Moi! Mitä Ranskasta Suomeen yli 30 vuoden jälkeen muuttavan pitää tietää nyky Suomesta?
Viimeksi kävin Suomessa 2012. Nyt tulen järjestelemään perintöasioita ja lapset tahtovat asua vuoden Suomessa. Tullaan kesäkuussa. Asutetaan Turun seudulle Lapset on 18 ja 20 vuotiaat eli jotain pitäisi heidän opiskella. Ranskalainen mies jää kotiin Etelä-Ranskaan. Koirat tulee mukaan kyllä.
Saa kertoa mitä vaan Suomesta.
Kommentit (70)
Eikö 18 -/20 vuotiaat pärjää jo itsekseen Suomessa? Osaavatko Suomen kieltä? Ikävää jättää mies yksikseen ja onhan se elämäkin kahdessa maassa asuessa kalliimpaa...No, jos tal.tilanne sen sallii, mikä ettei..
Oh, mä muutin Varsinais-Suomeen vain 28 asutun vuoden jälkeen viime kesänä. Ensimmäinen seinä vastassa oli Digivirasto. Kesti kaksi kuukautta saada osoite muutettua (olin siis tämän ajan ilman vakituista osoitetta tiedoissani). En voinut avata edes puhelinliittymää. Toinen seinä tuli Kelan kanssa eteen, sillä johtuen edellisen viranomaisen viiveestä, en saanut asioita hoidettua. Tuli yllätyksenä, että Suomessa on näin hankalaa. Ranskassahan kävelet postiin ja todistat laskulla uuden osoitteesi ja viranomaisille sen voi tehdä netissä päivän viiveellä (verottaja yms.).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ooo la laa, et ole sitten yhtään lukenut uutisia etkä seurannut Suomen tilannetta viiteenkymmeneen vuoteen? Vau! Kerrotaanpa tässä nyt madamelle kaikki viimeiset kymmenten vuosien uutiset.
Joo enpä juuri. Sanna Marinin tiedän. Hän on suosittu Ranskassa. Ja sen tiedän, että Suomi satsaa tosissaan hiilittömyyteen.
En pidä hallituksen koronatoimista. Krista Kiuru on hallituksen ainut järkevä, mutta ei saa tahtoaan läpi. Toimet poukkoilevat ja niitä vältetään kuin ruttoa. Etäkoulua ei ole vieläkään saatu! Täällä on turvatonta!
Eikö Suomi ole selvinnyt Covid 19 lähes ilman mitään vahinkoa? Toisin kuin esim Ranska, Italia, Espanja? Ja edes Ruotsi?
Parhaillaan ajetaan päin seinää ja hallituksen päätöksentekoa/päättämättömyyttä on ollut ahdistavaa seurata. Syy miksi Suomi on toistaiseksi selvinnyt näinkin hyvin on hiljainen kansalaistottelemattomuus, mutta myös suurempi varovaisuus tartuntojen suhteen kuin minimi osalla väestöstä, kun osa taas ei välitä siitä miten tartunnat leviävät tai edes usko, että korona on vaarallinen.. Etäkoulu saadaan, kun riittävän moni lapsi ei mene kouluun eli perheet eivät tottele lähikouluun käskyjä!. Kiristävät kieltämällä etäopetuksen verukkeilla, jotka eivät ole edes päteviä. Koska jotkut ovat pakotettuja pitkiin työpäiviin, omien resurssien riittämättömyyteen huolehtia lapsesta etäkoulun aikana ja raskashoitoiseen lapseen, jonka tahtovat lähikouluun, niin kenelläkään ei saisi olla helpompaa eli esim etätöitä ja lapsella etäkoulua. Kommunismia! Tämä estetään viemällä lapselta kirjat ja jättämällä kaikki vastuu vanhemmille eli kotikoulu, vaikka tahdotaan etäopetusta!
Vedä henkeä välillä. Ajatuskin saattaa kirkastua samalla.
Vierailija kirjoitti:
Ranskasta palanneena tuntuu, että kaikki tönivät ja näyttävät sarjamurhaajailmettä. Kukaan ei sano anteeksi tai kiitos niissä tilanteissa, joissa Ranskassa sanottaisiin nämä kuuteen kertaan.
Ammatillinen koulutus on kriisissä ja etäopetuksen myötä vielä syvemmässä. Yliopisto voisi olla nuorille parempi.
