Huomenta! Ja kohta navetalle..
Kommentit (134)
No ei kannata tukia kadehtia. Sehän ei oo viljelijöiden syy, että niitä maksetaan nykyään. Tiedättekö edes, miksi niitä maksetaan? Se on tosiasia, että jos meille (30 lypsävää) ei tukia tulis, ei tilaa pystyttäis pyörittämään. Koska kustannukset. Näin meillä. Joka ikinen maajussi olis valmis luopumaan tuista ja ottamaan tilalle sen hinnan maidosta, lihasta ja viljasta mikä niille oikeasti kuuluis! Semmosen, millä eläis. Tuethan määräytyy aivan omituisten periaatteiden mukaisesti..ei meille tuu niitä tuliakaan mitään ruhtinaallisia määriä. Ei siis voi ostella huoletta mitä sattuu.. mutta ruuassa en pihistele, säästöt otetaan jostakin muualta sitten. Kivaa päivää kaikille!
34 jatkaa. Muihin yrityksiin hankala vertailla, koska muut yritykset määrittelee itse tuotteidensa hinnat. Meillehän ne sanellaan ylhäältä päin.. niinku kaikki muukin. Mielelläni lähtisin barrikadeille..lähteeks joku mukaan ;)
Ja vieläkim jatkan. Googlettakaapa huviksenne yritysten saamat tuet :)
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 08:42"]
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 08:28"]
Maataloustukia kadehtivat voivat perustaa itselleen maatilan ja tehdä työpäivää sesonkiaikaan 24h. Ja tuota sesonkia on usein toukokuusta syyskuuhun. Ollaan peltotöissä ja hoidetaan karjaa ja paperityöt siinä ohessa. Itse olen duunari ja myönnän, ettei minusta tuollaiseen ole.
[/quote]
Näinhän meidät on aivopesty kepun ja kumppaneiden toimesta uskomaan. Tosiasiassa koneet hoitaa työt ja tukiaiset takaa toimeentulon riippumatta siitä viitsiikö korjata peltoon kylvetysn sadon. Maataloudessa pärjää kun vaan osaa lomakkeita täytellä. Ja talvella ei hommia ole senkään vertaa, lehmät lypsää robotti navetassa, auto hakee maidon säiliöstä ja rahat jysähtää pankkitilille säännöllisesti. Lomittaja ruokkii lehmät ja maajussi makaa lomalla palmun alla.
[/quote]
No, mikset sitten hakeudu tuollaiseen tapaan elää? Oletan, ettet erota lehmää sonnista tai jyrää paalaimesta. Tuskin rakennekyntesi kestäisivät istuttaa taimia tai henkinen kanttisi saada elantosi, joka on säitten armoilla esim. mansikkatilalla.
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 08:23"]
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 08:21"]
Tsemiä aamuun! Täällä yksi kaupunkilainen ,joka arvostaa suomalaista työtä, puhtaita elintarvikkeita ja sitä, että voin ostaa ruokaa pelkäämättä mitä myrkkyjämiä niissä oikein on. Teette arvokasta ja tärkeää työtä, jonka haukkuminen ja "suurten" tukien ihmettely näyttää olevan nykytrendi. Maalta kotoisin olevana sen verran minäkin tiedän ja ymmärrän, että tilanpito on raskasta ja sitovaa, varsinkin lypsytilan pito.
[/quote]
Toinen kommentoija lisää noiden päälle suuret investoinnit: tutut tekivät juuri sikalaansa 500 000 euron remontin. Olen huomannut, että maataloustuista kitisevät hyvin harvoin ymmärtävät asiasta yhtään mitään.
[/quote]Ja pihassa kaksi uutta autoa ja uusi traktori
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 09:00"]
34 jatkaa. Muihin yrityksiin hankala vertailla, koska muut yritykset määrittelee itse tuotteidensa hinnat. Meillehän ne sanellaan ylhäältä päin.. niinku kaikki muukin. Mielelläni lähtisin barrikadeille..lähteeks joku mukaan ;)
[/quote]
Eiköhän kaikki oikeat yritykset joudu hinnoittelemaan tuotteensa sen mukaan mitä asiakkaat ovat valmiita niistä maksamaan. Ja sopeuttamaan kulunsa sen mukaan. Muutoin tulee konkurssi.
