Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vauva laivalla

Vierailija
04.05.2015 |

Hoplop keskustelusta tuli mieleeni kysyä, että mitäs mieltä olette tästä keissistä: Olimme 10 vuotiaan ja kymmenkuisen vauvan kanssa laivan leikkihuoneessa. Vauva on tosi sosiaalinen ja konttasi erään noin 6 vuotiaan tytön luokse tarttui tämän tuolin selkänojaan ja yritti nousta seisomaan. Tällöin tyttö mulkaisi vauvaa ja sanoi nyrpeänä mä en tykkää. Äitinsä hymisteli vieressä ja minä kannoin vauvan pois. Ei siinä mitään, mutta kun vauva toisti tämän monta kertaa ja aina itkulla hain sen pois kun lähestyi tyttöä. Jos minä olisin ollut tuo toinen äiti olisin sanonut tytölle että anna vauvan tulla, mutta ei kun meidän Maija tykkää. Se olikin sitten kivaa kun vauva huusi ja häiritsi muiden kilpailua. Kivointa vielä että isä ajatteli heti että suomalainen on rasisti meidän eri sävyistä lasta kohtaan. Sanoin etten usko, kyse on vain juntista, joka ei ole tottunut sosiaalisempiin tapauksiin.

Kommentit (80)

Vierailija
1/80 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 10:47"]Ööh, olen aikuinen, enkä erityisesti pidä lapsista. Olisin voinut tietysti kohteliasuudesta huomioida luokseni kävelevää lasta esim. ravintolassa, mutta pian olisin jättänyt huomioimatta, jos olisi koko ajan siinä iholla. Mitä väärää tässä on? Eikö lapselle saa opettaa, että toisilla on oikeus myös omaan rauhaan? Ehkä sillä tytöllä oli omat leikit mielessä, eivät lapset leikkien tiimellyksessä aina tajua huomioida vauvaa. En ihan ymmärrä, miten niin toi huomiotta jättäminen on muutenkaan niin kamalaa? Pitäisikö koko maailman ihmisten olla koko ajan kehumassa ja silittelemässä vauvaasi? Narsismin huipentuma...
[/quote] repesin :D narsismin huipentuma :D hahahah kuka tässä sanoi että haluaisin että kaikki kehuisivat vauvaani tms?

Vierailija
2/80 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 10:54"]Ole AP vaan iloinen ettei se kuusivuotias tyttö potkaissut vauvaa kuin South Parkissa, ja olisi huutanut "Kick the baby!" voitonriemuisena kun vauva lentää maahan. Tämäkin on tullut ihan livenä sivustaseuraajana nähtyä samanikäisten toimesta.
[/quote] vetää sanattomaksi /ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/80 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä homma menee vähän toisinpäin. Eli oma 6-vuotiaani (ainoa lapsi perheessä) tykkää hirmuisesti toisista lapsista. Erityisesti vauvoista ja taaperoista. Hän haluaisi esimerkiksi puistossa aina hoitaa heitä kantamalla.

Toppuuttelen tässä jos huomaan että pienemmän lapsen vanhempi ei selkeästi halua tai jos pienempi lapsi ahdistuu. Selitän että ei toisia lapsia voi vaan kanniskella ympäriinsä. Pitää antaa myös omaa tilaa ja vaikka kuinka haluaisi vain toiselle hyvää niin täytyy lähestyä rauhallisesti eikä hihkua "vauva!" ja napata haliin ja syliin.

Vanhemman tehtävä on tarkkailla tilannetta ja jos jollekin tulee epämukava olo niin ohjata lapsia.

Vierailija
4/80 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monta hyvää pointtia tullutkin jo esiin tossa edellä, esim. Just toi, että kaikki lapsetkaan ei halua vieraita liian lähelle. Ja yksi mikä mulle tuli mieleen, oli että toinen lapsi saattoi jopa pelätä teidän vauvaa, niin hassulta kuin se kuulostaakin. Itse olen pari kertaa huomannut että meidän 6v:n kaverit (erityisesti sellaiset, joilla ei ole pikkusisarusta) ovat pelänneet meidän 1-vuotiasta joka iloisesti mökeltäen tulee kohti ja haluaa halia (on äänekäs ja fyysinen tapaus). Olen sitten pitänyt muksun kaukana, ettei toisten tarvitse pelätä ja ohjannut halaamaan vaikka isosiskoaan. Kyllähän monet (mm. Minä itse) pelkäävät myös koiria, eivätkä halua niitä lähelle vaikka omistajan mukaan koira "haluaa vain leikkiä".

Rasismilla tällä asialla ei ole mitään tekemistä. Toivottavasti miehesi aikuisena ihmisenä sen ymmärtää!!