Meeppäs Renaultin merkkihuoltoon Toulousessa. Meno on kuin suomalaisessa kyläkorjaamossa ja asentajat ovat äärimmäisen sekstistisiä, blondien perään vihelletää ym.. Hei, et sä voi olla noin vieraantunut suomalaisesta kulttuurista, ranskalaiset ovat tosi arrogantteja, epäystävällisiä ja juntteja ihan oikeasti.
Vierailija kirjoitti:
Hienoa, että tulette! Onnea isosta päätöksestä ja tervetuloa!
Ranskaan verrattuna täällä hommat toimii. Viranomaisten, kelan, pankkien jne. kanssa pystyt hoitamaan kaikki asiat verkossa. Ei tarvitse jonottaa eri lomakkeita tai leimoja missään fyysisesti. Pankkitunnukset tarvitset eli avaa tili Suomeen, jos ei vielä ole.
Ravintoloita ja kahviloita on paljon vähemmän, riippuu missä asutte Ranskassa, eli varaudu tekemään paljon ruokaa kotona.
Kesä on ihanaa aikaa, ajelkaa vaikka saariston rengastie läpi jos Turun seudulla olette.
Kyllä asioiden hoitaminen on helppoa ja koronarajoitukset ovat olleet tosi minimaalisia a verrattuna Ranskaan. Ihmisille vaan luuri on kasvanut otsaan kiinni ja juurikaan ranskalaista small talkia ei vieraiden kanssa ole. Mutta ilma on raikasta. Paljon enemmän ulkomaalaisia kui 20 v sitten joka tuonnut himpun verran samoja haasteitat kuin Ranskassa.
Niin, kaikki asiointi on sähköistä, ja vaatii uudemman android-puhelimen (kaikilla viranomaisilla ei esim. iPhone toimi). Moneen paikkaan ei edes pääse henkilökohtaisesti paikalle, mikä tekee joskus asioista hyvin vaikeita.
Juuri nyt olisi oikea aika etsiä nuorille se ensi talven opiskelupaikka, elleivät sitten avoimen yliopiston tai jonkun kansalaisopiston kursseja suorita. Ranskankielen (ja toivottavasti englanti on hallussa myös) taitoisina heille todennäköisesti löytyisi jotain töitäkin, kesällä turistioppaina ;-)
Ihmiset ovat klikkiytyneet, mielipide-erot ovat suuria. Ei ole enää sellaisia yksinkertaisia yhdistäviä asioita, kansa ei kokoonnu lauantaina saunan jälkeen katsomaan Kösteriä tai Matulaa. Ennen nuoret miehet sai turpaansa nakkikioskin jonossa, nykyään kauppakeskuksissa ja asemilla. Yksin ei välttämättä ole turvallista kulkea, mutta eipä sitä 80-luvullakaan kannattanut teinityttönä haahuilla kännissä pitkin kaupunkia yksin. Enää ei liftatakaan.
Vähän riippuu siitä, mikä korontilanteen kehitys on, mutta oletettavasti omikron putsaa pöydän ja ollaan aika normaalitilanteessa. Suomessa kaupat ovat olleet normaalisti auki koko ajan, kuten alkotkin, ainoastaan ravintola-ja kulttuuritoiminta on ollut seis ajoittain, ja sitten erilaiset urheilu-kylpylä-hyvinvointijutut. Mitään lupalappuja ei ole tarvinnut tulostella, EU-koronapassi kelpaa, jos koronapassi on käytössä kesällä. Siitä tilanteesta ei tiedä, niin sitä on turha murehtia etukäteen.
Syksyn ja talven pimeyteen kannattaa henkisesti varautua jo etukäteen, Turussa hyvinkin voi olla täysin lumeton talvi, mikä tarkoittaa sitten märkää ja kurjaa. Se voi olla lapsillesi aika rankkaa, koska Ranskassakin kuitenkin on talvisin siedettävän pituinen valoisa aika - Suomessa voi olla, että marraskuussa ei ole yhtään aurinkoista päivää, niin silloin oikeasti ollaan todella hämärässä koko ajan. Kesä taas on erilainen, koska sitä valoa on sitten etelärannikollakin liki vuorokauden ympäri. Se on mukavaa, mutta jos on herkkäuninen, niin pimennysverhot sitten käyttöön.
