Vauva laivalla
Hoplop keskustelusta tuli mieleeni kysyä, että mitäs mieltä olette tästä keissistä: Olimme 10 vuotiaan ja kymmenkuisen vauvan kanssa laivan leikkihuoneessa. Vauva on tosi sosiaalinen ja konttasi erään noin 6 vuotiaan tytön luokse tarttui tämän tuolin selkänojaan ja yritti nousta seisomaan. Tällöin tyttö mulkaisi vauvaa ja sanoi nyrpeänä mä en tykkää. Äitinsä hymisteli vieressä ja minä kannoin vauvan pois. Ei siinä mitään, mutta kun vauva toisti tämän monta kertaa ja aina itkulla hain sen pois kun lähestyi tyttöä. Jos minä olisin ollut tuo toinen äiti olisin sanonut tytölle että anna vauvan tulla, mutta ei kun meidän Maija tykkää. Se olikin sitten kivaa kun vauva huusi ja häiritsi muiden kilpailua. Kivointa vielä että isä ajatteli heti että suomalainen on rasisti meidän eri sävyistä lasta kohtaan. Sanoin etten usko, kyse on vain juntista, joka ei ole tottunut sosiaalisempiin tapauksiin.
Kommentit (80)
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 09:31"]
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 09:25"]No olisit ap sitten laittanut oman 10-vuotiaasi viihdyttämään vauvaa jos et itse jaksanut? [/quote] miksi en jaksaisi???ap
[/quote]
No jos annoit pienen mennä uudelleen ja uudelleen tytön luokse? Luulisi että siellä leikkihuoneessa olisi ollut vauvan mielestä jotain muutakin jännää? Pallomeri? Leluja? Joku toinen kohta johon nousta ylös?
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 09:37"]
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 09:31"]
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 09:25"]No olisit ap sitten laittanut oman 10-vuotiaasi viihdyttämään vauvaa jos et itse jaksanut? [/quote] miksi en jaksaisi???ap
[/quote]
No jos annoit pienen mennä uudelleen ja uudelleen tytön luokse? Luulisi että siellä leikkihuoneessa olisi ollut vauvan mielestä jotain muutakin jännää? Pallomeri? Leluja? Joku toinen kohta johon nousta ylös?
[/quote]
En ole ap, mutta ainakin mun vauvat ovat toimineet juuri samalla tavalla kuin ap:n vauva: kiinnittäneet huomionsa yhteen asiaan ja menneet sitkeästi uudelleen ja uudelleen kiinnostuksenkohteensa luo.
Musta tuntuu, että tää suomalainen "välinpitämättömyyden ja puhumattomuuden kulttuuri" opetetaan lapsille jo pienestä pitäen. Nro 14 avasi hyvin sitä, että lapsia tulee juuri tuolla tavoin opettaa tulemaan toimeen toisten kanssa. Mutta mitäs jos vanhemmatkin "nyrpistää nenäänsä" toisten lapsille? Lapsetkin matkivat. Kyllä voitais kaikki ottaa ap:n kokemuksesta opiksi ja tehdä voitavamme, että Suomesta tehtäisiin avoimempi ja muita kunnioittava kulttuuri ihan ruohonjuuri-tasolta (lapsista lähtien).
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 09:37"][quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 09:31"]
[/quote]
[/quote] ei ollut pallomerta ja mamman sirkustemput eivät kiinnostaneet, jostain syystä tyttö oli kiinnostavampi (ehkä siksi että vauva on tottunut vapaaseen sosiaalistamiseen kotona sisarustensa ja ystäviemme kanssa)
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 09:31"][quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 09:21"]
Valitettavasti oon huomannu saman. Mulla on pieni vauva ja muut lapset esim. laivalla ei huomioi toisiaan saatikka pieniä vauvoja. Kyse on siitä, että vanhemmat kasvattaa lapsensa välinpitämättömiksi muita kohtaan vaikka tärkeämpää olisi opettaa lapsia huomioimaan muita ja olemaan kohtelias. Ulkoimailla tätä ongelmaa ei ole ja siellä ihmiset ovat positiivisempia.
[/quote]
Mä luulen, että tästä asiasta on aika turha kirjoitella AV:lla, koska ilmapiiri täällä on hyvin epäsosiaalinen. Mä itse ohjaan omia lapsiani tuollaisissa tilanteissa. Sanon, että hei, tuossa on pieni vauva, vauvat on tuommoisia, että ne eivät vielä osaa tulla juttelemaan, vaan ne tulevat ottamaan kiinni. Sitten voin ohjata, miten vauvan kanssa leikitään. Yleensä ne isommat lapsetkin innostuvat, kun niille vähän juttelee asiasta.