Terv. Sosiaalisten lasten äiti, jonka mies myös on ulkomaalainen ;)

Vierailija
5/80 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 11:07"]Monta hyvää pointtia tullutkin jo esiin tossa edellä, esim. Just toi, että kaikki lapsetkaan ei halua vieraita liian lähelle. Ja yksi mikä mulle tuli mieleen, oli että toinen lapsi saattoi jopa pelätä teidän vauvaa, niin hassulta kuin se kuulostaakin. Itse olen pari kertaa huomannut että meidän 6v:n kaverit (erityisesti sellaiset, joilla ei ole pikkusisarusta) ovat pelänneet meidän 1-vuotiasta joka iloisesti mökeltäen tulee kohti ja haluaa halia (on äänekäs ja fyysinen tapaus). Olen sitten pitänyt muksun kaukana, ettei toisten tarvitse pelätä ja ohjannut halaamaan vaikka isosiskoaan. Kyllähän monet (mm. Minä itse) pelkäävät myös koiria, eivätkä halua niitä lähelle vaikka omistajan mukaan koira "haluaa vain leikkiä".

Rasismilla tällä asialla ei ole mitään tekemistä. Toivottavasti miehesi aikuisena ihmisenä sen ymmärtää!!

Terv. Sosiaalisten lasten äiti, jonka mies myös on ulkomaalainen ;)
[/quote] ymmärrän sen ettei kaikki tykkää tai pelkää, mutta olisiko ollut kivempi tapa esim sanoa, että meidän Maija ei ole tottunut vauvoihin tai jotain muuta kuin vain mulkoilla vihaisesti. Isä on tosi herkillä rasismin kanssa, kun tietää kokemuksesta ja villeistä tarinoista suomalaisten rasistisuuden, mutta tässä tapauksessa tajusi kyllä että kyse oli vain junttiudesta. / ap-se narsismin huipentuma :D

Vierailija
6/80 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 11:06"]Meillä homma menee vähän toisinpäin. Eli oma 6-vuotiaani (ainoa lapsi perheessä) tykkää hirmuisesti toisista lapsista. Erityisesti vauvoista ja taaperoista. Hän haluaisi esimerkiksi puistossa aina hoitaa heitä kantamalla.

Toppuuttelen tässä jos huomaan että pienemmän lapsen vanhempi ei selkeästi halua tai jos pienempi lapsi ahdistuu. Selitän että ei toisia lapsia voi vaan kanniskella ympäriinsä. Pitää antaa myös omaa tilaa ja vaikka kuinka haluaisi vain toiselle hyvää niin täytyy lähestyä rauhallisesti eikä hihkua "vauva!" ja napata haliin ja syliin.

Vanhemman tehtävä on tarkkailla tilannetta ja jos jollekin tulee epämukava olo niin ohjata lapsia.
[/quote] ehkäpä tämä on sitä kulttuuria ettei yleisesti tahdota toisten koskevan, tulevan lähelle tms . Ap

Vierailija
7/80 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vauva on todella sosiaalinen mutta valitettavasti joidenkin arempien lasten näkökulmasta lähestymisissään vähän turhankin päällekäyvä. Yritän itse lukea tilanteita, jotkut lapset ilahtuvat kovasti kun vauva konttaa halimaan heti heidät nähdessään, usein taas joudun vähän vauvaa toppuuttelemaan koska useimmat lapset ovat vähän hitaammin lämpeneviä kuin omani. Jotkut taas eivät ole kiinnostuneita ollenkaan vauvani seurasta ja silloin mun tehtävä on keksiä hänelle muuta tekemistä.

Ulkomailla ja Suomessa on yksi iso ero: monissakaan muissa maissa lapsia ei näe juuri missään ilman vanhempiaan. Hyviin tapoihin sosiaalistutaan yhdessä aikuisten ohjauksessa jo pienenä, opitaan ottamaan kontaktia mutta myös lukemaan viestejä milloin antaa toiselle tilaa ja rauhaa. Suomessa lapset ovat poikkeuksellisen paljon keskenään tai yksin kasvaen lapsilauman "viidakon laeilla" joka valitettavasti näkyy käytöskulttuurissa. Suomessa myös joillain vanhemmilla on ikävä tapa ulkoistaa omien lastensa tapakasvatus muille vanhemmille jättämällä esim. leikkipaikoille omat lapsensa ilman valvontaa olettaen muiden kyllä katsovan heidän peräänsä. Siitä, että lapsi selviytyy hengissä ilman vanhemman jatkuvaa huolenpitoa on kuitenkin pitkä matka siihen, että hän osaisi itsenäisesti käyttäytyä ihmisiksi.

Vierailija
8/80 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 11:26"][quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 11:06"]Meillä homma menee vähän toisinpäin. Eli oma 6-vuotiaani (ainoa lapsi perheessä) tykkää hirmuisesti toisista lapsista. Erityisesti vauvoista ja taaperoista. Hän haluaisi esimerkiksi puistossa aina hoitaa heitä kantamalla.