Ranskasta täällä sitten ei tiedetä juuri mitään. Jos Emily in Paris on lähin kiinnekohta, niin... Toisaalta ehkä helpompikin noin, kun jos olisitte palaamassa vaikka Jenkeistä, niin kaikki olettaisivat tietävän, minkälaista teidän elämänne on ollut siellä.
Yhteishaku kouluihin on juuri avautunut, sieltä vaan katselemaan sopivaa opiskelualaa.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki on tuhottu.
Kaikki on myyty ulkomaille.
Työelämä tuhottu.
Turvallisuus tuhottu.
Lapsia puukotellaan.
Ostovoima tuhottu.
Tulevaisuus tuhottu.Noi nyt alkuun 🙂
Missäs nykymeno on vähemmän paskaa. Ei ainakaan Ranskassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ranskasta palanneena tuntuu, että kaikki tönivät ja näyttävät sarjamurhaajailmettä. Kukaan ei sano anteeksi tai kiitos niissä tilanteissa, joissa Ranskassa sanottaisiin nämä kuuteen kertaan.
Ammatillinen koulutus on kriisissä ja etäopetuksen myötä vielä syvemmässä. Yliopisto voisi olla nuorille parempi.
Meeppäs Renaultin merkkihuoltoon Toulousessa. Meno on kuin suomalaisessa kyläkorjaamossa ja asentajat ovat äärimmäisen sekstistisiä, blondien perään vihelletää ym.. Hei, et sä voi olla noin vieraantunut suomalaisesta kulttuurista, ranskalaiset ovat tosi arrogantteja, epäystävällisiä ja juntteja ihan oikeasti.
Eivät ole mulle olleet. Olen kyllä blondi. En tajua, miksi esim. Pariisia pidetään tylynä paikkana, olen saanut siellä paljon parempaa kohtelua kuin Suomessa. En ole käynyt Toulousessa, viimeksi tuollaista viheltelyä koin Harjutorin puistossa.
Vierailija kirjoitti:
Oh, mä muutin Varsinais-Suomeen vain 28 asutun vuoden jälkeen viime kesänä. Ensimmäinen seinä vastassa oli Digivirasto. Kesti kaksi kuukautta saada osoite muutettua (olin siis tämän ajan ilman vakituista osoitetta tiedoissani). En voinut avata edes puhelinliittymää. Toinen seinä tuli Kelan kanssa eteen, sillä johtuen edellisen viranomaisen viiveestä, en saanut asioita hoidettua. Tuli yllätyksenä, että Suomessa on näin hankalaa. Ranskassahan kävelet postiin ja todistat laskulla uuden osoitteesi ja viranomaisille sen voi tehdä netissä päivän viiveellä (verottaja yms.).
Suomessa ei tarvitse pelata mitaan mikrosiruttamista. Kansa on jo sirutettu nailla kaikilla sahkoisilla metodeilla. Toimit niinkuin on saadetty ja silla siisti. Mitaan sooloilua ei hyvaksyta. (heil)
Varmaan riippuu paljolti teistä itsestänne, millaiseksi vierailu muodostuu.
Vauva-palstalla on paljon noita oman pesän likaajia, joten niihin ei kannata suuremmin kiinnittää huomiota.
Täällä on periaatteessa kaikki hyvin, kaikki toimii ja asiat ovat hanskassa. Luonto on kaunis ja Turku on kiva kesäkaupunki. Kuten monet ovat edellä sanoneetkin, niin melkein kaikki toimii netissä ja pankkitunnukset tarvitaan.
Ja tietty jos on valmiiksi naama norsunv*tulla ja etsii kaikkia vikoja, niin varmaan niitäkin löytää.
Täällä ei edelleenkään myydä Gitaneja sans filtre. Tosin ymmärtääkseni ei enää sielläkään. Karvaperseet on kielletty joka puolella. Toista oli ennen, kun siellä katselivat minua nuorta miestä paheksuen polttaessani niitä maissipaperiin käärittyjä.
Ranska on ottanut ihan järjettömän digiloikan kaikissa viranomaispalveluissa ja väittäisin, että nuo toimivat jo paremmin kuin Suomessa. Mutta pankkipalveluiden kätevyydessä Suomi menee heittämällä ohi. Aivan kamalan takapajuista touhua ja kontrollia muualla Euroopassa. Ihan viimeisenä luopuisin suomalaisesta pankkikortistani...
Vierailija kirjoitti:
Hienoa, että tulette! Onnea isosta päätöksestä ja tervetuloa!
