Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Laskujen jälkeen 1000 euroa käteen, mitä mieltä?

Vierailija
04.05.2015 |

Hei!

Minulla jää laskujen ja vuokran jälkeen (Olemme n. vuoden sisällä ostamassa omaa) käteen 1000 euroa kuussa. Siitä n. 200 euroa menee ruokatilille joten sellaista ylimääräistä rahaa jää n. 800 euroa kuussa. Onko tämä ihan ok? Palkka on 2700 euroa kuussa ja olen lapseton 28-vuotias. Luottokortteja on kaksi jotka vähän tapissa tällä hetkellä (aloitin työt vastikään) ja yritän hulluna saada omaa taloudellista tilannetta pikkuhiljaa paremmaksi! 

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laskujen ja vuokran jälkeen jäi 208€ tilille. Revi siitä.

Vierailija
22/39 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 10:09"]

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 09:56"]

Kaksi luottokorttia "vähän tapissa" ja kehuskelet täällä, kuinka paljon jää laskujen jälkeen palkasta käteen? Kannattais maksaa ne luottokorttilaskutkin pois, niissä on ihan älyttömät korot.

[/quote]

En kyllä kehuskellut :o Ja maksan siis koko ajan luottokortteja pois! Se vain piti mainita lisätietona taloudellisesta tilanteestani. Mutta en tiedä kuinka paljon pitäisi jäädä säästöön ylipäänsä, ovatko kulut millään tapaa balanssissa. Mutta luottokortteja lyhennän tuosta yleensä satasen per kortti. Ap.

[/quote]

Mikset maksa luokkorttivelkoja kokonaan / mahdollisimman nopeasti pois? Tuskin saat säästöille niin hyvää korkoa, ettei luottokorttikorot vetäisi kokonaisuutta miinuksen puolelle. Otat sitten uutta luottokorttivelkaa, jos "säästöille" tulee tarvetta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan 400-500e/kk voisit yrittää laittaa säästöötai syrjään.

Vierailija
24/39 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 10:14"]

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 09:56"]

Kaksi luottokorttia "vähän tapissa" ja kehuskelet täällä, kuinka paljon jää laskujen jälkeen palkasta käteen? Kannattais maksaa ne luottokorttilaskutkin pois, niissä on ihan älyttömät korot.

[/quote]

En kyllä kehuskellut :o Ja maksan siis koko ajan luottokortteja pois! Se vain piti mainita lisätietona taloudellisesta tilanteestani. Mutta en tiedä kuinka paljon pitäisi jäädä säästöön ylipäänsä, ovatko kulut millään tapaa balanssissa. Mutta luottokortteja lyhennän tuosta yleensä satasen per kortti. Ap.

[/quote]

Mikset maksa luokkorttivelkoja kokonaan / mahdollisimman nopeasti pois? Tuskin saat säästöille niin hyvää korkoa, ettei luottokorttikorot vetäisi kokonaisuutta miinuksen puolelle. Otat sitten uutta luottokorttivelkaa, jos "säästöille" tulee tarvetta.

[/quote]

Jep, pitäisi kyllä varmasti laittaa nyt suurempia lyhennyksiä menemään. Olen vastikään aloittanut työt ja tuntuu hankalalta laskea että mikä riittää elämiseen. Mutta eiköhän tämä tästä pikkuhiljaa :) Ehkä aloitan sillä että luottokorttien lyhennykset ainakin tuplaan! Ap.

Vierailija
25/39 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öö... mulla jää noin 200€/kk käyttöön ruokaan + hygieniaan laskujen jälkeen. Pärjään hyvin. HKI.

Vierailija
26/39 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kakkonenpa sen sanoi, kannattaa maksaa luottokorttilaskut nyt ensimmäisenä pois. Luottorajasi eivät olle korkeita, jos olet vasta tullut työelämään. Luottokorttilaskut pitäisi siis pystyä maksamaan pois kokonaan vuodessa-parissa. Lisäksi otat periaatteeksi, ettet tee yhtään lisää luottokorttivelkaa et tänä aikana tee. Samoin, jos et ole jo asuntosäästäjä tai ostanut omaa asuntoa, olisi aika alkaa säästää ensiasuntoa varten, kun voit vielä iän puolesta saada ASP-tilin.

Ja näin sanoo "täti", joka ei itse tehnyt, kuten neuvoi. Nyt nelikymppisenä, kun koko palkka menee tiukasti elämiseen, varsinkin se, etten asuntosäästänyt aikoinaan, harmittaa todella paljon. Kaverit, jotka asuntosäästivät heti valmistumisen jälkeen, ovat vaurastuneet ihan tällä. Vaikka asuntojen hinnat tuskin nousevat seuraavan viidentoista vuoden aikana, kuten ovat nousseet 2000-luvun taitteesta, niin juuri pienet asunnot tullevat ainakin säilyttämään arvonsa.