Mutta tämähän ei tietenkään koske maatalous"yrittäjää" koska tukiaiset.
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 08:44"]
Maataloustukia kadehtivat voivat perustaa itselleen maatilan ja tehdä työpäivää sesonkiaikaan 24h. Ja tuota sesonkia on usein toukokuusta syyskuuhun. Ollaan peltotöissä ja hoidetaan karjaa ja paperityöt siinä ohessa. Itse olen duunari ja myönnän, ettei minusta tuollaiseen ole.
[/quote]
Näinhän meidät on aivopesty kepun ja kumppaneiden toimesta uskomaan. Tosiasiassa koneet hoitaa työt ja tukiaiset takaa toimeentulon riippumatta siitä viitsiikö korjata peltoon kylvetysn sadon. Maataloudessa pärjää kun vaan osaa lomakkeita täytellä. Ja talvella ei hommia ole senkään vertaa, lehmät lypsää robotti navetassa, auto hakee maidon säiliöstä ja rahat jysähtää pankkitilille säännöllisesti. Lomittaja ruokkii lehmät ja maajussi makaa lomalla palmun alla.
[/quote]
Tuo on ihan täyttä fantasiaa, toivottavasti ymmärrät sen. Ehkä sun pitäisi hankkiutua jonnekin maatilalle katsomaan, millaista se työ ihan oikeasti on.
[/quote]No jos ollaan rehellisiä niin hyvin hoidetulla tilalla se on juuri tuota. Huonosti hoidetulla huonon maajussin tilalla kaikki asiat on levällään ja turhaa työtä tehdään paljon
[/quote]
Sä et sitten lukenut tuota mun vastaustani näköjään ollenkaan, tai sitten et tosiaan kykene itse kuvittelemaan ainuttakaan skenaariota, jossa elintarvikkeita ei ulkomailta saa. Aloita siitä, ja sitten voit ihan itse miettiä, mihin perustuu kuvitelmasi siitä, että tukiaiset tulevat jotenkin automaattisesti. Autan paljastamalla, että ne eivät tule automaattisesti.
[/quote]
En kuvittele. Jo vuosia sitten tuttava maajussi kehui että "kyllä maataloudella pärjää kun vaan osaa hakemuksia täytellä". Ja siihenkin hommaan on käsittääkseni ulkopuolista apua vieläpä saatavana.
Sen kyllä voin kuvitella että jokaisen yrityksen tai "yrityksen" pitäisi pärjätä ihan omillaan, ei veronmaksajien rahoilla. Sen voisin kuvitella oikeudenmukaiseksi.
Ei maatilan pito mikään kultakaivos ole nykypäivänä ole. Moni tekee urakointipalvelua ohessa. Siinä vaiheessa kun aletaan puhumaan tukikateudesta, mennään metsään ja pahasti. Enemmän pitäisi puhua maatilayrittäjien jaksamisesta. Ei ole ensimmäinen ja viimeinen jos isäntä sairastuu uupumukseen. Miten helppoa se olisikaan iltapäivä 16 jälkeen nakata aivot narikkaan viettää vapaa-aikaa harrastusten tai perheen kanssa. Puhumattakaan yöunista, kun ei tarvitsisi herätä valvomaan poikimisia tai jokaviikkoisia vapaita viikonloppuja, kun voisi vain lähteä jonnekin reissuun.
Mutta kai sitä vaan on niin hullu..
Maataloustuella ei oikeastaan tueta maanviljelijää/karjankasvattajaa/maitotilallista, vaan niitä väliportaita joiden ei näin tarvitse maksaa maataloustuotteista riittävää hintaa.
