Vauva laivalla
Hoplop keskustelusta tuli mieleeni kysyä, että mitäs mieltä olette tästä keissistä: Olimme 10 vuotiaan ja kymmenkuisen vauvan kanssa laivan leikkihuoneessa. Vauva on tosi sosiaalinen ja konttasi erään noin 6 vuotiaan tytön luokse tarttui tämän tuolin selkänojaan ja yritti nousta seisomaan. Tällöin tyttö mulkaisi vauvaa ja sanoi nyrpeänä mä en tykkää. Äitinsä hymisteli vieressä ja minä kannoin vauvan pois. Ei siinä mitään, mutta kun vauva toisti tämän monta kertaa ja aina itkulla hain sen pois kun lähestyi tyttöä. Jos minä olisin ollut tuo toinen äiti olisin sanonut tytölle että anna vauvan tulla, mutta ei kun meidän Maija tykkää. Se olikin sitten kivaa kun vauva huusi ja häiritsi muiden kilpailua. Kivointa vielä että isä ajatteli heti että suomalainen on rasisti meidän eri sävyistä lasta kohtaan. Sanoin etten usko, kyse on vain juntista, joka ei ole tottunut sosiaalisempiin tapauksiin.
Kommentit (80)
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 13:57"]En ole tyly koskaan, vältän kaikkea konfliktia ja olen aina tuntemattomille kohtelias. Kuitenkin pidän Suomessa siitä, että täällä ihminen on oikeutettu omaan tilaan ja sen kunnioittaminen kuuluu täällä hyviin tapoihin. Kyse on meidän kulttuuristamme, jota on Suomessa kunnioitettava niinkuin muitakin paikallisia kulttuureja niiden pariin matkustettaessa. Olen asunut Englannissa, Saksassa ja Kreikassa myös, ja jokaisessa maissa kohteliaisuuskäsitys on erilainen. Ap:n kannattaisi opetella hieman kulttuurisensitiivisyyttä ja oppia tuntemaan omaa kulttuuriaan, ennen kuin lähtee muuttamaan sitä torvet soiden ja kanssaihmisiä moittien ja syyllistäen.
[/quote] myönnän, että tämän ketjun myötä tajusin kyseessä olevan kulttuurieron, mutta sitä en myönnä että kyseinen ero oli mielestäni hyvä. Itse pidän enemmän lämpimästä sosiaalisuudesta ja kiltteydestä kaikkia kohtaan.
Minä olen kolho suomalainen, joka haluaa pitää etäisyyttä vieraisiin. Silti ihmettelen, kun esimerkiksi leikkipaikoille tulevat lapset jähmettyvät kauhusta ovelle, kun olen siellä taaperoni kanssa. Vastaavasti saamme kyräileviä katseita joiltain pikkudespooteilta, kun kehtaamme tulla junassa heidän leikkivaunuunsa tai puistossa mennä samalle hiekkalaatikolle. Paras taisi olla viime kesänä hiljaisella uimarannalla, jossa joku lapsi töksäytti isälleen kauhuissaan "täällä on jo joku!", kun näki meidät. Toisen kunnioittaminen ja kuoreenvetäytyminen, epäkohteliaisuus ja epäsosiaalisuus ovat eri asioita!
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 09:21"]
Valitettavasti oon huomannu saman. Mulla on pieni vauva ja muut lapset esim. laivalla ei huomioi toisiaan saatikka pieniä vauvoja. Kyse on siitä, että vanhemmat kasvattaa lapsensa välinpitämättömiksi muita kohtaan vaikka tärkeämpää olisi opettaa lapsia huomioimaan muita ja olemaan kohtelias. Ulkoimailla tätä ongelmaa ei ole ja siellä ihmiset ovat positiivisempia.
[/quote]
mä en käsitä tätä ääretöntä käsitettä "ulkomaat". Kaikissako maailman maissa olet käynyt?
mä olen asunut 15 vuotta Suomen rajojen ulkopuolella, maailma on täynnä erilaisia ihmisiä, semmosiakin kuin Suomessa.
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 14:19"][quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 09:21"]
Valitettavasti oon huomannu saman. Mulla on pieni vauva ja muut lapset esim. laivalla ei huomioi toisiaan saatikka pieniä vauvoja. Kyse on siitä, että vanhemmat kasvattaa lapsensa välinpitämättömiksi muita kohtaan vaikka tärkeämpää olisi opettaa lapsia huomioimaan muita ja olemaan kohtelias. Ulkoimailla tätä ongelmaa ei ole ja siellä ihmiset ovat positiivisempia.
[/quote]
mä en käsitä tätä ääretöntä käsitettä "ulkomaat". Kaikissako maailman maissa olet käynyt?
mä olen asunut 15 vuotta Suomen rajojen ulkopuolella, maailma on täynnä erilaisia ihmisiä, semmosiakin kuin Suomessa.
[/quote]
Olen käynyt 20 eri maassa elämäni aikana ja asunut 20 vuotta ulkomailla. Tiedän mistä puhun. Mulla on omat kokemukseni ja sulla on omasi. Hyvä homma. Palattaisko takas ap:n aloittamaan aiheeseen täältä sivuraiteilta.
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 14:13"]Minä olen kolho suomalainen, joka haluaa pitää etäisyyttä vieraisiin. Silti ihmettelen, kun esimerkiksi leikkipaikoille tulevat lapset jähmettyvät kauhusta ovelle, kun olen siellä taaperoni kanssa. Vastaavasti saamme kyräileviä katseita joiltain pikkudespooteilta, kun kehtaamme tulla junassa heidän leikkivaunuunsa tai puistossa mennä samalle hiekkalaatikolle. Paras taisi olla viime kesänä hiljaisella uimarannalla, jossa joku lapsi töksäytti isälleen kauhuissaan "täällä on jo joku!", kun näki meidät. Toisen kunnioittaminen ja kuoreenvetäytyminen, epäkohteliaisuus ja epäsosiaalisuus ovat eri asioita!