Vierailija
27/39 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lahjoita SPR :lle

Vierailija
28/39 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 10:18"]

Kakkonenpa sen sanoi, kannattaa maksaa luottokorttilaskut nyt ensimmäisenä pois. Luottorajasi eivät olle korkeita, jos olet vasta tullut työelämään. Luottokorttilaskut pitäisi siis pystyä maksamaan pois kokonaan vuodessa-parissa. Lisäksi otat periaatteeksi, ettet tee yhtään lisää luottokorttivelkaa et tänä aikana tee. Samoin, jos et ole jo asuntosäästäjä tai ostanut omaa asuntoa, olisi aika alkaa säästää ensiasuntoa varten, kun voit vielä iän puolesta saada ASP-tilin.

Ja näin sanoo "täti", joka ei itse tehnyt, kuten neuvoi. Nyt nelikymppisenä, kun koko palkka menee tiukasti elämiseen, varsinkin se, etten asuntosäästänyt aikoinaan, harmittaa todella paljon. Kaverit, jotka asuntosäästivät heti valmistumisen jälkeen, ovat vaurastuneet ihan tällä. Vaikka asuntojen hinnat tuskin nousevat seuraavan viidentoista vuoden aikana, kuten ovat nousseet 2000-luvun taitteesta, niin juuri pienet asunnot tullevat ainakin säilyttämään arvonsa.

[/quote]

Kiitos ihanasta viestistä ja hyvistä neuvoista! ASP on perustettu mutta valitettavan tyhjä vielä... Haluan saada nämä raha-asiat kuntoon ja vakaalle pohjalle :) Ap.

Vierailija
29/39 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 10:11"]

Mitä ihmeen laskuja sulla on noin paljon, jos niihin menee 1700e/kk?! Siinä olisi paljon karsimisen varaa, etenkin kun ilmeisesti vuokrastakin maksat vain puolet. Tuosta palkasta saisi helposti ainakin tonnin säästöön joka kuukausi - tai siis eka tietenkin maksat luotot pois, ja sen jälkeen alat säästää siihen asuntoon.

[/quote]

Hei, palkka on toki 2700 euroa mutta ei siitä käteen jää kuin 2000 :) Siitä sitten vuokraan menee 500 euroa ja sitten laskuja on on se noin 500 euroa. Puhelinlasku, sali, (tällä hetkellä jäännösveroakin hieman), sitten hesaria ym :) Ap.

[/quote]

Olisi toki ollut informatiivisempaa mainita että puhut bruttotulosta. Yleensä kun lasketaan tuloja ja menoja puhutaan nettosummista, koska nettotuloja voi olla hankala arvioida bruton perusteella. 

Joka tapauksessa 500 euroakin "muihin laskuihin" on todella paljon lapsettomalla parisuhteessa elävällä. Tuosta todnäk pakollisia (vakuutukset, netti, jne) on vain luokkaa 200e, maksimissaan. Paljon olisi siis säästämisen varaa. 

Vierailija
30/39 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko sulla on luottovelkaa ap?

Vierailija
31/39 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 10:24"][quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 10:11"]

Mitä ihmeen laskuja sulla on noin paljon, jos niihin menee 1700e/kk?! Siinä olisi paljon karsimisen varaa, etenkin kun ilmeisesti vuokrastakin maksat vain puolet. Tuosta palkasta saisi helposti ainakin tonnin säästöön joka kuukausi - tai siis eka tietenkin maksat luotot pois, ja sen jälkeen alat säästää siihen asuntoon.

[/quote]

Hei, palkka on toki 2700 euroa mutta ei siitä käteen jää kuin 2000 :) Siitä sitten vuokraan menee 500 euroa ja sitten laskuja on on se noin 500 euroa. Puhelinlasku, sali, (tällä hetkellä jäännösveroakin hieman), sitten hesaria ym :) Ap.

[/quote]

Olisi toki ollut informatiivisempaa mainita että puhut bruttotulosta. Yleensä kun lasketaan tuloja ja menoja puhutaan nettosummista, koska nettotuloja voi olla hankala arvioida bruton perusteella. 

Joka tapauksessa 500 euroakin "muihin laskuihin" on todella paljon lapsettomalla parisuhteessa elävällä. Tuosta todnäk pakollisia (vakuutukset, netti, jne) on vain luokkaa 200e, maksimissaan. Paljon olisi siis säästämisen varaa. 
[/quote]
Sisältyykö tuohon ruoka?

Vierailija
32/39 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 10:25"]

[/quote]

n 3000 euroa :) 

Laskuja on liikaa ja olen yrittänytkin saada nyt puhelinlaskua pienemmäksi ym :) Mutta salijäsenyys esim vie vähän mutta on mulle tosi tärkeä juttu josta en halua luopua! :) Ap.