Tuottaja joutuu myymään tuotteensa mitättömällä hinnalla ja täyttämään näitä byrokratian vaatimia hakemuksia, anomuksia, raportointeja, seurantakirjanpitoa yms että saisi ylipäätään pyöritettyä toimintaansa.
Tilanne on todella rasittava, sillä itseään kunnioittava tilallinen ottaisi paljon mieluummin palkkansa ja tuottonsa tuotteidensa myynnistä kuin tukiaisena. Se myös edesauttaisi tuotteiden kehittämistä, parantamista ja jalostamista, sillä laadukkaammasta tuotteesta maksettaisiin sen ansaitsema hinta.
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 09:11"]
[/quote]
[/quote]
Tuo on ihan täyttä fantasiaa, toivottavasti ymmärrät sen. Ehkä sun pitäisi hankkiutua jonnekin maatilalle katsomaan, millaista se työ ihan oikeasti on.
[/quote]No jos ollaan rehellisiä niin hyvin hoidetulla tilalla se on juuri tuota. Huonosti hoidetulla huonon maajussin tilalla kaikki asiat on levällään ja turhaa työtä tehdään paljon
[/quote]
Jep ja rahaa tulee peltojen koon mukaan, ihan sama korjaako sen sadon vai ei, pääasia että jotain sinne kylvää niin tuet napsahtaa joka hehtaarilta.
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 09:15"]
[/quote]
Sä et sitten lukenut tuota mun vastaustani näköjään ollenkaan, tai sitten et tosiaan kykene itse kuvittelemaan ainuttakaan skenaariota, jossa elintarvikkeita ei ulkomailta saa. Aloita siitä, ja sitten voit ihan itse miettiä, mihin perustuu kuvitelmasi siitä, että tukiaiset tulevat jotenkin automaattisesti. Autan paljastamalla, että ne eivät tule automaattisesti.
[/quote]
En kuvittele. Jo vuosia sitten tuttava maajussi kehui että "kyllä maataloudella pärjää kun vaan osaa hakemuksia täytellä". Ja siihenkin hommaan on käsittääkseni ulkopuolista apua vieläpä saatavana.
Sen kyllä voin kuvitella että jokaisen yrityksen tai "yrityksen" pitäisi pärjätä ihan omillaan, ei veronmaksajien rahoilla. Sen voisin kuvitella oikeudenmukaiseksi.
[/quote]
Et ole vieläkään pohdiskellut sitä, mistä ne ruokatarvikkeet Suomeen tulevat sellaisessa tilanteessa, jossa niitä ei ulkomailta saa. Se olisi ihan ensimmäinen asia, mitä olisi syytä miettiä, kun alkaa valittaa maatalouden tukiaisia. Mä alan pitää sua kohta trollina, jos et suostu vastaamaan tuohon kysymykseen ollenkaan.
Tiedätkö, minkä verran maataloustuottajille maksetaan heidän tuotteistaan? Jos tiedät, onko se mielestäsi hinta, jolla on mahdollista saada yritys kannattavaksi? Pohdi tätäkin ennen kuin jatkat tuota virttäsi tukiaisista.
Tuo sinun virtesi on erittäin hyvä esimerkki epä-älyllisestä suhtautumisesta asiaan. Olet havainnut maailmassa asian, joka on mielestäsi väärin. Valitat ja valitat, mutta et uhraa ajatustakaan sille, miksi asiat ovat niin kuin ovat.
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 09:24"]
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 09:11"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Jep ja rahaa tulee peltojen koon mukaan, ihan sama korjaako sen sadon vai ei, pääasia että jotain sinne kylvää niin tuet napsahtaa joka hehtaarilta.
[/quote]
Olisko sulla jotain linkkiä tuohon tietoon? Itse en ole maanviljelijä, mutta mulla on paljon maanviljeliäystäviä, ja he kertovat ihan päinvastaista.
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 09:22"]
Maataloustuella ei oikeastaan tueta maanviljelijää/karjankasvattajaa/maitotilallista, vaan niitä väliportaita joiden ei näin tarvitse maksaa maataloustuotteista riittävää hintaa.