Ranskaan verrattuna täällä hommat toimii. Viranomaisten, kelan, pankkien jne. kanssa pystyt hoitamaan kaikki asiat verkossa. Ei tarvitse jonottaa eri lomakkeita tai leimoja missään fyysisesti. Pankkitunnukset tarvitset eli avaa tili Suomeen, jos ei vielä ole.
Ravintoloita ja kahviloita on paljon vähemmän, riippuu missä asutte Ranskassa, eli varaudu tekemään paljon ruokaa kotona.
Kesä on ihanaa aikaa, ajelkaa vaikka saariston rengastie läpi jos Turun seudulla olette.
Tosin siihen kannattaa varautua, että kohdellaan maahanmuuttajana. Viranomaisten kanssa asioidessa voi joutua todistelemaan viiteen kertaan, että puhuu suomea. Myös Kelan sairasvakuutuksen piiriin pääsemisestä on raportoitu ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät ole mulle olleet. Olen kyllä blondi. En tajua, miksi esim. Pariisia pidetään tylynä paikkana, olen saanut siellä paljon parempaa kohtelua kuin Suomessa. En ole käynyt Toulousessa, viimeksi tuollaista viheltelyä koin Harjutorin puistossa.
Samasta syystä kuin itsekin pidät Pariisia hyvänä paikkana, omasta subjektiivisesta kokemuksesta.
Olen käynyt useita kertoja Pariisissa ja melkein poikkeuksetta päivittäin olen kokenut huonoa kohtelua. Sitä kokevat useimmiten he, ketkä eivät puhu ranskaa. Päältäni on koetettu ajaa, vaikka vihreä valo paloi suojatien ylittäville, päälleni on syljetty noustessani metrosta ja kahviossa en saanut aina palvelua. Olen käynyt sekä vapaa-ajan että työmatkoilla, joten pukeutuminen on ollut sen mukaista säästä riippuen. Minua on aina lohdutettu, että kannattaa mennä Pariisin ulkopuolelle, muttei ole nyt ollut viime vuosina mahdollisuutta. Kaunis kaupunki Pariisi on, suosittelen silti käymään. Myös ranskalaiset elokuvat ja romaanit ovat museot mukaan lukien todella lumoavia.
Anteeksi, sotkin ketjun aiheen. Suomessakin suosittelen kesällä linnakierrosta: Turun linna, Olavinlinna, Hämeenlinna sekä linnoituksena Suomenlinna. Jos käytte paljon nähtävyyksissä, suosittelen laskeman, tulisiko Museokortit edulliseksi? :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin työharjoittelussa, mutta näin sen duunaripuolen maailman jossa 75% ranskalaisista elää. Tosin suoritin korkeakoulututkinnon Suomessa. Miksi blondi viheltäisi blondille. Minuahan miehenä pidettäisiin hulluna jos viheltelisin ylipäänsä naisille asiakkaina. Olikohan se Harjutorin viheltelijä ihan "perussuomalainen".
Pari päivää sitten Turussa nuori puukotti toista nuorta.
Että semmoista.
Vierailija kirjoitti:
Pari päivää sitten Turussa nuori puukotti toista nuorta.
Että semmoista.
Täälläkin muslimit irrottavat ihmisten päitä, mutta ei siinä laajuudessa kuin Ranskassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ooo la laa, et ole sitten yhtään lukenut uutisia etkä seurannut Suomen tilannetta viiteenkymmeneen vuoteen? Vau! Kerrotaanpa tässä nyt madamelle kaikki viimeiset kymmenten vuosien uutiset.
Joo enpä juuri. Sanna Marinin tiedän. Hän on suosittu Ranskassa. Ja sen tiedän, että Suomi satsaa tosissaan hiilittömyyteen.
Sanna on intersektionaalinen feministi ja hallituksineen ajaa Suomeen sukupuolen itsemäärittelyä. Eli kohta mies on nainen kun vain sanoo niin. Ei tarvitse olla trans eli ei tarvitse lääkärin diagnoosia sukupuoliristiriidasta eikä transhoitoja, että voi vaihtaa juridisen sukupuolen. Oma ilmoitus riittää.
Pankkitunnukset tai mobiilivarmenne tunnistaitumiseen on ehdoton. Ilman jompaa kumpaa on tosi vaikea hoitaa yhtään mitään.