Vierailija
33/39 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 10:27"]

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 10:24"][quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 10:11"] [quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 10:09"] Mitä ihmeen laskuja sulla on noin paljon, jos niihin menee 1700e/kk?! Siinä olisi paljon karsimisen varaa, etenkin kun ilmeisesti vuokrastakin maksat vain puolet. Tuosta palkasta saisi helposti ainakin tonnin säästöön joka kuukausi - tai siis eka tietenkin maksat luotot pois, ja sen jälkeen alat säästää siihen asuntoon. [/quote]
Hei, palkka on toki 2700 euroa mutta ei siitä käteen jää kuin 2000 :) Siitä sitten vuokraan menee 500 euroa ja sitten laskuja on on se noin 500 euroa. Puhelinlasku, sali, (tällä hetkellä jäännösveroakin hieman), sitten hesaria ym :) Ap. [/quote] Olisi toki ollut informatiivisempaa mainita että puhut bruttotulosta. Yleensä kun lasketaan tuloja ja menoja puhutaan nettosummista, koska nettotuloja voi olla hankala arvioida bruton perusteella.  Joka tapauksessa 500 euroakin "muihin laskuihin" on todella paljon lapsettomalla parisuhteessa elävällä. Tuosta todnäk pakollisia (vakuutukset, netti, jne) on vain luokkaa 200e, maksimissaan. Paljon olisi siis säästämisen varaa.  [/quote] Sisältyykö tuohon ruoka?

[/quote]

Ruokaan meillä menee n. 600 euroa kuukaudessa josta oma osuuteni on n. 200 euroa :) Eli se on jo maksettu tuosta. Ap.

Vierailija
34/39 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on sama 2700 nettopalkka, josta 250 maksan yhteisiä laskuja. Tilipäivänä jätän 1000€ tilille ja siitä maksan 1 auton bensat, 2+1 ruuat (budjetti 550€) ja muut market-ostot ja 1+1 huvit. Hyvin riittää.

600€ menee automaattisesti säästöön joka tilipäivä. Siitä 500 jemmatilille ja 100 eläkepäiviin.

Lopuilla sitten 1 auton vakuutukset, huollot ja 1+1 vaatteet, harrastusvälineet, matkat, työttömyyskassa, parturi yms omat menot sekä talon remonttikuluja.

Oma asunto ostettiin kun olin 32-vuotias ja nyt 10v myöhemmin se on kohta maksettu.

Vierailija
35/39 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla jää suunnilleen saman verran laskujen jälkeen, ainoa ero vaan että ei ole luottokorttilaskuja tai pankkilainoja. Vain vuokra, sähkö ja ruokakulut. Säästöön menee niin paljon kun pystyn laittamaan

Vierailija
36/39 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksa nyt ne velat pois jokaisella liikenevällä roposellasi! Siis kaikki mikä ei mene välttämättömyyksiin kannattaa laittaa ihan lyhentämättömänä velkoihin. Olettaen siis että saat jatkossakin palkkaa.

Vierailija
37/39 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 10:27"][quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 10:25"]

[/quote]

Laskuja on liikaa ja olen yrittänytkin saada nyt puhelinlaskua pienemmäksi ym :) Mutta salijäsenyys esim vie vähän mutta on mulle tosi tärkeä juttu josta en halua luopua! :) Ap.
[/quote]
Sinuna yrittäisin maksaa luottovelat pois vuodessa. Pystyt siihen kyllä! Sitten voit alkaa säästää saman summan kuin, mitä käytät velkojen maksuun. Eli maksa nyt vähintään 250 e/kk lainojen lyhennystä, niin pääset velasta enintään vuodessa kokonaan eroon. Tosin sinun tuloillasi itse yrittäisin lyhentää luottovelkaa varmaan noin 400€/kk.

Vierailija
38/39 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 10:38"]

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 10:27"][quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 10:25"] Paljonko sulla on luottovelkaa ap? [/quote]

Laskuja on liikaa ja olen yrittänytkin saada nyt puhelinlaskua pienemmäksi ym :) Mutta salijäsenyys esim vie vähän mutta on mulle tosi tärkeä juttu josta en halua luopua! :) Ap. [/quote] Sinuna yrittäisin maksaa luottovelat pois vuodessa. Pystyt siihen kyllä! Sitten voit alkaa säästää saman summan kuin, mitä käytät velkojen maksuun. Eli maksa nyt vähintään 250 e/kk lainojen lyhennystä, niin pääset velasta enintään vuodessa kokonaan eroon. Tosin sinun tuloillasi itse yrittäisin lyhentää luottovelkaa varmaan noin 400€/kk.

[/quote]

Kiitos kannustuksesta! Juuri tämän takia ajttelin tänne kirjoittaa, tiesin että täällä on minua kokeneempia ja fiksumpia ihmisiä jotka osaavat antaa hyviä neuvoja. Olen hyvin motivoitunut nyt :) Pohdin sellaistakin, että pitäisikö asettaa itselle joku "hupiraha", jolla saisi kuukaudessa ostaa jonkun jutun minkä haluaa? Liian usein nimittäin ostan varmasti yhden kuun aikana liikaa ylimääräisiä ja sitten hups huomaan että rahat menevät loppuun. Ap.

Vierailija
39/39 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

olet rikas.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän seitsemän