Tuottaja joutuu myymään tuotteensa mitättömällä hinnalla ja täyttämään näitä byrokratian vaatimia hakemuksia, anomuksia, raportointeja, seurantakirjanpitoa yms että saisi ylipäätään pyöritettyä toimintaansa.
Tilanne on todella rasittava, sillä itseään kunnioittava tilallinen ottaisi paljon mieluummin palkkansa ja tuottonsa tuotteidensa myynnistä kuin tukiaisena. Se myös edesauttaisi tuotteiden kehittämistä, parantamista ja jalostamista, sillä laadukkaammasta tuotteesta maksettaisiin sen ansaitsema hinta.
[/quote]
Mutta eikö yrityksen tule sopeutua siihen mitä myymästään tuotteesta saa tuloa? Eli normaalistihan yrittäjä karsii kuluja tai tinkii katteesta kunnes yritys on kannattavalla tasolla. Jos yritys ei kannata silloin täytyy lopettaa yritystoiminta tai firma ajautuu konkurssiin. Maatalous"yrittäjän" ei tarvitse tällaista miettiä vaan valtio tulee apuun eikä työn tuottavuudesta tarvitse murehtia. Päinvastoin voi tilata uuden traktorin ja samalla perheeseen uuden auton, tuleepahan "firmaan" kuluja niin ei tartte niitä vähiäkään veroja maksaa.
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 09:25"]
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 09:15"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Et ole vieläkään pohdiskellut sitä, mistä ne ruokatarvikkeet Suomeen tulevat sellaisessa tilanteessa, jossa niitä ei ulkomailta saa. Se olisi ihan ensimmäinen asia, mitä olisi syytä miettiä, kun alkaa valittaa maatalouden tukiaisia. Mä alan pitää sua kohta trollina, jos et suostu vastaamaan tuohon kysymykseen ollenkaan.
Tiedätkö, minkä verran maataloustuottajille maksetaan heidän tuotteistaan? Jos tiedät, onko se mielestäsi hinta, jolla on mahdollista saada yritys kannattavaksi? Pohdi tätäkin ennen kuin jatkat tuota virttäsi tukiaisista.
Tuo sinun virtesi on erittäin hyvä esimerkki epä-älyllisestä suhtautumisesta asiaan. Olet havainnut maailmassa asian, joka on mielestäsi väärin. Valitat ja valitat, mutta et uhraa ajatustakaan sille, miksi asiat ovat niin kuin ovat.
[/quote]
En tiedä eikä kiinnosta. Sehän on ihan yrittäjän oma ongelma ainakin muilla aloilla. Kulut sopeutatetaan tulojen mukaan tai laulu seis.
Poikkeusolojen ruokahuolto ei ole minun vastuullani enkä paljon luota suomalaiseenkaan ns. ruokahuoltoon poikkeusoloissa. Mistä se maajussikaan sitä safkaa taikoo kun sähköt poikki ja löpö loppuu. Joutuisi ihan töitä tekemään kun koneet ei toimi ja sehän ei passaa. Tuetkaan ei tulisi pankkiin koska poikkeusolot joten ei kiinnosta.
Valitan koska tukien maksaminen on mielestäni väärin, pitää pärjätä omillaan niin putkiliike möttösen kuin maajussi virtasenkin jos kerran yrittäjiä ovat. Asiat ovat näin koska kepu.
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 09:33"]
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 09:22"]
[/quote]
Mutta eikö yrityksen tule sopeutua siihen mitä myymästään tuotteesta saa tuloa? Eli normaalistihan yrittäjä karsii kuluja tai tinkii katteesta kunnes yritys on kannattavalla tasolla. Jos yritys ei kannata silloin täytyy lopettaa yritystoiminta tai firma ajautuu konkurssiin. Maatalous"yrittäjän" ei tarvitse tällaista miettiä vaan valtio tulee apuun eikä työn tuottavuudesta tarvitse murehtia. Päinvastoin voi tilata uuden traktorin ja samalla perheeseen uuden auton, tuleepahan "firmaan" kuluja niin ei tartte niitä vähiäkään veroja maksaa.