Suomessa on paljolti niin, että lapsia kannustetaan olemaan vain oman ikäluokkansa kanssa, ei rohkaista olemaan tekemisissä pienempien lasten tai vaikkapa aikuisten kanssa. Jos huomaan, että oma lapsi ei oikein osaa toimia, opastan. Mä oon ihan pienestä asti neuvonut lasta, miten vastataan vaikkapa kysymykseen "mitä kuuluu" ja miten jutellaan puhelimessa. Toisten huomioon ottaminen - sekä vauvan että vaarin - on peruskohteliaisuutta.
[/quote] ihana kuulla että näinkin päin on /ap
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 09:39"]Musta tuntuu, että tää suomalainen "välinpitämättömyyden ja puhumattomuuden kulttuuri" opetetaan lapsille jo pienestä pitäen. Nro 14 avasi hyvin sitä, että lapsia tulee juuri tuolla tavoin opettaa tulemaan toimeen toisten kanssa. Mutta mitäs jos vanhemmatkin "nyrpistää nenäänsä" toisten lapsille? Lapsetkin matkivat. Kyllä voitais kaikki ottaa ap:n kokemuksesta opiksi ja tehdä voitavamme, että Suomesta tehtäisiin avoimempi ja muita kunnioittava kulttuuri ihan ruohonjuuri-tasolta (lapsista lähtien).
[/quote] veit sanat suustani /ap
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 09:36"]Niin, ja kun näkee vieraan vauvan, on aina hyvä tilaisuus muistella lasten omia vauva-aikoja. Jos vauva vaikka taputtaa käsiään, voi sanoa, että voi, just tuolla tavalla sinäkin teit, kun olit tuon ikäinen. Vauvan äidiltä voi kysellä vauvan ikää, nimeä ja muita juttuja ja saada isommatkin lapset kiinnostumaan asiasta.
Mä muuten asun paikkakunnalla, missä tuntemattomille jutteleminen on ihan tavallista, ja se näkyy kyllä lapsissakin. Usein lapset tulevat ihan itse juttelemaan vauvoille ja leikittämään, sekä tytöt että pojat. Naapurin silloin 5-vuotias rasavillipoikakin aina suukotteli ja halaili meidän kuopusta.
14
[/quote] Tuollaiselle paikkakunnalle minäkin voisin harkita muuttavani, jos palaisin suomeen. Kuulostaa mukavalta /ap
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 09:59"][quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 09:36"]Niin, ja kun näkee vieraan vauvan, on aina hyvä tilaisuus muistella lasten omia vauva-aikoja. Jos vauva vaikka taputtaa käsiään, voi sanoa, että voi, just tuolla tavalla sinäkin teit, kun olit tuon ikäinen. Vauvan äidiltä voi kysellä vauvan ikää, nimeä ja muita juttuja ja saada isommatkin lapset kiinnostumaan asiasta.
Mä muuten asun paikkakunnalla, missä tuntemattomille jutteleminen on ihan tavallista, ja se näkyy kyllä lapsissakin. Usein lapset tulevat ihan itse juttelemaan vauvoille ja leikittämään, sekä tytöt että pojat. Naapurin silloin 5-vuotias rasavillipoikakin aina suukotteli ja halaili meidän kuopusta.
14
[/quote] Tuollaiselle paikkakunnalle minäkin voisin harkita muuttavani, jos palaisin suomeen. Kuulostaa mukavalta /ap
[/quote]
Missä asut ap? Miten sinun asuinmaassa lapset suhtautuvat toisiin lapsiin? Kerro vähän, olisi kiva kuulla :) Miten siellä vanhemmat suhtautuvat toisiin vanhempiin? Varmaan vähän ystävällisemmin kuin täällä pohjolassa..
Olen huomannut saman, olemme asuneet Kreikassa nyt kolme vuotta, aika pienessä kylässä. Viisivuotiaalle ja yksivuotiaalle tullaan jatkuvasti lepertelemään ja muut lapset silittelevät varsinkin tätä nuorempaa. Muutenkin kulttuurierot, halataan kun tavataan, ja kun lähdetään. Myös lapset. Vieraillekin voi hymyillä ilman että heti luullaan flirtiksi, tarjotaan apua yms. Vaikka talous on huono ja ihmisillä on paljon stressiä, moni tekee kolmeakin eri työtä, silti jaksetaan olla aidosti ystävällisiä.
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 10:12"]Olen huomannut saman, olemme asuneet Kreikassa nyt kolme vuotta, aika pienessä kylässä. Viisivuotiaalle ja yksivuotiaalle tullaan jatkuvasti lepertelemään ja muut lapset silittelevät varsinkin tätä nuorempaa. Muutenkin kulttuurierot, halataan kun tavataan, ja kun lähdetään. Myös lapset. Vieraillekin voi hymyillä ilman että heti luullaan flirtiksi, tarjotaan apua yms. Vaikka talous on huono ja ihmisillä on paljon stressiä, moni tekee kolmeakin eri työtä, silti jaksetaan olla aidosti ystävällisiä.
