikkuleivät, esimerkiksi käsintehdyt herkulliset lusikkaleivät 15 kpl/5€?
Ideoita, neuvoja, otan kaiken vastaan ihan tositarkoituksella.
Jos tämä onnistuisi niin olen miettinyt myös luomutuotteiden, lähituotettujen raaka-aineiden käyttöä leivonnaisissani.
Kommentit (95)
En ikinä ostaisi mitään syötävää yksityishenkilöltä facessa. Meillä on syystä elintarvikevalvonta yms ja ostan ruokani sellaisesta, joka kuuluu valvonnan piiriin
Muista maksaa verot ja huomioida ne hinnoissasi
Ostaisin kaikkea mitä en itse jaksa väsätä, suolaiset piirakat ja voikeipäkakut etunenässä.
Itse en ostaisi. Jotenkin ällöttäisi, kun ei hygienisyydestä tiedä.
Vierailija kirjoitti:
En ikinä ostaisi mitään syötävää yksityishenkilöltä facessa. Meillä on syystä elintarvikevalvonta yms ja ostan ruokani sellaisesta, joka kuuluu valvonnan piiriin
Tämä. En koskisi pitkällä tikullakaan. Kiva idea mutta järkyttävät riskit.
En osaa sanoa luvista ym. mitään.
Mutta ostaisin juhliin kakkuja, arkeen itse tehtyjä karjalanpiirakoita ja oikeaa, sitkeää ohrarieskaa. Näitä ei oikein tahdo saada mistään.
Täällä Hattulassa seurakunta on myynyt munkkeja vappuaattona. Paikallisessa FB-ryhmässä on ollut kysyntää kakuille ja voileipäkakuille juhla-aikoina, kuten ylioppilaiden valmistujaiset.
Ostaisin kananmunattomia leivonnaisia, esim. kakkuja. Tuntuu olevan pitopalveluilla todella hankalaa tehdä edes tilauksesta munatonta täytekakkua tai muita leivonnaisia. Onnistuu kyllä, olen tehnyt itsekin mutta aina en ehdi.
Ei tarvitse olla vegaaninen, ainoastaan munaton.
Niin ymmärrän toki, ettei ehkä ihmiset innostu tällaisen koti-ihmisen leivonnaisista.
Tietenkin käyttäisin steriilejä hanskoja, minulla olisi asianmukainen vaatetus ja päähine sekä myös kylmä/lämpöketju pysyisi täsmällisenä. Todistus myös hygieniapassista tietenkin löytyy.
Lisäksi tarkka sisältö raaka-aineista jne.
Kyllä minusta olisi aineista - ainoa vaan etten tiedä kuka ostaisi ja millaisella markinnointipuheella.
Ap
En ostaisi varmaan kuin jotain erikoisempia (täyte)kakkuja tai voileipäkakkuja. Mutta oikeestaan tuskin edes niitä, en varmaan ole ihan kohderyhmää. Varmaan riippuu paikkakunnastakin, että miten tuo onnistuu!
Ainakin meiän alueen face ryhmässä on tällainen leipuri, laittelee välillä kuvia kakuistaan yms. Kyllä ihmiset niitä näyttää tilaavan. Lisäksi esim halloweenina, isänpäivänä jne myi leivosbokseja joissa oli muutamaa eri laatua teemaan sopivia leivonnaisia.
Joku tuloraja muistaakseni on niin ettei tarvi maksaa veroja tuloista, mutta se kannattaa toki varmistaa.
No se on jo mahtavaa, että muutama vastaus tuli, jotka voisivat jopa ostaa.
Taidan viikonloppuna pitää kurssipäivät tämän asian osalta ja ottaa kunnolla asiasta selvää.
Aion toteuttaa tämän oikeaoppisesti ja turvallisesti - sekä tietenkin asiakasystävällisesti kun saan tarpeeksi tietoa miten tällainen pieni toiminta pyörii ja kannattaa. Tulot tämän suhteen minulle ei ole se pääasiallinen - kunhan minä voin tehdä sitä mistä pidän ja saada siitä hieman rahaa, jotta voin myös ylläpitää.
Ap
Runebergintorttuja jotka maistuisivat joltain. Fazerilla on parhaat teollisista tortuista, muut ovat pliisuja.
Vierailija kirjoitti:
Runebergintorttuja jotka maistuisivat joltain. Fazerilla on parhaat teollisista tortuista, muut ovat pliisuja.
Ihanat Runebergintortut! Kyllä, itsetehtynä todella hyviä.
Tästäkin minulla yksi oma versio, josta paljon tykättiin eräässä pienimuotoisessa kilpailussa.
Ap
Alville on oma raja mutta sitten muu voitte raska-aineiden jälkeen on Toki verollista
Lisäksi jos olet töissä ja jäät työtyömäksi voikin ne katsoa sinut yrityäjäksi - ei ollenkaan työtyömyyskorvausta
Ostaisin mielelläni erilaisia (marja)piirakoita kuten lakkapiirakkaa, mustikkapiirakkaa, omenapiirakkaa ja rahkapiirakkaa. Kääretorttuja en itse osaa tehdä joten kyllä ostaisin. Kukot ovat kovin työläitä joten ostaisin kala- ja lanttukukkoa, niin tavallista kuin avokukkoakin. Lisäksi ostaisin sesonkituotteita kuten runebergintorttuja ja laskiaispullia. Joulun aikaan ostaisin mielelläni pikkuleipiä kuten kaneliässiä ja Hanna-tädin kakkuja. Olen itse asiassa kovin laiska leipomaan, joten kuivakakutkin kuten erilaiset maustekakut, taatelikakku, tiikerikakku ja hedelmäkakut tekisivät kauppansa. Ostaisin mieluusti myös perunapiirakoita ja kaalipiirakkaa.
Itse asiassa ostaisin tällaiselta leipurilta mielelläni kaikki tarvitsemani leipomotuotteet. Oijoi, nytpä tulikin nälkä!
Todellakin voisin ostaa herkkuja aloittajan kaltaiselta harrastelijalta joka haluaa tienata hieman pimeänä taskurahaa. Esimerkiksi kasvisvoileipäkakusta voisin maksaa hyvin 40e. Jostain herkullisesta suolaisesta/makseasta piirakasta 15e. Vetäkää vitttu päähän ne ketkä alkaa nurisemaan heti elintarvikehygieniasta ettei yksityiseltä voi ostaa ja vertkin pitäisi maksaa. :D
Puhun myös sitten hyvin pienimuotoisesta myynnistä ja omasta kodistani käsin.
Max. 10 tuotetta/vko myyntiä. Ei mitään suurempaa alkuun.
Ap