[/quote] ehkäpä tämä on sitä kulttuuria ettei yleisesti tahdota toisten koskevan, tulevan lähelle tms . Ap
[/quote]
Suomessa on sellainen kulttuuri, eikä siinä ole mitään pahaa. On olemassa myös kulttuureita, joissa tämä "henkilökohtainen reviiri" on vielä suurempi kuin Suomessa. Suomessakin se vaihtelee alueittain.

Vierailija
9/80 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 11:29"][quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 11:26"][quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 11:06"]Meillä homma menee vähän toisinpäin. Eli oma 6-vuotiaani (ainoa lapsi perheessä) tykkää hirmuisesti toisista lapsista. Erityisesti vauvoista ja taaperoista. Hän haluaisi esimerkiksi puistossa aina hoitaa heitä kantamalla.

[/quote]
Suomessa on sellainen kulttuuri, eikä siinä ole mitään pahaa. On olemassa myös kulttuureita, joissa tämä "henkilökohtainen reviiri" on vielä suurempi kuin Suomessa. Suomessakin se vaihtelee alueittain.
[/quote]

Joo "suomessa on vaan sellainen kulttuuri", että kun joku mummo kaatuu kadulla/ bussissa/ ym. kukaan ei tule auttamaan, kukaan ei tervehdi toisiaan, masennutaan, itsemurhatilastot on korkealla, vihaisia, välinpitämättömiä, itsekkäitä... Eli pitää opettaa lapset pois tästä välinpitämättömyydestä. Katso ympärille Helsingin kaduilla! Aikuiset kännää ja vasta silloin näytetään tunteita! Kamalaa. Pitää opettaa lapsia ottamaan toisiaan huomioon.

Vierailija
10/80 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
11/80 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
12/80 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
13/80 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
14/80 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
15/80 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
16/80 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
17/80 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 12:29"][quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 11:29"][quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 11:26"][quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 11:06"]Meillä homma menee vähän toisinpäin. Eli oma 6-vuotiaani (ainoa lapsi perheessä) tykkää hirmuisesti toisista lapsista. Erityisesti vauvoista ja taaperoista. Hän haluaisi esimerkiksi puistossa aina hoitaa heitä kantamalla.

[/quote]
[/quote]

Joo "suomessa on vaan sellainen kulttuuri", että kun joku mummo kaatuu kadulla/ bussissa/ ym. kukaan ei tule auttamaan, kukaan ei tervehdi toisiaan, masennutaan, itsemurhatilastot on korkealla, vihaisia, välinpitämättömiä, itsekkäitä... Eli pitää opettaa lapset pois tästä välinpitämättömyydestä. Katso ympärille Helsingin kaduilla! Aikuiset kännää ja vasta silloin näytetään tunteita! Kamalaa. Pitää opettaa lapsia ottamaan toisiaan huomioon.
[/quote]
Myös kaikissa muissa kulttuureissa on omat ongelmansa. Esim. sosiaalisuutta ja avoimuutta korostavissa kulttuureissa kääntöpuolena monesti rehellisyys ei ole niin kovassa kurssissa, mikä taas näkyy korruptoituneisuutena ihan yhteiskunnan taholla asti, sukurakkaissa kulttuureissa kukoistavat nepotismi ja hyvä veli -verkostot...Silti kulttuurien moninaisuus on hieno asia ja rikkaus, kaikista kulttuureista löytyy jotain hyvää ja huonoa.

Vierailija
18/80 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni aikuinen ei tänä päivänä anna pienen vauvan lähestyä vieraita ihmisiä ja kieltää, koska vauva oppii nopeasti siihen että lähestyy sama ketä ja sitten kun mennään reissuun jonnekin ulkomaille niin sellainen helposti lähestyvä vanhemmiltaan karannut vauva on helppo kaappauskohde rikollisille ja elinvarkaille. Siksi jotkut saattaa ihmetellä että miksi toiset päästävät vauvansa heidän lähelle kun ovat outoja ihmisiä, ja ovat opettaneet päiväkoti- ja kouluikäisille omille lapsilleen ettei vieraiden ihmisten (jopa vauvojen) kanssa saa jutella.

Vierailija
19/80 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ok siis mamupatja

Vierailija
20/80 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se noin kuusivuotias tyttö oli niin fiksu että katsoi pahasti koska ajatteli että miksi kukaan vanhempi ei vaivaudu kasvattamaan tuota vauvaa ja se vauva vaan juoksentelee ihmisten luokse tuolla tavalla eikä sen oma äiti kiellä sitä tai hae sitä pois???

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän yksi