[/quote] Näin juuri. Ollessamme hiljakkoin ravintolassa koko henkilökunta kävi lepertämässä vauvalle ja aikaisemmin vauvat huutelivat rattaista ciao ja vilkuttivat esim vanhuksille. Isommat lapset kadulla taas ottavat kohteliaasti kontaktia, eräänkin pojan pallo karkasi aidan takaa ja hän huusi minulle "rouva voitko auttaa pallon kanssa". Ollessamme tullissa erään kerran yhdellä lapsella oli mukana pehmolelu. Tiukkojen säädösten takia sekin piti tutkia, mutta raavaat miehet tekivät senkin leikinvarjolla ja vieläkin muistelemme kuinka hassu juttu se oli. Myös juuri tuo, että kaiken ikäiset touhuavat yhdessä on arkipäivää. Tuttava perheessä 18vuotias isoveli on usein pikkusisarustensa kanssa ulkona.
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 10:33"][quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 10:12"]Olen huomannut saman, olemme asuneet Kreikassa nyt kolme vuotta, aika pienessä kylässä. Viisivuotiaalle ja yksivuotiaalle tullaan jatkuvasti lepertelemään ja muut lapset silittelevät varsinkin tätä nuorempaa. Muutenkin kulttuurierot, halataan kun tavataan, ja kun lähdetään. Myös lapset. Vieraillekin voi hymyillä ilman että heti luullaan flirtiksi, tarjotaan apua yms. Vaikka talous on huono ja ihmisillä on paljon stressiä, moni tekee kolmeakin eri työtä, silti jaksetaan olla aidosti ystävällisiä.
[/quote] Näin juuri. Ollessamme hiljakkoin ravintolassa koko henkilökunta kävi lepertämässä vauvalle ja aikaisemmin vauvat huutelivat rattaista ciao ja vilkuttivat esim vanhuksille. Isommat lapset kadulla taas ottavat kohteliaasti kontaktia, eräänkin pojan pallo karkasi aidan takaa ja hän huusi minulle "rouva voitko auttaa pallon kanssa". Ollessamme tullissa erään kerran yhdellä lapsella oli mukana pehmolelu. Tiukkojen säädösten takia sekin piti tutkia, mutta raavaat miehet tekivät senkin leikinvarjolla ja vieläkin muistelemme kuinka hassu juttu se oli. Myös juuri tuo, että kaiken ikäiset touhuavat yhdessä on arkipäivää. Tuttava perheessä 18vuotias isoveli on usein pikkusisarustensa kanssa ulkona.
[/quote]tämä siis ap
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 10:34"][quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 10:33"][quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 10:12"]Olen huomannut saman, olemme asuneet Kreikassa nyt kolme vuotta, aika pienessä kylässä. Viisivuotiaalle ja yksivuotiaalle tullaan jatkuvasti lepertelemään ja muut lapset silittelevät varsinkin tätä nuorempaa. Muutenkin kulttuurierot, halataan kun tavataan, ja kun lähdetään. Myös lapset. Vieraillekin voi hymyillä ilman että heti luullaan flirtiksi, tarjotaan apua yms. Vaikka talous on huono ja ihmisillä on paljon stressiä, moni tekee kolmeakin eri työtä, silti jaksetaan olla aidosti ystävällisiä.
[/quote]tämä siis ap
[/quote]
Kuulostaa ihanalta lasten käytös ❤ Noin sen pitäisi Suomessakin olla! Toisten huomioiminen synnyttää onnellisuutta! Tsemppiä kaikille vanhemmille ja viisautta vanhemmuuteen!
Ööh, olen aikuinen, enkä erityisesti pidä lapsista. Olisin voinut tietysti kohteliasuudesta huomioida luokseni kävelevää lasta esim. ravintolassa, mutta pian olisin jättänyt huomioimatta, jos olisi koko ajan siinä iholla. Mitä väärää tässä on? Eikö lapselle saa opettaa, että toisilla on oikeus myös omaan rauhaan? Ehkä sillä tytöllä oli omat leikit mielessä, eivät lapset leikkien tiimellyksessä aina tajua huomioida vauvaa. En ihan ymmärrä, miten niin toi huomiotta jättäminen on muutenkaan niin kamalaa? Pitäisikö koko maailman ihmisten olla koko ajan kehumassa ja silittelemässä vauvaasi? Narsismin huipentuma...
Ole AP vaan iloinen ettei se kuusivuotias tyttö potkaissut vauvaa kuin South Parkissa, ja olisi huutanut "Kick the baby!" voitonriemuisena kun vauva lentää maahan. Tämäkin on tullut ihan livenä sivustaseuraajana nähtyä samanikäisten toimesta.
Niin, ja kun näkee vieraan vauvan, on aina hyvä tilaisuus muistella lasten omia vauva-aikoja. Jos vauva vaikka taputtaa käsiään, voi sanoa, että voi, just tuolla tavalla sinäkin teit, kun olit tuon ikäinen. Vauvan äidiltä voi kysellä vauvan ikää, nimeä ja muita juttuja ja saada isommatkin lapset kiinnostumaan asiasta.
14