[/quote]
Voiskos joku yrittäjä tai "rittäjä" kommentoida tätä?
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 09:06"]
[/quote]
[/quote]
No, mikset sitten hakeudu tuollaiseen tapaan elää? Oletan, ettet erota lehmää sonnista tai jyrää paalaimesta. Tuskin rakennekyntesi kestäisivät istuttaa taimia tai henkinen kanttisi saada elantosi, joka on säitten armoilla esim. mansikkatilalla.
[/quote]
En saanut maatilaa perintönä.
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 09:48"][quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 09:06"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
En saanut maatilaa perintönä.
[/quote]
Ei ne perintönä tule. Tehdään sukupolven vaihdos. Tiedätkös, että maanviljelijöillä oli ainakin vielä 10vuotta sitten sanonta "Ei ole mies, eikä mikään, jollei ole miljoonaa mummon markkaa velkaa". Nykyrahassa summa vastaa varmaan miljoonaa ihan euroissa. Otapa toki selvää niistä tukiaisista ja maatilojen veloista, tuottajalle jäävistä summista, ehkä sinunkin maailmasi avartuu.
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 07:48"][quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 06:21"]
Nukuttaa.. :(
[/quote]
Tuliko isot tukiaiset tilille ?
[/quote]
Huonosti sinäkin aikaas seuraat muuten tietäisit että tukien maksut on siirretty ensi vuodelle, että ihan säästöillä mennään tai sitten tila myyntiin.
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 08:48"]
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 08:37"]
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 08:22"]
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 08:19"][quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 07:52"] [quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 07:48"] [quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 06:21"] Nukuttaa.. :( [/quote] Tuliko isot tukiaiset tilille ? Maatalouden tuet on keskimäärin noin 6000 e/vuosi tilaa kohti. Hurjan iso summa. [/quote] On. Varsinkin kun sekin summa on jonkun työtätekevän selkänahasta veroeuroina revitty. [/quote] Oletpas typerä. Maksan mielelläni veroja suomalaisen maatalouden tukemiseen. Luuletko että näillä leveysasteilla miten voitaisiin pitää esim navettaan? Mieluummin maksan tukiin rahaa kuin esim sosiaalipummeille. T 22
[/quote]
Valitettavasti yhtä kipeää tekee verojen maksu kaikkiin kohteisiin. Ja typerää on mielestäni maksaa veroeuroja niin sossupummeille kuin tukena kannattamattomaan yritystoimintaan. Navettoja on kyllä tietääkseni pidetty näillä leveysasteilla jo kauan ennen kuin mistään tukiaisista on kuultukaan.
[/quote]
Jos meinaat osallistua yhteiskunnalliseen keskusteluun, olisi hyvä olla olemassa jonkinlainen yleissivistys. Ei ole mielekästä verrata keskenään aikaa, jolloin elintarvikkeiden tuonti oli harvinaista ja sitä säätelivät tullimaksut, ja tätä aikaa, jona maailmankaupan tilanne on muovannut vientiä ja tuontia valtavasti. Moni nykyihminen (esim. sinä) on niin yltäkylläisyysharhan vallassa, että ei edes käsitä, miten tärkeää on säilyttää tehokas ruuantuotanto kotimaassa.
[/quote]
Elintarvikkeita voi myös tuoda ulkomailta, vieläpä huomattavasti halvemmalla kuin tuottamalla täällä tukien avulla.
Mielestäni kaikki yritystoiminta pitää olla samalla viivalla tukien suhteen. Maatalous saa tällä hetkellä yrittäjän edut mutta velvoitetta ei ole kannattavaan yritystoimintaan. Eikö olisi reilumpaa että maatalous olisi silloin pelkkä valtion renki jos hommaa on pyöritettävä tukien avulla ?
[/quote]