[/quote]
Aivan! Hyvin sanottu!
Kaikki, edes lapset, ei halua vieraita, edes lapsia, liian lähelle.
Olen sitä mieltä, että sinä äitinä saisit kehittää vähän sosiaalista pelisilmää ja pitää lapsesi paremmin hoivassasi. Kaikki eivät automaattisesti pidä suloisena sitä, että lapset hakeutuvat syliin tai lähettyville. Varsinkaan toiset lapset eivät aina ole ihan myytyjä. Minäkään en tykkää esim. tuttavuutta tekevistä koirista yhtään.
Ihonvärillä tuossa ei ole mitään tekemistä. Lapset eivät katsele sellaista asiaa.
Oikeastiko kuvittelet että muiden, sekä aikuisten että lasten, tarvitsee "tykätä" sun lapsesta? Huh Huh!
No jospa sinun olisi ollut syytä poistua, jos lapsesi alkaa häiritä huutamalla muita
6-vuotias lapsi ei välttämättä ole mikään vauvaihminen. Sinä pidät vauvastasi, mutta et voi olettaa että kaikki muut pitää. Jos tällä 6-vuotiaalla on joku oma juttunsa kesken, niin silloin hän ei halua viihdyttää sinun lastasi.
Vauva ei ymmärrä mutta sinä aikuisena ymmärrät että toiset ihmiset ovat todella tarkkoja omasta alueestaan.
Mielestäni lasten ei tarvitse sietää aina pienempiä. Leikkihuoneessa ei voi seuraansa valita.
Sanoit että vauva häiritsi muiden kilpailua? Eli oliko tämä 6v tyttö esimerkiksi piirtämässä piirrustus kilpailu kuvaa? Kyllähän äheltävä vauva siinä häiritsee.
Miksi et kiinnittänyt vauvasi huomiota johonkin muuhun tekemiseen vaan annoit vauvan kontata koko ajan saman lapsen luokse ja sitten hait hänet? Tuntuu että kapinoit huudattamalla vauvaa? Ei ne vauvat ole kaikkien mielestä kivoja..
(ap esittää luultavasti käänteisenä jotakin tilannetta)
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 09:21"]Valitettavasti oon huomannu saman. Mulla on pieni vauva ja muut lapset esim. laivalla ei huomioi toisiaan saatikka pieniä vauvoja. Kyse on siitä, että vanhemmat kasvattaa lapsensa välinpitämättömiksi muita kohtaan vaikka tärkeämpää olisi opettaa lapsia huomioimaan muita ja olemaan kohtelias. Ulkoimailla tätä ongelmaa ei ole ja siellä ihmiset ovat positiivisempia.
[/quote] Nimenomaan!!!! Juuri tätä hain takaa/ ap
[/quote]
No kun ei oltu ulkomailla =) =)
No olisit ap sitten laittanut oman 10-vuotiaasi viihdyttämään vauvaa jos et itse jaksanut?
Musta on aika herkkänahkaista, jos ei siedä hetkeä vauvaa selkänsä takana. Yritin keksiä vauvalle muuta puuhaa, mutta se ei vaan kiinnostanut, jos olisimme menneet pois, en olisi voinut seurata vanhemman lapsen touhuja, mikä olisi myös ollut kurjaa.
[/quote]
Mä luulen, että tästä asiasta on aika turha kirjoitella AV:lla, koska ilmapiiri täällä on hyvin epäsosiaalinen. Mä itse ohjaan omia lapsiani tuollaisissa tilanteissa. Sanon, että hei, tuossa on pieni vauva, vauvat on tuommoisia, että ne eivät vielä osaa tulla juttelemaan, vaan ne tulevat ottamaan kiinni. Sitten voin ohjata, miten vauvan kanssa leikitään. Yleensä ne isommat lapsetkin innostuvat, kun niille vähän juttelee asiasta.
Suomessa on paljolti niin, että lapsia kannustetaan olemaan vain oman ikäluokkansa kanssa, ei rohkaista olemaan tekemisissä pienempien lasten tai vaikkapa aikuisten kanssa. Jos huomaan, että oma lapsi ei oikein osaa toimia, opastan. Mä oon ihan pienestä asti neuvonut lasta, miten vastataan vaikkapa kysymykseen "mitä kuuluu" ja miten jutellaan puhelimessa. Toisten huomioon ottaminen - sekä vauvan että vaarin - on peruskohteliaisuutta.
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 09:25"]No olisit ap sitten laittanut oman 10-vuotiaasi viihdyttämään vauvaa jos et itse jaksanut?
[/quote] miksi en jaksaisi???ap
En ole tyly koskaan, vältän kaikkea konfliktia ja olen aina tuntemattomille kohtelias. Kuitenkin pidän Suomessa siitä, että täällä ihminen on oikeutettu omaan tilaan ja sen kunnioittaminen kuuluu täällä hyviin tapoihin. Kyse on meidän kulttuuristamme, jota on Suomessa kunnioitettava niinkuin muitakin paikallisia kulttuureja niiden pariin matkustettaessa. Olen asunut Englannissa, Saksassa ja Kreikassa myös, ja jokaisessa maissa kohteliaisuuskäsitys on erilainen. Ap:n kannattaisi opetella hieman kulttuurisensitiivisyyttä ja oppia tuntemaan omaa kulttuuriaan, ennen kuin lähtee muuttamaan sitä torvet soiden ja kanssaihmisiä moittien ja syyllistäen.